beantwoord

ov chipkaart en vrije keuzedagen

• 3 februari 2015
  • 2 reacties
  • 317 Bekeken

Wanneer je een klacht vraag of opmerking instuurt over de NS, krijg je altijd een standaardantwoord terug, dat erop neer komt dat NS het vervelend vindt dat je met een klacht zit. De situatie die aanleiding vormt tot de klacht wordt herhaald en er wordt niet ingegaan op voorstellen voor verbetering.
Mijn klacht was: Sinds je verplicht bent om met de OV-chipkaart te reizen, is het gebruiken van vrije keuzedagen buitengewoon ingewikkeld. Als je een dag wilt opnemen, moet je die eerst laden op je kaart en dan pas kan je zien of je er een hebt staan (alleen een computer-freak wist nog een andere manier om dat te bekijken). Je bent het overzicht zo snel kwijt en de kans dat dagen ongebruikt (maar wel betaald) verlopen, wordt zo aanmerkelijk vergroot. Dat zes van de zeven dagen ook nog eens aan een korte periode van twee maanden gebonden zijn maakt dit nog lastiger. Dit alles is nog vervelender omdat de prijs van de vrije keuzedagen afgelopen jaar met 75% is verhoogd.
Mijn voorstel voor verbetering was: Het liefste zou ik voor dit doel de papieren kaartjes die je zelf kunt afstempelen terug hebben. Als NS dat niet wil, stel ik NS in elk geval voor om de koppeling van de dagen aan de korte periode van twee maanden te laten vervallen; dan wordt het minder ingewikkeld om bij te houden of er al bijna weer een vervalt.
Het antwoord van NS houdt in de praktijk in dat je zelf maar een schaduwadministratie op papier moet bijhouden. Zelden is de fundamentele fout van die verschrikkelijke OV chipkaart beter geïllustreerd. Met een papieren kaartje zie je tevoren wat je koopt en wat het kost; zo hoort het al je als consument iets koopt. Met de OV chipkaart moet je a.h.w. je portemonnee inleveren bij de NS en moet je maar afwachten wat die eruit haalt (met alle fouten van dien). En als je in de gaten wilt houden wat NS allemaal uit je zak haalt, moet je zelf maar een schaduwadministratie bijhouden.
Stel je voor dat de bakker dit zou doen en zou zeggen: sorry hoor, uw broodsaldo is verlopen; u krijgt niks meer, had u maar beter op moeten letten. Maar de bakker is, anders dan NS, geen arrogante monopolist.
icon

Beste antwoord door Loes 3 februari 2015, 19:10

Voor de Voordeelurenabonnementhouders is er sinds kort de Keuzedagen bestellen via eenmalige chipkaarten, die op de dag van gebruikt moeten worden ingecheckt ipv afgestempeld. Ze zijn wel duurder, daar kan ik heel weinig aan doen helaas, maar als u een Voordeelurenabonnement heeft, dan zou u daar sinds gisteren gebruik van kunnen gaan maken.
Bekijk origineel

2 reacties

Voor de Voordeelurenabonnementhouders is er sinds kort de Keuzedagen bestellen via eenmalige chipkaarten, die op de dag van gebruikt moeten worden ingecheckt ipv afgestempeld. Ze zijn wel duurder, daar kan ik heel weinig aan doen helaas, maar als u een Voordeelurenabonnement heeft, dan zou u daar sinds gisteren gebruik van kunnen gaan maken.
Reputatie 1
Badge
Overigens vind ik dat U enorm ala ANBO overdrijft. Die enorme administatrie staat gewoon overduidleijk op het scherm als je de kaart ertegenhoudt van een NS-automaat. Een krabbeltje met wanneer de kaart verloopt-daar stuurt hr Beentjes altijd een lange brief over- met gewoon er steeds 2 mnd bij optellen en je bent al klaar.
Ik heb zelf kort geleden een item gepost dat NS zou overgaan tot het weer aanbieden van alternatief op papier-van Loes, altijd erg meewerkend, lees ik dat dit blijkbaar zelfs al geregeld is. Maar ik vermoed ook, dat je dit enkel kan wijzigen per de jaarlijkse vervaldatuel

Reageer