beantwoord

OV-chipkaart verlopen - geen vervangende kaart ontvangen

  • 27 November 2023
  • 7 reacties
  • 164 Bekeken

Mijn OV-chipkaart is eind juni jl. verlopen en helaas heb ook ik géén nieuwe kaart ontvangen van de NS. Dat had wel moeten gebeuren i.v.m. actief NS-abonnement Dal Voordeel op saldo. Diverse klanten hebben wisselende informatie/advies ontvangen wat te doen. Omdat jullie zelf aangeven dat dit vaker misgaat het verzoek om een duidelijke instructie op jullie website te plaatsen over wat te doen (instructie).

  • vervangende of nieuwe OV-chipkaart aanvragen? Extra kosten of niet ….
  • wat te doen met saldo op verlopen kaart?
  • kun je het lopende abonnement al wijzigen of stopzetten tot de ‘nieuwe’ kaart er is? 
  • Moet je contact opnemen met de NS Klantenservice voor de vergoeding van € 7,50?
  • Krijg je die vergoeding ook als je het lopende abonnement alvast omzet in Flex Basis Voordeel?

Het probleem is bekend bij de NS dat klanten niet tijdige een nieuwe chipkaart + NS-abonnement ontvangen. Dan wel fijn als die instructie voorhanden is. En liever een duidelijke instructie dan AI-stem die poogt uit te leggen wat ik moet doen. En altijd voorkeur voor iemand aan de telefoon!

icon

Beste antwoord door Robert B 27 November 2023, 20:38

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een kaartvernieuwing kan je tot een jaar na de einddatum doen via OV-chipkaart (Mijn OV-chip account nodig en je oude kaart koppelen) en kost € 7,50

Deze kosten kan je (wegens je NS abonnement) declareren bij de NS, uiteraard via de Klantenservice. Omdat je op het moment van verlopen Dal Voordeel had kom je in aanmerking voor die vergoeding.

Het saldo van de verlopen kaart zou je daarna automatisch terug moeten krijgen, maar kan je alvast ook zelf regelen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen

Je abonnement wisselen naar Flex Basis kan je proberen, maar ik vermoed dat het niet lukt omdat je kaart inmiddels verlopen is. Op de nieuwe kaart zal in ieder geval weer Dal Voordeel op Saldo staan.

Hallo HJMJ-64 en welkom bij de NS Community,

 

Ik zal je suggestie om dit weer te geven via onze website doorzetten. Het advies van Robert kan je opvolgen voor een nieuwe kaart en terugbetaling daarvan. Heb je toevallig in de afgelopen jaren een mailtje van ons gehad met het verzoek om je pasfoto te vervangen?

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat je deze suggesties geeft. Een suggestie aan de kaarthouder zelf mis ik: maak een account aan bij www.ov-chipkaart.nl je wordt dan tijdig op de hoogte gesteld als jouw kaart gaat verlopen en kunt dan zien of er kaartvernieuwing ingezet is en kun je als deze bij geldig NS abonnement niet is ingezet zelf stappen ondernemen.

Badge +3

Wat ook een feit is, is dat @HJMJ-64 gewoon betaald heeft voor het (jaar)abonnement, maar er feitelijk vanaf eind juni helemaal geen gebruik van heeft kunnen maken wegens een verlopen ov-chipkaart. Dat is dus in feite 28 euro (5/12 × 67,20) betaald voor een onbruikbaar abonnement!

Maar ja, als je sowieso niet reist loopt een abonnement ook gewoon door.

Dat is natuurlijk een keuze, ik ken inmiddels genoeg reizigers die een ‘slapend’ VDU (zonder Keuzedagen) hadden voor korting op wat reizen in vakanties en zo.

Nadat ik die gewezen had op NS Flex (Dal Voordeel of zelfs Weekend Voordeel) hebben ze een boel bespaard. Met name wegens de (voorheen) nogal riante GTbV regeling als ze een maandje Flex Weekend Vrij namen 🤣

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B het is inmiddels 5 maanden na het verlopen, NS blijft in gebreke om niet tijdig een nieuwe kaart te vertrekken, maar de abonnementhouder heeft ook verantwoordelijkheid om in de gaten te houden tot wanneer de kaart geldig is.

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken stuurt NS 10 weken voor de verloopdatum een verzoek om een nieuwe foto te uploaden wanneer iemand een abonnement heeft. Er is echter lange tijd een storing geweest waardoor deze mails niet verstuurd werden. Dat staat ook vermeld op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Bij een kaart met een verloopdatum van eind juni, lag het moment dat de mail met verzoek voor een nieuwe foto ergens in april, en toen was de storing er nog. Het enige wat je dan nog kan doen, is zelf kaartvernieuwing aanvragen en de kosten ervan terug vragen bij de NS klantenservice. 

Badge +3

Bij een kaart met een verloopdatum van eind juni, lag het moment dat de mail met verzoek voor een nieuwe foto ergens in april, en toen was de storing er nog. Het enige wat je dan nog kan doen, is zelf kaartvernieuwing aanvragen en de kosten ervan terug vragen bij de NS klantenservice. 

Dat sowieso, en als je het hoog wil spelen dus ook die 28 euro wegens niet te gebruiken abonnement.

Maar ja, als er in die 5 maanden mee gereisd had moeten worden was @HJMJ-64 er al eerder achter gekomen.

Die vindt het dus blijkbaar niet zo’n probleem om 5 maanden te betalen voor een abonnement zonder ermee te reizen… Ikzelf ben ook zo iemand (hey Dal Voordeel 3 maanden € 2,50 dus wie weet komt het van pas) 😂

Reageer