beantwoord

OV-Chipkaart verloren met weekend-vrij abbonement

• 12 mei 2017
  • 7 reacties
  • 538 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hi Hi,
Zojuist ben ik mijn ov-chipkaart verloren met mijn weekend-vrij abonnement erop. Via de website van de ns is het mij niet duidelijk hoe het zit met een tijdelijk reisrecht en het declareren van de reis die ik morgen moet maken.. En hoe vraag ik een tijdelijk reisrecht aan als ik geen 'extra' ov chipkaart heb. Moet ik dan papieren kaartjes kopen en die declareren? Heeft iemand hier ervaring mee? Dank!!
icon

Beste antwoord door Wouter NS 13 mei 2017, 09:56

Hallo Yas61 en welkom op het forum!

Thom heeft gelijk over het tijdelijk reisrecht en ach_ja heeft gelijk over het overzetten van het abonnement. Dat kunnen wij inderdaad ook tegenwoordig. Let wel: zorg wel dat je verloren kaart geblokkeerd is bij OV-chipkaart voordat je het abonnement door ons laat overzetten naar je nieuwe kaart.

Voor je nieuwe kaart en het blokkeren van de verlopen kaart kun je terecht op de website van OV-chipkaart of bel 0900-0980.

Voor tijdelijk reisrecht kun je terecht bij ons via Facebook, Twitter, Chat of 030-7515155.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, u neemt een anonieme chipkaart, dan wel een persoonlijke chipkaart zonder abonnement mee naar het loket en daar zet men uw Weekendvrij tijdelijk op. Het duurt nog geen tien minuten. U kunt daar meteen mee reizen.

U krijgt dan na een week een persoonlijke chipkaart thuis met uw abonnement en uw tijdelijk reisrecht vervalt dan weer. Heel handig want het is veel beter dan eerst geld voorschieten en het later weer terug vragen. De kosten zijn €11,50 daarbij is een nieuwe chipkaart van €7,50 inbegrepen. De anonieme chipkaart kunt u weer verkopen of bewaren.
Ah oké! Ik neem aan dat een chipkaart op het station kan kopen? (had maar 1 chipkaart en die is dus weg). En als ik het goed begrijp wordt dus kosteloos het weekend-vrij erop gezet en betaal ik voor de vervanging van mn verloren pas een bedrag van 11,50€?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt een anonieme chipkaart kopen in het automaat met de bolle voorkant. Verder klopt het wat u zegt. Tijdelijk reisrecht is echt een hele handige oplossing.
Volgens mij is NS inmiddels in staat (en hopelijk ook bereid) om abonnementen over te zetten naar een nieuwe chipkaart. Als dat correct is, hoeft u dus niet een onnodig duur duplicaat te kopen, maar zou een "normale" ov-chipkaart van "slechts"€ 7,50 eveneens volstaan.
Het zou NS overigens sieren als ze zou bewerkstelligen dat abonnementhouders niet gedwongen worden meer te betalen voor hun ov-chipkaart dan niet-abonnementhouders.
Reputatie 7
Badge +4
NS geeft de chipkaart al gratis bij een abonnement, dus abonnementshouders betalen duidelijk minder dan niet-abonnementshouders. Je bent uiteraard zelf verantwoordelijk bij verlies, dan betaal je wel.
NS geeft de chipkaart al gratis bij een abonnement, dus abonnementshouders betalen duidelijk minder dan niet-abonnementshouders. Je bent uiteraard zelf verantwoordelijk bij verlies, dan betaal je wel.

Maar TLS maakt geen onderscheid tussen een verloren ov-chipkaart en een defecte ov-chipkaart en vervangt een defecte ov-chipkaart überhaupt niet kosteloos wanneer deze ouder is dan twee jaar. En het is maar zeer de vraag of een defecte ov-chipkaart de schuld van de gebruiker is. Als je het dan bovendien vergelijkt met de oude situatie waarbij de abonnementhouder elk jaar zonder kosten een nieuwe kaart ontving, dan is duidelijk dat de reiziger in ieder geval niet centraal heeft gestaan bij de implementatie van de ov-chipkaart.
Hallo Yas61 en welkom op het forum!

Thom heeft gelijk over het tijdelijk reisrecht en ach_ja heeft gelijk over het overzetten van het abonnement. Dat kunnen wij inderdaad ook tegenwoordig. Let wel: zorg wel dat je verloren kaart geblokkeerd is bij OV-chipkaart voordat je het abonnement door ons laat overzetten naar je nieuwe kaart.

Voor je nieuwe kaart en het blokkeren van de verlopen kaart kun je terecht op de website van OV-chipkaart of bel 0900-0980.

Voor tijdelijk reisrecht kun je terecht bij ons via Facebook, Twitter, Chat of 030-7515155.

Reageer