Ik heb een uur geleden op station Maastricht een anonieme OV-chipkaart gekocht bij een NS-automaat, met direct €20 saldo. Ik heb dus €27,50 betaald. Normaal zijn deze kaarten 5 jaar geldig. Omdat ze voorgeproduceerd worden, begrijp ik dat dit in de praktijk iets minder zal zijn. Deze kaart is echter slechts geldig tot 01-06-2025. Het is nu 6 december; dit is dus minder dan 4,5 jaar!
Ik ben daarop naar het loket gegaan, waar het verhaal eerst was dat er daar kaarten lagen die tot 1 oktober geldig zijn, maar dat mevrouw mijn kaart helaas niet kon omruilen voor een kaart die langer geldig is of de koop ongedaan kon maken “omdat ik er al saldo op gezet had” en “omdat haar administratie dan niet zou kloppen”. Ik werd doorverwezen naar de NS-klantenservice. Deze heb ik gebeld: ik heb zowel klantenservice OV-chipkaart als klantenservice NS aan de telefoon gehad en beide zeiden mij dat ik pech had en dat ze niets voor me konden doen. Daarop ben ik nogmaals naar het loket gegaan. Nu beweerde mevrouw dat er toch geen kaarten lagen die tot 1 oktober geldig waren, dat was een oude kaart (?), en dat de kaarten aan het loket zelfs maar tot 1 mei geldig waren. Ook zei ze mij dat kaarten een half jaar in de automaat mogen zitten. Mijn kaart heeft er echter langer in gezeten (een half jaar + 5 dagen). Er werd toegegeven dat ik gelijk had, “maar dat betekent nog niet dat het opgelost kan worden”. Ik heb de kaart dus nog steeds.
Mijn bedoeling was/is om er een “Dal Voordeel Limburg Trein en Bus”-abonnement van Arriva op te zetten vanaf morgen, aangezien mijn huidige abonnement op een bijna verlopen kaart vandaag afloopt. (In de webshop kun je zien dat dit abonnement in tegenstelling tot de meeste abonnementen op een anonieme OV-chipkaart gezet kan worden, als je het abonnement aanklikt. De mevrouw van Arriva bij het loket aan de tweede balie beweerde overigens zeer stellig dat dit niet kon en liet zich ook niet overtuigen.)
Mijn vraag is 1. of ik recht heb op een chipkaart die langer geldig is en 2. hoe ik dan (snel) aan zo’n kaart kom? (Alternatief ben ik ook tevreden met een teruggave van (een deel van) de aanschafprijs. Dan kan ik gewoon mijn abonnement van Arriva bestellen op deze kaart.) Omdat het een abonnement voor trein+bus is moet ik een aparte kaart hebben en kan ik het niet op mijn kaart met NS-Flex zetten. Het gaat me niet eens om die paar euro’s, maar ik vind het schandalig dat ik €7,50 betaal voor een kaart die minder dan 4,5 jaar geldig is. Bovendien is het onhandig, want als ik aansluitende jaarabonnementen blijf bestellen moet ik al na 4 jaar met een nieuwe kaart aan de slag.
Beste antwoord door Laura NS
Ik snap jullie punt uiteraard. Ik heb dit even bij de betreffende afdeling uitgezet.
Edit; Ik heb inmiddels een antwoord dat dit wordt opgepakt en is doorgestuurd naar incidentmanagement. Even geen idee wat hier uit gaat komen, maar het kan zijn dat het e.e.a. rechtgezet wordt.