beantwoord

OV-chipkaart en draadloos opladen iPhone

• 11 februari 2019
  • 5 reacties
  • 184 Bekeken

Om mijn iPhone zit een hoesje met op de achterkant en mogelijkheid om een pasje in te doen. Kan ik mijn telefoon draadloos opladen door de OV-chipkaart heen, of wordt de kaart dan beschadigd.
icon

Beste antwoord door iMark 11 februari 2019, 15:30

Het kan waarschijnlijk wel maar Apple raadt het om meerdere redenen niet aan. In de eerste plaats kan het draadloos laden zelf negatief beïnvloed worden. Maar ook de chip in de kaart zou mogelijk schade kunnen oplopen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT208078

Niet geheel duidelijk is wanneer er schade aan de kaart zou kunnen ontstaan en wat die schade zou kunnen zijn. Maar de fabrikant van de telefoon zal in ieder geval geen enkele verantwoordelijkheid nemen wanneer er iets misgaat.

In de VS schijnen de problemen groter te zijn dan hier omdat daar nog veel met de magneetstrip op een kaart gewerkt wordt. De magneetstrips zijn veel gevoeliger voor electromagnetische velden dan chips.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Het kan waarschijnlijk wel maar Apple raadt het om meerdere redenen niet aan. In de eerste plaats kan het draadloos laden zelf negatief beïnvloed worden. Maar ook de chip in de kaart zou mogelijk schade kunnen oplopen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT208078

Niet geheel duidelijk is wanneer er schade aan de kaart zou kunnen ontstaan en wat die schade zou kunnen zijn. Maar de fabrikant van de telefoon zal in ieder geval geen enkele verantwoordelijkheid nemen wanneer er iets misgaat.

In de VS schijnen de problemen groter te zijn dan hier omdat daar nog veel met de magneetstrip op een kaart gewerkt wordt. De magneetstrips zijn veel gevoeliger voor electromagnetische velden dan chips.
Dank voor je reactie. Daar kan ik wat mee.
Kleine correctie, het werkzame veld is alleen magnetisch, niet elektromagnetisch (welke een magnetische en elektrische component heeft).

De oplader werkt met (elektro)magnetische inductie en daar kunnen magneetstrips meestal niet tegen. Rfid chips kunnen er veel beter tegen, al zal het vrij sterke magnetische veld toch een kleine spanning in de antenne opwekken. Bij twijfel zou ik het toch afraden.

Misschien kun je een iPhone ook op je inductiekookplaat opladen, maar ook dat zou ik afraden.
Dank. De OV-kaart haal ik er tijdens het opladen uit. Dan neem ik geen risico.
Hallo Peter1952, welkom bij onze Community!

Goed om te lezen dat de heren Martin7182 & iMark je inmiddels hebben geholpen! Het lijkt mij ook het veiligst om je OV-chipkaart even uit je telefoonhoes te halen wanneer je deze wilt opladen. Je kan beter gewoon voorzichtig zijn met je spullen! 🙂

Reageer