beantwoord

OV-chipkaart op elten

  • 5 September 2021
  • 71 reacties
  • 4324 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In ieder geval is er in Duitsland meer open dan hier. Dan kan al aantrekkelijk zijn.

Reputatie 7
Badge

De gemeente Emmerich zegt op zijn eigen facebook pagina dat de paaltjes pas in maart komen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet op Facebook kijken. Gewoon te vinden op de website van de stad Emmerich.

https://emmerich.de/de/aktuelles/ov-chipkaart-bald-auch-ab-emmerich-nutzbar/

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Ach ja, in DE en zeker bij de  bahn ist ja doch alles immer verspaetet.

Preast doet mee, omdat het ook in de gemeinde Emmerich ligt, net als Elten. Die 3 Bahnhoefe liggen gewoon alle in de zone Emmerich=gelijk aan de gemeente.

Overigens is dat bericht der Gemeinde-zoals zo vaak als deutsche Behörde over het hun onbekende OV spreken, ook deels misleidend; bij de VRR is een ZUSATZ-ticket (neem waar dat dit woord rasant schnell het oude '’Fahrkarte'’ heeft verdrongen) iets anders en dat kan je dus juist NIET gebruiken met de OV-chip- als je een VRR-ABO voor en bepaalde zone hebt, kan met dat ticket (iets van 3,40 of 3,50) je reis voortzetten tot uiteinde van VRR. Start je vanaf NL, dan moet je OF via NS-INT of evt. happyrail of andere ticketverkopers een aansl. biljet grens-EMm bijkopen (kan niet aan een automaat!!), dat kost meen ik rond de 3 eur met 100% afkopen NL-deel en is daarmee aanzienlijk duurder als bvb grens-Gronau was.

Voor losse reizigers is het stufe B in VRR-iets van 5,80 als enkel, zoals bij elk DE-verbund dan wel in de gehele zone geldig, incl BUS.

Met je chipkaart-enkel op saldo- kan je ook al sinds de sjip er kwam met NIAG (im VRR) Buslinie 58 Emmeroich-Kleve-Nijmegen reizen-elke 30 min. in ruim 80 min, maar de KM prijzen zijn duits hoog.

TIPje Tarif voor geregelde reizigers in het VRR-vooral voor weekends:

koop een maand kaart Ticket 2000, 1 kleine zone, nog goedkoper '’ab 9.00'’. Dat kost rond de 60 eur en geeft je dus onbeperkt reizen in die betaalde zone=gemeinde. MAAR elke dag vanaf 19.00 en het hele weekend mag je dan:

1.het hele VRR naar hartelust bereizen

2.op die tijden ook nog met iemand gratis meenemen

Ga je zo door de week, dan kan je dus vanaf Arnheim met dat ZUSATZticket de heenreis naar bvb dat zo begeerde Düsseldorf doen en na 19.00 gratis terug. Als je wat meer betaalt, dan kies je bvb stadt DÜS en dan mag je daar de hele maand, wel vanaf 9.00 ma-vr (of eerder als je de duurdere versie neemt) met Rheinbahn&co rundfahren.

gaat enkel per kalendermaand, tenzij je via de app boekt-dan kan het elke dag ingaan voor 30 dagen.

met wat slim plannen kan je dus zo 5 weekends naar hartelust in het qua OV echter behoorlijk slecht funktionerende Rhein Ruhr verbund reizen-eeuwige verspaetung, fahrtausfall, stadsdiensten die elk uur gaan etc.

Reputatie 2

Inmiddels is het april en ik heb nog niets gelezen over de daadwerkelijke invoering van de OV-chipkaart in Emmerich. Is daar al wat meer bekendheid over, of is de betreffende ambtenaar van vervoer van de deelstaat NRW (die de handtekening(en) moet zetten) een ruimtereis aan het maken en zien we hem pas ergens in 2023 terug?

Reputatie 7
Badge

Ik vind het eerlijk gezegd een schandaal dat er geen updates hierover zijn. Ze moeten het gewoon eerlijk toegeven als het nog niet lukt. Dat stilzwijgen past gewoon niet.

Reputatie 2

De Duitse autoriteiten treuzelen weleens vaker, als het gaat om het doorpakken van OV-projecten, (kijk maar naar de kapotgevaren brug tussen Weener en Leer, waarbij op z’n vroegst in 2024 met het herstellen van de brug begonnen wordt; als het om een autobrug ging, reden er binnen 1,5-2 jaar weer volop auto’s overheen!). Zo duurt het ook nog wel een paar jaar voordat de directe trein Eindhoven-Hamm er komt en blijft het gewoon een boemeltrein tussen Venlo en Viersen, die niet veel sneller zal worden dan wat er nu rijdt, het baanvak blijft grotendeels enkelsporig). Zolang deze CDU-achtige manier van bureaucratisch-handelen niet uit de Duitse politiek verdwijnt, blijft het Duitse land een paradijs voor wie auto rijdt en meestal een dure aangelegenheid voor wie alleen met het OV reist.

Reputatie 7
Badge

Ja goed maar volgens de provincie Gelderland ging het allemaal toch gebeuren. 

Ja goed maar volgend de provincie Gelderland ging het allemaal toch gebeuren. 

De provincie Gelderland kan van alles roepen maar is in het buitenland voor 100% afhankelijk van de Duitsers. En aangezien die Duitsers hier nauwelijks belang bij hebben zal het geen topprioriteit hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

De VRR meldt dat het “ab Frühjaar 2022” mogelijk moet zijn:

“Auch für Pendler*innen zwischen der benachbarten niederländischen Provinz Gelderland und der Stadt Emmerich gibt es ab Frühjahr 2022 Neuigkeiten. Bislang können sie für ihre grenzüberschreitenden Fahrten den Rhein-IJssel-Express (RE 19) mit dem kompletten Sortiment des VRR-Tarifs nutzen. Auf dem Streckenabschnitt Arnhem – Zevenaar gilt zusätzlich das gesamte niederländische Ticketsortiment inklusive OV-Chipkaart. Im Frühjahr wird die Gültigkeit der OV-Chipkaart nun auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet.”

Bron: https://www.vrr.de/de/magazin/neues-aus-dem-vrr-tarif/

Het zal dan misschien geen topprioriteit hebben, het zit wel degelijk in de planning. En wel om het dit voorjaar nog te regelen.

@iMark

Vroeger was het spreekwoord dat papier geduldig was, daar kun je tegenwoordig internet aan toe voegen. Kortom, eerst zien dan geloven want dit is al tig keer aangekondigd. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb maar eens een bericht naar de VRR gestuurd met de vraag of ze een datum kunnen noemen wanneer het allemaal moet werken. Wanneer ik een antwoord heb, laat ik het in dit draadje weten.

Ik heb maar eens een bericht naar de VRR gestuurd met de vraag of ze een datum kunnen noemen wanneer het allemaal moet werken. Wanneer ik een antwoord heb, laat ik het in dit draadje weten.

Ik vermoed dat je een standaard mailtje terugkrijgt dat zij voor de realisatie afhankelijk zijn van derden en dus geen exacte datum kunnen geven. Ben benieuwd.

Overigens heeft het niet zo'n haast, die trein rijdt de laatste tijd vanwege werkzaamheden sowieso meer niet dan wel.

Reputatie 2

 

Overigens heeft het niet zo'n haast, die trein rijdt de laatste tijd vanwege werkzaamheden sowieso meer niet dan wel.

Dat valt reuze mee, het heeft er laatst twee weken uitgelegen (met vervangende bus) maar ondertussen rijdt het doordeweeks gewoon weer, alleen in het weekend nog niet altijd.

Reputatie 2

Ik heb maar eens een bericht naar de VRR gestuurd met de vraag of ze een datum kunnen noemen wanneer het allemaal moet werken. Wanneer ik een antwoord heb, laat ik het in dit draadje weten.

Ik ben benieuwd! Het zou voor mij veel gedoe schelen

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inmiddels keurig en binnen 3 dagen antwoord gekregen van het VRR:

“Die Gültigkeit der OV-Chipkaart sollte Anfang 2022 auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet werden.

Die Aufstellung der OV-Chipkaart-Säulen verzögert sich. Die Zuständigkeit liegt dafür bei den niederländischen Kolleg*Innen. Ein Zeitraum, bis wann die OV-Chipkaart letztendlich eingeführt wird, ist seitens des niederländischen Aufgabenträger derzeit nicht zu benennen.

Sobald uns neue Informationen vorliegen, werden wir entsprechend auf unseren Kanälen informieren.

Wir hoffen, Sie umfassend informiert zu haben und stehen Ihnen jederzeit als Ansprechpartner zur Verfügung.

Freundliche Grüße

Ihr VRR-Team”

Volgens het VRR ligt dus aan Nederlandse collega’s dat de paaltjes nog steeds niet geplaatst zijn. De VRR weet ook niet wanneer het door de Nederlandse opdrachtgever eindelijk geregeld gaat worden. 

Ik stel voor dat iemand contact opneemt met de Provincie Gelderland om navraag te doen waarom het allemaal zo lang moet duren.

Reputatie 2

De paaltjes staan er!! Nu nog wachten tot ze geactiveerd worden, in Gronau duurde dat wel een maand als ik me goed herinner?

 

Aan het schermpje te zien zit er wel elektronica in. En aangezien dat het probleem was zou het niet zolang moeten duren om ze in dienst te stellen. Waarschijnlijk is het nu wachten op een gaatje in de agenda van de gedeputeerde van de Provincie Gelderland zodat hij het spreekwoordelijke lint kan doorknippen.

Badge +3

Op Emmerich en Praest doen ze het sinds vanmiddag!

Er wordt geen saldo aangegeven maar dat komt wel goed denk ik (Dal Voordeel)

Edit: Bij het uitchecken krijg je wel het saldo te zien en wat je rit heeft gekost.

 

Reputatie 2

Emmerich ook 😀

 

Reputatie 6

Nu dus Emmerich-Elten nog!

Reputatie 6

Op Emmerich en Praest doen ze het sinds vanmiddag!

 

Zo te zien op het perron. Staan er op beide perrons, richting Emmerich en richting Düsseldorf een paaltje? En kan je dan snel in of uitchecken, zodat je met dezelfde trein verder kunt?

Reputatie 6

Ben benieuwd waar de paaltjes in Praest precies staan en of je snel kunt in en uitchecken zodat je met dezelfde trein nog verder kunt. Van @Thom vernomen dat dit in Elten wel kan. Als dat in Praest ook zo is, dan heb je naast Emmerich 2 extra mogelijkheden om je in of uitcheck te doen. Emmerich zal nl. niet altijd lukken, zeker niet als je richting Arnhem reist.

Badge +3

Ben benieuwd waar de paaltjes in Praest precies staan

Zie de foto in de voorgaande reactie. Ik zie struiken en zon dus dat is op het perron ergens.

 

Reputatie 2

9292 slaat vervolgens de plank compleet mis door geen prijsinfo op de site te zetten, als je een reis van bijv. Nijmegen naar Emmerich opzoekt (behalve als je de peperdure en tijdverslindende NIAG-bus neemt (€ 11,35 voor een enkeltje van nog geen 40 km!).

NS publiceert de prijzen wel. Een enkeltje zonder korting (2e klas) kost € 7,62. Het is raadzaam (zeker als je met meerdere personen reist) om de prijzen te vergelijken, zeker als je nog verder met de bus gaat. Met een VRR-kaartje bijv. kun je kosteloos de overstap op een bus maken, anders kost een enkeltje in dezelfde zone € 2,90, het centrum van Emmerich ligt overigens op loopafstand van het station.

Er zijn bij vele Duitse vervoerders (zoals DB-Regio) ook niet-persoonsgebonden tien-rittenkaarten (online) te koop, een enkeltje Arnhem-Emmerich kost van nog maar € 4,70 (met overstaprecht op de bus in Emmerich in dezelfde zone).

Overigens kun je t/m augustus al snel € 9-ticket terugverdienen, maar…. je kunt er niet mee van en naar Arnhem, slechts tot Emmerich-Elten (gezien vanuit Duitsland, dus niet naar het grenspunt).

Volgens NS-Reisplanner zijn Railrunners ook geldig op de trein naar Emmerich.

Reageer