beantwoord

OV-chipkaart vernield door iemand anders.

• 26 januari 2015
  • 7 reacties
  • 257 Bekeken

Geachte medereizigers,

De titel zegt al genoeg. Laat ik even de situatie schetsen. Ik kom van school, neem de trein Roosendaal - Oudenbosch en wil daar de bus van 13:30 naar de bushalte in m'n eigen dorp halen. Ik sta op de bus te wachten met de OV-chipkaart in mijn handen, waarna plotseling een groep van 3 jongens langs me komt gefietst en hem zomaar uit mijn handen trekken, in twee stukken breken en op de grond neer gooien. Ik zit nu dus met twee halve OV-chipkaarten. Heel erg onvolwassen, en het liefst ga ik hierover nog aangifte doen. Dat zal allemaal best wel, maar ik zit nu opgezadeld met een paar problemen. Ten eerste zat er een abonnement op van Arriva, Brabant Vrij 16-17 jaar, waarmee ik elke dag naar school ga, wat nu dus niet meer kan. Ten tweede stond er nog ruim 20 euro saldo op de OV-chipkaart die ik vrijdag nodig heb om naar mijn vriendin te gaan die ik al een euuwigheid niet meer heb gezien. Ik heb nu iemand nodig die me hier wat adviezen bij kan geven. Mijn vragen zijn: Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, en zal ik het saldo op mijn OV-chipkaart nog op een andere manier kunnen gebruiken om vrijdag naar mijn vriendin toe te kunnen? Als ik daarvoor een nieuwe OV-chipkaart zou moeten bestellen dan wil ik dat best, maar dan wil ik graag wél dat mijn saldo daarop wordt gezet. Ik hoor graag de mogelijkheden, alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Tochjo 26 januari 2015, 14:27

Uw OV-chipkaart is duidelijk defect. Op deze pagina leest u hoe u een nieuwe OV-chipkaart kunt krijgen. Bestaande producten zoals het abonnement van Arriva worden overgezet op die nieuwe kaart. Saldo wordt teruggestort op uw bankrekening. U moet contact met Arriva opnemen om te horen hoe u kunt reizen totdat u de vervangende kaart hebt ontvangen. Dit duurt naar verwachting zo'n drie werkdagen.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Uw OV-chipkaart is duidelijk defect. Op deze pagina leest u hoe u een nieuwe OV-chipkaart kunt krijgen. Bestaande producten zoals het abonnement van Arriva worden overgezet op die nieuwe kaart. Saldo wordt teruggestort op uw bankrekening. U moet contact met Arriva opnemen om te horen hoe u kunt reizen totdat u de vervangende kaart hebt ontvangen. Dit duurt naar verwachting zo'n drie werkdagen.
Duurt het terugstorten ook tot 3 werkdagen? En waarom kost een nieuwe OV-chipkaart volgens die pagina €11 en kan ik normaal voor €7,50 een nieuwe kopen?
Badge +3
U ontvangt het saldo binnen 30 dagen op uw bankrekening. TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft vast een goede reden om daar 3,50 euro meer voor te vragen. Deze reden is mij echter onbekend. Ik raad u aan contact met hen op te nemen (klantenservice OV-chipkaart) voor uw vragen daarover.
Sorry als ik nu een beetje grofgebekt overkom, maar dit vind ik persoonlijk volkomen nergens op slaan. Een of andere klootzak vernielt mijn OV-chipkaart op straat, waardoor ik nu lekker 11 euro kan betalen om nog een paar dagen te wachten op een nieuwe en ik ook nog op m'n eigen rekening deze week naar school moet wat me nog 20 euro gaat kosten. Daarnaast moet ik 30 dagen (wat is dat voor onzin, is het zo moeilijk om even wat geld over te maken?) wachten voordat het terug op mijn rekening staat waardoor ik vrijdag niet naar mijn vriendin kan wat een maand geleden al is gepland. We zouden uit eten gaan etc. Ik kan begrijpen dat de NS hier niks aan kan doen en dat het aan dat stuk onmens ligt die zomaar mijn eigendommen vernielt, maar ik zit hier nu opgezadeld met een hoop problemen en zou de NS oneindig dankbaar zijn als ze me hiermee kunnen helpen. Echt onmenselijk dit.
Badge +3
U mag wat mij betreft iedereen er verbaal van langs geven als dat oplucht, maar dat verandert nog niets aan de situatie. Vernielen van andermans eigendommen leidt altijd tot ongemak en schade bij iemand die daar part noch deel aan heeft. Dat is alleen de vandalen toe te rekenen.

Waarom wendt u zich overigens tot NS? U spreekt van een abonnement van Arriva en niet van een abonnement van NS. Verder worden OV-chipkaarten geproduceerd door TransLink Systems, een bedrijf waar NS weliswaar nauwe banden mee heeft maar dat hier niet meeleest.
Ik geef je volkomen gelijk hoor, daar niet van. Mijn frustratie heeft me ertoe doen leiden dat ik hierboven nogal een grof antwoord gaf. Mijn excuses hiervoor. Ik heb zojuist een vervangende OV-chipkaart gekocht en het saldo terug laten storten. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk gaat. Mijn ouders willen zolang het bedrag betalen waarmee ik vrijdag naar mijn vriendin ga en dit betaal ik terug zodra het saldo is teruggestort op mijn rekening. Naar school doe ik voorlopig wel met de fiets, totdat ik mijn nieuwe heb. Ik hoop dat ik deze ook mooi binnen 3 werkdagen krijg. Fietsen naar school duurt overigens toch maar 50 minuten. Probleem is bij deze opgelost. Toch nog bedankt voor je hulp, Tochjo!
Reputatie 2
Bewaar alle bewijzen van kosten die je hebt moeten maken en laat dat in de aangifte opnemen (het is een dossier, waar tussentijdse wijzigingen et.c/ gemaakt kunnen worden)., Worden de daders gepakt, en er komt een zaak, kun je via je advocaat een verzoek tot het laten betalen van de gemaakte kosten vragen. Of een rechter daarin meegaat is een 2e, maar gezien de maatschappij steeds meer genoeg van dit soort baldadigheden begint te krijgen, is de kans wel iets groter geworden dat een rechter zo'n verzoek gaat honoreren.

Reageer