beantwoord

OV-chipkaart uit automaat minder dan 4,5 jaar geldig

• 6 december 2020
  • 11 reacties
  • 459 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb een uur geleden op station Maastricht een anonieme OV-chipkaart gekocht bij een NS-automaat, met direct €20 saldo. Ik heb dus €27,50 betaald. Normaal zijn deze kaarten 5 jaar geldig. Omdat ze voorgeproduceerd worden, begrijp ik dat dit in de praktijk iets minder zal zijn. Deze kaart is echter slechts geldig tot 01-06-2025. Het is nu 6 december; dit is dus minder dan 4,5 jaar!

Ik ben daarop naar het loket gegaan, waar het verhaal eerst was dat er daar kaarten lagen die tot 1 oktober geldig zijn, maar dat mevrouw mijn kaart helaas niet kon omruilen voor een kaart die langer geldig is of de koop ongedaan kon maken “omdat ik er al saldo op gezet had” en “omdat haar administratie dan niet zou kloppen”. Ik werd doorverwezen naar de NS-klantenservice. Deze heb ik gebeld: ik heb zowel klantenservice OV-chipkaart als klantenservice NS aan de telefoon gehad en beide zeiden mij dat ik pech had en dat ze niets voor me konden doen. Daarop ben ik nogmaals naar het loket gegaan. Nu beweerde mevrouw dat er toch geen kaarten lagen die tot 1 oktober geldig waren, dat was een oude kaart (?), en dat de kaarten aan het loket zelfs maar tot 1 mei geldig waren. Ook zei ze mij dat kaarten een half jaar in de automaat mogen zitten. Mijn kaart heeft er echter langer in gezeten (een half jaar + 5 dagen). Er werd toegegeven dat ik gelijk had, “maar dat betekent nog niet dat het opgelost kan worden”. Ik heb de kaart dus nog steeds.

Mijn bedoeling was/is om er een “Dal Voordeel Limburg Trein en Bus”-abonnement van Arriva op te zetten vanaf morgen, aangezien mijn huidige abonnement op een bijna verlopen kaart vandaag afloopt. (In de webshop kun je zien dat dit abonnement in tegenstelling tot de meeste abonnementen op een anonieme OV-chipkaart gezet kan worden, als je het abonnement aanklikt. De mevrouw van Arriva bij het loket aan de tweede balie beweerde overigens zeer stellig dat dit niet kon en liet zich ook niet overtuigen.)

Mijn vraag is 1. of ik recht heb op een chipkaart die langer geldig is en 2. hoe ik dan (snel) aan zo’n kaart kom? (Alternatief ben ik ook tevreden met een teruggave van (een deel van) de aanschafprijs. Dan kan ik gewoon mijn abonnement van Arriva bestellen op deze kaart.) Omdat het een abonnement voor trein+bus is moet ik een aparte kaart hebben en kan ik het niet op mijn kaart met NS-Flex zetten. Het gaat me niet eens om die paar euro’s, maar ik vind het schandalig dat ik €7,50 betaal voor een kaart die  minder dan 4,5 jaar geldig is. Bovendien is het onhandig, want als ik aansluitende jaarabonnementen blijf bestellen moet ik al na 4 jaar met een nieuwe kaart aan de slag.

icon

Beste antwoord door Laura NS 7 december 2020, 12:01

Ik snap jullie punt uiteraard. Ik heb dit even bij de betreffende afdeling uitgezet.

Edit; Ik heb inmiddels een antwoord dat dit wordt opgepakt en is doorgestuurd naar incidentmanagement. Even geen idee wat hier uit gaat komen, maar het kan zijn dat het e.e.a. rechtgezet wordt.

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi umbusko,

Ik vind hier juist dat je voor abonnementen een persoonlijke OV-chipkaart nodig hebt. Ik zou het apart vinden dat dit op een anonieme OV-chipkaart gezet kan worden, aangezien je gegevens aan dit abonnement worden gekoppeld en dit dan ook op de daartoe bestemde OV-chipkaart terecht moet komen. Heb je dit al geprobeerd? Ik vermoed namelijk dat je hierbij een persoonlijke OV-chipkaart moet aanschaffen en dat je deze sowieso voor niks hebt aangeschaft. Dat verneem ik graag.

Badge +3

Het gaat om het abonnement Dal Voordeel Limburg Trein en Bus en dat kan wel op een anonieme OV-chipkaart geplaatst worden. In de op die pagina genoemde voorwaarden worden abonnementen op anonieme OV-chipkaarten expliciet benoemd.

Reputatie 3

Precies, wat Tochjo zegt. Ik heb het er op dit moment nog niet op geplaatst.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om het abonnement Dal Voordeel Limburg Trein en Bus en dat kan wel op een anonieme OV-chipkaart geplaatst worden. De op die pagina genoemde voorwaarden staan dat expliciet toe.

Sterker nog, het abonnement op de anonieme kaart kan ook door anderen gebruikt worden.

@umbusko OV-chipkaarten worden uitgegeven door OV-chipkaart. Je zult toch daar met jouw klacht moeten zijn.

Reputatie 3

Pardon? Ik koop een kaart met een NS-logo uit een NS-automaat. Dan kan OV-chipkaart die kaarten wel produceren, maar voor zover ik weet is NS toch echt zelf verantwoordelijk voor hoe oud de kaarten zijn die ze in hun eigen automaten stoppen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het helemaal met @umbusko eens. NS is verantwoordelijk voor het voorraadbeheer in de NS-automaten. De klacht over spullen die over de uiterste houdbaarheidsdatum heen zijn moet dan ook door NS afgehandeld worden.

Het zou NS sieren om €7,50 aan @umbusko te restitueren en excuses aan te bieden.

Verder moet NS het voorraadbeheer onder de loep nemen. Spullen die een uiterste verkoopdatum hebben moeten tijdig uit de verkoopkanalen genomen worden.

Het toont weer eens aan wat voor knullig systeem we in Nederland hebben. Wij hebben een paar Londense Oyster Cards die in principe onbeperkt geldig zijn. Mocht er iets wijzigen in de techniek dan krijgen we zonder kosten een nieuwe kaart. 

Ik snap jullie punt uiteraard. Ik heb dit even bij de betreffende afdeling uitgezet.

Edit; Ik heb inmiddels een antwoord dat dit wordt opgepakt en is doorgestuurd naar incidentmanagement. Even geen idee wat hier uit gaat komen, maar het kan zijn dat het e.e.a. rechtgezet wordt.

Reputatie 3

Dank voor het doorzetten; laten we hopen dat er dan in de toekomst geen te oude kaarten meer in de kaartautomaat te vinden zijn. Het zou desondanks wel prettig zijn als er een mogelijkheid was om de koop ongedaan te maken. Als ik per ongeluk een pak melk koop dat over datum is en daar thuis achterkom, neemt de supermarkt het weer terug en zijn ze blij dat ik geen klacht indien. En dan is het nog deels mijn eigen fout. Nu ik zonder waarschuwing een “te oude” OV-chipkaart uit de automaat kreeg, kon ik de koop bij de servicebalie niet ongedaan maken. Zolang dit zo blijft en de automaat niet toont wat hij mij uit gaat geven, denk ik niet dat ik nog een anonieme OV-chipkaart bij de NS-automaat zal kopen. Het is net Schrödingers kat: hij zou de juiste geldigheid kunnen hebben of niet, maar je weet het pas als je hem koopt. En voor je het weet heb je dan een kat in de zak. :wink:

In dit geval heb ik de kaart maar gewoon in gebruik genomen, bij gebrek aan een alternatief. Over die paar euro’s zal ik niet moeilijk doen, maar ik voel me toch nog steeds een beetje getruct.

Reputatie 7
Badge +3

Ik citeer NS bij monde van @Laura NS:”(...) maar het kan zijn dat het e.e.a. rechtgezet wordt.” 

Dus het kan ook zijn dat het niet wordt rechtgezet? Dat managen van incidenten (of zijn het structurele problemen bij het voorraadbeheer in de automaten?) gaat de afdeling “Incidentmanagement” blijkbaar nog niet zo goed af. :thinking:

Ik bedoelde hier meer mee dat de persoon waarmee ik sprak dit durfde te voorspellen, wat het incidentmanagement zou gaan ondernemen. Ik heb het van diegene zo overgenomen, omdat ik zelf niet weet wat zij hiermee gaan doen. Ik heb geen korte lijntjes met deze afdeling, helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik. Maar als er zo weinig bekend is over de processen in de eigen organisatie kan er misschien beter helemaal niets gezegd worden.

Reageer