beantwoord

OV-chipkaart verlopen

  • 20 June 2023
  • 19 reacties
  • 478 Bekeken

Reputatie 2

> Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart

 

Over welke periode gaat dit? Is dit nog steeds gaande?

 

Als ik via “ Zorg dan dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt.” inlog, krijg ik een foutmelding.

Is er iets mis met de link?

Direct inloggen bij OV-chipkaart werkt wel gewoon.

 

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

icon

Beste antwoord door Robert B 20 June 2023, 20:27

Bekijk origineel

19 reacties

Goedemorgen Thor89, 

Helaas kan ik geen antwoord geven over de foutmelding die je krijgt te zien op de website van OV-chipkaart. Je dient contact op te nemen met de klantenservice van OV-chipkaart (0900-0980). 

Wij kunnen wel voor je nakijken of jouw OV-Chipkaart bijna of is verlopen. Dan dien je contact op te nemen met onze klantenservice. Echter kan je dit ook navragen bij de klantenservice van OV-chipkaart en kan je beide vragen in één telefoongesprek beantwoord krijgen.

Badge +3

De foutmelding (identificatiefout of een 404-pagina niet gevonden) komt omdat er in de link in de mail nogal wat ‘rommel’ staat die niet herkend wordt of verouderd is.

https://login.ov-chipkaart.nl/authenticationendpoint/login.do?client_id=HXp_hr4tCxbbdiP1_0RRoeyi_NQa&commonAuthCallerPath=%2Foauth2%2Fauthorize&forceAuth=false&passiveAuth=false&redirect_uri=https%3A%2F%2Fwww.ov-chipkaart.nl%2Fapi%2Fauth%2Fcallback%2Fwso2&response_type=code&scope=openid&state=1b1MjMzcF9P6ayCvz0YnoKTw8msL5q6nSolbnB-qD8I&tenantDomain=carbon.super&sessionDataKey=e9cc2913-6b68-4d37-b075-bf5c84822deb&relyingParty=HXp_hr4tCxbbdiP1_0RRoeyi_NQa&type=oidc&sp=OV-Chipkaart+website+OIDC&isSaaSApp=false&authenticators=BasicAuthenticator:LOCAL

Gewoon inloggen via de homepage van OV-chipkaart werkt uiteraard wel.

Reputatie 7
Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +3

> Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart

 

Over welke periode gaat dit? Is dit nog steeds gaande?

 

Waar komt die eerste regel in je bericht vandaag? Is dat iets wat NS ergens meldt?

Wat betreft je vragen, tenminste vanaf afgelopen zomer komen hier meldingen dat abonnementhouders geen bericht ontvangen hebben van NS bij het bijna verlopen van hun OV-chipkaart. NS zou een mail moeten sturen met het verzoek een nieuwe foto te uploaden waarmee NS het proces van kaartvernieuwing kan starten en die mails werden niet verstuurd. In gevallen waarbij de abonnementhouders eens toestemming heeft gegeven om de huidige foto te mogen hergebruiken is dat wel gebeurd en is het proces van kaartvernieuwing automatisch gestart door NS en hebben zij een nieuwe kaart ontvangen. Hier zijn al meerdere topics over, met vaak in ieder topic meerdere mensen die dit overkomen is.

Zie bv

Geen idee of dit nog steeds gaande is. Het laatste wat een moderator daar enige tijd geleden over meldde op deze community is dat het een complexe storing is. Verdere ontwikkelingen zijn mij niet bekend.  

Reputatie 7
Badge +3

Waar komt die eerste regel in je bericht vandaag? Is dat iets wat NS ergens meldt?

Het staat op de pagina waar naar gelinkt wordt. https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart. Heb je geen bericht van ons gekregen en verloopt je pas binnenkort? Zorg dan dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt. Dan worden actieve abonnementen en reisproducten direct op je kaart gezet. De aanschafkosten van € 7,50 krijg je van ons terug. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.

 

Mag ik hieruit concluderen dat de storing is opgelost en het proces weer werkt zoals zou moeten?

Dat mag je inderdaad aannemen. Ik kan niets vinden dat deze storing nog steeds gaande is.

Reputatie 7
Badge +3

Waar komt die eerste regel in je bericht vandaag? Is dat iets wat NS ergens meldt?

Het staat op de pagina waar naar gelinkt wordt. https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Ah, daar heb ik dan even overheen gelezen. Mooi dat de storing dan eindelijk opgelost is. 

Wel frappant, al die tijd dat de storing er was, werd er op die pagina met geen woord over de storing gerept en nu de storing dan opgelost zou zijn, wordt het wel opeens vermeld. Juist tijdens de langdurige storing was er behoefte aan deze informatie en wat men dan men dan moest om een nieuwe kaart te verkrijgen en die info was er niet. 

 

Badge +3

Dat mag je inderdaad aannemen. Ik kan niets vinden dat deze storing nog steeds gaande is.

Vraag het aan @Thor89 wanneer de kaart verlopen gaat (of al verlopen is). Of wacht geduldig op de volgende die zich meldt.

Reputatie 7
Badge +3

Of wacht geduldig op de volgende die zich meldt.

De afgelopen paar weken waren er volgens mij geen nieuwe meldingen hier, dus een goed teken. De tekst over de storing op de gelinkte pagina is ergens tussen 3 en 10 juni toegevoegd gezien de gearchiveerde pagina's. maar mogelijk was de storing al eerder opgelost. Aangezien het verzoek om een foto te uploaden 10 weken voor het verlopen van de kaart moeten worden verstuurd, kunnen er nu nog abonnementhouders zijn die voor het oplossen van de storing bericht hadden moeten krijgen voor een kaart die binnenkort verloopt. 

Badge +3

De afgelopen paar weken waren er volgens mij geen nieuwe meldingen hier, dus een goed teken. De tekst over de storing op de gelinkte pagina is ergens tussen 3 en 10 juni toegevoegd gezien de gearchiveerde pagina's.

Ah, ik zat al te zoeken naar een publicatiedatum in de broncode 😂 maar we wachten af.

Zou ook wel tijd worden dat het voor iedereen opgelost is, want het aantal meldingen hier was te veel om ‘toeval’ te zijn.

Reputatie 2

Dat mag je inderdaad aannemen. Ik kan niets vinden dat deze storing nog steeds gaande is.

Vraag het aan @Thor89 wanneer de kaart verlopen gaat (of al verlopen is). Of wacht geduldig op de volgende die zich meldt.

De kaart verloopt over een week..

Reputatie 2

Deze tekst op ov-chipkaart.nl is ook lekker duidelijk. 

Vervangen of beëindigen? Vernieuwen graag…

 

Reputatie 2

Goedemorgen Thor89, 

Helaas kan ik geen antwoord geven over de foutmelding die je krijgt te zien op de website van OV-chipkaart. Je dient contact op te nemen met de klantenservice van OV-chipkaart (0900-0980). 

 

Het gaat om een link op ns.nl. Hebben jullie geen contact bij ov-chipkaart.nl?

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html?utm_source=forum.ns.nl&utm_medium=referral&_ga=2.94451484.1455433646.1687165369-755910716.1596561731

Badge +3

Helaas, als een kaart binnen zes weken verloopt zul je zelf de vernieuwing moeten aanvragen via OV-chipkaart.

NS gaf al eerder (jaren geleden) aan dat ze vanaf dat moment niets meer voor je kunnen betekenen, behalve de € 7,50 vergoeden bij een abonnement dat daarvoor in aanmerking komt (dus niet bij Flex Basis of Kids Vrij e.d.)

Voor reizigers met een kaart die pas later verloopt zou het (volgens dat artikel) nu weer goed moeten gaan… 🤔

Dus een week of 10 voordat je kaart verloopt een verzoek om een pasfoto vanuit NS (of niet) en dan ruim voor de verloopdatum een nieuwe kaart die NS voor je regelt (en meteen aan je Mijn NS account gekoppeld is).

Kortom: als je kaart binnen (zeer) kort verloopt en je nog niets van NS gehoord hebt (of zelfs een brief of mail krijgt van TLS/OV-chip) dan regel het zelf.

Badge +3

Deze tekst op ov-chipkaart.nl is ook lekker duidelijk. 

Vervangen of beëindigen? Vernieuwen graag…

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen en kies de derde optie (na inloggen)

Om jou gerust te stellen, een kaartvernieuwing die je vandaag (wo 21-06) aanvraagt levert je waarschijnlijk een nieuwe kaart op die je vrijdag of zaterdag wel zal hebben, en anders wordt het dinsdag (27-06) als PostNL of Sandd en zo meewerken (want het blijft gewoon briefpost).

Zo niet, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html voor je opties.

Zie vooral ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/translink-en-ns-66409/index2.html?postid=467201#post467201 voor wat NS je kan vertellen…

Het mysterie van het proces van een kaartvernieuwing via NS (tja, wij weten natuurlijk ook misschien al 5 jaar wanneer je kaart verloopt) 🤣

Badge +3

 

Tips voor de pasfoto-upload (zijn de nodige onderwerpen over)

Geen idee over ‘de afmetingen’, maar waar maximaal staat is dat dus minimaal, al werkt een kleine foto van 480×640 of 600×800 misschien ook wel 🤔

Dus liever iets groter dan die 768×1024! Testje met een foto van 2048×1536 (bestandsgrootte 313 kB)

Deze voldoet totaal niet aan de eisen voor een ‘pasfoto’ maar wordt dus wel geaccepteerd.

 

Dag,

 

Ik ben vandaag op dit probleem gestuit en het is dus nog niet opgelost. Kaart is paar dagen geleden verlopen. Geen verzoek van NS gehad om verlenging aan te vragen. Ik begrijp dat je nu zelf de klantenservice moet bereiken om de 7,50 vergoeding te ontvangen en het verhaal uitleggen. Jammer dat dat niet via e-mail kan. 
 

Groeten,

Mark
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet of dit MarkyMark123 is, maar het probleem is ere nog steeds zo lijkt het in ieder geval.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens een ander topic zou dit intussen wel opgelost zijn zo ongeveer, maar pas sinds begin juni. NS hoort 10 weken voor de verloopdatum een mail te versturen met het verzoek een nieuwe foto te uploaden, hier was een probleem mee. Als de verloopdatum nu is, was die 10 weken ervoor nog in de periode dat hier een probleem mee was. Het zou dan dus pas goed moeten gaan bij kaarten die een verloopdatum van 10 weken na begin juni hebben. 

Reageer