beantwoord

OV 16 jarigen

  • 23 augustus 2019
  • 35 reacties
  • 726 Bekeken

Mijn dochter van 16 heeft een OV chipkaart. Waar kunnen wij deze opladen voor het gratis reisabonnement voor 16 jarigen? Is dat uberhaupt nog nodig eigenlijk?
Groet van Brenda
icon

Beste antwoord door Robert B 23 augustus 2019, 19:05

Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
Bekijk origineel

35 reacties

Hoi BrendaK en welkom bij de NS Community!

Ik durf je zo niet te vertellen welk product je beschrijft. Kan je dit nog iets beter beschrijven? We hebben in het verleden een kortingsabonnement gehad met een gereduceerd tarief voor jongeren. Bedoel je het Studentenreisproduct van DUO, of het Jongerentoer?
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel een gratis reisabonnement voor kinderen onder de twaalf, maar niet voor de leeftijd van uw dochter. Een studentenabonnement hangt samen met een studie en lijkt gratis, maar is het in wezen niet.
het product dat ik bedoel is DUO. 16 jarige en reizend met OV van en naar school.
we hebben een OV kaart voor haar aangeschaft, maar moet er nu nog iets mee gebeuren voordat ze ermee kan reizen?
Reputatie 7
Badge +3
Heet u het Studentenreisproduct aangevraagd?
Heeft u ook de welkomstbrief van studentenreisproduct.nl ontvangen?
Heeft u het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart?
Dan kunt u naar een ophaalautomaat en het studentenreisproduct op de OV-chipkaart zetten.

https://www.studentenreisproduct.nl/detail/studentenreisproduct-koppelen/
dank voor de link, maar ik vind het een ingewikkeld systeem. Ineens heet het geen studentenreisproduct, maar kom ik via studiefinanciering bij een prestatiebeurs. Ik wil toch alleen een werkende OV kaart voor mijn dochter die 16 jaar is en dus nog steeds gratis mag reizen. Moet ik nou wel of niet een studiefinanciering aanvragen?

Kan ik ook gewoon iemand spreken aan de telefoon over dit onderwerp? gaat iets sneller volgens mij.
Dank je wel tot zo ver👍🏼
Reputatie 7
Badge +3
Het studentenreisproduct is een onderdeel van studiefinanciering.
Voor vragen hierover dient u bij DUO te zijn, niet bij NS.
oh oke, dank je wel Momo

wat betekent 'nog niet opgehaald' dan?
Waar kan ik dat ophalen?

Toegekende studiefinanciering


Reisvoorziening
Weekabonnement
Nog niet opgehaald
Prestatiebeurs
Badge +3
Gaat uw dochter een mbo-opleiding doen? Wellicht is de informatie op deze pagina dan duidelijker, met name de zes stappen die daarop genoemd staan.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft u nu al wel of niet het studentenreisproduct aangevraagd, de welkomsbrief ontvangen en het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart via de eerder gegeven link?

Zo ja en indien er na deze stappen wordt aangegeven dat het nog niet opgehaald is, moet u alleen de laatste stap nog doen, naar een ophaalautomaat gaan en het studentenreisproduct ophalen (op de kaart zelf zetten).
Dit zijn bv automaten bij stations of supermarkten waar u ook saldo kunt laden.
Badge +3
Waar je het kunt ophalen? Bij elke kaartautomaat op een station of bij supermarkten e.d. (eigenlijk overal waar je ook saldo kunt opladen).

Voor die bij jou in de buurt, zie https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/servicepuntenzoeker.htm?servicetype=3
ik heb het aangevraagd, ergens in juni, maar geen brief ontvangen. Ineens denken we er weer aan nu ze volgende week met mbo opleiding gaat starten.

  • Dit zijn bv automaten bij stations of supermarkten waar u ook saldo kunt laden.
Hiermee bedoel je dat we de kaart alleen maar tegen een betaalautomaat hoeven te houden zodat ie activeert? Of moet er een willekeurig saldo opgezet worden? ook al kost dit abonnement ons niets
Badge +3
Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
top, dank je wel Robert
voor nu ben ik geholpen, dank voor jullie hulp en verwijzingen.
Reputatie 7
Badge +3
Om het op te kunnen halen moet het Studentenreisproduct wel eerst gekoppeld worden aan de OV-chipkaart zodat het ook klaar staat op de automaat.

In de welkomstbrief wordt uitgelegd hoe koppelen werkt.
Heeft u die welkomsbrief niet ontvangen, kijk dan op https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/ik-heb-het-welkomstpakket-niet-gekregen-hoe-kan-ik-het-studentenreisproduct-aan-mijn-ov-chipkaart-koppelen/
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat @BrendaK alleen een OV chipkaart heeft aangevraagd tot nu toe ? Klopt dit ?
ja dat klopt AbbeyRoad
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat @BrendaK alleen een OV chipkaart heeft aangevraagd tot nu toe ? Klopt dit ?
Vandaar ook mijn eerdere vragen:
Heet u het Studentenreisproduct aangevraagd?
Heeft u ook de welkomstbrief van studentenreisproduct.nl ontvangen?
Heeft u het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart?
Dan kunt u naar een ophaalautomaat en het studentenreisproduct op de OV-chipkaart zetten.

Als dit niet gedaan is, is het niet aangevraagd en is er ook niets om op te halen bij een automaat.


@BrendaK , u gaf wel dit onderstaand aan. Waar komt dit dan vandaan?


Toegekende studiefinanciering

Reisvoorziening
WeekabonnementNog niet opgehaald
Prestatiebeurs
dat is gekopieerd vanuit het overzicht in DUO. Ik begrijp dat ik dus inmiddels meer heb gedaan dan ik dacht.

Vroeger ging je gewoon naar een loket en kreeg je wat je wilde, nu moet je steeds iets aanvragen en dan vervolgens wordt je doorverwezen van de ene pagina naar de andere. Het is er niet eenvoudiger op geworden. Dochterlief gaat morgen zelf proberen om m bij een betaalautomaat op te laden. Daarna kijken we weer verder.

Nogmaals dank voor jullie hulp, maar ik ga nu afsluiten. Groeten van Brenda
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk lukt dat.
Wanneer u er nog steeds niet uitkomt, dan kunt u het beste contact opnemen met DUO.
Badge +3
Prestatiebeurs (waarvan het SRP studentenreisproduct onderdeel is) betekent gewoon Studiefinanciering (Stufi of Studentenbeurs) in de volksmond, althans zo ken ik het van vroeger.

Het is alleen geen beurs maar een lening dus. Als een 'student' (waar MBO 16+ scholieren/leerlingen tegenwoordig ook onder vallen dus) niet binnen een gestelde termijn een diploma haalt of tussentijds afhaakt dan kost het SRP je een kleine €100 per maand (als lening die je terug moet betalen, met geen of een belachelijk lage rente).

Bij MBO 3+ is dat meen ik 7 jaar (langstudeerders of doorstromers naar HBO) om je diploma te behalen. Terugbetalen kan dan over een termijn van ik meen 30 jaar (naar draagkracht/inkomen uiteraard).
daar ben ik weer. Dochterlief is zojuist terug gekomen van haar eerste schooldag en op de heenweg werkte de OV kaart uitstekend. Alles ging goed. Op de terugreis gaf ie aan 'te kort saldo' en heeft ze een kaartje moeten kopen. De klantenservice is tot 17 uur bereikbaar, dus daar heb ik nu even niets aan. Iemand een idee wat er aan de hand is? En nog fijner, hoe het op te lossen.
Jammer dat het niet gaat zoals verwacht, BrendaK. Helaas kan niemand hier met je meekijken. Misschien kan je een antwoord vinden via: https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/. Het is niet dat het product van je dochter pas start op 1 september of dat jullie voor het Weekend in plaats van het Week Studentenreisproduct hebben gekozen?
Hoi Maxime, op de heenreis deed de pas het. Op de terugweg dus niet meer...en ik heb al op de veelgestelde vragen gekeken, maar daar kan ik dit onderwerp niet terug vinden. Haar leeftijdgenoten reizen met eenzelfde product en daar werkte die wel heen- en terugreis.
Badge +3
Ik lees toevallig dat het bij meer (nieuwe) MBO studenten niet goed gaat, terwijl die eigenlijk per 1 augustus vrij zouden moeten reizen.

Hierboven staat weekabonnement vermeld, dus zodra dat succesvol opgehaald is zou het gewoon geldig zijn en moeten werken. Dit is overigens wel belangrijk:

Vraagt u later aan? Dan mag u reizen vanaf de maand die volgt op uw aanvraag. Alleen als u op de 1e dag van de maand hebt aangevraagd, mag u diezelfde maand nog reizen.

Als het dus pas na 1 augustus aangevraagd is, dan gaat het per 1 september in. Het ging dan vanochtend goed omdat een ov-chipkaart €4 in de min mag komen, en je dus zonder saldo precies één bus/tram/metro reis kunt maken (incl. eventuele overstappen). Voor de terugreis kom je dan saldo tekort (instaptarief is €4).

Die bus/tram/metro reis (heen) is dus gemaakt van het Saldo (tot €4 negatief geen probleem)

Reageer