beantwoord

OV-chipkaart blokkeren NS Flex

  • 14 July 2023
  • 31 reacties
  • 600 Bekeken

HEB JE EEN OV-CHIPKAART, GA NAAR www.ov-chipkaart.nl VOOR UW KOPPELING !!!!!!!!!!

@NS: misschien iets om te melden bij inlog of aanvraag van de kaart….

 

Ik wil zojuist mijn OV-chipkaart blokkeren door verlies. Deze pas heb ik dus via NS aangevraagd. Dan moet ik naar een andere website ov-chipkaart.nl om daar een NIEUW account aan te maken (kan NS dat dan niet regelen of linken?).

Ik moet eerst met NS bellen voor de einddatum van mijn pas. Met die datum kan ik dan beginnen met het koppelen van mijn pas.

Voor de koppeling van mijn pas (op ov-chipkaart.nl) moet ik Koppelcode aanvragen die per POST wordt verstuurd… welkom in 2023. Via de telefoon kan ik dan mijn koppelcode via de email ontvangen. Hier moest ik dan 10min op wachten.

Dit moet ik doen terwijl ik ook in de Stress ben omdat ik mijn pas in Rotterdam verloren ben en nu iemand kan reizen via mijn pas. 

Kunnen jullie dit niet vereenvoudigen, of al bij de aanvraag de koppeling met ov-chipkaart.nl maken!? Dat scheelt heel wat extra werk en heel veel frustratie!

Ik vind het onacceptabel dat ik een product aanvraag via NS en dat ik extra zaken dan moet regelen via een ander bedrijf, terwijl dit nergens duidelijk staat omschreven!! Dit vind ik wel een deuk in jullie reputatie, waarbij de meeste dingen goed zijn geregeld.

icon

Beste antwoord door MoDe 14 July 2023, 09:37

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De kaarten zijn van ov-chipkaart. Het handigste is om direct na ontvangst van een nieuwe kaart deze bij ov-chipkaart te registreren. Voordeel is ook dat je dan bericht krijgt als de kaart gaat verlopen.

Reputatie 3

Helemaal mee eens dat dit een absurde situatie is. Overal elders is het vanzelfsprekend dat je als consument gewoon de zaken regelt met het bedrijf waar je klant bent en niets met zijn eventuele leveranciers te maken hebt. Behalve bij de NS, die verlangen dat je als klant hún werk bij OV-chipkaart afhandelt. Toen mijn abonnementskaart een poosje geleden was verlopen ontving ik door een (toegegeven) fout van de NS geen nieuwe. Na bijna een half uur telefonisch in de wacht te hebben gestaan kreeg ik eindelijk een medewerker te spreken die doodleuk vertelde dat de NS hier geen actie op wilden ondernemen met hetzelfde smoesje dat @MoDe ook noemt: “die kaarten zijn niet van ons”.

Het abonnement liep gewoon door, maar de fysieke chipkaart (de enige manier om van dat dure abonnement gebruik te kunnen maken) moest ik zelf bij OV-chipkaart bestellen. Gelukkig waren de NS wel bereid “uit coulance” de extra kosten die maakte voor de kaart terug te betalen. De kaart die ik dus uiteindelijk zelf direct bij OV-chipkaart bestelde kwam vervolgens per post in een envelop met een NS-logo en op de kaart zelf stond dat logo ook afgedrukt. Wie begrijpt het dan nog dat de NS beweren dat die kaart geen product van hen zou zijn?!

Als ik bijvoorbeeld bij de Albert Heijn per ongeluk een pak melk koop dat over de datum blijkt te zijn, verwijst de supermarkt mij toch ook niet door naar Campina om het in orde te maken…

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de NS met deze houding wel weg kunnen komen?

Alle vervoerders die abonnementen verstrekken werken samen met de OV-chipkaart. Dit is vanaf dag 1 al het geval. Wij bestellen en regelen de betaling voor de OV-chipkaart wel voor een consument als er een abonnement wordt besteld. Ook regelen wij gratis een kaartvernieuwing als de kaart afloopt en de consument nog steeds in het bezit is van een abonnement. Daarvoor dient de pasfoto wel actueel te zijn en tijdig te zijn doorgegeven indien wij daarnaar vragen. Je bent daarnaast zelf verantwoordelijk voor de kaart. Als deze defect raakt of kwijt is dan dien je zelf een nieuwe te bestellen. 

Reputatie 3

Dat dit vanaf dag 1 al onlogisch is geregeld, is natuurlijk geen argument ervoor dat het een correcte procedure is.

Zoals ik al schreef ging zo'n zogenaamde gratis kaartvernieuwing met abonnement bij mij destijds mis. Ik had alles volgens het boekje gedaan, tijdig een pasfoto aangeleverd, maar door een fout van de NS was de opdracht kennelijk niet naar OV-chipkaart doorgezet. De kaart die ik toen zélf bij de firma OV-chipkaart bestelde kreeg ik vervolgens wel voorzien van allemaal NS-logo's toegestuurd.

Nogmaals mijns inziens volkomen absurd dat de NS dit op de klanten afschuiven. @Erryt NS vindt het dus schijnbaar ook heel normaal om bijvoorbeeld rechtstreeks met de zuivelfabriek contact op te nemen als een supermarkt hem per ongeluk een bedorven pak melk heeft verkocht.

Als er iets met je abonnement is kan je met ons contact opnemen. Als er iets met de kaart is dien je dat met de OV-chipkaart te regelen. 

 

Als je een pak melk koopt met je pinpas, maar je pinpas wordt geweigerd dien je ook bij je bank te zijn.

Reputatie 5

Als je een pak melk koopt met je pinpas, maar je pinpas wordt geweigerd dien je ook bij je bank te zijn.

Dat is geen goede vergelijking. De supermarkt had mij die pinpas namelijk niet geleverd. Wel een bonuskaart, en als daar iets mee is dan verwijzen ze mij ook niet naar de fabrikant van die pasjes.

Zoals jij net uitlegde, verzorgt de NS die pas maar deels. Levering en verlenging. Maar blokkeren, of er gaat iets mis, dan verwijst u ineens naar een derde partij. Dat is gewoon verwarrend. Waarom verzorgt de NS niet dat een kaart geblokkeerd kan worden? Dat moet namelijk snel gebeuren, en de klant denkt er als eerste aan om de NS te bellen, daar komt die kaart immers vandaan.

Hoe zit dat volgens de wet eigenlijk? Ik heb als klant een overeenkomst met u. U levert de pas. Als daar iets mee is, moet u dat volgens mij oplossen.

Dat is een stukje service die wij leveren. Normaal gesproken kost een OV-chipkaart 7,50 euro. Je kan het zien als een cadeau van ons. Wij hoeven dit niet op te lossen, maar gaan er altijd heel coulant mee om als er iets misgaat tijdens de bestelling of vernieuwing. In dit topic is er sprake van verlies en dien je zelf een nieuwe kaart te kopen.

Reputatie 3

Als er iets met je abonnement is kan je met ons contact opnemen. Als er iets met de kaart is dien je dat met de OV-chipkaart te regelen. 

 

Als je een pak melk koopt met je pinpas, maar je pinpas wordt geweigerd dien je ook bij je bank te zijn.

Dit is en blijft toch bijzonder schimmig. Is er een mogelijkheid dat ik van de NS een abonnement afneem en dit niet op een OV-chipkaart te hebben? Oftewel, hoe kan ik een NS-abonnement zonder OV-chipkaart gebruiken?

 

Zoals @basvdbas ook al schreef is die vergelijking met een geweigerde pin-betaling natuurlijk onzin. Het punt is dat wanneer ik als klant van Albert Heijn bij hen een bedorven pak melk koop, dit gewoon netjes door Albert Heijn wordt opgelost. De zuivelfabriek ziet je aankomen als je zegt dat dat je dit bij hen wilt reclameren 😐

Misschien wordt het dan nog gekker, en verwijst Campina je door naar de boer waar zij de melk van hebben ingekocht, en die boer op zijn beurt naar de veehandelaar waar hij de koe vandaan heeft… 😉

Reputatie 7
Badge +3

OV chipkaart is eigendom van ov-chipkaart.nl, niet van NS. Blokkeren van een kaart of nieuwe aanvragen doe je bij OV-chipkaart en niet bij NS. En abonnement vraag je wel aan bij NS, een nieuwe kaart bij nieuw abonnement wordt dan net als de oude kaart met abonnement door NS geregeld bij OV-chipkaart. Helaas gaat het het laatste jaar mis met kaartvervanging, mogelijk omdat men als de kaartvervanging ingezet wordt flex basis heeft, waarbij er geen gratis kaartvervanging is.

Reputatie 3

OV chipkaart is eigendom van ov-chipkaart.nl, niet van NS. Blokkeren van een kaart of nieuwe aanvragen doe je bij OV-chipkaart en niet bij NS. En abonnement vraag je wel aan bij NS, een nieuwe kaart bij nieuw abonnement wordt dan net als de oude kaart met abonnement door NS geregeld bij OV-chipkaart. Helaas gaat het het laatste jaar mis met kaartvervanging, mogelijk omdat men als de kaartvervanging ingezet wordt flex basis heeft, waarbij er geen gratis kaartvervanging is.

Je kunt leuk de NS napraten, maar dan nog is deze situatie echt volkomen onlogisch.

De klant neemt een dienst van de NS af. De NS hebben besloten dat voor daadwerkelijk gebruik van die dienst een chipkaart voorwaardelijk is. De NS leveren de kaart met de dienst erop dus ook initieel zelf aan de klant. Betrokkenheid van de producent van die kaart is voor de klant niet duidelijk en sowieso niet relevant.

Pas wanneer er iets specifieks met die kaart moet gebeuren (verlengen, blokkeren etc.) geven de NS ineens niet thuis en verwijzen hun klanten door naar de producent van die kaart. Een vreemd staartje krijgt het daarna ook nog: de klant van de NS moet dus zelf een kaart bij die producent bestellen maar ontvangt deze dan vervolgens in een envelop voorzien van een keurig NS-logo… 🤔

 

Los van mijn eerdere melkpak-voorbeeld, wat zou je ervan vinden als je je bankpas kwijt bent geraakt en de klantenservice van de ING/Rabo/ABN (of zo) tegen je zegt dat je daarover dan met Thales Gemalto contact moet opnemen… ?

Reputatie 7
Badge +3

@Chipsss hier ga jij dus de mist in met jouw voorbeeld van bankpas. Een bankpas is van een bank. Een ov-chipkaart is van OV-chipkaart.nl.

 

Reputatie 3

@MoDe lees mijn berichten ajb nog eens zorgvuldig. Het is niet nodig de huidige kromme redenatie van de NS extra te illustreren. Ik weet hoe de NS er momenteel over denken. Mijn punt is hoe compleet onlogisch dit is. Geen weldenkend mens zou het accepteren als banken dezelfde procedure zouden hanteren.

Reputatie 3

Aan de andere kant kan een OV-chipkaart natuurlijk ook niet (alleen) bij NS gebruikt worden. Sommige mensen zullen hem ook alleen voor bijvoorbeeld lokaal busvervoer gebruiken. Moeten zij dan naar de busvervoerder gaan als er iets is met de kaart?

Ik heb het altijd zo gezien dat de NS het makkelijker maakt om een OV-chipkaart te krijgen bij een NS Flex abonnement, maar in de “normale” situatie haal je die natuurlijk bij OV-chipkaart (het bedrijf/de organisatie).

Reputatie 3

De klant moet gewoon altijd naar dat bedrijf kunnen gaan, waar hij/zij de dienst of het product heeft afgenomen.

Ik sluit een abonnement af bij de NS, de NS kiezen ervoor om dit uitsluitend te laten functioneren op een OV-chipkaart die de NS mij initieel ook zelf opstuurden. Pas later tijdens onze zakelijke relatie trekken de NS zich uit dat proces terug en verwachten ze dat hún klanten ineens rechtstreeks contact met de onderleverancier opnemen. Dat is zo krom.

Natuurlijk kan een OV-chipkaart eventueel ook bij andere vervoerders worden gebruikt. Maar nog maar eens een vergelijking met een bankpas: als ik klant ben van de ING kan ik met mijn ING-pas toch ook geld pinnen bij automaten van andere banken?

Stel dat ik bij een busmaatschappij een abonnement neem, ontvang ik van hen die chipkaart en zou ik in dat geval bij die busmaatschappij aankloppen igv issues.

Reputatie 3

Feit blijft uiteindelijk dat de NS (of elke andere vervoerder) de dienst aanbiedt maar niet de kaart zelf; de kaart zelf is nodig voor de dienst (op dit moment, wellicht in de toekomst niet meer wanneer OVpay abonnementen ondersteunt) maar toch zult u voor problemen die alleen de kaart betreffen bij OV-chipkaart moeten zijn.

Hoewel het makkelijk zou zijn als zaken omtrent de kaart allemaal bij NS zouden kunnen worden geregeld, betekent dit dus ook dat ieder openbaar vervoerder zulke service zou moeten implementeren (bijvoorbeeld de pas laten blokkeren). Het is veel efficiënter om dit bij één organisatie te laten.

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen wel elke keer de huidige situatie blijven herhalen, zoals in dit topic veelvuldig gebeurt, maar die kennen TS en Chipsss ook wel. Persoonlijk ben ik het helemaal met ze eens. Helaas zal er niks aan veranderen.

@ICMmetje 

Klant koopt product bij A.

Probleem is dat A je stuurt naar B…🙄

Badge +3

De klant moet gewoon altijd naar dat bedrijf kunnen gaan, waar hij/zij de dienst of het product heeft afgenomen.

In een ander topic over een kaartvernieuwing die mis dreigde te lopen werd geopperd dat NS maar zou moeten ophoepelen uit het proces, en je gewoon een code geven om een kaart gratis te vernieuwen bij TLS/OV-chipkaart, want dat werkt veel beter/sneller.

Maar ja, dan zul je je inderdaad daar moeten registreren (en dus je kaart moeten koppelen waarbij de einddatum nodig is). Dat kan nog wat soepeler, vooral als men koppelcodes per post gaat versturen.

Sowieso verstandig om een kaart daar altijd te koppelen, want als er iets mis gaat wringt NS zich in alle mogelijke bochten om maar niets voor je te hoeven betekenen.

Als je wat tijd over hebt (113 reacties), dat andere topic is deze: 

 

Reputatie 7

Maar dat doen alle vervoerbedrijven daar moet je zelf een kaart aanvragen op aanvraagformulier van OV chipkaart en 7,50 betalen zo werkt het ook bij de R.E.T. het vervoerbedrijf van de stad waar ik woon. De N.S. levert dus extra service en een kosteloze kaart. 

 

 

 

Reputatie 3

Misschien toch ook nog eens een interessante opmerking uit het openingsbericht van @Hendrik85 aanhalen. Op zich kan het prima zo zijn dat de NS en andere vervoerders omwille van efficiency de technische uitvoering rondom die chipkaart elders (gecentraliseerd) neerleggen. Maar het vreemde is dat er al die jaren dat de OV-chipkaart nu bestaat nog nergens een duidelijke interface vanuit de klantomgeving van die vervoerders naartoe is. Dat zou al ontzettend veel schelen en maakt alles veel logischer.

Tijdens het bestelproces van een NS-abonnement verwacht je als klant niet dat je ook een verplichte relatie aangaat met een onderaannemer. De kaart die noodzakelijkerwijs wordt verstrekt als er een nieuw abonnement bij de NS is aangegaan, wordt zoals gezegd ook verstuurd in een envelop van de NS. Op de voorzijde staan ook uitsluitend het logo van de NS en zelfs ook de kleine lettertjes “Voor vragen over uw NS-abonnement kijkt u op ns.nl/klantenservice”

Nogmaals, beeldt je eens in als bijvoorbeeld supermarkten of banken dezelfde werkwijze zouden aanhouden. Dat zou toch niemand pikken? Waarom bij de NS (en andere vervoerders) wel?

Reputatie 7

De OV chipkaart is behalve voor abonnementen een zelfstandig product dat ook zonder contact met de OV bedrijven gebruikt kan worden en aangevraagd. De OV bedrijven komen er alleen tussen bij abonnementen. 

Je moet het niet vergelijken met een pak melk bij de supermarkt maar met een simkaart bij de telefoon en tv en een provider dat zijn ook twee producten met ieder zijn eigen klantenservice. 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Chipsss heb je mijn foto bekeken, die ik eerder postte? Dat is de achterkant van een NS kaart (momenteel zonder abonnementen). Daarop wordt verwezen naar OV-chipkaart.nl

Reputatie 7
Badge +3

En op een pak melk staat ‘Campina’. Wat is je punt?

Reputatie 3

De OV chipkaart is behalve voor abonnementen een zelfstandig product dat ook zonder contact met de OV bedrijven gebruikt kan worden en aangevraagd. De OV bedrijven komen er alleen tussen bij abonnementen. 

Je moet het niet vergelijken met een pak melk bij de supermarkt maar met een simkaart bij de telefoon en tv en een provider dat zijn ook twee producten met ieder zijn eigen klantenservice. 

 

 

Oké, vergelijken we het met een mobiele telefoon en een simkaart. Een van mijn eerste mobieltjes kocht ik vele jaren geleden bij Telfort in de winkel. Dat was een pakket van een prepaid simkaart en een telefoon van het merk Siemens (met interessant genoeg trouwens ook een logootje van Telfort erop gedrukt). Die telefoon ging na een paar maanden kapot. Destijds ben ik er gewoon mee naar de Telfortwinkel gegaan en kon het daar binnen de garantietermijn laten vervangen. Ik als klant hoefde niet zelf contact met de Siemens-fabriek op te nemen (wellicht dat Telfort dat wel heeft gedaan, maar dat was vanzelfsprekend mijn zaak niet).

Reputatie 7

Als ik bij de RET een abonnement wil dan krijg ik een aanvraagformulier wat direct naar OV chipkaart gaat ontvang ik deze dan kan ik pas mijn abonnement daarop laten plaatsen gebeurt er iets met de kaart dan wordt ik door de RET verwezen naar chipkaart. En zo gaat het bij alle vervoersbedrijven uitgezonderd NS die een extra service levert bij het aangaan van een abonnement. Direct contact met OV chipkaart is de normale gang van zaken.

Natuurlijk zou het anders kunnen maar daar hebben we geen invloed op.

In ieder geval bespaar je bij NS de kosten van een OV kaart bij de andere vervoerbedrijven niet.

 

 

Reageer