OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen | NS Community
Sticky

OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen

  • 2 September 2016
  • 45 reacties
  • 30012 Bekeken

Translink is het bedrijf dat de OV-chipkaart produceert en levert. Wanneer een OV-chipkaart niet is geleverd of er is iets anders misgegaan, dan kun je met hen (Klantenservice OV-chipkaart) contact opnemen. Dit kan via het contactformulier of door te bellen naar 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.). Soms is het nodig dat NS bemiddelt. Dit is alleen mogelijk als het gaat om een persoonlijke OV-chipkaart mét een NS-abonnement erop geladen. Hieronder lees je de mogelijke scenario’s en hoe je kunt handelen. Deze gelden dus uitsluitend bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Achtergrond
Wanneer je een NS-abonnement hebt, kunnen wij een deel van de gegevens van je kaart zien. Voor ons is het kaartnummer, de geldigheid van de kaart is de aanmaakdatum zichtbaar. Wij kunnen niet zien op welke datum de kaart is verstuurd en naar welk adres dat is gedaan. Informatie over de daadwerkelijke levering is alleen inzichtelijk voor Translink. Zij zijn immers de eigenaar van de kaart. Dit betekent dat wanneer je jouw verzoek via NS indient, wij zelf ook contact moeten zoeken met Klantenservice OV-chipkaart. Een speciaal team binnen onze Klantenservice heeft de mogelijkheid contact op te nemen met een ander speciaal ingericht team bij Translink. Zo helpen we elkaar. Omdat niet iedere medewerker van NS deze optie heeft en omdat Translink meer kan zien dan wij, adviseren we je altijd eerst zelf Translink te bellen. Kom je er met hen echt niet uit, dan kun je ons dit laten weten. Wij zetten je verzoek dan door en zorgen dat een collega bemiddelt.

Welke situatie geldt voor mij?
Ik heb een NS-abonnement en een duplicaat besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Je kunt het beste even bellen met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen.

Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. Ik had hiervoor een OV-chipkaart uitgegeven door NS.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen: aangezien je geen contract meer bij ons hebt, kunnen wij niet als bemiddelaar optreden. Daarnaast hebben wij mogelijk niet langer inzage in jouw gegevens. Eventuele gegevens die wij hebben, kunnen bovendien verouderd zijn.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. De kaart die ik had was niet door NS uitgegeven.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een nieuwe OV-chipkaart besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart of is jouw verzoek niet (goed) aangekomen. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar de kaart naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb een NS-abonnement en mijn OV-chipkaart is verlopen, maar ik heb geen nieuwe kaart gehad.
Neem een kijkje op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287.

45 reacties

Reputatie 3
Als je een NS abonnement besteld met gratis OV Chipkaart of een duplicaat en je ontvangt deze bestelling niet moet je dus contact opnemen met de fabrikant?

Dat is erg klantonvriendelijk en niet hoe het hoort te gaan. Dat weten jullie zelf toch ook hopelijk.

Bovendien kunnen er allerlei andere dingen fout zijn gegaan aan NS kant en jullie horen dit zelf eerst uit te zoeken.

Waarom jullie daar dan een speciaal team voor hebben ingericht begrijp ik niet, als klanten standaard met een ander bedrijf contact op moeten nemen.
Reputatie 3
Zie ook dit topic waar een hele andere procedure wordt beschreven. Notabene pas een maand geleden.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/waar-blijft-mijn-nieuwe-ov-chipkaart-26825

1. Neem contact op met oNS via het telefoonnummer 030 - 751 51 55, Twitter, Facebook of Chat om te controleren of er wel of geen nieuwe kaart is geproduceerd. Ik benoem alleen deze kanalen, omdat de reactiesnelheid hierbij het hoogste ligt en je dus sneller meer informatie hebt.
Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week.


Ontvang je nu bij de aankoop van een maandabonnement ook een gratis chipkaart? 🙂
Dit topic had een stuk korter gemaakt kunnen worden.

Ik heb een probleem met iets dat ik besteld heb bij de NS:
Mogelijk is er iets mis gegaan, bel onze leverancier.
Voor klachten over te korte treinen vraagt NS je binnenkort te bellen met +41 71 626 21 20.
Een eventuele herbestelling daar moet je wel even zelf voorschieten.

Voor de duidelijkheid: Volgens het consumentenrecht is de verkoper verantwoordelijk voor de levering. Ga je er als consument mee akkoord om het toch direct met de leverancier te regelen, dan vervalt die verplichting van de verkoper! Concreet: Zodra je over een bij NS bestelde OV-chipkaart contact opneemt met TLS, hoeft NS niets meer voor je te doen.
Reputatie 3
Sivan had inderdaad kunnen volstaan met OV chipkaart besteld, maar niet ontvangen, bel TLS.

De reden die Sivan geeft is ook raar, niet iedere medewerker kan contact opnemen met TLS (waarom niet, ik kan toch ook bellen/e-mailen met TLS) maar iedere medewerker kan natuurlijk wel de gegevens doorgeven aan dat speciale team van NS, immers NS doet dat ook als klant er niet uitkomt met TLS.
Ik heb in mijn post duidelijk uitgelegd wat bij ons de werkwijze is. Heb je bij ons een abonnement besteld en ontvang je de kaart niet, dan zijn we altijd bereid te bemiddelen. Wil je dus liever niet bellen met Translink, dan kan het ook via ons. Dit duurt vaak echter iets langer, omdat niet iedere NS-medewerker de mogelijkheid heeft om contact te leggen met het speciale team bij Translink. Het gaat dus om een speciaal lijntje tussen NS en TLS, waarbij we elkaar kunnen helpen. TLS belt ons speciale nummer ook wanneer een klant zich bij hen meldt met een probleem m.b.t. een abonnement.

Ik wil dit topic graag overzichtelijk houden voor klanten met vragen of problemen. Wil je een aanvulling of ben je het niet eens met de inhoud van dit topic, stuur mij dan even een privébericht. Dat is voor klanten die dit topic bezoeken wat efficiënter lezen.
Hi
How can I request over chipkaart?
Sorry ov chipkaart
Hi Meysam63 and welcome to our forum.

Do you want a normal OV-chipkaart? You can buy those on this website, supermarket or card machine on the station.
NS stuurt je naar OVchip bedrijf. Helaas doet OVchipkaart net alsof ze helemaal niet verantwoordelijk is, van kastje naar de de muur. NS verwijst weer terug en kan nergens wat aan doen, en vice versa. Ben al ruim een uur bezig. Morgen maar weer gewoon met de auto...
NS bemiddelt niet, ik ben nu via de service lijn twee maal afgewimpeld.
Hallo Frits56, welkom op onze Community!

Wat vervelend om te lezen. Wat is er precies aan de hand?
Ik heb al een klacht ingediend bij het OV-loket. Ik ga dit hier zelf zo min mogelijk energie meer aan besteden.
Oké dat is jammer om te lezen. Als je toch wenst dat ik er nog eens naar kijk dan hoor ik het graag.
Op 21 april een persoonlijke ov chipkaart besteld. Op 28 april is het bijbehorende abonnement ingegaan, maar ik heb nog steeds geen kaart ontvangen.
De klantenservice van NS verwees me naar de ov chipkaarten lijn (van translink?)
Translink zegt dat de kaart op 25 april is verstuurd. En deze zou binnen 5 a 6 werkdagen moeten aankomen. Uiterlijk donderdag of vrijdag dus.
Maar dat betekent dat ik een week kwijt ben van mijn abbo...
De medewerker van translink zei dat ze verder niets voor me kon doen en stuurt me weer terug naar de NS.
Ze gaf als mogelijke oplossing dat ik een anonieme kaart kon kopen en dan NS vragen om mijn abonnement daar tijdelijk op te zetten. Ten eerste kost me dit 7,50 euro extra. Ten tweede kan je de fietsenstalling niet gebruiken met een anonieme kaart? Ten derde heb ik het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Kortom ik vind het geen goede oplossing en niet netjes van translink. Wat kan NS voor me doen?
Goedemiddag Nicolientje en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat jouw OV-chipkaart niet is aangekomen binnen de officiële door de OV-Chipkaart gestelde levertijd van 7 dagen. Helaas is dit iets waar wij als NS geen invloed op hebben, gezien wij de kaart niet produceren of opsturen.

Dat gezegd hebbende kunnen wij er wel voor proberen te zorgen dat je zo min mogelijk tot geen extra kosten maakt als gevolg hiervan. Je abonnement is namelijk al wel geldig, dus heb je in wezen ook recht op de korting die je door dat abonnement hoort te krijgen. De oplossing die is aangegeven, het aanschaffen van een anonieme kaart, is inderdaad een van de opties. Wij kunnen je abonnement dan tijdelijk op die kaart zetten zodat je via die kaart daar gebruik van kan maken totdat je de nieuwe persoonlijke kaart binnen hebt. Afhankelijk van het type stalling kun je je fiets ook stallen met een anonieme kaart. Je bent hier dan wel €7,50 extra aan kwijt inderdaad, maar je hebt daarvoor wel een reserve OV-chipkaart voor de komende 5 jaar.

Een andere optie is om de komende week met losse vervoerbewijzen te reizen, totdat je de nieuwe kaart met abonnement binnen hebt. Die kosten hiervan kun je dan via onze Klantenservice terugkrijgen, wanneer je het abonnement kan gebruiken. In dit geval zul je echter geen gebruik kunnen maken van een fietsenstalling, gezien een OV-chipkaart daar wel noodzakelijk voor is.
Dus even samenvattend:
Klant gaat overeenkomst aan met NS. De NS neemt diensten af van leverancier Translink. Translink houdt zich niet aan gemaakte afspraken over levertijden. En in plaats van dat NS zijn leverancier Translink op de vingers tikt, moet de klant extra kosten maken. Dat is toch de omgekeerde wereld?

Ik mijn geval heb ik niets aan de voorgestelde oplossingen. Kan de NS mijn abonnement niet een week later in laten gaan? Of per het moment dat ik de kaart wél binnen heb?
Jammer dat je de kaart nog niet hebt. Wellicht is dit vertraagd door de feestdagen. De enige optie is wachten totdat je de kaart hebt. Wat Stijn NS al aangaf, kan je tot die tijd eventueel reizen met losse tickets of een anonieme kaart aanschaffen. Het abonnement later laten ingaan is helaas geen optie meer, omdat deze datum al vast staat in ons systeem.
Ik heb via een papieren aanvraagformulier op 26-4-2019 voor een persoonlijke OV-chipkaart op de post gedaan, hoelang duurt zo'n aanvraag? Ik zit al een week te wachten op bevestiging/levering.
Ik weet dat niet precies, Sander2002. Je kunt dit het beste even navragen bij de klantenservice van OV-chipkaart.
Heeft TLS ook een e-mailadres?
Nee, maar ze hebben wel een contactformulier.
Ik heb via een papieren aanvraagformulier op 26-4-2019 voor een persoonlijke OV-chipkaart op de post gedaan, hoelang duurt zo'n aanvraag?
@Sander2002,

Volgens (mogelijks verouderde) info is de verwerkingstermijn van een papieren aanvraag 3 weken.

Ik hoop dat dit ondertussen sneller gaat, maar ik vrees er voor. 😞
Ik heb de kaart binnen.

Reageer