OV-chipkaart en visueel beperkt: vraag nog steeds niet beantwoord

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 686 reacties
Beste NS,

Helaas zijn mijn vragen uit mijn eerdere topic nog steeds niet beantwoord, ondanks dat het wel als 'beantwoord' staat gemarkeerd. Jammer.

1. Wat is voor mij vanaf begin juli als reiziger die bijna blind is nu een goed alternatief voor het papieren kaartje?
2. Ik heb begrepen dat het voor bepaalde abonnementsvormen nog wel mogelijk is om een vervoersbewijs bij het loket op te halen. Gaat dit ook gelden voor mensen met een visuele beperking die moeite hebben met de kaartautomaat en het vinden van CiCo-paaltjes?
3. Hoe gaan conducteurs om met mensen met een visuele beperking die door de zeer ontoegankelijke situatie op sommige stations niet hebben kunnen inchecken?

13 reacties

Beste Virm,
Excuses dat we niet zijn teruggekomen op je vragen uit het vorige topic.
Ten eerste is OV-chip plus het alternatief voor reizen met een kaartje. Deze service kan nog wel geoptimaliseerd worden. Ik begrijp dat het voor jou nog niet voldoende biedt om OV-chip plus aan te vragen.
Wat betreft je andere vragen, dit heb ik nagevraagd. Ik zal er na het weekend op terugkomen.
Reputatie 6
Beste Thijs,

Is er al duidelijkheid over hoe en wat voor mensen met een visuele beperking? Want het is nog maar minder dan een week voordat het verplicht inchecken (en verplicht verstoppertje spelen) begint. 😉
Badge
Beste Thijs,

Is er al duidelijkheid over hoe en wat voor mensen met een visuele beperking? Want het is nog maar minder dan een week voordat het verplicht inchecken (en verplicht verstoppertje spelen) begint. ;)

Ik heb je vraag opnieuw uitgezet, hopelijk ontvang ik snel een reactie. Dus ik kom hierop terug ( of Thijs)
Ik ben ook benieuwd, want ik krijg hier ook mee te maken.
Blijkbaar een moeilijke vraag? 9 juli is al snel, het zou mooi zijn als NS even aan deze groep reizigers denkt.... Zeker aangezien het beleid is om reizigers die nu gebruik maken van alternatieven zoals Valys en Regiotaxi meer in het reguliere OV te krijgen...
Reputatie 6
@Martijn: ik heb ook al eens in een ander topic vragen hierover gesteld - al ergens begin juni dacht ik - die helaas ook niet beantwoord zijn.

Nu neem ik de NS-forumleden hier dit uiteraard niet kwalijk, maar dit is dus iets waar tien jaar geleden, bij de planning van de OV-chipkaart, rekening mee had moeten worden gehouden. 😉
Reputatie 6
En ja hoor, het feest begint: gisteren verkocht het loket op mijn station geen papieren kortingskaarten meer. Dus dat werd verstoppertje spelen met de CiCo-paaltjes... 😞
Reputatie 1
Problemen voor de visueel beperkte medemens beperken zich helaas niet alleen tot producten die op het station te krijgen zijn.
Ik ben zelf niet visueel beperkt maar op de Jaartrajectkaart die ik had was nog met duidelijke, redelijk vette letters en cijfers te zien wat er op die kaart stond, geldigheid-datums etc.
Met de nieuwe Traject Vrij kaart staat er helemaal niets meer op, er is geen enkele indicatie waar de kaart voor is, geen geldigheiddatums NS product etc. Gewoon alleen maar een geel plastic kaartje met een klein NS logo, naam en geboortedatum and that's it.
Misschien dat ik er naast zit maar zeker voor visueel beperkte mensen lijkt me dat niet prettig.
Reputatie 6
Ik vind het erg jammer dat ik nu al meer dan een maand (dat is dus inclusief de vraag in mijn eerdere post van begin juni) zit te wachten op een antwoord en eigenlijk nog niks concreets heb gehoord.
Dus ik neem aan dat de alternatieven bestaan uit iets onvindbaars (paaltjes), iets dat heel slecht is uitgevoerd (OV Chip Plus) of iets moreel verwerpelijks//illegaals (zwartrijden)?

Vandaag is immers de 'grote dag', en het is erg jammer dat, ondanks een voorbereidingsperiode van tien jaar, er voor mensen met een visuele beperking slechts halve oplossingen worden bedacht.
Badge
Forumleden: tot op heden heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Gisteren heb ik opnieuw een e-mail verstuurd en hopelijk ontvang ik snel een reactie.
Als verlengde hierop: De sleutelkaart voor de OV-Begeleiderskaart is nog niet ontvangen terwijl de eerste poortjes als dicht gaan.
Badge
Hierbij de antwoorden op de vragen van VIRM:

1. Wat is voor mij vanaf begin juli als reiziger die bijna blind is nu een goed alternatief voor het papieren kaartje? Een e-ticket is misschien een optie? Indien deze meneer in het bezit is van een OV-Begeleiderskaart en een kortingsabonnement kan hij een e-ticket met korting kopen (bij wijze van uitzondering mogen alleen jaartrajectkaarthouder, grensabonnementhouders en houders van een OV Begeleiderskaart met kortingsabo een e-ticket met korting kopen). Dit is echter een tijdelijke oplossing, op termijn gaan de e-tickets met korting verdwijnen
2. Ik heb begrepen dat het voor bepaalde abonnementsvormen nog wel mogelijk is om een vervoersbewijs bij het loket op te halen. Gaat dit ook gelden voor mensen met een visuele beperking die moeite hebben met de kaartautomaat en het vinden van CiCo-paaltjes? Nee, m.u.v. Jaartrajectkaart, moet met alle abonnementsvormen in- en uitgecheckt worden, behalve als er OV-chip Plus op de kaart staat. Of als een e-ticket met korting gekocht is (zie 1).
3. Hoe gaan conducteurs om met mensen met een visuele beperking die door de zeer ontoegankelijke situatie op sommige stations niet hebben kunnen inchecken? In principe gewoon UvB. Uitzondering voor houders van een OV Begeleiderskaart: “Het kan gebeuren dat het voor u onmogelijk is om vooraf een kaartje te kopen. Reist u zonder begeleider, maar kunt u zich wel legitimeren, dan geeft de conducteur u uitstel van betaling (uw OV-Begeleiderskaart dient in dit geval als legitimatie). U ontvangt dan een acceptgiro thuis, waarmee u uw treinkaartje tegen het normale tarief kunt betalen.”
Top! Al is het natuurlijk niet echt een oplossing voor de onvindbaarheid van de paaltjes.
En OV Plus is nog niet echt handig uitgevoerd, daar is nog veel verbetering in mogelijk.

Overigens wel onlangs de sleutelkaart ontvangen!

Reageer