beantwoord

OV chipkaart met Dal Vrij verloopt. Procedure onduidelijk.

• 12 mei 2018
  • 9 reacties
  • 248 Bekeken

Al een maand geleden begon ik hierover een topic, maar dat is inmiddels zo lang en ingewikkeld geworden dat ik maar opnieuw begin:

Mijn echtgenoot en ik hebben beiden een OV Chipkaart met een Dal Vrij Abonnement. In juni 2018 verlopen beide OV Chipkaarten.

Op de site van NS staat: Als u in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS automatisch dat u een nieuwe chipkaart ontvangt.
Op de site van Translink staat: Vanaf zes weken voordat je kaart verloopt, kun je de kaart vernieuwen via je account. Wij zetten abonnementen dan over op je nieuwe kaart.

Het ene vereist dus geen enkele actie van de abonnementhouder, het tweede juist wél.
Omdat dit onduidelijk is, stelde ik een vraag hierover, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-met-ns-abonnement-verloopt-wat-moet-ik-doen-47119

Het antwoord van de NS moderator was:
Wij sturen 2/3 maanden voordat de OV-chipkaart komt te verlopen een verzoek om een nieuwe pasfoto op te sturen of om aan te geven dat de pasfoto nogmaals mag worden gebruikt. Als hier geen reactie op komt stuurt de klantenservice van de OV-chipkaart 6/7 weken voor het verlopen van de kaart een berichtgeving hierover. Als wij wel een pasfoto hebben of als er is aangegeven dat de pasfoto nogmaals mag worden gebruikt sturen wij op zijn vroegst de OV-chipkaart 8 weken van te voren op, maar dit kan ook in de laatste week van de geldigheid van de OV-chipkaart plaatsvinden.

Zojuist heeft alleen mijn echtgenoot (hoofdkaarthouder) gratis van de NS een nieuwe kaart met abo (en oeroude foto) gekregen over de post. Hij heeft hiervoor niets gedaan, en geen énkele mail of verzoek van de NS ontvangen, noch van Translink. In de begeleidende brief wordt met geen woord over de bijkaarthouder gesproken.

Ik als bijkaarthouder heb ook geen enkele mail of verzoek ontvangen van de NS, maar inmiddels wel van Translink. Daar kan ik nu zelf een nieuwe kaart (met verse foto) aanvragen (voor €7,50).
Twee procedures voor hoofd- en bijkaarthouder, dat is verwarrend en klantontvriendelijk.
En wie weet ontvang ik een dezer dagen óók automatisch een nieuwe kaart met abo, terwijl ik het dan net zelf via Translink heb aangevraagd. Wat nu? En moet deze procedure niet dringend verbeterd worden?
icon

Beste antwoord door Iris NS 12 mei 2018, 16:18

Hoi trolleybollie,

Ik heb je eerdere topic gelezen en ik zie inderdaad dat er verteld is dat je in ieder geval 6 weken van tevoren een vervangende OV-chipkaart thuisgestuurd krijgt. Dit klopt inderdaad. Het is niet aannemelijk dat de OV-chipkaart hierna nog opgestuurd zal worden. Afgaand op je verhaal ga ik er vanuit dat deze periode nu is in gegaan (ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat de precieze datum niet vermeld staat). Goed dat je in dat geval zelf aan de bel getrokken hebt bij OV-chipkaart en een vervangende OV-chipkaart aangevraagd hebt. Vervelend om te lezen dat dit proces bij jou niet meteen goed gegaan is. Het zou misschien kunnen dat er een ander e-mailadres aan je OV-chipkaart gekoppeld staat dan het e-mailadres dat je bij ons voor je abonnement hebt opgegeven. In dat geval zou je de mail misschien gemist hebben. Als de zes weken voor de einddatum inderdaad zijn in gegaan, dan kunnen we de kosten die je voor de kaart gemaakt hebt voor je vergoeden. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi trolleybollie,

Ik heb je eerdere topic gelezen en ik zie inderdaad dat er verteld is dat je in ieder geval 6 weken van tevoren een vervangende OV-chipkaart thuisgestuurd krijgt. Dit klopt inderdaad. Het is niet aannemelijk dat de OV-chipkaart hierna nog opgestuurd zal worden. Afgaand op je verhaal ga ik er vanuit dat deze periode nu is in gegaan (ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat de precieze datum niet vermeld staat). Goed dat je in dat geval zelf aan de bel getrokken hebt bij OV-chipkaart en een vervangende OV-chipkaart aangevraagd hebt. Vervelend om te lezen dat dit proces bij jou niet meteen goed gegaan is. Het zou misschien kunnen dat er een ander e-mailadres aan je OV-chipkaart gekoppeld staat dan het e-mailadres dat je bij ons voor je abonnement hebt opgegeven. In dat geval zou je de mail misschien gemist hebben. Als de zes weken voor de einddatum inderdaad zijn in gegaan, dan kunnen we de kosten die je voor de kaart gemaakt hebt voor je vergoeden. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Hallo Iris, dank voor je reactie.

Mij is nergens verteld dat ik 6 weken van tevoren een vervangende OV chipkaart toegestuurd krijg, zoals jij schrijft, ik weet niet precies waar je dat leest?
Mij is verteld: NS stuurt 2/3 maanden voordat de OV-chipkaart verloopt een verzoek mbt een eventuele nieuwe pasfoto. Dit verzoek heb ik niet ontvangen (en ik heb geen oud of ander emailadres opgegeven). De klantenservice van de OV-chipkaart stuurt bij geen reactie dan 6/7 weken voor het verlopen van de kaart een berichtgeving hierover. Die heb ik wél ontvangen (ik heb dus niet zélf aan de bel getrokken zoals je suggereert). Omdat de hoofdkaarthouder automatisch een nieuwe kaart heeft ontvangen, ben ik hier nog niet op in gegaan. Ik heb dus nog géén vervangende OV-chipkaart aangevraagd, omdat ik dacht dat de kaart van mijn bijabonnement nu misschien óók automatisch zou komen, en dan zouden de twee procedures door elkaar gaan lopen.
Dus: moet ik nu gehoor geven aan de mail van OV-chipkaart.nl of moet ik afwachten of ik - nét als de hoofdkaarthouder - van NS over de post een nieuwe kaart ontvang??? Mijn kaart verloopt 16 juni.
Dat staat in je eerdere topic vermeld. In dit geval kun je inderdaad gehoor geven aan de mail van OV-chipkaart.
Waarom ontvangt TS niet kosteloos een ov-chipkaart van NS?
De enige verwijzingen in het eerdere topic naar een termijn van zes weken hebben betrekking op het zelf vernieuwen van de kaart via OV-chipkaart.nl en het verzoek om een (eventuele) nieuwe pasfoto. Nergens staat dat ik 6 weken van tevoren een vervangende OV-chipkaart toegestuurd krijg. Anders zou ik er immers ook niet naar vragen?
Ik ga nu dan maar in op de mail van OV-chipkaart.nl, maar ik hoop dat u het met mij eens bent dat hier ruimte voor verbetering is. Dan hoeft niet elke klant het wiel opnieuw uit te vinden.
Waarom ontvangt TS niet kosteloos een ov-chipkaart van NS?

Ja, dat is een goede vraag. Waarom krijgt de hoofdkaarthouder vanzelf via NS een nieuwe kaart door de bus, en waarom moet de bijkaarthouder er één aanvragen bij Translink en dan die €7,50 weer terugvragen?
Dat is onlogisch, onduidelijk en tijdrovend, vooral wanneer je de berichtgeving die er zogenaamd aan vooraf moet gaan óók al niet ontvangt.
Ik kan zonder gegevens helaas niet achterhalen wat er mis is gegaan bij het Bijabonnement. Over het algemeen zullen alle betalende abonnementen een nieuwe OV-chipkaart toegestuurd krijgen als deze verloopt.

Als dit niet gebeurd is, raden wij je aan contact op te nemen met de klantenservice, zoals Iris hierboven al aangegeven heeft. Dan kunnen wij kijken of we de kosten kunnen vergoeden.
Beste Chiel,
Ik stuur graag mijn gegevens in een persoonlijk bericht. Ik heb nog geen nieuwe kaart aangevraagd via OV-chipkaart, dus misschien kunt u nakijken of er nog een vervangende kaart voor mij in de pijplijn zit.
Hallo trolleybollie,

Uiteraard mag je mij een privébericht sturen, maar ik ben niet iedere dag actief op het Forum. Het kan hierdoor iets langer duren voordat je een reactie ontvangt. Ik zou je dus adviseren om even contact op te nemen met onze Klantenservice, ook gezien het feit dat de kaart al over een korte tijd verloopt. Je kunt dit via Facebook, Twitter of onze Live chat eenvoudig doen en ontvangt dan direct een reactie, mocht je dit liever telefonisch willen doen dan kan dit via 030 - 751 51 55.

Reageer