ov-chipkaart in beslag genomen | NS Community
beantwoord

ov-chipkaart in beslag genomen

  • 25 January 2017
  • 51 reacties
  • 9771 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,

Mijn neefje heeft perrongeluk mijn ov-chipkaart gebruikt om te reizen, maar dat had hij niet in de gaten tot dat de conducteur de ov-chipkaart controleerde. De conducteur nam daardoor mij ov-chipkaart af van mijn neefje. Mijn vraag hierbij is hoe kan ik mijn ov-chipkaart terug krijgen?

Met vriendelijke groet,

Amine
icon

Beste antwoord door Chiel NS 25 January 2017, 17:42

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

51 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw kaart is in beslag genomen en die krijgt u niet meer terug. U zult een nieuwe moeten kopen en op eigen kosten, want uw pas, waarmee is gefraudeerd, wordt vernietigd. Dit is de normale gang van zaken. Daarnaast kan uw neefje worden beboet voor de kosten van de reis, plus vijftig euro.

Het reizen op andermans persoonlijke pas is uiteraard verboden. Of het al dan niet met opzet was, speelt geen enkele rol.

In veel gevallen is dat natuurlijk wel het geval en kan er bijvoorbeeld ten onrechte gebruik worden gemaakt van een abonnement op de kaart. Het is echter in geen geval toegestaan. Het vergrijp wordt beboet, de intentie doet niet ter zake. In veel gevallen gebeurt het natuurlijk wel opzettelijk en spelen mensen de vermoorde onschuld.

Ik kan u niet blijer maken.
Het is natuurlijk geen normale gang van zaken als de gebruiker van een product gestraft wordt voor het feit dat iemand anders fraude pleegt met dat product (wat niet eens aangetoond hoeft te worden blijkbaar)
Reputatie 7
Badge +4
Amine stelt iemand anders in staat te frauderen. Ondanks dat wordt hij niet vervolgd. De kaart is geen eigendom, je hebt het recht de kaart te gebruiken en hij mag bij misbruik worden ingenomen. In dit geval door de conducteur en die is daartoe bevoegd.

De procedure is gewoon gevolgd.
Jij veroordeelt iemand voordat hij schuldig is bevonden ????? Lekker bevooroordeelt.

NS en jij impliceren dus dat iedereen fraude pleegt, ook al is zijn OV Chipkaart gestolen bv. Dat is de procedure.
Reputatie 7
Badge +4
Met die openingszin geef jij juist aan dat je bevooroordeelD bent. Ik leg Amine uit hoe het zit. Het is de wet, wat mensen van de wet vinden is niet zo relevant. Je moet me geen woorden in de mond leggen met uw tweede zin. Dat is een groffe insinuatie en niet onderbouwd. Diefstal is niet aan de orde.

Het verder aanpakken van mensen die niet met een geldige chipkaart reizen, is aan de wetgever. Ik heb geen moeite met handhaving. Het gaat hier om feiten niet om schuldig of onschuldig. Het hoeft ook helemaal niet aangetoond te worden wat de intentie was. Wie het doet, laadt wel een verdenking op zich. En niet alleen in mijn of andermans ogen.
Ik ben echter niet zo naïef dat het geen opzet kan zijn en de conducteurs kunnen je met het inzicht in dit probleem vast wel verder helpen. Het probleem komt voor, domweg omdat het voordeel oplevert. Frauderen met vervoersbewijzen is inmiddels een maatschappelijk probleem en dit forum staat er vol mee.
Je leest weer eens verkeerd. Waar zeg ik dat de dader niet gestraft moet worden ?

Ik vind het niet noodzakelijk een onschuldige gebruiker extra te straffen met het vernietigen van de kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Dat zeg ik nergens en ik lees uitstekend. Zwak dat u persoonlijk aanvalt, daarmee diskwalificeert u zichzelf en ook uw argumenten. .
Het is niet zeker dat degene die de kaart heeft gegeven niet met opzet heeft gehandeld, noch het tegendeel. Als iets voordeel oplevert, wordt frauduleus gebruik aantrekkelijk en zal het voorkomen. Dat is de werkelijkheid ook maar al te vaak. Het is ondenkbaar dat de vele mensen die met een valse pas reizen dat allemaal niet weten. Het is hooguit zo dat mensen wiens kaart wordt ingenomen de dupe kunnen zijn als de wet wordt toegepast.

Als je per ongeluk de verkeerde geeft en daarna je eigen, zullen er geen maatregelen volgen en zeker niet als het geen voordeel geeft. Ik heb die van mijn vrouw ook wel eens als eerste gepakt en toen ik die van mij overhandigde, was het in orde. Kennelijk is het hier anders gegaan. Het is niet teveel gevraagd om met je eigen pas te reizen. Het is wel sneu als een ander op je pas rijdt en jij hem daardoor kwijt raakt, maar dat is wat anders.

Een conducteur stelt een feit vast en handelt volgens de procedure. Hij hoeft helemaal geen schuld of opzet aan te tonen. Het gaat om het vergrijp. Als iemand een verhaal heeft, hoeft de conducteur niet aan te tonen of het klopt of niet. De conducteur hoeft ook niet te bewijzen dat het met opzet was. Je hebt een geldig kaartje of niet.
Niets meer aan toe te voegen Thom 😉
@MvanGelder
Ben je echt zo naïef of doe je maar alsof?
Reputatie 7
@MvanGelder
Ben je echt zo naïef of doe je maar alsof?


Hoe bedoel je ?

Mijn vaders auto was gejat.
Zes maanden later vond de politie zowel de boeven als de auto terug.
Boeven eerst naar een Staatshotel... en daarna enkele reis terug naar Marokko.
De auto, daarentegen, werd weer netjes aan mijn vader teruggeven, gelukkig vrijwel onbeschadigd.

Gelukkig maar.

Had een BOA van de NS die auto terug gevonden, dan had hij de boeven 50 euro boete gegeven en de auto door de versnipperaar gehaald.

Dus ja... dat is een gekke redenering.
@Ferdinand Delasoie
Lees even het verhaal van Amine: "mijn neefje heeft per ongeluk mijn ov-chipkaart gebruikt om te reizen". Dat is iets heel anders dan een onbekend iemand die bij je inbreekt of je auto op straat steelt.

Hoe komt iemands neefje per ongeluk aan iemands OV-chipkaart? Dat betekent: jatten (zeer onwaarschijnlijk) of bewust uitlenen (heel erg waarschijnlijk).
Ik snap sowieso niet hoe per ongeluk een verkeerde kaart wordt gepakt. Hoor de "smoes" vaker. Ik heb mijn ov-chipkaart altijd in mijn portemonnee zitten. Heb ook nog nooit een pas van een ander in mijn portemonnee gehad..
Dit is geen grap, maar ooit ging ik in ondertrouw. Toen ik mij legitimeerde bij de ambtenaar van de burgelijke stand keek deze nogal verbaasd.... Ik had per ongeluk het rijbewijs van mijn vader in mijn portemonnee.... :?:?
Reputatie 7
Badge +4
😉
toch vooral grappig dat uitgerekend de ns er van uit gaat dat niemand fouten maakt, en het dus meteen fraude noemd 😉
Reputatie 7
Badge +3
Zoals de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten. Google zelf maar eens op 'fraude', 'aanbesteding' en 'concessie Limburg'.
hoi imark, als je toch bezug bent, zoek dan ook op ns fraude en ierland
Hoi Amine, welkom op het forum.

Ik snap dat het heel vervelend is dat je OV-chipkaart is ingenomen, we doen dit om fraude met OV-chipkaarten te voorkomen. Zoals Thom al aangeeft, wordt een ingenomen kaart vernietigd. Je kan dan ook het beste hier een nieuwe OV-chipkaart aanvragen. Dan krijg je je saldo teruggestort, en heb je binnen 3 dagen een nieuwe OV-chipkaart in huis.
Hallo,

Mijn neefje heeft perrongeluk mijn ov-chipkaart gebruikt om te reizen, maar dat had hij niet in de gaten tot dat de conducteur de ov-chipkaart controleerde. De conducteur nam daardoor mij ov-chipkaart af van mijn neefje. Mijn vraag hierbij is hoe kan ik mijn ov-chipkaart terug krijgen?

Met vriendelijke groet,

Amine


Als er GEEN gebruik werd gemaakt van een (kortings)product, adviseer ik je om bezwaar aan te tekenen bij NS en als zij het bezwaar ongegrond verklaren, dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Zij hebben namelijk al eens een BINDENDE uitspraak gedaan over het gebruik van een persoonlijke kaart van een ander.
Reputatie 7
Badge +4
Die uitspraak is niet relevant en heeft geen rechtskracht. Het is hier meermalen duidelijk uitgelegd. Een beter advies is om de persoonlijke ov-chipkaart niet uit te lenen.
Reputatie 7
Heel interessant, die onthoud ik !

Neefje had dus geen boete mogen krijgen (indien hij zonder kortingsproduct reist).

Daarentegen heeft de commissie geen uitspraak gedaan of de gever van de kaart zijn kaart terug had moeten krijgen - daarvoor kan amine inderdaad best opnieuw formeel klagen en daarna een geschil bij de commissie opstarten.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beter vergeten dan onthouden. Het is bullshit, om voor de verandering maar eens in deze wat ongebruikelijke terminologie te blijven. Met bombarie gebrachte onzin blijft onzin. SivanNS heeft het op het forum goed onderbouwd uitgelegd.
Amine heeft op basis hiervan geen schijn van kans.
En zo hoort het ook.
Reputatie 7
Die uitspraak is niet relevant en heeft geen rechtskracht. Het is hier meermalen duidelijk uitgelegd.

Waarom denk je dat ?

Met bombarie gebrachte onzin blijft onzin.


Absoluut ! Al 8537 reacties lang.
Die uitspraak is niet relevant en heeft geen rechtskracht. Het is hier meermalen duidelijk uitgelegd. Een beter advies is om de persoonlijke ov-chipkaart niet uit te lenen.
Ja uitgelegd door rechter 'Thom' die zijn eigen interpretatie meer waard acht dan die van een geschillencommissie. Tot op heden laat de NS het nooit zo ver komen dat in een zaak als deze naar de commissie moeten, totdat er een zaak bij de commissie of een rechter is geweest die de NS in gelijk stelt weten we niet hoe het zit en kunnen we alleen aannemen dat TS een reële kans heeft als hij bezwaar aantekent en doorgaat tot aan de geschillen commissie.

@Slidestop. Ik gok dat jij één ov-chipkaart hebt een geen minderjarige kinderen. Het gezin naast mij heeft 2 kinderen en ondertussen 6 persoonlijke en 4 anonieme kaarten om alle reizen te kunnen maken in combinatie met abonnementen die niet samen op één kaart kunnen.
Ik hoop dat je je kan voorstellen dat als je je 'sochtends eerst moet bedenken welke van de 10 kaartje je voor die dag nodig hebt je daar wel eens een fout mee maakt.
Die uitspraak is niet relevant en heeft geen rechtskracht. Het is hier meermalen duidelijk uitgelegd. Een beter advies is om de persoonlijke ov-chipkaart niet uit te lenen.
Ja uitgelegd door rechter 'Thom' die zijn eigen interpretatie meer waard acht dan die van een geschillencommissie. Tot op heden laat de NS het nooit zo ver komen dat in een zaak als deze naar de commissie moeten, totdat er een zaak bij de commissie of een rechter is geweest die de NS in gelijk stelt weten we niet hoe het zit en kunnen we alleen aannemen dat TS een reële kans heeft als hij bezwaar aantekent en doorgaat tot aan de geschillen commissie.

@Slidestop. Ik gok dat jij één ov-chipkaart hebt een geen minderjarige kinderen. Het gezin naast mij heeft 2 kinderen en ondertussen 6 persoonlijke en 4 anonieme kaarten om alle reizen te kunnen maken in combinatie met abonnementen die niet samen op één kaart kunnen.
Ik hoop dat je je kan voorstellen dat als je je 'sochtends eerst moet bedenken welke van de 10 kaartje je voor die dag nodig hebt je daar wel eens een fout mee maakt.


wauw, ze maken het niet makkelijker voor je, leverd dit, naast een berg chipkaarten, veel problemen op? en kan @ns dit niet makkelijker maken?