OV-Chip sleutelhanger

• 14 oktober 2015
  • 17 reacties
  • 717 Bekeken

Deze ochtend reisde ik, zoals elke doordeweekse ochtend van de afgelopen 4 jaar, met de trein van Amsterdam Amstel naar Amsterdam Sloterdijk. Ik heb hiervoor op mijn ov-chipkaart een passend jaartrajectabonnement. Ik check mijzelf in bij de poortjes beneden in de stationshal, loop het perron op en stap in de trein.
Halverwege de rit word ik gestoord door de conducteur die mijn ov-chipkaart wil controleren. Dit is niet meer dan begrijpelijk en ik geef hem mijn kaart.
Al snel blijkt dat hij moeilijkheden heeft mijn kaart te scannen. Al snel begint hij mij belerend toe te spreken. Hij wijst mij erop dat mijn kaart niet normaal gescand kan worden en dat het mijn verantwoordelijkheid is te zorgen voor een kaart die hij eenvoudig kan scannen. Al snel zegt hij dat hij mij zomaar op de bon kan slingeren maar middels intonatie laat hij merken dit niet te zullen doen. Ik voel aan hem dat hij dit erg vriendelijk van zichzelf vindt en gebruikt dit naar mijn idee ook om mij het zwijgen op te leggen. Een soort van dreiging dat als ik met hem in discussie ga over de "zojuist-nog-wel-maar-nu-ineens-niet-meer-werkende" OV-chipkaart, hij mij alsnog een bon zal uitschrijven.

Hoe kan ik weten dat mijn OV-chipkaart onvoldoende werkt, als hij bij de poortjes zonder problemen werkt?
Blijkbaar is de scanapparatuur in de poortjes van betere kwaliteit dan die van de handscanners. Dit is opzich logisch, maar brengt wel problemen met zich mee in de logistieke keten. Problemen worden pas gesignaleerd wanneer het eigenlijk al te laat is. Een kink in de logistieke kabel waarvoor de eindconsument uiteindelijk lijkt te (kunnen) worden bestraft.

Genoeg over het incident, op naar een oplossing.

De OV-chipkaart is een kwetsbaar product en gaat (schat ik) niet veel langer mee dan een jaar of twee .
Het is een kaart zodat deze, net als bijvoorbeerd de pinpas, in de portemonnee past. Mannen dragen hun portemonnee vaak in hun achterzak. Men zit dus vaak op de portemonnee en dit doet de OV-chipkaart geen goed.
De pinpas heeft naast een RFID-chip ook een gewone chip en kan dus bij eventuele schade aan de RFID-chip gewoon nog gebruikt worden. Helaas geldt dit niet voor de OV-chipkaart.

Op mijn werk log ik mij dagelijks in, en open ik de tourniquetpoort, middels een RFID-chip. Deze is verwerkt in een robuuste sleutelhanger ter grootte van een pasfoto. Deze is beduidend robuuster dan de chipkaart waardoor ik er nooit problemen mee heb.

Kunt u geen dergelijk product aanbieden? Ik zou persoonlijk zelfs bereid zijn een kleine meerprijs te accepteren aangezien ik op de lange termijn goedkoper uit zal zijn dan het telkens vervangen van de kaart.

Ik hoor graag of dit idee al eerder tot u was gekomen en waarom het wel of niet zal worden ingevoerd.

17 reacties

Reputatie 1
Badge
Het algemene problem wat U signaleert is al vele, vele keren door mensen op dit forum gemeld.
Wat U voorstelt zag ik recent bij een bezoek aan Hongkong, waar ze al weer zo'n 12 jaar terug als 1e met OV-betalen met zo'n kaart zijn begonnen. Je kan er-aan geringe meerprijs--ook nog allerlei persoonlijke versies van bestellen. Je betaalt enkel statiegeld-dat krijg je terug als je hem weer inlevert. Je kan er ook, net als die bank-wave-pas, in alle gemakszaken etc. mee betalen.
NL/NS is door het blijven vasthouden aan dat controlesysteem door conducteurs een van de zeer, zeer weinige landen die naast algemene ingangscontrole/sjek ook nog onderweg wenst te controleren-en dat in feite vrijwel enkel bij NS. Die kaart is eigenlijk vooral geschikt voor hele drukke metro's e.d. waar ze dat soort onzin niet eens kunnen toepassen. En veel HCs voelen er eigenlijk ook nog steeds niks voor en grijpen alles aan om hun onvrede erover te ventileren.
Dus: het kan in principe wel, maar het gaat niet gebeuren. De wet van de remmende voorsprong: de volgende slag zal vermoedelijk de gewone wave-bank-pas worden. Zelf heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat NS als 1e toch daarop zal overstappen-bustrammetro hebben er amper last van en daar gaat het ook om veel lagere bedragen. Verder blijkt dat verderop in Europa vooral de door de verzamelde spoorwegen gekozen andere methode voor spoorkaartjes zal gaan gelden: de streepjes of QR-code. Daar kunnen ze in Polen al heel effectief mee overweg. Spoorwegen moeten nog steeds ook rekening houden met allerlei internationale biljetten.
Bedankt voor het delen van je verhaal en welkom op het NS Serviceforum Joeri86. Als ik het zo lees lijkt het op een incident en heb je dit niet vaak/vaker meegemaakt. Waar het aan ligt is voor mij van afstand niet na te gaan. Houd even in de gaten of dit vaker gebeurt en wanneer dat het geval is wil ik je toch adviseren bij het ov-chipbedrijf een duplicaat aan te vragen.

Wat betreft het gedrag van mijn collega in de trein; dit had wellicht wel wat tactvoller en vriendelijker gemogen. Aan de andere kant, wanneer hij of zij geen geldig vervoerbewijs kan vaststellen is een UVB (uitstel van betaling) eigenlijk de enige optie.
Wat betreft het gedrag van mijn collega in de trein; dit had wellicht wel wat tactvoller en vriendelijker gemogen. Aan de andere kant, wanneer hij of zij geen geldig vervoerbewijs kan vaststellen is een UVB (uitstel van betaling) eigenlijk de enige optie.

Ik meen me toch een heel ander verhaal te herinneren van jullie persvoorlichter toen die verklaarde dat mensen met een afgekocht reisrecht niet zouden worden beboet.
Dat klopt theofiel, maar dan moet wel duidelijk zijn voor de conducteur dat er een afgekocht reisrecht is, hij kon de kaart niet uitlezen.
Maar als dat niet zou kunnen, zou het beleid worden dat de HC even ging bellen, dat is blijkbaar nog steeds niet ingevoerd.
Deze conducteur heeft uiteindelijk geen UVB uitgeschreven, wat dit een beetje een non-discussie maakt. Ik heb al aangegeven dat ik hier ook liever ander gedrag had gezien.
Oude situatie: reiziger kreeg jaarlijks een nieuwe zichtkaart waarvoor je heel goed je best moest doen om hem kapot te maken, hoefde niet in- en uit te checken, mocht tussentijds overal uitstappen zonder extra kosten en de conducteur zag te allen tijde dat je over een geldig reisrecht beschikte.

Nieuwe situatie: reiziger krijgt een ov-chipkaart waarmee hij 5 jaar moet doen (terwijl TLS een economische levensduur van 2 jaar hanteert), moet in- en uitchecken, moet bij tussentijds uitstappen elke keer maar weer afwachten wat dat geintje gaat kosten omdat NS pertinent vertikt om hier correcte informatie over te verschaffen en wordt door de conducteur als zwartrijder behandeld, inclusief preek en/of boete, wanneer de gammele chip het begeeft.

Reiziger op 1, 2 en 3?
Reputatie 1
Een OV-chipkaart gaat twee jaar mee omdat hij kwetsbaar is? Grote onzin! Iedere doordeweekse dag zit de kaart in een pasjeshouder los in mijn broekzak. Alleen bij in-, uitchecken en controle haal ik hem eruit, verder zit hij in mijn broekzak, of ik nou zit of sta. Mijn eerste chipkaart heeft daardoor gewoon de volle vijf jaar doorstaan. Misschien toch wat zuiniger op je spullen zijn, Joeri!
Een OV-chipkaart gaat twee jaar mee omdat hij kwetsbaar is? Grote onzin! Iedere doordeweekse dag zit de kaart in een pasjeshouder los in mijn broekzak. Alleen bij in-, uitchecken en controle haal ik hem eruit, verder zit hij in mijn broekzak, of ik nou zit of sta. Mijn eerste chipkaart heeft daardoor gewoon de volle vijf jaar doorstaan. Misschien toch wat zuiniger op je spullen zijn, Joeri!

Dag Tom,

Er is geen zichtbare schade aan mijn kaart te zien. Dus echt ruig ga ik er niet mee om.
Dat jij jouw kaart graag in jouw broekzak in een pashouder draagt is prima. Ik wens mijn kaart niet op die manier bij me te dragen. Al mijn pasjes zitten in mijn portemonnee. En het enige pasje waar ik problemen mee ondervind....

Het gaat mij erom dat er dus veel duurzamere chiphouders te ontwikkelen zijn. Daarnaast is een sleutelhanger ook nog een merchandizing item. Branding voor NS.
Het vasthouden aan de pas, en enkel de pas, is geen service. Het zou de NS sieren deze goed te onderzoeken. Voice of the customer! Customer Value Management!

Ik zou voor zelfs 10 euro meerprijs de sleutelhanger zo aanschaffen. Want dan ben ik van al het gezever af.
En dan kun jij gewoon nog gebruik blijven maken van je pas.

Iedereen geholpen lijkt me.
Reputatie 5
Als ik het zo lees lijkt het op een incident en heb je dit niet vaak/vaker meegemaakt.
Joeri misschien niet, maar zoals srt ook al aangeeft ; dit verschijnsel wordt met regelmaat gemeld op dit forum. Normaal inchecken en er even later in de trein op gewezen worden dat je kaart niet leesbaar is ... lijkt me toch dat het niet alléén aan de kaart ligt, maar wellicht ook aan apparatuur van de conducteur ?
Ben dan ook benieuwd of Joeri met die zgn. defecte kaart later wel kon uitchecken ...
Als ik het zo lees lijkt het op een incident en heb je dit niet vaak/vaker meegemaakt.
Joeri misschien niet, maar zoals srt ook al aangeeft ; dit verschijnsel wordt met regelmaat gemeld op dit forum. Normaal inchecken en er even later in de trein op gewezen worden dat je kaart niet leesbaar is ... lijkt me toch dat het niet alléén aan de kaart ligt, maar wellicht ook aan apparatuur van de conducteur ?

Jazeker. Ik kon zonder problemen uitchecken. Het stationaire scanapparaat in de stationshal pakte het signaal direct op.
Ben dan ook benieuwd of Joeri met die zgn. defecte kaart later wel kon uitchecken ...

De apparatuur van de conducteur is minder sterk, waardoor hij de kaart niet meer kan uitlezen, de poortjes kunnen dat nog wel een tijdje, maar de kaart is wel kapot aan het gaan.

Het probleem is alleen dat een klant daar nooit achter kan komen, terwijl hij wel verantwoordelijkheid draagt voor de werking van de kaart. Bij een balie zal de kaart ook gewoon werken nog.
Reputatie 5
Deze conducteur heeft uiteindelijk geen UVB uitgeschreven, wat dit een beetje een non-discussie maakt.
Er is IMHO wel degelijk een discussie/probleem ... blijkbaar loopt NS personeel rond met apparatuur die geldige OV kaarten - want leesbaar voor in- en uitchecken - niet kan uitlezen ! En kan dan dus een boete uitschrijven terwijl de reiziger niet beter weet dan dat zijn kaart OK is ?!
Deze conducteur heeft uiteindelijk geen UVB uitgeschreven, wat dit een beetje een non-discussie maakt.
Er is IMHO wel degelijk een discussie/probleem ... blijkbaar loopt NS personeel rond met apparatuur die geldige OV kaarten - want leesbaar voor in- en uitchecken - niet kan uitlezen ! En kan dan dus een boete uitschrijven terwijl de reiziger niet beter weet dan dat zijn kaart OK is ?!
Dit is m.i. inderdaad precies het probleem
Misschien moet die conducteur een nieuwe handscanner aanvragen... in plaats van altijd het probleem bij de reiziger neer te leggen.
Ik vrees dat het in de praktijk vaker voor zal komen dat er niet is ingecheckt o.i.d. dan dat de conducteur de chipkaart niet kan uitlezen. In veel gevallen zal een boete dan ook achterwege blijven, maar als de conducteur de geldigheid van een vervoerbewijs niet kan vaststellen kan hij inderdaad een boete uitschrijven. In gevallen waarin de kaart niet te lezen was, maar er wel een check-in is kunnen we via de klantenservice altijd vaststellen dat de klant weldegelijk over een geldig vervoerbewijs beschikte en zal de boete dan ook worden kwijtgescholden.
Al geef je een MCL dezelfde krachten als een CiCo-paal, het probleem is en blijft dat die OVC dood aan het gaan is. Ik verslijt die pasjes ook aan de lopende band, vooral als je ze de hele dag door nodig hebt. Wat mij betreft zou de OVC steviger moeten zijn, ik heb 'm in een degelijke hoes zitten, maar van het telkens erin en eruit halen laat de plaklaag met foto los. En in de hoes tonen werkt ook niet, want dat gelooft menig HC of beveiliger niet.

Dat betreft dan zelfs m'n prive OVC die normaal nutteloos is, laten we het maar niet over de andere gaan hebben :8

Reageer