beantwoord

OV chip kaart en Fiets

  • 5 May 2023
  • 2 reacties
  • 96 Bekeken

Ik woon Belgie, ben bereid een persoonlijke OV chipkaart aan te vragen (met foto). Ik wens een OV Fiets te ontlenen in Arnhem op zaterdag 27/5 rond 19 a 20 uur, en deze terug te brengen op maandag 29/5 rond 9uur. Mijjn GSM is een eenvoudige knoppen GSM (geen smart phone). Lukt dit?? IK lees ergens dat ik mijn OV chip kaart moet scannen (met een automaat die staat aan de fietsen ??) Is de fietsenverhuur op moment van afhaling nog bemand ?? (personeel aanwezig om een vraag te stellen).

icon

Beste antwoord door Daniel 5 May 2023, 21:00

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Om een OV-fiets te kunnen huren heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Die kan je het beste via www.ov-chipkaart.nl bestellen met een Belgische adres.

Wanneer je de chipkaart binnen hebt kan je vervolgens het OV-fiets abonnement afsluiten. Dat lukt alleen via de website van NS als je beschikt over een rekening waarmee je iDeal kunt gebruiken (je betaalt namelijk 1 cent ter verificatie van het rekeningnummer voor de automatische incasso van de huurprijs).
Je kunt echter ook met de klantenservice bellen op +31 30 751 5155 en via die weg het abonnement afsluiten met een Belgisch rekeningnummer.

Op station Arnhem Centraal is de stalling aan de centrumzijde bemenst gedurende de gehele openingstijden (van iets voor de eerste tot iets na de laatste trein). De huurprocedure verschilt weleens licht per stalling, maar je kunt ofwel een fiets pakken en dan je chipkaart en sleutel laten scannen bij de beheerder, of je laat je kaart scannen bij de beheerder en ontvangt dan een sleutel waarna je de gelijk genummerde fiets kunt pakken.

Je eenvoudige GSM is in elk geval nergens een probleem om een OV-fiets te huren. Naast de bemenste stallingen kan je op andere stations nog fietskluizen treffen, een caroussel, een zelfservice stalling of elektronische sloten. Bij de eerste twee stop je de chipkaart in een sleuf om een kluis te openen of de caroussel een fiets voor te laten draaien. In zelfservice stallingen heb je toegang met je chipkaart en pak je dan na scannen van je kaart een sleutel uit de sleutelkast.

De elektronische sloten tot slot open je met je OV-chipkaart.

Voor de periode waarin je een fiets wilt halen betaal je twee keer de huurprijs van € 4,45 per 24 uur. Vanaf 72 uur gebruik ga je 5 euro toeslag betalen en na drie weken betaal je 350 euro voor diefstal van de fiets. Belangrijk op te letten is dat je 10 euro toeslag betaalt zou je de fiets ergens anders inleveren dan waar je 'm gehuurd hebt.

Grote dank Daniël voor zo een volledig antwoord. Nu kunnen mijn vriendin en ik met een gerust gemoed op reis vertrekken. Zij gaat in dezelfde periode naar Zwolle : wellicht treft ze daar een vergelijkbare service aan als in Arnhem.

Nogmaals grote dank, vanwege Mario uit Gent

Reageer