OV chipkaart kan meer Europeser worden en ook in alle EU landen geldig ipv per land.

• 27 juli 2014
  • 4 reacties
  • 5005 Bekeken

Per Europees land heb je tegenwoordig een ov chipkaart nodig. Zo heb je bijvoorbeeld in Frankrijk voor de metronetwerk en de bussen in Parijs een ov chipkaart nodig. In Portugal ook (zie foto met het Groene ov chipkaartje rechtsonder.) Ik nam de trein van Cascais naar Lissabon. Wat mij opvalt dat de ov chipkaart in Portugal ook daar geldig is voor de metro, trein, bus en zelfs de boot. Voor trams in Lissabon koop je ter plekke een dagkaart als je bijvoorbeeld de Arabische wijk Alfama wilt gaan bekijken.

De tarieven is per Europees land verschilt in prijs en hetzelfde afstand die je eventueel zou af moeten leggen. Ook verschillend het per vervoeder. De Thalys naar Frankrijk kent nog hun eigen tarieven. Dat maakt voor sommige buitenlandse reizigers ook niet gemakkelijker op. Wat ik me vooral afvraag: Waarom zijn zowel de vervoersbewijzen en de prijzen zo verschillend? Het moet wat eenvoudiger kunnen door elk Europees land een ov chipkaart op de markt te brengen die ook in alle Europese talen staat omschreven en juist geldig kan zijn in alle Europese landen. Net als je bijvoorbeeld bij een ID kaart geldig moet zijn in alle Europese landen. Het is wel raadzaam om minstens een ID kaart of paspoort mee te moeten nemen in het openbaar vervoer. In Nederland heb je bijvoorbeeld minstens een persoonlijke als anonieme ov chipkaart. Maar voor in de toerismebranche is het beter om anoniem te kunnen reizen, als je toch naar het buitenland gaat. Misschien is een reservering in sommige treinen aanbevolen of verplicht, maar dat kan je altijd online doen. Door middel van een E-reservering. Dus bijvoorbeeld 2e of 1e klasse stoel 26 wagon 4 naar het buitenland. Ik ben zelf overigens geen voorstander van om een Grensabonnement te nemen. Ik heb zo n idee dat mijn privacy schaadt. Buitenstaanders (o.a. de lokale overheid in het binnen en buitenland) hoeven niet te weten dat ik in het buitenland ben??!! Wel zou ik mijn vrienden en mijn familieleden toe kunnen lichten dat ik in het buitenland zou kunnen zitten.:)

4 reacties

Ik ben zelf overigens geen voorstander van om een Grensabonnement te nemen. Ik heb zo n idee dat mijn privacy schaadt. Buitenstaanders (o.a. de lokale overheid in het binnen en buitenland) hoeven niet te weten dat ik in het buitenland ben??!! Wel zou ik mijn vrienden en mijn familieleden toe kunnen lichten dat ik in het buitenland zou kunnen zitten.:)

Mag ik u vragen hoe u dat in het buitenland doet met uw mobiele telefoon of smartphone?
Daarmee bent u toch heel eenvoudig te traceren.
En hoe doet u dat met betalingen? Geld uit de muur bijv. en betalen met een credit card?
Ook daar laat u een spoor achter.
Of laat u al die "gadgets" thuis en neemt u alleen maar een zak met euro's mee zodat u alles cash kunt betalen?

Hoe doet u dat met inchecken in hotels bijv, waar toch doorgaans om een paspoort of ID gevraagd wordt. Ik neem toch niet aan dat u op een bankje in het park gaat slapen :)
En bent u er wel zo zeker van dat uw familieleden en vrienden/vriendinnen 100% zeker zullen zwijgen als er bij hen navraag wordt gedaan waar u eventueel "ondergedoken" bent?

Naar mijn mening is privacy nog slechts een woord waarvan de inhoud in de praktijk al lang grotendeels is achterhaald.
Ik ben zelf overigens geen voorstander van om een Grensabonnement te nemen. Ik heb zo n idee dat mijn privacy schaadt. Buitenstaanders (o.a. de lokale overheid in het binnen en buitenland) hoeven niet te weten dat ik in het buitenland ben??!! Wel zou ik mijn vrienden en mijn familieleden toe kunnen lichten dat ik in het buitenland zou kunnen zitten.:)

Mag ik u vragen hoe u dat in het buitenland doet met uw mobiele telefoon of smartphone?
Daarmee bent u toch heel eenvoudig te traceren.
En hoe doet u dat met betalingen? Geld uit de muur bijv. en betalen met een credit card?
Ook daar laat u een spoor achter.
Of laat u al die "gadgets" thuis en neemt u alleen maar een zak met euro's mee zodat u alles cash kunt betalen?

Hoe doet u dat met inchecken in hotels bijv, waar toch doorgaans om een paspoort of ID gevraagd wordt. Ik neem toch niet aan dat u op een bankje in het park gaat slapen :)
En bent u er wel zo zeker van dat uw familieleden en vrienden/vriendinnen 100% zeker zullen zwijgen als er bij hen navraag wordt gedaan waar u eventueel "ondergedoken" bent?

Naar mijn mening is privacy nog slechts een woord waarvan de inhoud in de praktijk al lang grotendeels is achterhaald.
. De buitenlandse toeristen die in Nederland zijn kopen toch ook een anonieme ov chipkaart? Als zij van Schiphol naar Amsterdam reizen. Dat heb ik ook gedaan tussen Cascais en Lissabon. Overigens heb ik zelf familie en vrienden ook in het buitenland wonen dus daar kan ik wel overnachten. In een hotel is anders, als je daar wilt overnachten dan moet je wel je gegevens bij de hand houden. Maar wie zegt dat ik in een hotel slaap? Voor mijn gsm bereik zorg ik dat mijn gsm simlock vrij is en dan kan ik het altijd een buitenlandse simkaart in gooien. Dus of ik bijvoorbeeld in Frankrijk zit of in Portugal. Dat is ook veel goedkoper om te bellen, dan dat u met uw Nederlands provider gebruikt. Want de lijn gaat via Nederland naar het buitenland en de kosten zijn zo hoog. Het ligt er ook aan in welk land je zit. Buiten Europa is het ook verstandiger om een sim lock vrij toestel te nemen.
Zolang de inkomens in de Europese landen verschillen lijkt het me niet verstandig om de prijzen van het openbaar vervoer gelijk te trekken.
Ik zie het voordeel van een uniform vervoersbewijs ook niet echt, zolang je bij problemen toch steeds naar de afzonderlijke vervoerders wordt verwezen en niet bij een centraal loket terechtkunt.
Ik zie het voordeel van een uniform vervoersbewijs ook niet echt, zolang je bij problemen toch steeds naar de afzonderlijke vervoerders wordt verwezen en niet bij een centraal loket terechtkunt.
Dat is omdat je vanuit het perspectief van de reiziger kijkt. Vanuit de vervoerders bekeken is het juist een voordeel om naar anderen te kunnen wijzen.

Reageer