OV Chipkaart niet afgeven bij controle in de trein

• 10 maart 2020
  • 7 reacties
  • 827 Bekeken

Zoals iedereen wel weet, is het Corona virus volop in het nieuws. Nou ben ik zelf ook wat voorzichtiger geworden. Meer handen wassen en zo nu ook geen hand of zoenen geven. Ik heb ook mijn OV-Chipkaart grondig gereinigt. Echter kreeg ik laatst controle in de trein en gaf mijn OV-Chipkaart aan de conducteur. Later dacht ik of ik eigenlijk dit kon weigeren? Mijn gedesinfecteerde OV-Chipkaart was na het overhandigen aan de conducteur niet zo schoon meer. Deze meneer ging iedereen af en had vele OV-Chipkaarten in zijn handen gehad. Ik heb weleens gezien dat iemand met de punt van zo'n kaart in zijn oor en neus zat te peuteren. Mijn vraag is dan ook: "Kan ik weigeren mijn kaart aan de conducteur te overhandigen?" Dit i.v.m. het Corona virus?

7 reacties

Hier zijn al topics over. Of de conducteur controleert de kaarten op een normale manier, of helemaal niet. Daar gaat verder niks aan veranderen.

Goedenavond Vmuniverse

Als jij liever niet je OV-chipkaart wil overhandigen lijkt dat mij geen probleem, mits je dit op normale wijze even aangeeft aan de conducteur.

En in aanvulling op @Sascha NS naast het aangeven aan de conducteur, zorg dan ook dat de kaart simpel gescand kan worden, dan zal het geen enkel probleem opleveren in deze tijd.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.telegraaf.nl/nieuws/876469319/coronamaatregel-contactloos-werken-in-openbaar-vervoer

Het openbaar vervoer neemt ingrijpende maatregelen om besmetting met het coronavirus in trein, bus, tram en metro te beteugelen. „Hand-hand contact tussen reizigers en personeel - conducteurs, chauffeurs, boa’s en kaartjesverkopers - is vanaf donderdag overal in het ov taboe. NS en alle streek- en stadvervoerders doen landelijk mee.”

Dat zegt voorzitter Pedro Peters van brancheorganisatie OVNL. „We gaan niet snijden in de dienstregeling, maar we vragen reizigers om uitsluitend met pin te betalen en de ov-chipkaart bij kaartjescontroles zelf op de scanner te leggen. Alle ov-medewerkers krijgen donderdagochtend instructies om dat nieuwe beleid strikt uit te voeren. Reizigers zullen op informatieborden uitvoerig worden ingelicht, inclusief de door het RIVM aanbevolen hygiëne, zoals geen handen schudden, hoesten en niezen in de elleboog, zoveel mogelijk afstand houden van elkaar en handen extra wassen”, aldus Peters.

De reiziger heeft volgens Peters ook een eigen verantwoordelijkheid om de coronacrisis te lijf te gaan. „Ze moeten zelf weten of ze bijvoorbeeld in de volle spits trein, bus, tram of metro nemen. Daar kunnen en willen wij als dienstverleners niet in betuttelen. Daarom blijven alle ritten in het ov tot nader order ook op peil, mede op advies van het RIVM.”

Reputatie 7
Badge +3

U hoeft uw vervoersbewijs volgens de nieuwste inzichten niet af te geven. Chipkaarten kunt u zelf voor de scanner houden.

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://twitter.com/Conducteur_Jan/status/1238012858975256576

Reputatie 5

eerst moest je vooral gewoon je kaart aan de conducteur blijven geven, daarna werd er opgeroepen helemaal niet meer te controleren op en nu wordt er gevraagd om je kaart niet meer af te geven en zelf te scannen. Het spreekt elkaar allemaal nogal tegen 

Neem gewoon een beslissing over controles en blijf erbij, aan dit verwarrende gedoe heeft niemand iets

Reageer