beantwoord

OV 16 jarigen

• 23 augustus 2019
  • 35 reacties
  • 722 Bekeken

Mijn dochter van 16 heeft een OV chipkaart. Waar kunnen wij deze opladen voor het gratis reisabonnement voor 16 jarigen? Is dat uberhaupt nog nodig eigenlijk?
Groet van Brenda
icon

Beste antwoord door Robert B 23 augustus 2019, 19:05

Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
Bekijk origineel

35 reacties

Badge +3
Ik lees toevallig dat het bij meer (nieuwe) MBO studenten niet goed gaat, terwijl die eigenlijk per 1 augustus vrij zouden moeten reizen.

Hierboven staat weekabonnement vermeld, dus zodra dat succesvol opgehaald is zou het gewoon geldig zijn en moeten werken. Dit is overigens wel belangrijk:

Vraagt u later aan? Dan mag u reizen vanaf de maand die volgt op uw aanvraag. Alleen als u op de 1e dag van de maand hebt aangevraagd, mag u diezelfde maand nog reizen.

Als het dus pas na 1 augustus aangevraagd is, dan gaat het per 1 september in. Het ging dan vanochtend goed omdat een ov-chipkaart €4 in de min mag komen, en je dus zonder saldo precies één bus/tram/metro reis kunt maken (incl. eventuele overstappen). Voor de terugreis kom je dan saldo tekort (instaptarief is €4).

Die bus/tram/metro reis (heen) is dus gemaakt van het Saldo (tot €4 negatief geen probleem)
Badge +3
Ik heb mijn vorige reactie nog wat aangevuld, kijk daar vooral ook even naar.
Super bedankt voor de info Robert. Dit is heel behulpzaam wat je aanreikt. Ik begrijp nu waarom ze een negatief saldo heeft.
Badge +3
Robert, weet jij of het negatieve saldo eerst verrekent moet worden, voordat ze met de OV kaart kan reizen? En waar/hoe betaal ik die dan?
Je kunt het saldo gewoon aanvullen bij een servicepunt (supermarkt e.d.) of zelf online wat saldo bestellen voor de komende dagen, zie https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm en dat dan ophalen als bestelling bij een automaat. Veel bussen hebben ook al een ophaalpunt daarvoor bij het raam naast de voorste deur of in de bus zelf.

Een andere optie is Automatisch opladen, dan kan ze altijd reizen, en wordt er €10 bijgeschreven op haar kaart zodra die in de min zou komen. Incasso daarvan volgt enkele dagen later. Ook dit moet je (eenmalig) ophalen bij een servicepunt maar daarna hoeft ze nooit meer naar een automaat.

Eventueel overgebleven saldo na 1 september (zodra het SRP werkt) kan je terughalen bij een servicebalie op een station, of gewoon gebruiken voor reizen in het weekend.
dank je wel Robert, ik ben blij met je reacties. Ze zijn duidelijk en brengen mij steeds een stapje verder naar de werkbare oplossing.
Hoi BrendaK en welkom bij de NS Community!

Ik durf je zo niet te vertellen welk product je beschrijft. Kan je dit nog iets beter beschrijven? We hebben in het verleden een kortingsabonnement gehad met een gereduceerd tarief voor jongeren. Bedoel je het Studentenreisproduct van DUO, of het Jongerentoer?
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel een gratis reisabonnement voor kinderen onder de twaalf, maar niet voor de leeftijd van uw dochter. Een studentenabonnement hangt samen met een studie en lijkt gratis, maar is het in wezen niet.
Reputatie 7
Badge +3
Heet u het Studentenreisproduct aangevraagd?
Heeft u ook de welkomstbrief van studentenreisproduct.nl ontvangen?
Heeft u het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart?
Dan kunt u naar een ophaalautomaat en het studentenreisproduct op de OV-chipkaart zetten.

https://www.studentenreisproduct.nl/detail/studentenreisproduct-koppelen/
Reputatie 7
Badge +3
Het studentenreisproduct is een onderdeel van studiefinanciering.
Voor vragen hierover dient u bij DUO te zijn, niet bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft u nu al wel of niet het studentenreisproduct aangevraagd, de welkomsbrief ontvangen en het studentenreisproduct gekoppeld aan de OV-chipkaart via de eerder gegeven link?

Zo ja en indien er na deze stappen wordt aangegeven dat het nog niet opgehaald is, moet u alleen de laatste stap nog doen, naar een ophaalautomaat gaan en het studentenreisproduct ophalen (op de kaart zelf zetten).
Dit zijn bv automaten bij stations of supermarkten waar u ook saldo kunt laden.
Badge +3
Waar je het kunt ophalen? Bij elke kaartautomaat op een station of bij supermarkten e.d. (eigenlijk overal waar je ook saldo kunt opladen).

Voor die bij jou in de buurt, zie https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/servicepuntenzoeker.htm?servicetype=3
Badge +3
Ja, je presenteert de kaart aan zo'n apparaat (bij supermarkten moet hij in een gleuf) en haalt de bestelling op. Deze wordt dan op de kaart geschreven.

Saldo opladen is niet nodig, behalve voor reizen in het weekend (met 40% korting).

Als je geen brief hebt gehad, neem contact op met OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr van 7:30 tot 21:30 en in het weekend van 10:00-16:00), die doen ook de support voor DUO.

Edit: Zie ook de link van @Momo
Reputatie 7
Badge +3
Om het op te kunnen halen moet het Studentenreisproduct wel eerst gekoppeld worden aan de OV-chipkaart zodat het ook klaar staat op de automaat.

In de welkomstbrief wordt uitgelegd hoe koppelen werkt.
Heeft u die welkomsbrief niet ontvangen, kijk dan op https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/ik-heb-het-welkomstpakket-niet-gekregen-hoe-kan-ik-het-studentenreisproduct-aan-mijn-ov-chipkaart-koppelen/
dat is gekopieerd vanuit het overzicht in DUO. Ik begrijp dat ik dus inmiddels meer heb gedaan dan ik dacht.

Vroeger ging je gewoon naar een loket en kreeg je wat je wilde, nu moet je steeds iets aanvragen en dan vervolgens wordt je doorverwezen van de ene pagina naar de andere. Het is er niet eenvoudiger op geworden. Dochterlief gaat morgen zelf proberen om m bij een betaalautomaat op te laden. Daarna kijken we weer verder.

Nogmaals dank voor jullie hulp, maar ik ga nu afsluiten. Groeten van Brenda
daar ben ik weer. Dochterlief is zojuist terug gekomen van haar eerste schooldag en op de heenweg werkte de OV kaart uitstekend. Alles ging goed. Op de terugreis gaf ie aan 'te kort saldo' en heeft ze een kaartje moeten kopen. De klantenservice is tot 17 uur bereikbaar, dus daar heb ik nu even niets aan. Iemand een idee wat er aan de hand is? En nog fijner, hoe het op te lossen.
Jammer dat het niet gaat zoals verwacht, BrendaK. Helaas kan niemand hier met je meekijken. Misschien kan je een antwoord vinden via: https://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen/. Het is niet dat het product van je dochter pas start op 1 september of dat jullie voor het Weekend in plaats van het Week Studentenreisproduct hebben gekozen?
Hoi Maxime, op de heenreis deed de pas het. Op de terugweg dus niet meer...en ik heb al op de veelgestelde vragen gekeken, maar daar kan ik dit onderwerp niet terug vinden. Haar leeftijdgenoten reizen met eenzelfde product en daar werkte die wel heen- en terugreis.
Vreemd zeg. En via de reishistorie via Mijn NS of OV-chipkaart is wel te zien dat de heenreis gratis was?
ja, dat zou je denken Robert. Maar is dus niet zo. ik zal morgen gaan bellen met DUO.
Hoi Maxime, via de link naar OV-chipkaart is te zien dat er inderdaad bij het uitstappen van de heenreis een minsaldo is aangemaakt.
Zij heeft overigens een kaart voor 16-jarigen MBO opleiding en die zouden zonder saldo mogen reizen.
Robert, weet jij of het negatieve saldo eerst verrekent moet worden, voordat ze met de OV kaart kan reizen? En waar/hoe betaal ik die dan?
Wat jammer dat bij haar het Studentenreisproduct nog niet werkt dan. Zou je het niet via: https://www.studentenreisproduct.nl/detail/contact/ kunnen vragen?
het product dat ik bedoel is DUO. 16 jarige en reizend met OV van en naar school.
we hebben een OV kaart voor haar aangeschaft, maar moet er nu nog iets mee gebeuren voordat ze ermee kan reizen?
dank voor de link, maar ik vind het een ingewikkeld systeem. Ineens heet het geen studentenreisproduct, maar kom ik via studiefinanciering bij een prestatiebeurs. Ik wil toch alleen een werkende OV kaart voor mijn dochter die 16 jaar is en dus nog steeds gratis mag reizen. Moet ik nou wel of niet een studiefinanciering aanvragen?

Kan ik ook gewoon iemand spreken aan de telefoon over dit onderwerp? gaat iets sneller volgens mij.
Dank je wel tot zo ver👍🏼
oh oke, dank je wel Momo

wat betekent 'nog niet opgehaald' dan?
Waar kan ik dat ophalen?

Toegekende studiefinanciering

Reisvoorziening
Weekabonnement
Nog niet opgehaald
Prestatiebeurs

Reageer