beantwoord

Oude en nieuwe voordeelurenkaart

In de middagspits moet ik met dalvrij het volle tarief betalen, terwijl de meeste mensen met hun oude VDU kaart wel 40% korting krijgen. Dat verschil tussen deze twee groepen reizigers is wel erg groot en arbitrair. Is er geen oplossing te bedenken?
icon

Beste antwoord door 19 maart 2014, 10:45

FransCorten schreef:

In de middagspits moet ik met dalvrij het volle tarief betalen, terwijl de meeste mensen met hun oude VDU kaart wel 40% korting krijgen. Dat verschil tussen deze twee groepen reizigers is wel erg groot en arbitrair. Is er geen oplossing te bedenken?

Die oude voordeelurenabonnementen - zoals u ze noemt - is een "uitstervend ras". Zij worden al sinds 2011 niet meer verkocht.
Slechts die klanten die er op dat moment eentje hadden, krijgen dat abonnement jaarlijks nog verlengd (voor zover zij dat nog willen). Begrijpelijkerwijs blijven ook de (afwijkende) voorwaarden daarbij van kracht.

Zij betalen daarvoor wel een hogere prijs (€60) dan voor het nieuwe Dal Voordeel abonnement (€29).
Het grote verschil is dan dat je met een Voordeelurenabonnement wél in de avondspits mag reizen.
Daar staat weer tegenover dat je met een VDU pas vanaf 09:00 mag vertrekken, terwijl dat bij Dal Vrij al vanaf 08:55 mag. Met Dal Vrij mag je ook nog tussen 04:00 en 06:35 met korting reizen; met een VDU niet.

Ik vraag me af in hoeverre het arbitrair is als je een bepaald produkt uit de verkoop haalt (maar bestaande contracten (nog) respecteert), en daarvoor in de plaats een uitgebreider scala met meerdere mogelijkheden op de markt brengt.

U vindt de verschillen tussen de 2 groepen groot. Dat is uiteraard uw mening. Ik heb hiervoor een aantal verschillen aangegeven. Het verschil tussen een BMW en 2CV is ook redelijk groot te noemen.
Hoe zou u dat oplossen?
Bovendien spreken we niet meer over 2 groepen.
In plaats van dat Voordeelurenabonnement zijn er meerdere abonnementen gekomen; de klant heeft dus in feite meer keus gekregen.

Bekijk origineel

12 reacties

De NS heeft bewust de middagspits zo geïntroduceerd, omdat die tegenwoordig een stuk drukker is dan toen de voordeelurenkaart werd bedacht. En zo kunnen ze ook duurdere abonnementen verkopen voor tijdens de middagspits natuurlijk. Naast een financiële beslissing is het ook een manier om meer mensen buiten de spits te laten reizen. De voordeelurenkaart wordt uitgefaseerd en zal er over een paar jaar niet meer zijn.
Er bestaat ook het Altijd Vrij-abonnement. Deze geeft buiten de spits 40% korting en tijdens de spits 20%. Maar misschien bent u op maandbasis voordeliger uit met het Dal Vrij-abonnement... Dat is een kwestie van uitrekenen. Het doorlopend abonnement kost €20,00 p.m. Hij is ook te koop voor een maand, dan kost ie €25,00.
FransCorten schreef:

Die oude voordeelurenabonnementen - zoals u ze noemt - is een "uitstervend ras". Zij worden al sinds 2011 niet meer verkocht.
Slechts die klanten die er op dat moment eentje hadden, krijgen dat abonnement jaarlijks nog verlengd (voor zover zij dat nog willen). Begrijpelijkerwijs blijven ook de (afwijkende) voorwaarden daarbij van kracht.

Zij betalen daarvoor wel een hogere prijs (€60) dan voor het nieuwe Dal Voordeel abonnement (€29).
Het grote verschil is dan dat je met een Voordeelurenabonnement wél in de avondspits mag reizen.
Daar staat weer tegenover dat je met een VDU pas vanaf 09:00 mag vertrekken, terwijl dat bij Dal Vrij al vanaf 08:55 mag. Met Dal Vrij mag je ook nog tussen 04:00 en 06:35 met korting reizen; met een VDU niet.

Ik vraag me af in hoeverre het arbitrair is als je een bepaald produkt uit de verkoop haalt (maar bestaande contracten (nog) respecteert), en daarvoor in de plaats een uitgebreider scala met meerdere mogelijkheden op de markt brengt.

U vindt de verschillen tussen de 2 groepen groot. Dat is uiteraard uw mening. Ik heb hiervoor een aantal verschillen aangegeven. Het verschil tussen een BMW en 2CV is ook redelijk groot te noemen.
Hoe zou u dat oplossen?
Bovendien spreken we niet meer over 2 groepen.
In plaats van dat Voordeelurenabonnement zijn er meerdere abonnementen gekomen; de klant heeft dus in feite meer keus gekregen.

Badge
Dag FransCorten,

Welkom op het forum.
Een kleine aanvulling op de reactie van Hans, wat je aangeeft klopt ook. Allleen het Dal Voordeel kost normaliter € 50,00 per jaar, maar we hebben momenteel een actie lopen. Voor het eerste jaar betaal je nu geen 50,- maar 29,-.
Klanten met het Voordeeluren abonnement mogen onder de oude voorwaarden reizen en hoeven dus geen rekening te houden met de middagspits.

Leny NS schreef:

Een kleine aanvulling op de reactie van Hans, wat je aangeeft klopt ook. Allleen het Dal Voordeel kost normaliter € 50,00 per jaar, maar we hebben momenteel een actie lopen. Voor het eerste jaar betaal je nu geen 50,- maar 29,-.

Dank voor de correctie Leny, had ik even over het hoofd gezien.
Voortaan iedereen maar gratis reizen; hebben dat probleem van verschillende tarieven ook niet meer 🙂

Vr.gr.
Hans
Badge +3
Hans schreef:

Daar staat weer tegenover dat je met een VDU pas vanaf 09:00 mag vertrekken, terwijl dat bij Dal Vrij al vanaf 08:55 mag.

De klantenservice van NS gaf eind december 2011 aan dat het wel mag.

Overigens begrijp ik ook niet zo goed waarom de houders van een Voordeelurenabonnement hun rechten mogen behouden, terwijl bijvoorbeeld houders van een Jaartrajectabonnement wel gedwongen worden de nieuwe daluren te accepteren bij de naderende overgang naar Traject Vrij. Misschien, zo dacht ik in een cynische bui, omdat de eerste groep veel groter is en meer stennis zou schoppen als de nieuwe daluren ook voor hen zouden gaan gelden?
Tochjo schreef:

Hans schreef:

Daar staat weer tegenover dat je met een VDU pas vanaf 09:00 mag vertrekken, terwijl dat bij Dal Vrij al vanaf 08:55 mag.

De klantenservice van NS gaf eind december 2011 aan dat het wel mag.

Overigens begrijp ik ook niet zo goed waarom de houders van een Voordeelurenabonnement hun rechten mogen behouden, terwijl bijvoorbeeld houders van een Jaartrajectabonnement wel gedwongen worden de nieuwe daluren te accepteren bij de naderende overgang naar Traject Vrij. Misschien, zo dacht ik in een cynische bui, omdat de eerste groep veel groter is en meer stennis zou schoppen als de nieuwe daluren ook voor hen zouden gaan gelden?

Dat de een wel de oude voorwaarden behoudt en een andere niet is doorgaans een juridische kwestie.
Het voordeelurenabonnement bleef bestaan, zoals het was, het werd alleen niet meer verkocht, maar nog wel verlengd.
De voorwaarden bleven daarom ook zoals ze waren (en nog altijd zijn).

Je spreekt hier over een verworven recht. Dat zal weinig te maken hebben met de grootte van de groep gebruikers.
Maar de voorwaarden gelden nog altijd zoals nu zijn, n.l.

"Als een trein volgens dienstregeling vóór 09.00 uur vertrekt, is een met een Voordeelurenabonnement aangeschaft vervoerbewijs slechts geldig vanaf het eerste station waar die trein vertrekt vanaf 09.00 uur.
Als een trein volgens dienstregeling vertrekt vóór 09.00 uur maar door vertraging na 09.00 uur vertrekt, dan is dit vervoerbewijs geldig in die trein."

Als een conducteur zich strikt aan deze voorwaarden houdt, dan zou hij/zij (terecht) een UvB kunnen uitschrijven als je vóór met korting reist. De meeste conducteurs zullen niet wakker liggen van een minuutje meer of minder, maar je zal er maar eentje treffen die slecht geslapen heeft.

En het verschil tussen een voordeelurenabonnement zit natuurlijk niet alleen in die 5 minuten en ook niet de (hogere) prijs. Er zijn nog meer verschillen. Dus om alles toe te spitsen op die 5 minuten...; dan zou je alle voorwaarden precies naast elkaar moeten leggen.

En dan mag NS Klantenservice in december 2011 schrijven wat ze wil (naar de letterlijke tekst wordt allen maar verwezen, geen link), ook Klantenservice zit er wel eens naast (mensenwerk).
Bovendien, als zou het juist zijn wat zij in 2011 schreven, de huidige voorwaarden (zie mijn link) dateren van juni 2013 en die zijn dus op dit moment (nog) van kracht.

Ach, en ik denk niet dat NS zo heel erg onder de indruk zal zijn van een reizigers opstand als zij het voordeelurenabonnement zouden afschaffen.
Maar zoals gezegd, je spreekt over verworven rechten en die wegen juridisch doorgaan behoorlijk zwaar.

Als reizigers in op-stand komen, zijn er per direct meer zitplaatsen 🙂
Badge +3
Hans schreef:

Dat de een wel de oude voorwaarden behoudt en een andere niet is doorgaans een juridische kwestie.
Het voordeelurenabonnement bleef bestaan, zoals het was, het werd alleen niet meer verkocht, maar nog wel verlengd.
De [b] [url=http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/voorwaardenvoordeelurenabonnement] voorwaarden [/url/ [/b] bleven daarom ook zoals ze waren (en nog altijd zijn).

Je spreekt hier over een verworven recht.

Hoe is dit anders dan bij het jaartrajectabonnement? Jaartrajectabonnementen worden straks niet verlengd en reizigers moeten dus wel verplicht overstappen op Traject Vrij. NS zou ook voor Voordeelurenabonnementen kunnen besluiten hun abonnementen niet te verlengen en zo een overstap naar Dal Voordeel af te dwingen. Maar om de een of andere reden doet NS dat niet en ik vraag me af waarom dat is. Juridisch zie ik geen verschil tussen beide zaken. Ik denk echt dat NS niet op de negatieve publiciteit zit te wachten.

Over de geldigheid van de voorwaarden ga ik zelf maar eens contact opnemen met de klantenservice, denk ik. Het zou inderdaad goed zijn als er eens wat meer duidelijkheid kwam dan alleen zo'n bericht van Treinreiziger.nl.
Helaas is bij mijn vorige reactie door een tikfout (waarvoor excuses) de link niet duidelijk zichtbaar geweest.
Hierbij alsnog de bedoelde link:
voorwaarden voordeelurenabonnement.

Op de website van NS staat ook nog een pagina waar o.a. diverse produktvoorwaarden gedownload kunnen worden.

Wellicht dat je daar de duidelijkheid vindt die je zoekt. Want het hangt bij Klantenservice helemaal van de medewer(st)er af welk antwoord je krijgt.

Omdat het hier ook een beleidskwestie zal zijn van NS, denk ik niet dat medewerk(st)ers die de telefoon bemensen of een forum begeileiden daar bindende uitspraken over kunnen doen.
Je zal dan wellicht wat hoger in de organisatie moeten zijn (directieniveau?).

Maar wie weet wat jij uiteindelijk als daadwerkelijke oorzaak uit weet te vinden.
Houd ons a.u.b. op de hoogte.

Vr.gr.
Hans
Badge
De voorwaarden van het VDU blijven gewoon zoals ze zijn. Het Jaartrajectabonnement wordt gewijzigd omdat dit in de oude vorm niet te combineren viel met in- uitchecken. In het geval van het VDU is daar geen sprake van.

Badge +3
Femke NS schreef:

Het Jaartrajectabonnement wordt gewijzigd omdat dit in de oude vorm niet te combineren viel met in- uitchecken.

Daarvoor hoeven de daluren niet te worden aangepast; die hadden gewoon kunnen blijven als ze waren, zonder de middagspitsuren en het ontnemen van het reizen met korting voor 9:00 in onder meer juli en augustus.

Reageer