OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen | NS Community
Sticky

OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen

  • 2 September 2016
  • 45 reacties
  • 30008 Bekeken

Translink is het bedrijf dat de OV-chipkaart produceert en levert. Wanneer een OV-chipkaart niet is geleverd of er is iets anders misgegaan, dan kun je met hen (Klantenservice OV-chipkaart) contact opnemen. Dit kan via het contactformulier of door te bellen naar 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.). Soms is het nodig dat NS bemiddelt. Dit is alleen mogelijk als het gaat om een persoonlijke OV-chipkaart mét een NS-abonnement erop geladen. Hieronder lees je de mogelijke scenario’s en hoe je kunt handelen. Deze gelden dus uitsluitend bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Achtergrond
Wanneer je een NS-abonnement hebt, kunnen wij een deel van de gegevens van je kaart zien. Voor ons is het kaartnummer, de geldigheid van de kaart is de aanmaakdatum zichtbaar. Wij kunnen niet zien op welke datum de kaart is verstuurd en naar welk adres dat is gedaan. Informatie over de daadwerkelijke levering is alleen inzichtelijk voor Translink. Zij zijn immers de eigenaar van de kaart. Dit betekent dat wanneer je jouw verzoek via NS indient, wij zelf ook contact moeten zoeken met Klantenservice OV-chipkaart. Een speciaal team binnen onze Klantenservice heeft de mogelijkheid contact op te nemen met een ander speciaal ingericht team bij Translink. Zo helpen we elkaar. Omdat niet iedere medewerker van NS deze optie heeft en omdat Translink meer kan zien dan wij, adviseren we je altijd eerst zelf Translink te bellen. Kom je er met hen echt niet uit, dan kun je ons dit laten weten. Wij zetten je verzoek dan door en zorgen dat een collega bemiddelt.

Welke situatie geldt voor mij?
Ik heb een NS-abonnement en een duplicaat besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Je kunt het beste even bellen met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen.

Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. Ik had hiervoor een OV-chipkaart uitgegeven door NS.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen: aangezien je geen contract meer bij ons hebt, kunnen wij niet als bemiddelaar optreden. Daarnaast hebben wij mogelijk niet langer inzage in jouw gegevens. Eventuele gegevens die wij hebben, kunnen bovendien verouderd zijn.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. De kaart die ik had was niet door NS uitgegeven.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een nieuwe OV-chipkaart besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart of is jouw verzoek niet (goed) aangekomen. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar de kaart naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb een NS-abonnement en mijn OV-chipkaart is verlopen, maar ik heb geen nieuwe kaart gehad.
Neem een kijkje op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287.

45 reacties

Goed om te lezen, Sander! Dat is gelukkig sneller dan 3 weken 🙂
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle

 

Had je de kaart bij TLS toevallig met een papieren formulier aangevraagd? TLS geeft namelijk op "hun" website (https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm) met zo'n formulier €10,50 kost (€7,50 voor de kaart en €3 administratiekosten). Bij online aanvragen (is wel met account) betaal je die administratiekosten niet en betaal je dus €7,50.

2 maanden geleden bevestiging gehad dat mijn foto in orde was en mijn kaart voordat mijn oude verliep zou worden opgestuurd. Ik dacht dat het wel in orde zou zijn.

Nu zie ik dat mijn kaart overmorgen verloopt. Contact opgenomen met translink. Die sturen me door naar de NS. De nieuwe kaart is in hun systeem nooit besteld. Contact opgenomen met de NS klantenservices (wow! Wat een doolhof! Als je even niet uitkijkt sturen ze je weer door naar translink. Het is me uiteindelijk gelukt iemand van de NS helpdesk aan de lijn te krijgen, hoeveel punten krijg ik daarvoor?). Meneer vond het allemaal heel vervelend en heel ingewikkeld. Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik heb inmiddels een nieuwe kaart besteld via translink, en zou mijn geld terugkrijgen via NS.

Mijn vragen nu:

  • Hoe krijg ik de kosten voor de nieuwe kaart terug van de NS? (Graag even concreet een linkje/email adres waar ik het heen moet sturen, en welke bewijzen ik mee moet sturen. Meneer van de klantenservice kwam niet verder dan ‘geld terugvragen’, en ik had niet het idee dat ik met nog vaker vragen concretere antwoorden kreeg)
  • Tot mijn kaart is geleverd: Waar kan ik geld terugkrijgen voor mijn reizen? Ik moet nu dus losse kaartjes kopen (klantenservice puntje: aanraden een anonieme ov kaart erbij te hebben voor het geval jullie je afspraken niet nakomen is niet echt netjes). Losse kaartjes zijn duurder, en misschien is mijn kaart met daluren abonement er niet voor mijn volgende treinreis. 

Ik heb wel vaker vertraging, maar 2 maanden is een nieuwe…

Waarom ben ik zelfs als ik een ochtend niet met de trein hoef toch de halve ochtend bezig met de NS?

Goedemiddat Lisa_1 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat het automatische proces bij jou niet goed is gegaan. 

Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik snap deze gedachtegang, maar wanneer het automatische vernieuwingsproces heeft gefaald, moet er handmatig een vernieuwende kaart aangevraagd worden via de OV-Chipkaart, Translink. Wij hebben niet de mogelijkheid om dat automatische proces opnieuw te starten. Omdat er bij de handmatige aanvraag bepaalde persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden, mogen wij dit ook niet voor jou doen. Vandaar dat je werd geadviseerd om zelf een vernieuwende kaart aan te vragen.

Wat betreft de twee specifieke vragen kun je hiervoor (nogmaals) contact op nemen met onze Klantenservice. Een specifieke link of e-mail adres kan ik je niet geven, maar mocht je liever niet opnieuw willen bellen, dan kun je ook contact op nemen via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's daar kunnen je dan verder helpen.

Mijn ov kaart (met NS abonnement) verloopt op 24-07-21

Na oproep door Klantenservice OV chipkaart heb ik een midden juni een aanvraag gedaan voor verlenging via de NS.  Actuele pasfoto verstuurd, maar tot op heden nog niets ontvangen.

Vandaag weer geprobeerd om via de NS de OV-kaart te verlengen, maar nu krijg ik steeds een technische fout en kan ik mijn foto niet uploaden.  Ik had die kaart allang moeten hebben.

Jos Van Kan

Badge +3

Hi @sneller zie dit (lange) topic Je referentiecode voor de pasfoto werkt niet meer dus.

Voor een kaart die op 24-07 verloopt, zelf dus even doen via hier en dan heb je de nieuwe kaart dinsdag in de bus (briefpost) . Hopelijk met al je abonnementen er op, maar dat merk je vanzelf.

De € 7,50 die je moet betalen voor de kaart krijg je later wel terug via de NS Klantenservice, want anders hadden ze niet om een pasfoto gevraagd.

Greetings

I would like to ask about my OV card

I've ordered it from 04th of September and I didn't receive it yet. I wanna check is there any problem with my data or anything else?

Thanks in advance

Heb je ooit een kaart gekregen ,want ik gad er eind april ook één besteld nooit gekregen, en hun zeggen ja hij is verstuurd. 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Swiebertje123. en welkom bij de NS Community! 
Als je een OV-chipkaart besteld hebt met een abonnement van NS, neem dan even contact op met onze klantenservice. Ze kunnen dan voor je kijken of de bestelling goed gegaan is en kunnen je eventueel het OV-chipkaartnummer meegeven die aan je abonnement gekoppeld zit. Daarna kun je contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart om na te vragen waar de OV-chipkaart blijkt. Zij versturen namelijk de OV-chipkaarten. Mocht je een OV-chipkaart besteld hebben zonder een abonnement, dan kun je direct contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

Lorena,

 

Je reageert op een bericht van 8 maanden geleden. Ik neem aan dat Lilian inmiddels wel is afgehaakt.

Reputatie 6
Badge +2

Lorena,

Je reageert op een bericht van 8 maanden geleden. Ik neem aan dat Lilian inmiddels wel is afgehaakt.

Scherp! Daar heb ik helemaal overheen gelezen 😅. Ik heb mijn berichtje direct maar aangepast. Thanks voor het melden!

Op 03-06-2022 heb ik ook een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd bij NS en een pasfoto geüpload, omdat mijn huidige kaart vervalt op 26-07-2022. Ik heb tot op heden nog geen nieuwe kaart ontvangen. De klantenservice van NS zegt dat ik hiervoor bij ov-chipkaart moet zijn. Ik heb de klantenservice van ov-chipkaart gesproken en hun zeggen geen aanvraag te zien in hun systeem en er is geen nieuwe kaart. Volgens hun moet ik hiervoor bij NS zijn.

Vervolgens weer de klantenservice van NS gesproken. Hun zeggen nu dat ik moet afwachten tot de kaart is verlopen en dan weer opnieuw contact op moet nemen als ik dan nog geen kaart heb ontvangen. Ik heb 2 abonnementen op mijn kaart staan. Een trein abonnement en een bus abonnement waarmee ik onbeperkt met de bus kan reizen. Als mijn kaart verloopt kan ik hier geen gebruik van maken en moet ik een volledig buskaartje kopen. Dit wordt dan niet vergoed door de NS. 

Ik heb meerdere malen duidelijk aangegeven dat ze bij ov-chipkaart geen aanvraag in hun systeem zien dus ze gaan geen nieuwe kaart aanmaken. Mijn huidige kaart verloopt over 5 dagen. Wat moet ik nu doen? NS klantenservice wilt mij niet verder helpen. Ik moet wachten tot mijn kaart verloopt waardoor ik extra kosten ga maken die niet vergoed worden. Wat is dit voor service?

Reputatie 7
Badge +3

Als je kaart verloopt op 26-07-2022, je nu nog geen nieuwe kaart in huis hebt en OV-chipkaart.nl geen aanvraag kan zien in hun systeem is mijn enige conclusie dat er (wederom) wat mis is gegaan bij NS of tussen NS en OV-chipkaart. Je kunt voor de zekerheid nog checken in je account bij OV-chipkaart.nl (als je die nog niet hebt, maak hem aan en koppel je bijna verlopen kaart) wat de status van je bijna verlopen kaart is. Als daar staat dat kaartvernieuwing in gang is gezet, is/wordt er een nieuwe kaart gemaakt en opgestuurd (maar als OV-chipkaart zelf al zegt dat er geen aanvraag is zal dit niet het geval zijn). Staat daar dat de kaart bijna verlopen is dan wordt er geen nieuwe kaart gemaakt. Om dan nog op tijd een nieuwe kaart binnen te hebben kun je dan zelf vanuit je OV-chipkaart.nl account kaartvernieuwing voor je bijna verlopen kaart aanvragen en met een beetje geluk heb je die op tijd in huis als je dit zsm doet. Ik zou niet wachten tot de kaart echt verlopen is. De kosten voor de nieuwe kaart kun je vervolgens bij NS terugvragen. 

 

Ik gaf eerder aan dat het wederom mis is gegaan, voor een ander voorbeeld kun je dit topic lezen:

Edit: shit, dat topic staat al in het archief en kan alleen nog door moderators en superusers gelezen worden. 

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu meteen maar een nieuwe aangevraagd via ov-chipkaart.nl. Op de site kon ik inderdaad ook zien dat er nog geen kaartvernieuwing in gang was gezet. Ik hoop dat hij op tijd binnen is en dat de NS dit netjes voor mij gaat vergoeden en niet weer moeilijk gaat doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gaf eerder aan dat het wederom mis is gegaan, voor een ander voorbeeld kun je dit topic lezen:

Edit: shit, dat topic staat al in het archief en kan alleen nog door moderators en superusers gelezen worden. 

Belachelijk dat dat topic in het archief zit. Ik heb daar een uitgebreide beschrijving gegeven van het circus van absurditeiten wanneer het misgaat bij NS bij het verwerken van je pasfoto.

Verzoek aan de moderators om dit topic ogenblikkelijk uit het archief te halen.

Badge +3

Verzoek aan de moderators om dit topic ogenblikkelijk uit het archief te halen.

Mee eens, want een paar dagen geleden stond het nog niet in het archief. Sluit het desnoods alleen af voor verdere reacties.

Kaartvernieuwingen die mis gaan is een bekend probleem en staan los van de ‘standaard’ vertraging bij levering van nieuwe kaarten in het 3e kwartaal (bijv. een NS Flex abonnement op een nieuwe kaart, levering binnen 7 dagen).

Overigens zou je ca. 6 weken voor de einddatum van je kaart ook een mail of brief van OV-chipkaart ontvangen moeten hebben. In dat geval is er vanuit de NS niets in gang gezet dat op een kaartvernieuwing lijkt (na aanleveren pasfoto en bevestiging daarvan).

Reputatie 6

Ik gaf eerder aan dat het wederom mis is gegaan, voor een ander voorbeeld kun je dit topic lezen:

Edit: shit, dat topic staat al in het archief en kan alleen nog door moderators en superusers gelezen worden. 

Belachelijk dat dat topic in het archief zit. Ik heb daar een uitgebreide beschrijving gegeven van het circus van absurditeiten wanneer het misgaat bij NS bij het verwerken van je pasfoto.

Verzoek aan de moderators om dit topic ogenblikkelijk uit het archief te halen.

Het topic is bij deze uit het archief gehaald.

"Beste heer V.d. H…., 
 
Dank voor uw pasfoto
Dank u wel voor uw pasfoto. Wij hebben deze in goede orde ontvangen. U ontvangt uw nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart per post thuis." 
Uit mail van 16 februari jongstleden. 
Helaas nooit iets ontvangen
en nu met verlopen OV-chipkaart tevergeefs een reis naar Arnhem proberen te regelen.
Resultaat kaartje tegen treintarief (geen aantoonbaar daluren abonnement) plus €50 boete (een OV boete voor de eerste keer in mijn leven). Omdat ik mij niet besefte dat ik ook via de automaat een vervoersbewijs kon aanschaffen.
Erg vervelend is ook dat ik nu mijn keuzedagen niet kan opnemen.

Wat nu te doen en kan ik de NS aansprakelijk stellen? Met een geldige OV-chipkaart was me deze ellende tenslotte bespaart gebleven.

Badge +3

Wat nu te doen en kan ik de NS aansprakelijk stellen? Met een geldige OV-chipkaart was me deze ellende tenslotte bespaart gebleven.

Dat wordt erg lastig, je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs (dat had ook een incheck met een bankpas of creditcard kunnen zijn).

De 50 euro voor een UvB kan je meestal wel terug krijgen, wacht daarvoor de brief af die je binnenkort zult krijgen (boetekenmerk L×××××× 6 cijfers, staat ook op het gele briefje dat je gekregen hebt).

Een kaartvernieuwing zul je moeten doen via OV-chipkaart, de € 7,50 kan je daarna claimen bij de NS.

Reageer