beantwoord

ov chipkaart geen saldo

• 1 februari 2020
  • 9 reacties
  • 148 Bekeken

In de app staat mijn ov chip op een saldo van 13,47, maar bij het inchecken geeft hij geen saldo. Hoe komt dat? Kan ik hem wel weer gewoon opladen?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 1 februari 2020, 13:52

Als je geen kortingsabonnement op je kaart hebt staan, wordt er bij het inchecken € 20 van je saldo gehaald. Bij het uitchecken wordt de ritprijs berekend en wordt het verschil weer bij je saldo gezet.

Je mag € 4 “rood” staan met een ov-chipkaart, dus in de praktijk heb je minimaal € 16 saldo nodig om in te kunnen checken.

Opladen zou gewoon moeten kunnen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen kortingsabonnement op je kaart hebt staan, wordt er bij het inchecken € 20 van je saldo gehaald. Bij het uitchecken wordt de ritprijs berekend en wordt het verschil weer bij je saldo gezet.

Je mag € 4 “rood” staan met een ov-chipkaart, dus in de praktijk heb je minimaal € 16 saldo nodig om in te kunnen checken.

Opladen zou gewoon moeten kunnen.

Aha! Dank voor de uitleg!

Badge +3

En wat er in de app staat is ook niet alleszeggend.

De OV-chipkaaart app is nog het betrouwbaarst maar soms ook niet helemaal actueel.

De NS app geeft alleen het saldo na de laatste handeling bij NS, dus als je daarna nog met andere treinen (Arriva etc.) gereisd hebt, of met bus/tram/metro dan weet de NS app dat niet.

Als je bij een oplaadpunt je kaart aanbiedt krijg je het werkelijke saldo te zien. Als je dat aanvult tot minimaal €16 kan je inchecken bij NS. Bij streekvervoerders is €6 saldo voldoende (instaptarief €10) en voor bus/tram/metro is elk niet-negatief saldo voldoende (instaptarief €4).

Reputatie 5

Dat laatste klopt niet helemaal-ik denk de allereerste keer voor RB.

BIj NS is het 20eur,(10 voor mensen met een of andere kaart) bij de andere spoorders 10. Er is in principe geen verschil tussen streekbus en bus-daar is het steeds 0, MAAR inmiddels is op vele langere buslijnen, vooral met expressdiensten het verplichte MIN. saldo verhoogd, dat wisselt per bedrijf en per lijn en loopt van 0 tot 10 of zelfs 15 of 16 (Alkmaar-Leeuwarden), is ergens wel op de site van de busbedrijven te vinden maar ver verstopt. Dit alles zonder toepassen van de 4 eur marge, die nergens zo expliciet wordt genoemd (NS automaten zeggen ook dat je onvold. saldo hebt als je toch nog bvb 7 of 17 eur erop hebt staan en dus best kan inchecken). Een bijzonderheid is soms dat je een hele lange busrit die bvb 6 eur kost en waar je met 0,22 bent ingecheckt, je niet kan uitchecken (apparaat weigert) omdat je dan te ver rood zou komen-en direkt opladen gaat nu eenmaal niet in een lijnbus. Ook bij de RET-metro kan je na de verlenging behoorlijk lange en dus duurdere ritten maken. Overigens is het veelal zo dat bij dat soort langere ritten een dagkaart oid goedkoper uitpakt, soms zijn zelfs de vaste prijs enkeltjes dan goedkoper (ook bij RET of GVB metro)-je moet het allemaal maar weten of navragen.

Terug naar Meroli: die apps werken te vaak niet goed, het hele systeem is en blijft vooral gebaseerd op de verwerking middels die automaten.

Badge +3

Dank voor de extra info @bahnrider ik heb dat laatste even doorgestreept.

Voor stadslijnen bus/tram klopt het natuurlijk wel, maar voor regiovervoer (interliners e.d.) en voor lange metrolijnen (randstadrail?) ‘betaal’ je vaak inderdaad een hoger instaptarief dan die €4.

Niet kunnen uitchecken na een lange bus/tramrit (reis duurder dan instaptarief) is natuulijk niet zo’n probleem (je kunt gewoon uitstappen) maar bij metro e.d. zul je dan inderdaad eerst (binnen de poortjes) moeten opladen.

Dan vind ik het raar dat ik met het saldo wat ik noemde van 13,47 (NS app, ik heb het niet gecheckt bij een automaat) niet kan inchecken in de bus in Almere. Het instaptarief zou ruimschoots voldoende moeten zijn.

Ik loop vanmiddag even bij het station langs en check aan de paal wat het actuele saldo is. Kan ik gelijk ook opladen. 

Dank voor de uitgebreide antwoorden! 

Badge +3

Je kunt ook even kijken op https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/saldochecker.htm dan weet je het meteen of er iets mis is met je kaart.

LOL dat geeft inderdaad een heel ander saldo... goeie tip, nogmaals dank!

Badge +3

Wellicht is automatisch opladen ook nog een optie, dan kan je altijd reizen en wordt het ca. 5 dagen later van je bankrekening geïncasseerd. Hoef je ook nooit meer op zoek naar een oplaadpunt.

Kies dan voor €10 want dan staat er nooit veel ongebruikt saldo op je kaart. Mocht er ooit meer nodig zijn dan €10 dan wordt er ter plekke gewoon 2×10 opgeladen.

Let wel op dat als je €60 aan uitstaande (mislukte) oplaad-incasso's uit hebt staan je kaart geblokkeerd wordt, maar dan moet je het wel heel bont maken.

En een Mijn OV-chip account is ook erg handig om (af en toe) je reishistorie te kunnen controleren, dus wat er precies met je saldo gebeurd is en of je misschien nog geld terug kunt krijgen (zie daarvoor ook www.uitcheckgemist.nl zonder account).

Reageer