Sticky

OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen

  • 2 september 2016
  • 30 reacties
  • 15788 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Goed om te lezen, Sander! Dat is gelukkig sneller dan 3 weken 🙂
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle

 

Had je de kaart bij TLS toevallig met een papieren formulier aangevraagd? TLS geeft namelijk op "hun" website (https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm) met zo'n formulier €10,50 kost (€7,50 voor de kaart en €3 administratiekosten). Bij online aanvragen (is wel met account) betaal je die administratiekosten niet en betaal je dus €7,50.

2 maanden geleden bevestiging gehad dat mijn foto in orde was en mijn kaart voordat mijn oude verliep zou worden opgestuurd. Ik dacht dat het wel in orde zou zijn.

Nu zie ik dat mijn kaart overmorgen verloopt. Contact opgenomen met translink. Die sturen me door naar de NS. De nieuwe kaart is in hun systeem nooit besteld. Contact opgenomen met de NS klantenservices (wow! Wat een doolhof! Als je even niet uitkijkt sturen ze je weer door naar translink. Het is me uiteindelijk gelukt iemand van de NS helpdesk aan de lijn te krijgen, hoeveel punten krijg ik daarvoor?). Meneer vond het allemaal heel vervelend en heel ingewikkeld. Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik heb inmiddels een nieuwe kaart besteld via translink, en zou mijn geld terugkrijgen via NS.

Mijn vragen nu:

  • Hoe krijg ik de kosten voor de nieuwe kaart terug van de NS? (Graag even concreet een linkje/email adres waar ik het heen moet sturen, en welke bewijzen ik mee moet sturen. Meneer van de klantenservice kwam niet verder dan ‘geld terugvragen’, en ik had niet het idee dat ik met nog vaker vragen concretere antwoorden kreeg)
  • Tot mijn kaart is geleverd: Waar kan ik geld terugkrijgen voor mijn reizen? Ik moet nu dus losse kaartjes kopen (klantenservice puntje: aanraden een anonieme ov kaart erbij te hebben voor het geval jullie je afspraken niet nakomen is niet echt netjes). Losse kaartjes zijn duurder, en misschien is mijn kaart met daluren abonement er niet voor mijn volgende treinreis. 

Ik heb wel vaker vertraging, maar 2 maanden is een nieuwe…

Waarom ben ik zelfs als ik een ochtend niet met de trein hoef toch de halve ochtend bezig met de NS?

Goedemiddat Lisa_1 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat het automatische proces bij jou niet goed is gegaan. 

Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik snap deze gedachtegang, maar wanneer het automatische vernieuwingsproces heeft gefaald, moet er handmatig een vernieuwende kaart aangevraagd worden via de OV-Chipkaart, Translink. Wij hebben niet de mogelijkheid om dat automatische proces opnieuw te starten. Omdat er bij de handmatige aanvraag bepaalde persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden, mogen wij dit ook niet voor jou doen. Vandaar dat je werd geadviseerd om zelf een vernieuwende kaart aan te vragen.

Wat betreft de twee specifieke vragen kun je hiervoor (nogmaals) contact op nemen met onze Klantenservice. Een specifieke link of e-mail adres kan ik je niet geven, maar mocht je liever niet opnieuw willen bellen, dan kun je ook contact op nemen via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's daar kunnen je dan verder helpen.

Reageer