Mijn ov chipkaart verloopt volgend jaar september. Ik verwacht dan NS Flex Basis te hebben. Als ik laten we zeggen 25 dagen van te voren een een weekendvoordeel abonnement neem, kan ik dan gratis mijn OV-Chipkaart laten vervangen ipv. de 7.50 te betalen?
Hoe moet ik dat precies regelen?
Een kaartvernieuwing via NS (verzoek om pasfoto) wordt een week of 10 voor de einddatum in gang gezet, dus dan zou je in juni al Weekend Voordeel moeten nemen.
Vanaf 6 weken voor de einddatum kan je zelf de kaart vernieuwen via OV-chipkaart, en als je tegen die tijd Weekend Voordeel neemt en dan contact opneemt met de Klantenservice voor de € 7,50 doet men waarschijnlijk niet al te moeilijk (bij mij niet althans, eerder dit jaar met Dal Voordeel voor € 2,50).
Een kaartvernieuwing via NS (verzoek om pasfoto) wordt een week of 10 voor de einddatum in gang gezet, dus dan zou je in juni al Weekend Voordeel moeten nemen.
Vanaf 6 weken voor de einddatum kan je zelf de kaart vernieuwen via OV-chipkaart, en als je tegen die tijd Weekend Vrij neemt en dan contact opneemt met de Klantenservice voor de € 7,50 doet men waarschijnlijk niet al te moeilijk (bij mij niet althans, eerder dit jaar met Dal Voordeel voor € 2,50).
Maar als je 6 weken van te voren al een abonnement hebt dan zou je dit toch ook gewoon via mijn ns moeten kunnen regelen?
Je kunt gewoon een nieuw NS-flexabonnement aanvragen op een nieuwe OV-chipkaart. Dal Voordeel is het goedkoopst, want bij Flex Basis of bij Weekend Voordeel betaal je administratiekosten.
Na ontvangst van je nieuwe abonnement kun je je oude abonnement laten beëindigen via de klantenservice of omzetten naar Flex Basis.
Je kunt gewoon een nieuw NS-flexabonnement aanvragen op een nieuwe OV-chipkaart. Dal Voordeel is het goedkoopst, want bij Flex Basis of bij Weekend Voordeel betaal je administratiekosten.
Na ontvangst van je nieuwe abonnement kun je je oude abonnement laten beëindigen via de klantenservice of omzetten naar Flex Basis.
Dat klopt ja.
Maar als ik 6 weken van te voren voordat mijn ov chipkaart verloopt een weekend voordeel op mijn OV Chipkaart zet dan kan ik toch mijn ov chipkaart gratis laten vervangen bij de NS?
Dat klopt ja.
Maar als ik 6 weken van te voren voordat mijn ov chipkaart verloopt een weekend voordeel op mijn OV Chipkaart zet dan kan ik toch mijn ov chipkaart gratis laten vervangen bij de NS?
Dat is niet 100% zeker, omdat het niet de bedoeling is om een abonnement af te sluiten met als doel een gratis OV-chipkaart te krijgen.
NS stuurt zoals al aangegeven zo'n 10 weken voor de verloopdatum een mail met verzoek een foto te uploaden. Daarvoor dien je dus op dat moment een abonnement te hebben waarbij je kaart gratis vernieuwd wordt. Neem je pas 6 weken voor de verloopdatum zo'n abonnement dan kan het best zijn dat je de kosten alsnog vergoed krijgt maar dat is dan uit coulance en geen garantie.
Je kunt tegen die tijd wel zoals aangegeven door Jan Haverkamp een Flex Dal Voordeel abonnement bestellen met een een gratis nieuwe kaart. Wie weet is er voor die tijd nog wel een kortingsactie dat het maar €2,50 per maand kost. Of probeer nu mee te doen met Wintercity met een emailadres wat niet bekend is bij NS, dan krijg je een mail dat je niet mee kan doen en een link om Flex Dalvoordeel te bestellen waarbij de 1e maand gratis is (ook met gratis kaart) je betaalt alleen €0,01 ter verificatie van je rekeningnummer.
NS stuurt zoals al aangegeven zo'n 10 weken voor de verloopdatum een mail met verzoek een foto te uploaden. Daarvoor dien je dus op dat moment een abonnement te hebben waarbij je kaart gratis vernieuwd wordt. Neem je pas 6 weken voor de verloopdatum zo'n abonnement dan kan het best zijn dat je de kosten alsnog vergoed krijgt maar dat is dan uit coulance en geen garantie.
Je kunt tegen die tijd wel zoals aangegeven door Jan Haverkamp een Flex Dal Voordeel abonnement bestellen met een een gratis nieuwe kaart. Wie weet is er voor die tijd nog wel een kortingsactie dat het maar €2,50 per maand kost. Of probeer nu mee te doen met Wintercity met een emailadres wat niet bekend is bij NS, dan krijg je een mail dat je niet mee kan doen en een link om Flex Dalvoordeel te bestellen waarbij de 1e maand gratis is (ook met gratis kaart) je betaalt alleen €0,01 ter verificatie van je rekeningnummer.
Is het ook mogelijk om nu mijn OV Chipkaart al te vervangen of er een tweede bij te bestellen?
Dit zou eventueel ook een maand van te voren kunnen.
Een totaal andere situatie had ik met mijn creditcard. Deze verliep in augustus 2025, maar als ik dan een hotel wilde boeken voor bijvoorbeeld september 2025 dan accepteerde het hotel dit niet, omdat mijn creditcard was verlopen. De bank zij dat ik het beste dan mijn huidige creditcard kon vervangen.
Eerder je kaart vernieuwen kan niet. Wanneer je niet via de procedure van NS de kaart laat vernieuwen dan krijgt je kaart pas zo'n 6 weken voor de verloopdatum de status “verloopt bijna” bij OV-chipkaart.nl en kun je die kaart vernieuwen, eerder niet. Eerder je kaart vervangen kan wel, maar vervangen is bedoeld voor wanneer je kaart verloren, gestolen of defect is, dat kost €11 en dan wordt je huidige kaart geblokkeerd. Er is dus een verschil tussen vernieuwen en vervangen.
Je kunt wel altijd een 2e kaart bestellen, gewoon los een nieuwe of een nieuwe gratis bij bestellen van een NS abonnement. Dat kan een maand van tevoren, dat kan eerder, dat kan zelf nu al (bv met de genoemde Wintercity actie). Je zult dan wel bij bestellen van een nieuwe kaart met abonnement als je op dat moment op je huidige kaart een betaald abonnement hebt, dit abonnement moeten stoppen zodat je niet betaalt voor 2 abonnementen.
Eerder je kaart vernieuwen kan niet. Wanneer je niet via de procedure van NS de kaart laat vernieuwen dan krijgt je kaart pas zo'n 6 weken voor de verloopdatum de status “verloopt bijna” bij OV-chipkaart.nl en kun je die kaart vernieuwen, eerder niet. Eerder je kaart vervangen kan wel, maar vervangen is bedoeld voor wanneer je kaart verloren, gestolen of defect is, dat kost €11 en dan wordt je huidige kaart geblokkeerd. Er is dus een verschil tussen vernieuwen en vervangen.
Je kunt wel altijd een 2e kaart bestellen, gewoon los een nieuwe of een nieuwe gratis bij bestellen van een NS abonnement. Dat kan een maand van tevoren, dat kan eerder, dat kan zelf nu al (bv met de genoemde Wintercity actie). Je zult dan wel bij bestellen van een nieuwe kaart met abonnement als je op dat moment op je huidige kaart een betaald abonnement hebt, dit abonnement moeten stoppen zodat je niet betaalt voor 2 abonnementen.
Even voor de duidelijkheid of ik het goed heb begrepen.
Ik kan altijd een 2e kaart bestellen met bijvoorbeeld een flex weekend voordeel (goedkoopste flex abonnement). Als ik op mijn huidige kaart een abonnement heb deze stoppen wanneer het mogelijk is. Als daar geen abonnement op staat dan hoef ik niks stop te zetten.
Het is wel mogelijk om twee persoonlijke ov chipkaarten met NS Flex te hebben? Dat is op mijn NS geen probleem om te registreren?
Ik ben voordeliger uit lijkt mij als ik een nieuwe ov chipkaart met een goedkoop NS Flex abonnement aanvraag, als ik op mijn oude ov chipkaart alleen NS flex basis heb staan.
Hi johnnyvtz1990! Je kunt inderdaad meerdere persoonlijke OV-chipkaarten hebben. Indien jouw OV-chipkaart verloopt in september ‘25, dan kun je deze laten vervangen via OV-chipkaart binnen 6 weken van de vervaldatum. Hier zijn kosten aan verbonden.
Een nieuw abonnement met een nieuwe OV-chipkaart bestellen zou pas voordelig zijn vanaf het NS Flex Dal Voordeel abonnement (momenteel € 5,60). Als je een NS Flex Basis of NS Flex Weekend Voordeel abonnement besteld via onze website met een nieuwe OV-chipkaart, dan betaal je € 10,00 aanvraagkosten. Dan kom je dus uit op € 10,00 of € 12,20 euro voor een nieuwe abonnement en een nieuwe OV-chipkaart. Ik zou je dit dan ook afraden en simpelweg een vervangende OV-chipkaart bestellen indien jouw OV-chipkaart bijna verlopen is.
Een nieuw abonnement met een nieuwe OV-chipkaart bestellen zou pas voordelig zijn vanaf het NS Flex Dal Voordeel abonnement (momenteel € 5,60).
Voordeliger is om te wachten tot er een actie is dat Flex Dal Voordeel met korting wordt aangeboden, al vaker was Flex Dal Voordeel tijdelijk voor €2,50 per maand. Zowel dit jaar als vorig was er een dergelijke actie die liep van ergens in augustus tot begin oktober en ik meen ook aan het begin van het jaar. Geen garantie dat dit in 2025 ook zo is.
En zoals gezegd, nu kun je via Wintercity één maand gratis Flex Dal Voordeel aanschaffen wanneer je bij Wintercity wil inloggen met een emailadres wat onbekend is bij NS. Vervolgens bij bestellen wel inloggen in je bestaande MijnNS account en je betaalt slechts 1 cent en dan kun je er ook een gratis kaart bij bestellen. Dat Flex abonnement kun je vervolgens na 1 maand wijzigen naar Flex Basis.
Het is nu december, september is over 9 maanden. Het kan over een half jaar wel heel anders zijn.
Het is nu december, september is over 9 maanden. Het kan over een half jaar wel heel anders zijn.
Als je nu (via Wintercity) voor 1 cent een tweede kaart aanschaft met gratis een maandje Dal Voordeel is dat prima, want die kaart is gewoon 5 jaar geldig. Dan kan je de vernieuwing van je huidige kaart achterwege laten (geen pasfoto sturen zelfs al vraagt de NS er om in juli 2025).
Een maand na de ingangdatum van je tweede kaart zet je die dan op Basis, en vóór de einddatum van je huidige kaart zet je die ook op Basis (je zei al dat dat het geval zou zijn) of je zegt Flex in zijn geheel op (even bevestigen bij een automaat voordat je kaart verloopt) en dan ben je ook klaar.
Een nieuw abonnement met een nieuwe OV-chipkaart bestellen zou pas voordelig zijn vanaf het NS Flex Dal Voordeel abonnement (momenteel € 5,60).
Voordeliger is om te wachten tot er een actie is dat Flex Dal Voordeel met korting wordt aangeboden, al vaker was Flex Dal Voordeel tijdelijk voor €2,50 per maand. Zowel dit jaar als vorig was er een dergelijke actie die liep van ergens in augustus tot begin oktober en ik meen ook aan het begin van het jaar. Geen garantie dat dit in 2025 ook zo is.
En zoals gezegd, nu kun je via Wintercity één maand gratis Flex Dal Voordeel aanschaffen wanneer je bij Wintercity wil inloggen met een emailadres wat onbekend is bij NS. Vervolgens bij bestellen wel inloggen in je bestaande MijnNS account en je betaalt slechts 1 cent en dan kun je er ook een gratis kaart bij bestellen. Dat Flex abonnement kun je vervolgens na 1 maand wijzigen naar Flex Basis.
Momo bedankt voor de tip. Sta wel ingelogd op wintercity, maar met een bij NS bekend e-mailadres. Ik wacht wel tot flex dalvoordeel een aanbieding heeft.
Ik moet wel opletten dat als ik twee ov chipkaarten in mijn ns account heb staan, welk abonnement op welke staat denk ik.
Voorbeeld: als ik op een gegeven moment op beide ov chipkaarten flex basis heb staan, maar ik wil op een van de kaarten een weekend vrij abonnement laden, kan ik dan kiezen op welke kaart dit abonnement gezet kan worden?
Hi johnnyvtz1990! Je kunt inderdaad meerdere persoonlijke OV-chipkaarten hebben. Indien jouw OV-chipkaart verloopt in september ‘25, dan kun je deze laten vervangen via OV-chipkaart binnen 6 weken van de vervaldatum. Hier zijn kosten aan verbonden.
Een nieuw abonnement met een nieuwe OV-chipkaart bestellen zou pas voordelig zijn vanaf het NS Flex Dal Voordeel abonnement (momenteel € 5,60). Als je een NS Flex Basis of NS Flex Weekend Voordeel abonnement besteld via onze website met een nieuwe OV-chipkaart, dan betaal je € 10,00 aanvraagkosten. Dan kom je dus uit op € 10,00 of € 12,20 euro voor een nieuwe abonnement en een nieuwe OV-chipkaart. Ik zou je dit dan ook afraden en simpelweg een vervangende OV-chipkaart bestellen indien jouw OV-chipkaart bijna verlopen is.
Het is voordeliger om een nieuwe OV-chipkaart met Flex Dal voordeel te bestellen voor 5,60 zes weken van te voren dat mijn huidige kaart verloop, dan deze te vervangen via ov-chipkaart.nl. Daar kost het vervangen 7.50.
Wat Momo al aangaf is het handig om af te wachten of er in de tussentijd nog acties komen waarbij Dal voordeel goedkoper wordt aangeboden, bijvoorbeeld voor 2,30 ipv. 5.60.
Momo bedankt voor de tip. Sta wel ingelogd op wintercity, maar met een bij NS bekend e-mailadres. Ik wacht wel tot flex dalvoordeel een aanbieding heeft.
Ik moet wel opletten dat als ik twee ov chipkaarten in mijn ns account heb staan, welk abonnement op welke staat denk ik.
Voorbeeld: als ik op een gegeven moment op beide ov chipkaarten flex basis heb staan, maar ik wil op een van de kaarten een weekend vrij abonnement laden, kan ik dan kiezen op welke kaart dit abonnement gezet kan worden?
Heb je niet een ander emailadres of een alias die je kan gebruiken om in te loggen (en misschien inloggen bij Wintercity in een andere browser waar je niet met je bekende emailadres ben ingelogd)? Maak desnoods een ander emailadres of alias aan.
Als je 2 OV-chipkaarten hebt, zorg dan voor een andere foto. Sowieso hebben ze een ander nummer en een andere verloopdatum. Het handigste zou zijn voor je abonnement dan alleen de nieuwste te gebruiken, dus met de latere verloopdatum. Je huidige kaart die in september verloopt leg je dan weg, en misschien zelfs Flex daarvan in zijn geheel opzeggen en van de kaart verwijderen. Dan staat die in je account als kaart zonder abonnement en zie je dat daar geen NS Flex opstaat, kun je je ook niet vergissen in de kaart. Het is toch maar voor 9 maanden omdat die dan verloopt.
Nu (via maandje Flex Dal Voordeel met een ander e-mailadres)!
Ja, waarom ook niet (dat werkt gewoon)?
Oh wacht, je e-mailadres mag dus niet bekend zijn
Als ‘nieuwe klant’ dan een maandje Dal Voordeel gratis (en je extra/nieuwe ov-chipkaart dus ook)
Dat gaat helemaal goed/fout komen!
En inderdaad, vrijwel direct daarna een mailtje:
Link naar het aanbod (je hoeft je verder niet aan te melden of mee te willen doen met Wintercity) https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel?p=DVDW3 (zonder ingelogd te zijn in Mijn NS)
Onderstaande is wel apart… want na wijzigen naar Basis telt die maand toch niet?
En nog eentje
Oei.. betalen lukt niet:
Maar na invullen van tussenvoegsels (er stond *optioneel in het bestelformulier) van mijn naam vinden ze het ineens wél prima. Apart, want hoe weet EDR mijn volledige (achter)naam
Bezorgdatum van de kaart laat ik nog wel weten.
Denk dat ik ook nog wel bericht krijg dat er een nieuwe Mijn NS account aangemaakt is voor het gebruikte e-mailadres (om die te activeren).
En ja hoor:
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.