beantwoord

OV card gaat verlopen.

• 8 juni 2017
  • 9 reacties
  • 169 Bekeken

Bij het inchecken wordt vermeldt dat mijn card in juni verloopt.
Hoe kan ik mijn card verlengen?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 juni 2017, 18:18

Hallo vloepie en welkom op het NS Serviceforum.

Hiervoor kan ik je het beste doorverwijzen naar de klantenservice van OV-Chipkaart. Zoals je op deze pagina kunt lezen, zijn zij verantwoordelijk voor de kaartvervanging. Hier kun je eenvoudig voor €7,50 een duplicaat van jouw kaart bestellen, die netjes bij jou thuis wordt afgeleverd.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hallo vloepie en welkom op het NS Serviceforum.

Hiervoor kan ik je het beste doorverwijzen naar de klantenservice van OV-Chipkaart. Zoals je op deze pagina kunt lezen, zijn zij verantwoordelijk voor de kaartvervanging. Hier kun je eenvoudig voor €7,50 een duplicaat van jouw kaart bestellen, die netjes bij jou thuis wordt afgeleverd.
Staat er een NS abonnement op ? In dat geval kunt u de 7,50 terugvragen bij de NS Klantenservice.
Dus als mijn NSkaart verloopt krijg ik niet meer automatisch een nieuwe toegestuurd?Mijn kaart verloopt 19 juni, dat is al over 4 dagen, Kreeg vandaag pas een melding toen ik wilde inchecken bij de bus.
Graag bevestiging van NS of zij voor vervanging van de kaart zorgen of niet.
Badge +3
Niet NS maar www.ov-chipkaart.nl (oftewel TLS) zal voor vervanging zorgen, zoals Thomas NS al aan gaf. Die produceren en leveren de kaarten (in opdracht van NS).

Als je kaart verloopt dan kost vervanging je altijd € 7,50, en in tegenstelling tot wat Mvan Gelder zegt krijg je dat meestal niet terug van NS.

Er zijn uitzonderingen, zoals voor business cards, en wellicht jaarlijkse NS-vrij abonnementen.

Hoe dan ook, je zou al enige tijd geleden een e-mail gekregen moeten hebben (voor zover je e-mail bekend is, en het een persoonlijke kaart is) over hoe je een nieuwe aan zou moeten vragen. Geen zorgen, een nieuwe heb je in het algemeen binnen een week in huis.
Dat is niet waar Robert B, als je een NS abonnement op de kaart hebt staan krijg je ALTIJD 7,50 terug.

Maar de procedure is normaal gesproken dat NS wel een nieuwe kaart regelt, daar moeten zij TLS opdracht voor geven. Dat gaat om diverse redenen wel eens mis, bv als NS geen pasfoto meer heeft.

Dan moet je, hoe krom ook bij TLS een vervangende kaart aanvragen en kan je de kosten daarvan terugvragen bij NS.
Het zou ook bijzonder raar zijn als de ene klant wel een gratis OV Chipkaart krijgt bij het verlopen (zoals ik dit jaar nog heb gekregen met mijn oude VDU) en andere klanten 7,50 moeten dokken omdat NS de kaart niet kan leveren.
Badge +3
Okee ik laat dat ALTIJD vergoeden van de kosten in geval van een abonnement even in het midden dan. Had nog niet van die optie gehoord.

Maar hoe dan ook, eerst betalen en dan terug vragen? Ik ga het volgend jaar ervaren ;)

Nu is VDU wel redelijk oud, dus wellicht heeft dat aparte status als long-time klant?
Alleen eerst betalen als NS geen nieuwe kaart stuurt. Als NS automatisch een nieuwe kaart stuurt via TLS betaal je sowieso niets.
Wanneer de pasfoto niet bekend is wordt er op 10 weken voor het verstrijken van de einddatum van de kaart een mail verstuurd met het verzoek tot aanleveren van de pasfoto. Wanneer hier niet op wordt gereageerd, word er op 8 weken een herinneringsbrief verstuurd welke per post wordt ontvangen. Wanneer hier ook nog niet op wordt gereageerd wordt het proces vanuit TLS gestart. Dit zal dan een factuur opleveren van 7,50

Wanneer de pasfoto wel bekend is wordt er 6 a 7 weken voor het verstrijken van de einddatum van de kaart een verzoek naar TLS gedaan voor het verlengen van de kaart. Dit zal gratis zijn.

Uiteraard kan er in het proces iets misgegaan zijn. Hierin zou ik het advies van MvanGelder volgen.

Reageer