beantwoord

OV-chipkaart defect, wordt een gekocht kaartje vergoed?

• 16 januari 2015
  • 4 reacties
  • 1001 Bekeken

Goedendag,

Afgelopen woensdag ben ik met de trein van station Den Haag Centraal naar station Amsterdam-Zuid gereisd, maar wanneer ik probeerde in te checken werkte mijn ov-kaart niet. Ik ben toen naar de balie van de NS gegaan, hier kreeg ik een formulier mee om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen en die zeiden dat ik voor de reis naar Amsterdam-Zuid een kaartje moest halen.
Toen heb ik een kaartje gekocht voor €21,50(Inclusief €1 toeslag), terwijl ik normaal gesproken reis met een studentenreisproduct. Nu vroeg ik me af of ik dit geld terug kan vragen? Dit omdat de OV-chipkaart niet door mijn toedoen defect is geraakt. Op dit moment heb ik al een nieuwe kaart aangevraagd en €11 betaald, echter heb ik wel een claimformulier aangevraagd om die €11 weer terug te vragen.

Gr, Jordy
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 16 januari 2015, 11:58

Welkom op ons forum jordydarren. Op deze pagina vind je een formulier 'Geld terug bij Vergeten Abonnement' terug. Die kun je invullen en het kaartje bijvoegen. Verder raad ik je aan om via DUO tijdelijk reisrecht aan te vragen voor het studentenreisproduct.
Bekijk origineel

4 reacties

Welkom op ons forum jordydarren. Op deze pagina vind je een formulier 'Geld terug bij Vergeten Abonnement' terug. Die kun je invullen en het kaartje bijvoegen. Verder raad ik je aan om via DUO tijdelijk reisrecht aan te vragen voor het studentenreisproduct.
Badge +3
De procedure bij een defecte OV-chipkaart met studentenreisproduct is dat je een tijdelijk studentenreisproduct aanvraagt op een andere kaart. Dat mag ook een anonieme kaart zijn die je uit een kaartautomaat haalt. Daarmee kun je dan reizen tot je een vervangende persoonlijke OV-chipkaart hebt ontvangen.

Op de pagina waarnaar ik in de vorige alinea linkte, staat expliciet vermeld dat je geen reiskosten kunt declareren in de periode dat je een geldig tijdelijk studentenreisproduct op je kaart hebt geladen. Dat laat ruimte open voor het declareren van reiskosten uit de periode dat je nog niet een tijdelijk reisproduct had geladen. Neem contact op met de mensen van studentenreisproduct.nl om dit na te gaan.

Mocht dat niet werken, dan kun je nog doen alsof je je abonnement vergeten was en pogen een beroep te doen op de regeling Geld terug bij vergeten abonnement.
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben hiermee goed geholpen
NS kan beter de reactie van Tochjo als beste antwoord markeren

Reageer