beantwoord

OV chipkaart

• 23 november 2020
  • 11 reacties
  • 365 Bekeken

Ik heb enkele weken geleden een mail van NS gelregen met het verzoek een pasfoto aan te leveren. Dat heb ik gedaan. In de mail stond dat ik daarna mijn nieuwe OV-chipkaart automatisch opgestuurd zou worden.

Nu krijg een mail van OV-Chipkaart waarin ik het verzoek krijg om een nieuwe OV-Chipkaart aan te vragen. Ik ben een beetje in verwarring omdat ik ervan uitging dat dit via NS verlep. 

Graag hoor ik wat nu te doen.

Dank alvast. Groet, Ysbrand Graafsma

icon

Beste antwoord door Laura NS 23 november 2020, 12:43

Hoi YG-arnhem, welkom op onze NS Community!

Die lopen wel eens langs elkaar. Zeker als je dit met de reminder hebt gedaan wil dit wel eens gebeuren. Voor de zekerheid zou je nog eens contact op kunnen nemen met OV-chipkaart, om te bevestigen of ze die van oNS hebben ontvangen. Hoe lang geleden heb je de pasfoto opgestuurd en wat stond er in de mail?

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je die brief of mail krijgt is de aanvraag vanuit NS niet verstuurd naar OV-chipkaart.

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie.htm voor de kaartstatus, daar zal staan dat hij binnenkort verloopt.

Als dat binnen 6 weken is dan kan NS niets meer voor je doen en moet je de instructies in de brief of mail van ov-chipkaart volgen. Na het (opnieuw) uploaden van je foto heb je dan (als het goed is) binnen een week een nieuwe kaart.

Zie dit lange topic voor een soortgelijke situatie.

Hoi YG-arnhem, welkom op onze NS Community!

Die lopen wel eens langs elkaar. Zeker als je dit met de reminder hebt gedaan wil dit wel eens gebeuren. Voor de zekerheid zou je nog eens contact op kunnen nemen met OV-chipkaart, om te bevestigen of ze die van oNS hebben ontvangen. Hoe lang geleden heb je de pasfoto opgestuurd en wat stond er in de mail?

Ik denk dat ik drie weken geleden de pasfoto geupload heb. Dit was de tekst: 

Graag ontvangen wij van u een nieuwe digitale pasfoto
Uw OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement is vijf jaar geldig. Uw huidige OV-chipkaart is bijna vijf jaar oud en zal daarom op korte termijn vernieuwd moeten worden.  Wij willen ervoor zorgen dat u als NS-abonnementhouder automatisch en tijdig uw nieuwe OV-chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.  Daarvoor hebben we een nieuwe recente pasfoto van u nodig.

Upload nú een pasfoto, zodat we u uw nieuwe OV-chipkaart op tijd kunnen toezenden
Voor de productie van uw nieuwe OV-chipkaart hebben we een nieuwe pasfoto van u nodig. Klik op onderstaande link om uw nieuwe pasfoto bij NS aan te leveren:

Hmm, het lijkt wel goed, aangezien het wel is gelukt hem te uploaden. Kun je mij eens een privébericht sturen met je e-mailadres en geboortedatum?

Ik zie dat het inderdaad nog netjes binnen de reminder viel. Die stond op 8 november en 24 oktober heb je hem geüpload. Daar zie ik onze bevestiging in ieder geval staan. Ik ga er vanuit dat de pas binnenkort wordt geleverd. Mocht je toch twijfelen, neem dan zoals verzocht, contact op met OV-chipkaart. Zij kunnen ook vertellen of wij gegevens (foto) hebben aangeleverd.

Reputatie 7
Badge +3

Uit persoonlijke ervaring zou ik, zoals @Robert B al aangeeft ogenblikkelijk gaan controleren op de website van OV-chipkaart wat de status van de kaartvernieuwing is. Als daar alleen maar staat “verloopt bijna” dan is er iets misgegaan in de communicatie tussen NS en OV-chipkaart.

NS kan in dat geval helemaal niets. Het is dan een kwestie van zelf een nieuwe OV-chipkaart bestellen en de €7,50 terugvragen van NS.

Badge +3

Dat is mijn vermoeden dus ook @iMark want na aanleveren pasfoto (bij NS) heb je in de regel de nieuwe kaart binnen een week echt wel in huis, zelfs al is de huidige nog tot wel 2 maanden geldig.

Reputatie 5
Badge

En voor alle duidelijkheid: er staat weliswaar opsturen, maar vergeet dat dus maar. Niks brief met PTT-zegel. Dat moet dus echt langsheen de elektronische snelweg gebeuren. Dito voor OV-chip.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider Je krijgt je nieuwe OV-chipkaart toch echt via de post opgestuurd.

Badge +3

Als het om de pasfoto gaat, die lever je inderdaad digitaal aan (uploaden), maar je kunt ook een aanvraagpakket voor een ov-chipkaart halen bij sommige servicepunten (stations, Primera, Bruna) en dat met een pasfoto opsturen, kost meen ik wel € 3,50 extra.

Voor @YG-arnhem is het natuurlijk geen probleem om dezelfde digitale foto die naar NS gestuurd is nu ook naar OV-chipkaart te sturen.

En ja, de kaart krijg je gewoon per briefpost. Dat zou men eigenlijk beter als pakketje met Track & Trace kunnen doen. Materiaal- en productiekosten van een kaart zullen bij elkaar nog geen euro zijn.

Bizarre situatie hoor. Heb contact gehad met NS. Zij bevestigen dat ik d p asfoto op tijd heb aangeleverd. Vervolgens contact gehad met OV-Chipkaart. Zij laten weten dat NS de gegevens (nog) niet verstuurd heeft, maar als dat binnen twee weken alsnog gebeurt, zij de kaart op tijd kunnen verlengen en opsturen. Weer contact gehad met NS. Zij geven aan dat dit een volledig geautomatiseerd proces is en, ondanks dat alles tijdig aangeleverd en gemeld is, zij niet de gegevens door kunnen sturen. Eind van het liedje: ik krijg 7,50 van NS en moet hem zelf verlengen….Pff, wat een aanfluiting..

Reageer