beantwoord

ov chipkaart bijna verlopen, nog geen nieuwe ontvangen

• 25 november 2020
  • 14 reacties
  • 325 Bekeken

Goedemorgen,

Mijn OV chipkaart vervalt per 27-12-2020. Echter heb ik al weken geleden mijn nieuwe pasfoto aangeleverd. Wanneer kan ik mijn nieuwe ov chipkaart verwachten?

met vriendelijke groet,

Ang-Kin

icon

Beste antwoord door Pingpong 25 november 2020, 09:30

Welkom op dit forum.

U bent helaas niet de enige die dit overkomt. Recent zijn hier meerdere topics over geweest. Ik verwijs u graag naar één van deze topics.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-67267

Bekijk origineel

14 reacties

Welkom op dit forum.

U bent helaas niet de enige die dit overkomt. Recent zijn hier meerdere topics over geweest. Ik verwijs u graag naar één van deze topics.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-67267

Ik zie dat de NS niet meer voor mij iets kan betekenen. Echter vraag ik nu zelf een OV-chipkaart aan. Hoe kan ik echter de kosten terugvragen via NS?

Wanneer je een NS abonnement op je kaart hebt staan en je nu zelf voor een nieuwe kaart moet zorgen kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice in verband met de vergoeding van de kosten. Contact opnemen kan via Facebook, Twitter, Live Chat of telefonisch: 030-7515155 (lokaal tarief).

Reputatie 5
Badge

27/12 is nog ruim een maand later. Normaal gesproken staat er dacht ik een termijn van 2-4 weken tevoren. Al kan dat enorm varieren. Tenzij je mogelijk misschien wie weet 27/11 bedoelt?

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider dat maakt helemaal niets uit wanneer NS het uploaden van de foto naar OV-chipkaart heeft verpest.

Kijk overigens goed naar de kosten die Translink daadwerkelijk gaat vragen voor de nieuwe kaart voordat je de vergoeding bij NS aanvraagt. Zo kreeg ik van NS 7,50, maar doordat Translink haar proces niet op orde had heb ik daar 10,50 moeten betalen voor de nieuwe kaart. Kruimelwerk, maar toch.

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe kan het nou eigenlijk dat dit jarenlang vrijwel altijd goed ging en het nu opeens klachten regent? Zijn er processen gewijzigd? Is er een storing? Dit moeten NS en TLS toch gewoon op kunnen lossen? En gaat het nu bij iedereen mis of zijn dit nog steeds uitzonderingen? Ik blijf het heel vreemd vinden dat dit opeens zo fout gaat.

Maar hoe kan het nou eigenlijk dat dit jarenlang vrijwel altijd goed ging en het nu opeens klachten regent? Zijn er processen gewijzigd? Is er een storing? Dit moeten NS en TLS toch gewoon op kunnen lossen? En gaat het nu bij iedereen mis of zijn dit nog steeds uitzonderingen? Ik blijf het heel vreemd vinden dat dit opeens zo fout gaat.

Ik had hetzelfde met de OV-verklaring. Jarenlang geen problemen en nu opeens een behoorlijk aantal. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vond het ook heel vreemd toen het bij mijn kaartvernieuwing misging. Het merkwaardigste vond (en vind) ik dat NS helemaal geen correctiemogelijkheden heeft wanneer er iets is misgegaan. Het enige wat ze dan kunnen is tegen je zeggen dat je het zelf moet regelen met OV-chipkaart. Toegevoegde waarde van NS in dit proces: nul.

@Henk_NL Ik heb in augustus gebeld met de helpdesk van OV-chipkaart. Ik kreeg via de telefoon te horen dat de aanvraag via de telefoon €10,50 zou kosten. Ik heb vriendelijk bedankt en aangegeven dat ik het zelf via de website ging regelen voor €7,50. 

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/wat-kost-de-ov-chipkaart.htm

@iMark De website van TLS heb ik eerst geprobeerd. Daar stond aangegeven dat IBAN nummers uit Nederland, Duitsland en België waren toegestaan. Toch werd mijn Duitse IBAN (ten onrechte) geweigerd. Telefonisch kreeg men het wel voor elkaar, maar dan tegen hogere kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Heel vreemd dat de Duitse IBAN werd geweigerd. Heeft NS je de volledige €10,50 vergoed? Of 10,50€ omdat het om een Duitse IBAN ging? :grinning:

De vergoeding met NS was eerder geregeld, 7,50. Het is kruimelwerk, maar ik vind het kinderachtig dat als ik bij TLS aan de telefoon expliciet klaag over het falen van de website, men mij toch die kosten door m’n strot drukt. Misschien waag ik er nog eens een brief aan. 

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van iMark schoof NS de schuld af naar TLS, die hadden een achterstand waardoor het allemaal mis ging en hoewel de foto door NS doorgestuurd was het proces daar niet op tijd in gang gezet. Waardoor het in de andere gevallen komt, wordt nu niets gezegd dus dat is dan inderdaad de vraag.

Ik kan me nog wel herinneren dat een aantal jaar geleden aan een grote groep abonnementhouders een mail is gestuurd om toestemming te geven om de pasfoto van hun huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat ze bij een pasverniewing niets hoefden te doen en automatisch hun nieuwe OV chipkaart zouden ontvangen. Ik had toen die mail niet ontvangen maar er was een topic over op deze community met een link naar die pagina om toestemming te geven en daar heb ik toen voor mijn pasfoto toestemming gegeven. Mijn kaart verliep vorig jaar juli en ik kreeg automatisch mijn nieuwe kaart met de oude foto op de deurmat. Of dat door dat toestemming geven kwam weet ik niet, maar nu ik zo de diverse problemen lees ben ik wel blij dat het bij mijn kaart allemaal goed ging.

Dit is het oude topic https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287 en daarin werd aangegeven dat NS de foto maximaal vijf jaar mag bewaren, daarna wordt die verwijderd tenzij je toestemming geeft om hem langer te bewaren. Die toestemming werd dus gevraagd en misschien is het toeval, maar dat was vijf jaar geleden (september 2015). Dat betrof dan in ieder geval kaarten die voor september 2015 waren aangevraagd en dus ook voor september 2020 zijn verlopen. Na september 2015 heb ik niet nog eens een dergelijk actie gezien, dus voor kaarten die na september 2015 zijn aangevraagd is er niet een dergelijke toestemming gevraagd en die kaarten verlopen nu na vijf jaar. En misschien wordt nu ook aan degenen die toen die toestemming hebben gegeven gevraagd een nieuwe foto aan te leveren omdat de foto die NS al heeft te oud is. Dan zullen er nu denk ik meer abonnementhouders een nieuwe foto moeten aanleveren dan in de afgelopen vijf jaar. Dat betekent mogelijk ook meer gevallen waarbij het mis kan gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij was ik dit jaar verplicht om een nieuwe pasfoto aan te leveren omdat mijn pasfoto uit 2010 al een tweede keer was gebruikt in 2015. Ik heb nooit de vraag gekregen of ik toestemming wilde geven om die foto nog een keer te gebruiken.

Reageer