beantwoord

OV-Chipkaart op smartphone

• 28 februari 2019
  • 12 reacties
  • 515 Bekeken

Reputatie 1
Is nu bekend wanneer je ook met je (android) smartphone zonder aparte simkaart, kunt in en uit checken?

Meeste telefoons hebben tegenwoordig al een NFC chip.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 28 februari 2019, 11:36

Hallo Bandabi en welkom bij de NS Community.

De eerste test met het reizen op de Smartphone was niet succesvol en is voortijdig gestaakt. Ik heb helaas nog geen verdere informatie gekregen over een nieuwe proef. Ik wil je sowieso adviseren dit ook aan te geven bij de OV-chipkaart. Zij zijn het bedrijf wat bij deze test het voortouw dient te nemen. Er is op dit moment wel een test gaande waarmee reizigers kunnen reizen op een Creditcard of bankpas. Dit is een eerste test en deze zal ook worden geëvalueerd na afloop.
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Bandabi en welkom bij de NS Community.

De eerste test met het reizen op de Smartphone was niet succesvol en is voortijdig gestaakt. Ik heb helaas nog geen verdere informatie gekregen over een nieuwe proef. Ik wil je sowieso adviseren dit ook aan te geven bij de OV-chipkaart. Zij zijn het bedrijf wat bij deze test het voortouw dient te nemen. Er is op dit moment wel een test gaande waarmee reizigers kunnen reizen op een Creditcard of bankpas. Dit is een eerste test en deze zal ook worden geëvalueerd na afloop.
Reputatie 1
Ik had inderdaad begrepen van Translink dat de proef mislukt is. Jammer. Dat terwijl het in het buitenland al wel jaren via deze manier werkt. Kan iemand mij uitleggen waarom ze dit in Nederland niet werkend krijgen?

Host card emulation - Wikipedia

HCE bestaat sinds Android 4.4, waarom moesten deelnemers ook een speciale simkaart hebben? Waarom gebruiken jullie niet de techniek die de banken ook gebruiken.
Dat is echt een vraag voor het bedrijf wat de proef heeft georganiseerd, de Klantenservice OV-chipkaart (TLS). Ik moet het antwoord daarop schuldig blijven.
Hallo Allemaal,

Zou iemand mij kunnen vertellen waarom NS reizigers niet de mogelijkheid biedt om vanaf de smartphone uit te checken i.p.v steeds bij de CICO paal? (Check in Check out)

Scenario :

1. Reiziger checkt in op Utrecht centraal met OV chip kaart of Smartphone waarbij je ov chipkaart gelinkt is aan je smartphone NS app zodat Saldo geïncasseerd kan worden.
  2. Reiziger komt aan op bestemming en kiest uit te check via smartphone app (waarbij de GPS positie de rit prijs bepaalt van A naar 😎 of de reiziger heeft de mogelijkheid om nog steeds uit kunnen check via de CICO.
Hiermee voorkomen we lange rijen bij uitchecken op ieder station.

Ik hoor graag of hierover nagedacht is.

MVG

John
Badge +3
Dat wordt erg lastig zolang vervoerders nog verschillende tarieven hebben en je verschillende routes kunt nemen.

Voorbeeld: Je gaat vandaag om 14:39 van Amersfoort naar Arnhem met de Valleilijn (Connexxion) naar Ede-Wageningen en stapt daar over op de NS intercity naar Arnhem. Aankomst 15:40, kosten € 10,64

Of neem je om 14:40 de IC naar Utrecht en stapt daar over op de ICE (aankomst 15:35 in Arnhem), kosten € 15,10 (excl. eventuele toeslag).

Of je neemt de Valleilijn en mist je overstap in Ede-Wageningen. Vervolgens kom je aan met dezelfde intercity alsof je via Utrecht gereisd zou hebben. Wat moet je dan betalen?

Bovendien is GPS ook maar tot op zekere hoogte betrouwbaar en binnen in een station heb je geen ontvangst van satellieten. En als je net uit een trein stapt kan het ook zomaar enkele minuten duren voordat je telefoon weer een 'GPS fix' heeft, en weet waar je bent. Tot die tijd kan je dus niet uitchecken.

Oké, op basis van telefoonmasten kan wel ongeveer bepaald worden waar je bent, maar niet precies bij welke bus/tram halte. En hoe doen we dat in de metro dan?

Plus het is maar de vraag of mensen (continu) gevolgd willen worden om te bepalen hoe je van A naar B gekomen bent.

Erg lastig dus allemaal, en fraudegevoelig lijkt me. Zodra de conducteur langs geweest is kan je dan al uitchecken en zo... En hoe gaan we dat doen met poortjes? Na elke uitcheck een blokjescode genereren om naar buiten te kunnen, of alsnog zeulen met je ov-chipkaart (kan je net zo goed die gebruiken).
Ik zie dat Robert B al op je reactie heeft gereageerd, Johnisbom. Hoewel ik begrijp dat het uitchecken via de smartphone voordelen kan hebben levert het ook een aantal problemen op, en dan met name voor de vervoerders. Vooralsnog zie ik dit niet veranderen, in en uitchecken met de bankpas wordt op dit moment getest en ik verwacht dat dit, in combinatie met de OV-chipkaart, de toekomst zullen zijn.
Hallo Experts,

Bedankt voor de uitgebreide analyse en antwoord. Gezien de AVG en argumenten van Robert en input van Jouke is mij nu duidelijk waarom men niet heeft gekozen voor in/uitchecken met een Smartphone.

Nogmaals dank

mvg

John
  1. Reiziger checkt in op Utrecht centraal met OV chip kaart of Smartphone waarbij je ov chipkaart gelinkt is aan je smartphone NS app zodat Saldo geïncasseerd kan worden.

Het in mijn optiek grootste probleem is het ontwerp van het huidige OV-chipkaartsysteem. Het systeem is zo ontworpen dat het zelfstandig kan opereren zonder verbinding met een centraal computersysteem. In- en uitcheckapparatuur kan om die reden (tijdelijk) zonder werkende internetverbinding draaien. Er is daarom gekozen om alle nodige informatie (reisproducten, saldo, et cetera) op het stukje geheugen van de chip te plaatsen. Alle apparatuur van een permanente internetverbinding voorzien is (en was ten tijden van het ontwerp) een uitdaging en maakt het systeem storingsgevoelig.

Tegenhanger van dit systeem is dat chips die gebruikt worden moeten beschikken over voldoende geheugenruimte en adequate beveiliging. Immers, wie kan rotzooien met de informatie op de chip, kan goedkoop reizen. Dat is in het verleden al gebleken. Er is een aantal jaren geleden een proef geweest met mobiel inchecken, en dat hing op dezelfde manier aan elkaar. Je moest aan vele voorwaarden voldoen om uberhaupt mee te kunnen doen en de proef heeft niet lang mogen duren.

Idealiter pas je het systeem aan, waarbij je veel meer werkt naar een centrale administratie. De chip wisselt dan enkel een uniek nummer uit, alle bijbehorende informatie wordt centraal opgeslagen en verwerkt. Dan maak je het plotsklaps een stuk eenvoudiger om met allerlei middelen in te checken, inclusief telefoons, wearables, bankkaarten, et cetera. Dat houdt alleen wel een erg fors wijzigingstraject in, helemaal voor het type organisatie dat TransLink is, met alle bijbehorende obstakels en planningen.
Reputatie 7
Badge +3
Online systemen zijn weer erg kwetsbaar voor storingen in de communicatie. Daarnaast vraag ik me af of je wel de kosten moet maken voor tig soorten betalingsmiddelen. Het kan misschien technisch allemaal wel, maar je moet je afvragen of je de kosten ook terugverdient. Of concreet: hoeveel extra reizigers vervoert NS als je met wearables kunt betalen?
Daar staat de vraag tegenover hoe lang je dit systeem in stand kunt houden, producten als NS Flex zijn uiteindelijk ook al een "hack" binnen het systeem met alle bijbehorende problemen van dien. Op dit forum hebben we er al genoeg zien passeren. Daarnaast zal een bepaalde hoeveelheid fraude momenteel geaccepteerd en afgeboekt worden, zijn er relatief hoge kosten van chips omdat een uitgebreid model nodig is, et cetera. Ook die posten moet je meenemen. Daar is zonder (openbare) cijfers alleen niks zinnigs over te zeggen.

Of concreet: hoeveel extra reizigers vervoert NS als je met wearables kunt betalen?
Ik zou me eerder af willen vragen hoe lang dit systeem nog stand kan houden met alle beperkingen en workarounds. Je ziet stukje bij beetje al verschuivingen plaatsvinden, onder andere in de proef met betalen met bankkaarten.
Badge +3
... zijn er relatief hoge kosten van chips omdat een uitgebreid model nodig is, et cetera. Ook die posten moet je meenemen.
Als je 10.000 blanco chipkaarten (identiek model OV-chipkaart) met bijv. 64K geheugen bestelt uit China dan zal dat hooguit een paar honderd euro kosten, en misschien een paar tientjes meer dan een model met 4K.

Dat scheelt dus fracties van centen per kaart 😆 Het zandkorreltje dat chip heet zijn de kosten dus zeker niet. Misschien als je er een stukje ROM met een certificaat/sleutel in wilt waar 'onmogelijk' mee te rommelen is (zoals een IMEI nummer van een mobiele telefoon), plus bijbehorende administratie.
Het gaat om Infineon SLE 77's, toch niet helemaal de onderkant van de markt die je even op Ebay versiert. En inderdaad, met stukje software om een MIFARE Classic 4K te emuleren.

Reageer