beantwoord

OV chipkaart met NS abonnement verloopt. Wat moet ik doen?

• 20 maart 2018
  • 19 reacties
  • 6204 Bekeken

Mijn echtgenoot en ik hebben beiden een OV Chipkaart met een Dal Vrij Abonnement. In juni 2018 verlopen beide OV Chipkaarten. Het is mij niet duidelijk wat de procedure is.
Op de site van Trans Link Systems staat (https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/mijn-persoonlijke-ov-chipkaart-is-bijna-verlopen.-wat-moet-ik-doen.htm):
Mijn persoonlijke OV-chipkaart is (bijna) verlopen. Wat moet ik doen?
Vanaf zes weken voordat je persoonlijke kaart verloopt, kun je de kaart vernieuwen via je account. Wij zetten abonnementen dan over op je nieuwe kaart. Je kunt gelijk het saldo van je oude kaart terugvragen. Wij maken dit saldo binnen 15 dagen na het verlopen van je oude kaart over op je rekening. Het vernieuwen van je kaart kost € 7,50. Je ontvangt je vernieuwde kaart binnen gemiddeld drie werkdagen.

Op de site van de NS staat (https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html):
Geldigheid OV-chipkaart
Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De geldigheid staat op uw OV-chipkaart. Met een verlopen kaart kunt u niet meer reizen. Als u in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS automatisch dat u een nieuwe chipkaart ontvangt. Eventueel vragen we u om een nieuwe pasfoto op te sturen.

Op dit forum lees ik over een paar soortgelijke gevallen, waarbij NS géén nieuwe kaart heeft toegezonden. Wat moet ik voor actie ondernemen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 maart 2018, 19:43

Indien je in het bezit bent van een NS Jaarabonnement dan ontvang je automatisch een nieuwe OV-chipkaart kort voordat je huidige OV-chipkaart verloopt. Alleen als de pasfoto niet up-2-date is dan ontvang je niet automatisch een nieuwe OV-chipkaart. Als de foto al een aantal jaar niet is geupdate zullen wij om een nieuwe foto vragen of je kan aangeven dat wij de oude foto mogen gebruiken. Het komt helaas wel eens voor dat wij niet automatisch een nieuwe OV-chipkaart opsturen. Als dat het geval is dan dient de reiziger zelf voor een nieuwe OV-chipkaart te zorgen. Na ontvangst mag de reiziger dan contact met ons opnemen. Wij zullen de gemaakte kosten dan vergoeden.
Bekijk origineel

19 reacties

Indien je in het bezit bent van een NS Jaarabonnement dan ontvang je automatisch een nieuwe OV-chipkaart kort voordat je huidige OV-chipkaart verloopt. Alleen als de pasfoto niet up-2-date is dan ontvang je niet automatisch een nieuwe OV-chipkaart. Als de foto al een aantal jaar niet is geupdate zullen wij om een nieuwe foto vragen of je kan aangeven dat wij de oude foto mogen gebruiken. Het komt helaas wel eens voor dat wij niet automatisch een nieuwe OV-chipkaart opsturen. Als dat het geval is dan dient de reiziger zelf voor een nieuwe OV-chipkaart te zorgen. Na ontvangst mag de reiziger dan contact met ons opnemen. Wij zullen de gemaakte kosten dan vergoeden.
Badge +3
Bij verlopen van een kaart krijg je bij in geval van een jaarabonnement inderdaad meestal (gratis) een nieuwe, maar niet als het abonnement nog maar kort geldig is. Het hangt dus af van hoe lang je abonnement nog geldig is bij het verlopen van de kaart. De exacte periode hiervoor weet ik niet.

In de meeste gevallen krijg je een week of 7 van tevoren een e-mail met een referentienummer voor het uploaden van een recente ns.nl/ovchip-pasfoto
Die mail kan je dus ergens in april verwachten. Zo niet, dan kan je het beste zelf voor een nieuwe kaart zorgen en worden de kosten daarvan in overleg achteraf vergoed.
Om te beginnen vind ik het vreemd dat je eigenlijk automatisch een nieuwe OV Chipkaart moet krijgen, maar dat dit helaas ook wel eens níet gebeurt. Vooral omdat je de nieuwe kaart als alles goed gaat pas ontvangt ‘kort voordat de oude verloopt’. Als het dus fout gaat heb je nog maar heel kort de gelegenheid om het zelf op te lossen. Wij moeten nu maar afwachten wat er gaat gebeuren, en dat is niet klantvriendelijk. En het is mij ook niet duidelijk wat er bedoeld wordt met ‘zelf voor een nieuwe OV Chipkaart zorgen’. Moeten we er dan één bij ovchipkaart.nl kopen zonder iets erop? Wie zet dan het NS-abonnement er weer op?
Indien je pasfoto is verlopen zullen wij 6 weken van te voren een verzoek sturen voor een nieuwe pasfoto. Als dit verzoek er niet komt dan mag je ervan uitgaan dat je automatisch een nieuwe OV-chipkaart krijgt.
Badge +3
Dat zelf verzorgen kan via deze link. Je hebt daarvoor een Mijn OV-chip account nodig, waar de kaart aan gekoppeld is. Een nieuwe kaart krijg je binnen ca. 3 dagen maar hou rekening met een week.

Het overzetten van abonnementen wordt voor je geregeld door TLS/OV-chipkaart. Dus op zich is er geen haast bij, tenzij je een week of twee voor het verlopen nog niets van NS gehoord hebt.

Het verlopen van een pasfoto is mij niet echt duidelijk Erryt want wie bepaalt dat en welke termijn geldt daarvoor? Op mijn 4 jaar oude ov-chipkaart (waar sinds een jaar of 2 een abonnement op staat) heb ik een 15 jaar oude pasfoto.. Gewoon omdat ik die leuk vond, maar ik lijk er gewoon op hoor 🙂
Robbert zegt dus: als je géén mail ontvangt mbt het uploaden van een recente pasfoto, dan moet je zelf een nieuwe OV Chipkaart aanvragen.
Erryt zegt: als je géén mail ontvangt mbt het uploaden van een recente pasfoto, dan mag je ervan uitgaan dat je automatisch een nieuwe OV Chipkaart krijgt.
Ik ga er maar vanuit dat Erryt als NS-medewerker het bij het rechte eind heeft, maar het laat wel zien dat hier ruimte voor verbetering is.
Nu maar hopen dat het goed gaat...
Badge +3
Zie de laatste paragraaf/alinea van mijn reactie #5

Ik neem aan dat je ook (ruim van tevoren) door NS geïnformeerd wordt als er automatisch een nieuwe kaart naar je opgestuurd gaat worden, en je dus niet hoeft te wachten tot vlak voordat je kaart verloopt.

Ondertussen al iemand die hier ook tegenaan loopt maar die wat meer haast heeft (kaart verloopt eind deze maand), en ook niets gehoord.
Het gebeurt helaas soms dat je geen nieuwe OV-chipkaart ontvangt. Het komt vaak voor dat er een oud e-mailadres bij ons bekend is waardoor de berichtgeving niet aankomt, maar nogmaals het mag niet gebeuren dat je kosten maakt voor een nieuwe OV-chipkaart. Als deze wel worden gemaakt krijg je deze van ons terug.
De pasfoto problematiek is voor niemand duidelijk.

Heb je toestemming verleent (aantal jaar geleden) dan blijft NS een pasfoto gebruiken die al 15/20 jaar oud kan zijn.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat iedereen met een nieuwe OV Chipkaart ook een nieuwe pasfoto aan zou moeten leveren.

Mijn pasfoto is ook al 20 jaar oud en is vorig jaar gewoon weer gebruikt.
Ik heb het voor jullie uitgezocht en ik had het inderdaad mis. Wij sturen 2/3 maanden voordat de OV-chipkaart komt te verlopen een verzoek om een nieuwe pasfoto op te sturen of om aan te geven dat de pasfoto nogmaals mag worden gebruikt. Als hier geen reactie op komt stuurt de klantenservice van de OV-chipkaart 6/7 weken voor het verlopen van de kaart een berichtgeving hierover. Als wij wel een pasfoto hebben of als er is aangegeven dat de pasfoto nogmaals mag worden gebruikt sturen wij op zijn vroegst de OV-chipkaart 8 weken van te voren op, maar dit kan ook in de laatste week van de geldigheid van de OV-chipkaart plaatsvinden.
Badge +3
Als wij wel een pasfoto hebben of als er is aangegeven dat de pasfoto nogmaals mag worden gebruikt sturen wij op zijn vroegst de OV-chipkaart 8 weken van te voren op, maar dit kan ook in de laatste week van de geldigheid van de OV-chipkaart plaatsvinden.
Ik vermoed dat het woordje 'wel' eigenlijk 'geen nieuwe' moet zijn?
Of dat dat het woordje 'of' eigenlijk 'en' moet zijn?

Anders gaat het mis als ze bij OV-chipkaart geen juist e-mail adres van je hebben en NS het aan hen overlaat!
Ok, hartelijk bedankt.
Ik reken er dus maar op dat ik een nieuwe kaart krijg wanneer ik alle verzoeken over pasfoto’s correct en tijdig beantwoord.
Ik vermoed dat het woordje 'wel' eigenlijk 'geen' moet zijn? Anders gaat het mis als ze bij OV-chipkaart geen juist e-mail adres van je hebben!

Het woordje 'wel' klopt wel, Robert. Als wij een actuele foto hebben sturen wij maximaal 8 weken van te voren een nieuwe OV-chipkaart op.
Ik vermoed dat het woordje 'wel' eigenlijk 'geen' moet zijn? Anders gaat het mis als ze bij OV-chipkaart geen juist e-mail adres van je hebben!

Het woordje 'wel' klopt wel, Robert. Als wij een actuele foto hebben sturen wij maximaal 8 weken van te voren een nieuwe OV-chipkaart op.

En hoe oud mag dan een actuele foto zijn?
Het maakt niet uit hoe oud de foto is, maar het gaat erom dat de conducteur bij controle duidelijk kan achterhalen of jij wel de persoon bent die op je OV-chipkaart staat.
Oké ... helder ... bedankt voor het antwoord.

Sturen wij van NS of wij van OV Chipkaart ?
Reputatie 4
@trolleybollie: mijn vorige OV-chipkaart is in april 2017 verlopen. Op 2 februari 2017 ontving ik van NS een uitgebreide e-mail met de titel "Verzoek pasfoto," waarin ik werd verzocht middels een digitaal formulier voor 27 februari 2017 een pasfoto aan te leveren. Toen ik dit op 13 februari 2017 nog niet gedaan had ontving ik fysieke post van NS op mijn postadres met het verzoek echt tot actie over te gaan. Er zal vast wel eens iets mis gaan met het updaten van een pasfoto, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige mensen hun e-mails en/of fysieke post niet goed doornemen. De klantenservice van NS zal zoiets niet snel toegeven, want het is niet chique de schuld bij de klant te leggen. Maar ik denk dat als u gewoon uw e-mails met enige regelmaat doorleest en uw brievenbus met enige regelmaat opent, er niets aan de hand is. Ervan uitgaande dat uw huidige e-mailadres en postadres nog steeds bij NS bekend zijn uiteraard.
Badge +3
Ik geloof dat ik het snap nu, NS moet een pasfoto van je hebben en of die actueel is maakt niet uit, maar je moet dan wél aangeven dat ze de huidige mogen hergebruiken.

In mijn geval hebben ze die niet (de kaart is ouder dan het abonnement) dus zal er een pasfoto moeten komen anders krijg ik niet automatisch een nieuwe kaart. Goed om te lezen dat ze dat dan zowel per e-mail en anders per briefpost vragen.

Reageer