OV-chipkaart op elten | NS Community
beantwoord

OV-chipkaart op elten

  • 5 September 2021
  • 71 reacties
  • 4308 Bekeken

Hallo, ik vroeg mij af of er al ov-chip paaltjes op elten staan. De berichten die ik las zijn van 2 jaar geleden en de conducteur wist het niet. Weet iemand het wel?

icon

Beste antwoord door Robert B 16 June 2022, 18:36

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat paaltje staat er nog niet, het is wel aangekondigd. U kunt dus nog niet in- en uitchecken in Elten. Arnhem is wel het einde van een verlengde Duitse lijn en Arnhem is daarvoor een Duits tariefpunt, ondanks dat het in Nederland ligt. Een belangrijk voordeel voor reizen in Duitsland. Een NRW-ticket is vaak aantrekkelijk als u wat verder gaat, zeker met meerdere personen. Hoch Elten is best aardig.

 

Edit: @iMark gaf deze link - en het is nog een paar maanden wachten, mogelijk vanaf maart:

https://emmerich.de/de/aktuelles/ov-chipkaart-bald-auch-ab-emmerich-nutzbar/

Reputatie 7
Badge +1

Sinds 1/8 is er wel een kleine uibreiding ri. DE; Gronau is toegevoegd aan de be´paal´de chipkaartbahnhoefe. En daar rijdt de DB/regio. De provincie Gelderland-die voor een flink deel van de kosten moet opdraaien, is veel minder scheutig als Overijssel-die het als blauwnet propageert en betaalt.

Enkel ma-vr kan je wel chippend naar Elten met het buurtbusje vanaf Zevenaar-rijdt verder door naar Tolkamer/Spijk

Sinds 1/8 is er wel een kleine uibreiding ri. DE; Gronau is toegevoegd aan de be´paal´de chipkaartbahnhoefe. En daar rijdt de DB/regio. De provincie Gelderland-die voor een flink deel van de kosten moet opdraaien, is veel minder scheutig als Overijssel-die het als blauwnet propageert en betaalt.

Het verschil: Glanerbrug-Gronau is 2 km, Zevenaar-Emmerich is 20 km. Je praat dus over een heel ander kostenplaatje.

In de huidige situatie waarbij provincies zwaar moeten snijden in hun busvervoer kan ik me voorstellen dat ze geen buitenlandse trajecten gaan subsidiëren. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat de provincie Gelderland iets te voorbarig was met die mededeling. 

Ik denk dat de provincie Gelderland iets te voorbarig was met die mededeling. 

Ik denk dat ze dat destijds hebben aangekondigd zonder zich te realiseren hoeveel subsidie dat zou kosten.

Je zou het plan misschien ook kunnen uitvoeren door alle reizigers met een OV-chipkaart voor het buitenlandse stuk een vaste toeslag van bijv. €2 of €3 te laten betalen, dus ook degenen met afgekocht reisrecht zoals studenten en reizigers met keuzedagen. Net zoiets als met de toeslag voor de HSL.

Reputatie 5

Hallo, ik vroeg mij af of er al ov-chip paaltjes op elten staan. De berichten die ik las zijn van 2 jaar geleden en de conducteur wist het niet. Weet iemand het wel?

Het laatste bericht is van 18 maart van dit jaar:

https://www.gelderlander.nl/oude-ijsselstreek/ov-chip-nog-dit-jaar-bruikbaar-in-duitse-trein-naar-arnhem-scheelt-de-helft-reistijd~a2ec0045/

“Op de stations van Elten, Emmerik en Praest komen waarschijnlijk nog dit jaar Nederlandse ov-chipkaartpalen te staan.”

Reputatie 7
Badge +4

Ze zijn er nog niet, we wachten af. Ik zou het een goed idee vinden dat ze snel kwamen. Ook goed voor de economie van Elten. Leuk klein  extraatje voor de vrij-reizigers en senioren met een keuzedag.

Leuk klein extraatje voor de vrij-reizigers en senioren met een keuzedag.

Daar zit dus ook precies het probleem: wie gaat dit extraatje betalen, Zoete Lieve Gerritje of Sinterklaas?

Reputatie 7
Badge +4

Ach, we betalen allemaal voor zaken waar we in veel gevallen zelf geen direct profijt van hebben. Dat heet Belasting. Ik doe het ook niet graag, maar er wordt veel nuttigs en noodzakelijks van betaald al, is dat inderdaad niet altijd. 😉 Dat heet politiek.

Ach, we betalen allemaal voor zaken waar we in veel gevallen zelf geen direct profijt van hebben.

Op de Veluwe verdwijnt in december door bezuinigingen als gevolg van corona een groot deel van het busvervoer. Ik vrees dat de Provincie Gelderland moeilijk aan de bevolking kan uitleggen waarom er dan wel geld is voor spoorvervoer in Duitsland.

Mogelijk zijn er ook problemen bij de onderhandelingen.

Als provincie zou ik zeggen dat de gemeente Emmerich ook wel mee kan betalen. Zij profiteren immers van alle Nederlanders die daarheen komen als toerist. 

En anders inderdaad maar een toeslag voor alle Vrij Reizen abonnementen - met uitzondering van Altijd Vrij natuurlijk, die betalen al meer dan genoeg. Voor reizigers die op saldo reizen is een toeslag niet nodig, zij betalen al.

Reputatie 7
Badge

Want Emmerich krijgt veel Nederlandse toeristen die met de trein uit Arnhem aankomen?

Want Emmerich krijgt veel Nederlandse toeristen die met de trein uit Arnhem aankomen?

Toeristen is een groot woord, er zijn wel nogal wat dagjesmensen die er gaan winkelen omdat sommige dingen er goedkoper zijn dan in Nederland (net als andersom trouwens). In hoeverre die met de trein komen is nog iets anders aangezien vooral tanken in Duitsland lucratief is. 

Wat meer speelt: restaurants zijn door de veel lagere lonen voor horecapersoneel vaak de helft goedkoper dan in Nederland. 

Ik denk alleen niet dat dat alles voor de Kreis Kleve aanleiding is de portemonnee te trekken om Nederlanders gratis te laten reizen terwijl Duitsers voor hetzelfde traject wel moeten betalen.

Een gemeente als Emmerich kan zoiets overigens helemaal niet betalen. Duitse gemeenten gaan voornamelijk over straatnaambordjes en braderieën en hebben vergeleken met Nederland maar een minimaal budget omdat bijna alles op Kreis-niveau wordt geregeld. 

Badge +3

Persbericht: https://www.vrr.de/de/presse/neue-tarifangebote-und-moderat-steigende-preise

Bislang können sie für ihre grenzüberschreitenden Fahrten den Rhein-IJssel-Express (RE 19) mit dem kompletten Sortiment des VRR-Tarifs nutzen. Auf dem Streckenabschnitt Arnhem – Zevenaar gilt zusätzlich das gesamte niederländische Ticketsortiment inklusive OV-Chipkaart. Ab 1. Januar 2022 wird die Gültigkeit der OV-Chipkaart nun auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet.

Met een VRR/NRW ticket/abonnement kon je al tot Arnhem, maar per 1 januari 2022 dus ook met een OV-chipkaart tot Praest.

Kennelijk is er geld gevonden. 

Reputatie 7
Badge +4

Gelukkig maar, het is een mooie uitbreiding naar Elten en Emmerich. Naar Praest zal niet zoveel uitmaken, wellicht wel voor de Nederlanders die daar wonen en in Nederland werken.

Ik juich iedere uitbreiding van de reismogelijkheden toe. Zelf reisde ik voor de lokale plaatsen overigens toch al veelal met een Duitse NRW-kaart die geldig was vanaf Arnhem; dat blijft gewoon mogelijk en is eigenlijk interessanter voor veel reizigers. De ICE blijft de trein bij Duitsland voor wat verdere reizen.

Een dagje Elten of Emmerik met de ov-chipkaart, dan wel met de Keuzedag of met bijvoorbeeld een Weekendvrij-abonnement is nu wel aantrekkelijker geworden. Een snuifje buitenland. Het verkeer met Aachen zal om die reden indertijd ook toegenomen zijn. Aachen heeft wel heel veel meer te bieden dan Emmerich.

Badge

Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?

Reputatie 7
Badge +1

Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?

Als NS het zegt, dan zal het wel zeker? Zo niet, dan moet de klantenservice dat maar rechtzetten.

Reputatie 7
Badge

De Duitse link heeft het over 1 januari 2022 maar De Gelderlander heeft een bericht waarin gesproken wordt over maart maar ook dat schijnt nog niet helemaal beklonken te zijn. 

Badge +3

Als ik voor vandaag (18 december 2021) een reis plan in de NS-app naar Emmerich, staat bij de tarieven aangegeven "Je kunt voor deze reis je OV-chipkaart gebruiken". Is dat paaltje daar dan toch nu al in werking?

Ga je gang, net zoals het Gronau paaltje dat in de zomervakantie al werkte.

Zie ook dit lange topic… en wat te doen op Enschede (zo min mogelijk dus!)

 

Persbericht: https://www.vrr.de/de/presse/neue-tarifangebote-und-moderat-steigende-preise

Bislang können sie für ihre grenzüberschreitenden Fahrten den Rhein-IJssel-Express (RE 19) mit dem kompletten Sortiment des VRR-Tarifs nutzen. Auf dem Streckenabschnitt Arnhem – Zevenaar gilt zusätzlich das gesamte niederländische Ticketsortiment inklusive OV-Chipkaart. Ab 1. Januar 2022 wird die Gültigkeit der OV-Chipkaart nun auf die Stationen Elten, Emmerich am Rhein und Praest ausgeweitet.

Met een VRR/NRW ticket/abonnement kon je al tot Arnhem, maar per 1 januari 2022 dus ook met een OV-chipkaart tot Praest.

Het enige probleem is de lockdown die er aan komt😕

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt juist heel aantrekkelijk om even de grens over te gaan als in Nederland alles dicht is.

Het wordt juist heel aantrekkelijk om even de grens over te gaan als in Nederland alles dicht is.

Ach, in Duitsland is de komende tijd traditioneel ook veel dicht. Op 24, 25, 26, 31 december en 1 januari hoef je daar sowieso niet naar toe. Daarnaast is Emmerich nou niet echt een wereldstad, je kunt er alleen de helft goedkoper eten dan in Nederland. Daarnaast heb je in Duitsland in trein, winkel en horeca FFP2 maskers nodig en die moet je ook weer eerst kopen.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij geldt er ook 3G in het Duitse OV. En in Emmerich ben je gauw uitgekeken.

Volgens mij geldt er ook 3G in het Duitse OV.

In NRW 3G voor OV, maar 2G voor winkels, horeca en markten. 

Reageer