beantwoord

Ov Chip Plus en digitale boeking

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 684 reacties
Beste NS,

Gisteren kondigde belangenvereniging Oogvereniging aan dat er voor OV Chip Plus nu ook via internet geboekt kan worden. Dus uiteraard, als gebruiker van OV Chip Plus, dit maar even geprobeerd.

Twee opmerkingen:
- Na het inloggen kun je je reis boeken. Maar ik zie alleen maar de mogelijkheid voor enkeltjes/retourtjes met 0, 20, 40, 50 en 100% korting. Hoe zit het dan met andere producten die je kunt boeken? Zo komt de meest voorkomende toeslag, de ICD-toeslag, nergens voor.
- Als hulpmiddel is een mooi overzicht opgenomen over wanneer welke kortingspercentages gelden. Goed en overzichtelijk. Alleen is deze in PDF. Nu heb ik een van de nieuwste screenreaders, maar PDF'jes zijn in slechtzienden- en blindenland totaal niet geliefd omdat niet alle screenreaders ermee om kunnen gaan.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 1 augustus 2016, 11:59

Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen over je opmerkingen.

Boekingsmogelijkheden
Het klopt dat de online boekingsmogelijkheid alleen geschikt is voor het boeken van enkele reizen en retours met 0, 20, 40, 50 en 100% korting. Dit zijn namelijk de reizen die door het overgrote merendeel geboekt worden. Toeslagen zoals de ICd toeslag bleken door de doelgroep nauwelijks gebruikt te worden. Zodoende is, in overleg met de Oogvereniging, ervoor gekozen om deze niet toe te voegen aan het online portaal. Hoe meer opties er worden toegevoegd, hoe complexer het boeken wordt. Het dient een zo laagdrempelig en overzichtelijk mogelijk boekingsportaal te zijn. Verder kan de ICd-toeslag wel gewoon als los e-ticket via ns.nl gekocht worden of op een eenmalige chipkaart bij de balie en automaat.

PDF met kortingsoverzicht
De meeste testers uit de doelgroep gaven aan dat het document voor hen werkbaar was, omdat het bestand is opgemaakt met kopteksten e.d. We hebben overwogen om de hele lap tekst op de webpagina te plaatsen, maar dat kwam de overzichtelijkheid niet ten goede. Alle bevestigingsmails van gemaakte boekingen worden ook als PDF gemaild en ook daar schijnen ze goed mee overweg te kunnen. Maar wellicht is er toch een betere manier om de kortingspercentages te communiceren, heb jij hier wellicht tips voor? Of andere forumleden? Dan kan ik dit namelijk intern doorzetten. Bedankt voor het meedenken.
Bekijk origineel

11 reacties

VIRM, bedankt voor je opmerkingen. Ik heb dit gelijk doorgespeeld naar de juiste afdeling. Zodra ik een terugkoppeling heb zal ik wat van mij laten horen in dit topic.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen over je opmerkingen.

Boekingsmogelijkheden
Het klopt dat de online boekingsmogelijkheid alleen geschikt is voor het boeken van enkele reizen en retours met 0, 20, 40, 50 en 100% korting. Dit zijn namelijk de reizen die door het overgrote merendeel geboekt worden. Toeslagen zoals de ICd toeslag bleken door de doelgroep nauwelijks gebruikt te worden. Zodoende is, in overleg met de Oogvereniging, ervoor gekozen om deze niet toe te voegen aan het online portaal. Hoe meer opties er worden toegevoegd, hoe complexer het boeken wordt. Het dient een zo laagdrempelig en overzichtelijk mogelijk boekingsportaal te zijn. Verder kan de ICd-toeslag wel gewoon als los e-ticket via ns.nl gekocht worden of op een eenmalige chipkaart bij de balie en automaat.

PDF met kortingsoverzicht
De meeste testers uit de doelgroep gaven aan dat het document voor hen werkbaar was, omdat het bestand is opgemaakt met kopteksten e.d. We hebben overwogen om de hele lap tekst op de webpagina te plaatsen, maar dat kwam de overzichtelijkheid niet ten goede. Alle bevestigingsmails van gemaakte boekingen worden ook als PDF gemaild en ook daar schijnen ze goed mee overweg te kunnen. Maar wellicht is er toch een betere manier om de kortingspercentages te communiceren, heb jij hier wellicht tips voor? Of andere forumleden? Dan kan ik dit namelijk intern doorzetten. Bedankt voor het meedenken.
Reputatie 6
Dag Laura,

Dank voor je reactie.

Wat betreft de boekingsmogelijkheden: dit betekent dat je sommige reizen helemaal niet kunt boeken met deze digitale boekingsmogelijkheid. En door dit te adviseren heeft de Oogvereniging echt een flater geslagen. Ik denk dat je dit echt heel makkelijk kunt oplossen:
1. Na het invoeren van het kortingspercentage een menuutje met diverse extra opties/toeslagen.
2. Los van de enkel/retourboeking een extra boekingsmachine waar je dit soort extra zaken kunt boeken. Daarbij kan ook de datum worden geselecteerd.
3. Zelf een venstertje kunnen invullen met een bedrag. Bij telefonisch boeken met OV Chip Plus hebben de klantenservicemedewekrers geen toeslag/extra opties. Dus als ik een retourtje naar Rotterdam boek met de ICD in combinatie met weekend vrij, dan registreren ze de reis met weekend vrij van met thuisstation naar Rotterdam Centraal voor 2,40 (4,80 retourtje dan :)). Als je bij de digitale boekingsmogelijkheid een apart venstertje maakt waar je zelf dergelijke bedragen kunt invullen, kom je er ook.

Denk bijvoorbeeld aan ICD-toeslagen, ICE-binnenlandtoelsag, 2-naar-1 overgangsdagkaart, andere dagkaartjes/toeslagkaartjes. Het gaat mij er niet om dat er een handjevol klanten gebruik van maken: het gaat erom dat als je boekingsmogelijkheden aanbiedt, je zo volledig mogelijk moet zijn.

Wat betreft de PDF'jes: sommige schermlezers kunnen ze aan, anderen echt helemaal niet. Dan moet je als gebruiker daarvan de PDF opslaan en weer door OCR-software halen. Je geeft aan dat 'de meeste' testgebruikers ermee om kunnen gaan, maar niet allemaal.
De bevestigingsmail is overigens gewoon een tekstbestand. :)

Simpele oplossing: er is op de boekingspagina een link naar een andere pagina met die kortingspercentages. In plaats van een PDF kun je hier heel eenvoudig een normale pagina met tekst van maken.
Bedankt voor het meedenken, VIRM. Ik heb je bericht weer doorgespeeld naar de desbetreffende afdeling!

Indien ik van deze afdeling hoor of ze dit wel of niet kunnen toepassen e.d. zal ik dit zeker weer aan je laten weten.
Update:
Aan de boekingsmogelijkheden van toeslagen wordt vooralsnog niets veranderd, maar de suggestie wordt voor de toekomst wel meegenomen. Wellicht dat dit dus nog gaat komen, maar daar kan ik geen toezeggingen over doen. Voor ICE en ICd toeslagen zijn er voor nu alternatieve aankoopkanalen, naast dat dit (alle toeslagen en overgang 2-1) ook telefonisch via de Klantenservice geboekt kan worden.

Verder heb ik intern gevraagd of het mogelijk is om de tekst op een normale pagina te plaatsen i.p.v. als PDF. Hier is al eerder over gesproken en er waren toen bezwaren, waardoor gekozen is voor een PDF. Maar ik heb goed nieuws: het contentteam heeft een nieuwe webpagina gemaakt waarop het kortingsoverzicht te vinden is. Hier kunnen de klanten vanaf nu dus makkelijk alle info vinden. Vanaf de OV-chip Plus webpagina wordt hier nu ook naar doorgelinkt. Vanuit het online boekingsportaal zelf nog niet, dat moet nog aangepast worden; nu wordt nog gelinkt naar de PDF. Ze zijn hier nog mee bezig!

Een vraag van andere orde:

OV-plus is niet controleerbaar met in en uit checken. Ook geeft dit abonnement soms problemen bij andere vervoerders dan NS, zelfs al neem ik de geprinte bevestiging van mijn rit mee en wordt je meteen betiteld als zwartrijder. Reizen is geen lolletje.

Dat is vreemd en hoort niet zo te zijn. Heeft dit altijd al gespeeld bij jou of is dit sinds kort zo?

Sinds NS niet meer op de lijn Zwolle Enschede rijd zit ik met kromme tenen in de trein met mijn  OV chip plus.

Reputatie 6

Evert, wat gebeurt er dan precies bij de controle?

Toen NS de lijn had overgedragen aan de andere vervoerde had ik nog wel enig begrip voor de situatie. Wij zijn nu jaren verder en het probleem is er nog steeds. Soms heb ik spijt dat ik een OV chip plus abonnement heb, ondanks het grote gemak dat ik er verder van heb. De HC leest inderdaad uit dat ik niet heb ingecheckt. U moet inchecken. Dan wil ik hem mijn uitgeprinte reisbevestiging late lezen en dan zegt hij: U reist niet met NS dus hier heb ik niets mee te maken. Vervolgens probeer ik rustig te blijven. Ik probeer hem uit te leggen dat ik helemaal niet kan inchecken bij de spoorwegen en dat geloofd hij niet. Hij houd mij tot het volgende station bezig en gaat het zelf proberen, gaat met iemand bellen en verteld mij dan dat ik mijn reis telefonisch of via internet moet doorgeven. Maar geen sorry.

Reputatie 6

Geloof mij, ik heb soms ook spijt dat ik een OV Chip Plus-abonnement heb, omdat het product niet altijd even goed is doordacht en dat er bepaalde zaken nog ontbreken.

Het is zaak dat de controleur op de hoogte is van alle geldige abonnementsvormen. Na invoering van OV Chip Plus kon ik het regelmatig aan controleurs bij NS uitleggen wat het product inhield, maar hebben zij nooit nagebeld of het daadwerkelijk klopte en hoe het in elkaar zat. Het is een probleem bij de controleurs, dus ik zou als ik jou was dit melden bij de klantenservice van vervoerder Keolis. En wellicht eens aan een controleur zelf vragen dat dit de zoveelste keer is, en wanneer zij op de hoogte worden gebracht.

Reageer