beantwoord

OV-chipkaart verlopen

• 6 februari 2017
  • 5 reacties
  • 654 Bekeken

Hallo,

Mijn OV-chipkaart verloopt binnenkort. Er staat nog saldo op, hoe kan ik dit terugkrijgen? Ik heb gezocht op de site maar kan het nergens duidelijk vinden.

Groeten Linda
icon

Beste antwoord door Thom 6 februari 2017, 10:45

U kunt gewoon met uw oude en nieuwe chipkaart even langs de balie gaan, dan wordt het meteen en zonder kosten van de ene op de andere kaart gezet. Dit is het minst omslachtig. U kunt het geld onder de dertig euro daar ook terugvragen. Dan heeft u een euro kosten.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt gewoon met uw oude en nieuwe chipkaart even langs de balie gaan, dan wordt het meteen en zonder kosten van de ene op de andere kaart gezet. Dit is het minst omslachtig. U kunt het geld onder de dertig euro daar ook terugvragen. Dan heeft u een euro kosten.
Bij een persoonlijke kaart krijgt u een brief als het goed is.

U kunt het ook via internet terugvragen https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm

Hey Thom,

Ik was onlangs bij de balie (in 's Hertogenbosch) en kreeg daar te horen dat ik mijn kaart per post moest opsturen om het saldo op een bankrekening te krijgen. En ik moest een nieuwe kaart kopen. Ik mopperde nog wat (op een nette manier), maar het het antwoord was in de strekking van: het Chipkaart bedrijf is geen NS bedrijf, dus ik moest daar maar mopperen..... Default antwoord bij NS? Zijn wij niet maar is leverancier X, dochteronderneming Y, of joint-venture Z. Verkooppunt is de balie, dan is verantwoordelijkheid ook bij de balie. Ik ga toch ook niet naar Shenzhen (China) vliegen als mijn iPhone kapot is?

Ik vind overigens de geboden oplossing (opsturen) ook niet correct vanwege een andere reden. Mijn kaart is anoniem. Als ik nu het geld terug laat storten op een NL rekening, dan zijn al mijn reizen te koppelen aan mij als persoon. Anonieme kaart in een klap nutteloos.

Anyway. Ben ik verkeerd geinformeerd aan de balie? (Er staat iets van 10 euro op de kaart. Dus minder dan 30 euro.)
Reputatie 7
Badge +4
Als u uw kaart echt anoniem wilt houden en geen bank op wilt geven dan zou u ervoor kunnen kiezen uw saldo niet op te nemen. Men wil voorkomen dat ze geld uitkeren aan mensen die mogelijk op een oneigenlijke manier aan een ov-chipkaart zijn gekomen. Die zouden er dan met uw geld vandoor kunnen gaan en dat maakt het stelen van een anonieme kaart vrij zinloos. Uw kaart is niet meer anoniem als u geld terug vraagt. De goedkoopste en handigste weg is het saldo op een persoonlijke chipkaart te zetten op de balie. U kunt het ook via ov-chipkaart terug laten storten. Maar hoe dan ook moet u een ID laten zien of uw banknummer opgeven.
Anoniem is in zekere zin betrekkelijk als u uw saldo terug wilt. Persoonlijk zou ik het opmaken als het om betrekkelijk weinig geld gaat. U behoudt uw anonimiteit en heeft er nu of in de toekomst nog enigszins plezier van. Het is onwaarschijnlijk dat uw reisgegevens zichtbaar worden. De politie kan ze inzien bij een verdenking maar het is maar de vraag of het gebeurt en dan is het nog niet zeker dat het relevant is. De kans dat dat gebeurt, is sowieso gering.
De belangenverstrengelingen bij NS en het chipbedrijf, Syntus en Abelio zijn er wel maar formeel geldt de wet. Het chipbedrijf gaat over alle chipkaarten en NS is een afnemer maar ook voor de helft eigenaar. Voor uw procedure is dat niet relevant. Feitelijk is er sprake van schijnprivatisering binnen de wettelijke mogelijkheden.
Overigens is de techniek veel verder dan de privacywetgeving. Facebook is niet zo onschuldig als het lijkt op dit punt.
Badge +3
De eigendomstructuur van Translink is al meer dan een jaar geleden gewijzigd. NS en andere vervoerders zijn geen aandeelhouder meer, juist om belangenverstrengeling te voorkomen.
Alle 9 OV-bedrijven in Nederland zijn nu lid van een coƶperatie die op haar beurt eigenaar is van Translink.
Meer informatie bijvoorbeeld hier:
http://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/12/15/cooperatie-voor-innovatieve-betaalmethoden-officieel-van-start/

De bewering dat NS voor de helft eigenaar is van het chipbedrijf is dan ook achterhaald.

Reageer