beantwoord

OV-chipkaart blokkeren NS Flex

  • 14 July 2023
  • 31 reacties
  • 600 Bekeken

HEB JE EEN OV-CHIPKAART, GA NAAR www.ov-chipkaart.nl VOOR UW KOPPELING !!!!!!!!!!

@NS: misschien iets om te melden bij inlog of aanvraag van de kaart….

 

Ik wil zojuist mijn OV-chipkaart blokkeren door verlies. Deze pas heb ik dus via NS aangevraagd. Dan moet ik naar een andere website ov-chipkaart.nl om daar een NIEUW account aan te maken (kan NS dat dan niet regelen of linken?).

Ik moet eerst met NS bellen voor de einddatum van mijn pas. Met die datum kan ik dan beginnen met het koppelen van mijn pas.

Voor de koppeling van mijn pas (op ov-chipkaart.nl) moet ik Koppelcode aanvragen die per POST wordt verstuurd… welkom in 2023. Via de telefoon kan ik dan mijn koppelcode via de email ontvangen. Hier moest ik dan 10min op wachten.

Dit moet ik doen terwijl ik ook in de Stress ben omdat ik mijn pas in Rotterdam verloren ben en nu iemand kan reizen via mijn pas. 

Kunnen jullie dit niet vereenvoudigen, of al bij de aanvraag de koppeling met ov-chipkaart.nl maken!? Dat scheelt heel wat extra werk en heel veel frustratie!

Ik vind het onacceptabel dat ik een product aanvraag via NS en dat ik extra zaken dan moet regelen via een ander bedrijf, terwijl dit nergens duidelijk staat omschreven!! Dit vind ik wel een deuk in jullie reputatie, waarbij de meeste dingen goed zijn geregeld.

icon

Beste antwoord door MoDe 14 July 2023, 09:37

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7

Nog een toevoeging wat belangrijk is dat je zowel toegang hebt tot mijn NS als tot mijn OV chipkaart Zodat je op de een alles kan regelen voor de betreffende kaart en voor de andere alles voor het abonnement.

En is blokkeren van de kaart in verband met verlies een fluitje van een cent.

Allen,

Ik zie dat er een gezonde discussie gaande is. 

Maar met alle technologie die er is en alles wat tegenwoordig gelinkt wordt en doorgestuurd tussen bedrijven zou NS toch kunnen faciliteren in de chipkaart? Zorg dat bij het aanvragen van de kaart (OP JULLIE WEBSITE) ook direct een link of automatisch aanmelding is bij ov-chipkaart.nl. 

@Cornelis van den Berg je zegt dat het allemaal een fluitje van een cent is. Maar je bent op dat moment een beetje in de stress (want je bent je pas kwijt) en ov-chipkaart.nl is ook nog eens een systeem uit de prehistorie waarbij ze in eerste instantie de koppelcode PER POST naar je versturen. Je moet dus BELLEN omdat om te zetten naar je email…. dus nee zo’n fluitje van een cent is dat niet!

Ik vind niet dat NS kan verschuilen achter het verzorgen van een service, maar je daarna doorsturen naar de leverancier als er iets fout gaat zoals het verliezen van de pas. Er zijn genoeg voorbeelden gegeven. Of dan zou het in ieder geval al een stuk minder stressvol zijn, als je daar al direct een account hebt. En niet in alle SPOED er een moet aanmaken!!

Zoals je hoort WEET blijkbaar NIEMAND dit. !!!

MAND !!!

Reputatie 7

Als u een abonnement bij een van de andere OV vervoerders had aangeschaft had u nog meer moeten regelen. Dan krijgt u namelijk een aanvraagformulier met envelop aan OV chipkaart en pas op het moment dat u de chipkaart ontvangen hebt en de kosten betaald hebt kunt u het abonnement er op zetten.

Dit deel neemt in dit geval de NS over ook de kosten.

De rest moet weer zelf geregeld worden door u zelf net als bij RET of Ariva.

De NS maakt dit deel voor u eenvoudiger maar voor het beheer van de kaart bent u zelf verantwoordelijk.

Daarom moet u ook gelijk online mijn OV chipkaart activeren en dan kunt alles doen wat benodigd is en hoeft niet in paniek te raken.

Het zou misschien eenvoudiger kunnen maar dat laat het huidige systeem niet toe.

En nog een advies gebruik geen hoofdletters waar dat niet hoort want dat wordt online als schreeuwen beschouwt.

Dan zou het toch zijn bij het bestellen / ontvangen van de ov-chipkaart email te ontvangen met de link ter registratie. Dit is denk ik een onderdeel waar de gebruiker/reiziger geen besef van heeft. Dat scheelt een hoop geregel bij het verliezen van de kaart en duidelijkheid over de eigendom.

Excuses voor het gebruik van hoofdletters.

Reputatie 3

Dan zou het toch zijn bij het bestellen / ontvangen van de ov-chipkaart email te ontvangen met de link ter registratie. Dit is denk ik een onderdeel waar de gebruiker/reiziger geen besef van heeft. Dat scheelt een hoop geregel bij het verliezen van de kaart en duidelijkheid over de eigendom.

Excuses voor het gebruik van hoofdletters.

 

Volledig mee eens!! Als de klant van de NS dan toch per se via OV-chipkaart zelf zaken moet regelen, dienen de NS dit gewoon netjes te faciliteren en op zijn minst in alle communicatie duidelijk maken hoe de onderlingen verhoudingen liggen. Met inderdaad van begin af aan een link om óók een account bij OV-chipkaart aan te maken. Zoals @Hendrik85 helaas ook pas laat ontdekte, trekken de NS zich nogal onverwacht terug als je het hardst hun hulp nodig hebt.

Badge +3

Dat klopt, de NS heeft een deal met TLS over het vernieuwen van kaarten, waarbij je (meestal) een week of 10 voor het verlopen een verzoek krijgt om een nieuwe foto aan te leveren. En nee, de kostprijs van een kaart is echt geen € 7,50 (eerder een euro of minder, plus wat shipping&handling) dus dat bedrag gaat niet van NS naar TLS.

Dat verzoek om een foto geeft al aan dat men een nieuwe kaart voor je gaat regelen (anders krijg je dat verzoek om die foto niet, en staat ook als ‘belofte’ in de mail die je krijgt).

Maar als er 6 weken voor de einddatum van de kaart nog niets in gang gezet is wat op een kaartvernieuwing lijkt dan is NS uit het proces verdwenen (het bestaat, maar hebben we verder geen inzicht in was de laatste zinnige reactie) en moet je het toch zelf maar doen!

De enige ‘hulp’ daarbij is dat de NS je achteraf die € 7,50 wel zullen vergoeden… en dat is dus meer dan wat het de NS zou kosten als ze de vernieuwing zélf in gang gezet zouden heben (na succesvol ontvangen pasfoto, of zelfs zonder foto als je ooit toestemming gegeven had voor hergebruik huidige foto maar daar zit volgens mij een recente AVG-achtige regel achter?).

Ze snijden zichzelf dus in de vingers qua kosten aan klantenservice-contact plus de vergoeding die je wel krijgt, maar ze leggen de moeite geheel bij de reizigers.

Het gaat niet om wereldbedragen, maar toch regelmatig meldingen van abonnementhouders (niet alleen Flex maar ook trouwe saldo-reizigers) van wie de kaart verlopen is terwijl de NS al 5 jaar wist dat die ging verlopen (en voorheen al een paar keer keurig vernieuwd was).

Reageer