beantwoord

OV 16 jarigen

  • 23 augustus 2019
  • 35 reacties
  • 723 Bekeken

Mijn dochter van 16 heeft een OV chipkaart. Waar kunnen wij deze opladen voor het gratis reisabonnement voor 16 jarigen? Is dat uberhaupt nog nodig eigenlijk?
Groet van Brenda
icon

Beste antwoord door Robert B 23 augustus 2019, 19:05

Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
Bekijk origineel

35 reacties

Badge +3
Het is zoals het is en ik heb het ook allemaal niet bedacht natuurlijk. Dank voor de complimenten!
dank je wel Robert, ik ben blij met je reacties. Ze zijn duidelijk en brengen mij steeds een stapje verder naar de werkbare oplossing.
Badge +3
Robert, weet jij of het negatieve saldo eerst verrekent moet worden, voordat ze met de OV kaart kan reizen? En waar/hoe betaal ik die dan?
Je kunt het saldo gewoon aanvullen bij een servicepunt (supermarkt e.d.) of zelf online wat saldo bestellen voor de komende dagen, zie https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm en dat dan ophalen als bestelling bij een automaat. Veel bussen hebben ook al een ophaalpunt daarvoor bij het raam naast de voorste deur of in de bus zelf.

Een andere optie is Automatisch opladen, dan kan ze altijd reizen, en wordt er €10 bijgeschreven op haar kaart zodra die in de min zou komen. Incasso daarvan volgt enkele dagen later. Ook dit moet je (eenmalig) ophalen bij een servicepunt maar daarna hoeft ze nooit meer naar een automaat.

Eventueel overgebleven saldo na 1 september (zodra het SRP werkt) kan je terughalen bij een servicebalie op een station, of gewoon gebruiken voor reizen in het weekend.
Wat jammer dat bij haar het Studentenreisproduct nog niet werkt dan. Zou je het niet via: https://www.studentenreisproduct.nl/detail/contact/ kunnen vragen?
Robert, weet jij of het negatieve saldo eerst verrekent moet worden, voordat ze met de OV kaart kan reizen? En waar/hoe betaal ik die dan?
Super bedankt voor de info Robert. Dit is heel behulpzaam wat je aanreikt. Ik begrijp nu waarom ze een negatief saldo heeft.
Hoi Maxime, via de link naar OV-chipkaart is te zien dat er inderdaad bij het uitstappen van de heenreis een minsaldo is aangemaakt.
Zij heeft overigens een kaart voor 16-jarigen MBO opleiding en die zouden zonder saldo mogen reizen.
Badge +3
Ik heb mijn vorige reactie nog wat aangevuld, kijk daar vooral ook even naar.
ja, dat zou je denken Robert. Maar is dus niet zo. ik zal morgen gaan bellen met DUO.
Vreemd zeg. En via de reishistorie via Mijn NS of OV-chipkaart is wel te zien dat de heenreis gratis was?
Badge +3
Ik lees toevallig dat het bij meer (nieuwe) MBO studenten niet goed gaat, terwijl die eigenlijk per 1 augustus vrij zouden moeten reizen.

Hierboven staat weekabonnement vermeld, dus zodra dat succesvol opgehaald is zou het gewoon geldig zijn en moeten werken. Dit is overigens wel belangrijk:

Vraagt u later aan? Dan mag u reizen vanaf de maand die volgt op uw aanvraag. Alleen als u op de 1e dag van de maand hebt aangevraagd, mag u diezelfde maand nog reizen.

Als het dus pas na 1 augustus aangevraagd is, dan gaat het per 1 september in. Het ging dan vanochtend goed omdat een ov-chipkaart €4 in de min mag komen, en je dus zonder saldo precies één bus/tram/metro reis kunt maken (incl. eventuele overstappen). Voor de terugreis kom je dan saldo tekort (instaptarief is €4).

Die bus/tram/metro reis (heen) is dus gemaakt van het Saldo (tot €4 negatief geen probleem)
Hoi Maxime, op de heenreis deed de pas het. Op de terugweg dus niet meer...en ik heb al op de veelgestelde vragen gekeken, maar daar kan ik dit onderwerp niet terug vinden. Haar leeftijdgenoten reizen met eenzelfde product en daar werkte die wel heen- en terugreis.
Jammer dat het niet gaat zoals verwacht, BrendaK. Helaas kan niemand hier met je meekijken. Misschien kan je een antwoord vinden via: https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/. Het is niet dat het product van je dochter pas start op 1 september of dat jullie voor het Weekend in plaats van het Week Studentenreisproduct hebben gekozen?
daar ben ik weer. Dochterlief is zojuist terug gekomen van haar eerste schooldag en op de heenweg werkte de OV kaart uitstekend. Alles ging goed. Op de terugreis gaf ie aan 'te kort saldo' en heeft ze een kaartje moeten kopen. De klantenservice is tot 17 uur bereikbaar, dus daar heb ik nu even niets aan. Iemand een idee wat er aan de hand is? En nog fijner, hoe het op te lossen.
Badge +3
Prestatiebeurs (waarvan het SRP studentenreisproduct onderdeel is) betekent gewoon Studiefinanciering (Stufi of Studentenbeurs) in de volksmond, althans zo ken ik het van vroeger.

Het is alleen geen beurs maar een lening dus. Als een 'student' (waar MBO 16+ scholieren/leerlingen tegenwoordig ook onder vallen dus) niet binnen een gestelde termijn een diploma haalt of tussentijds afhaakt dan kost het SRP je een kleine €100 per maand (als lening die je terug moet betalen, met geen of een belachelijk lage rente).

Bij MBO 3+ is dat meen ik 7 jaar (langstudeerders of doorstromers naar HBO) om je diploma te behalen. Terugbetalen kan dan over een termijn van ik meen 30 jaar (naar draagkracht/inkomen uiteraard).
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk lukt dat.
Wanneer u er nog steeds niet uitkomt, dan kunt u het beste contact opnemen met DUO.
dat is gekopieerd vanuit het overzicht in DUO. Ik begrijp dat ik dus inmiddels meer heb gedaan dan ik dacht.

Vroeger ging je gewoon naar een loket en kreeg je wat je wilde, nu moet je steeds iets aanvragen en dan vervolgens wordt je doorverwezen van de ene pagina naar de andere. Het is er niet eenvoudiger op geworden. Dochterlief gaat morgen zelf proberen om m bij een betaalautomaat op te laden. Daarna kijken we weer verder.

Nogmaals dank voor jullie hulp, maar ik ga nu afsluiten. Groeten van Brenda
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat @BrendaK alleen een OV chipkaart heeft aangevraagd tot nu toe ? Klopt dit ?
Vandaar ook mijn eerdere vragen:
Heet u het Studentenreisproduct aangevraagd?
Heeft u ook de welkomstbrief van studentenreisproduct.nl ontvangen?
Heeft u het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart?
Dan kunt u naar een ophaalautomaat en het studentenreisproduct op de OV-chipkaart zetten.

Als dit niet gedaan is, is het niet aangevraagd en is er ook niets om op te halen bij een automaat.


@BrendaK , u gaf wel dit onderstaand aan. Waar komt dit dan vandaan?


Toegekende studiefinanciering

Reisvoorziening
WeekabonnementNog niet opgehaald
Prestatiebeurs
ja dat klopt AbbeyRoad
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat @BrendaK alleen een OV chipkaart heeft aangevraagd tot nu toe ? Klopt dit ?
Reputatie 7
Badge +3
Om het op te kunnen halen moet het Studentenreisproduct wel eerst gekoppeld worden aan de OV-chipkaart zodat het ook klaar staat op de automaat.

In de welkomstbrief wordt uitgelegd hoe koppelen werkt.
Heeft u die welkomsbrief niet ontvangen, kijk dan op https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/ik-heb-het-welkomstpakket-niet-gekregen-hoe-kan-ik-het-studentenreisproduct-aan-mijn-ov-chipkaart-koppelen/
voor nu ben ik geholpen, dank voor jullie hulp en verwijzingen.
top, dank je wel Robert
Badge +3
Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
ik heb het aangevraagd, ergens in juni, maar geen brief ontvangen. Ineens denken we er weer aan nu ze volgende week met mbo opleiding gaat starten.

  • Dit zijn bv automaten bij stations of supermarkten waar u ook saldo kunt laden.
Hiermee bedoel je dat we de kaart alleen maar tegen een betaalautomaat hoeven te houden zodat ie activeert? Of moet er een willekeurig saldo opgezet worden? ook al kost dit abonnement ons niets

Reageer