beantwoord

Ov chipkaart vervangen wegens vervaagde voorkant? Moet dat en hoe?

• 27 april 2016
  • 13 reacties
  • 8243 Bekeken

Er zijn verschillende dingen die ik tegen kom op dit forum en onder conducteurs en nergens lees ik nog hoe ik dan een nieuwe ov-chipkaart aanvraag, als deze als beschadigt telt... De chipkaart is wat vervaagd, maar ik lees dat ns de gegevens ook kan uitprinten, dus zo komt men altijd achter de gegevens. Ook weet ik dat m'n kind die t vervaagde ov-chipkaart heeft, die officieel pas volgend jaar vervangen hoeft, altijd kidsfree heeft en een conducteur ziet dat ze is ingecheckt. Een zelden enkele conducteur dreigt met inname of attendeert op een nieuwe chipkaart te moeten regelen. Maar beschadigd is deze nu ook weer niet, want het werkt en ns ziet de gegevens... Wat moeten we officieel en wanneer? En waar? Toch als beschadigt doorgeven, terwijl de kaart werkt? Etc. Heeft u ideeen? En zodra de nieuwe kaart er is dit jaar of volgend jaar hoe zet ik saldo en gegevens over, zoals t abonnement? Dank u voor uw hulp!
icon

Beste antwoord door Pe_pe 27 april 2016, 11:23

Als de voorkant vervaagd is, kan NS niet meer controleren of de foto klopt met degene die met Kids Vrij reist. Ook al is dat abonnement gratis, kinderen moeten er wel een eigen persoonlijke OV-chipkaart voor kopen.

U kunt de instructies volgen voor een beschadigde OV-chipkaart: https://www.ov-chipkaart.nl/web/klantenservice/zelf-regelen/kaart-is-defect.htm
Bekijk origineel

13 reacties

Als de voorkant vervaagd is, kan NS niet meer controleren of de foto klopt met degene die met Kids Vrij reist. Ook al is dat abonnement gratis, kinderen moeten er wel een eigen persoonlijke OV-chipkaart voor kopen.

U kunt de instructies volgen voor een beschadigde OV-chipkaart: https://www.ov-chipkaart.nl/web/klantenservice/zelf-regelen/kaart-is-defect.htm
Dit helpt niet want de kaart is niet defect! Zie mijn vraag... De kaart is wat vervaagd... De link is voor defecte kaarten... Ns toont geen optie voor vervaagde kaarten.. Ook als kaarten steeds vervagen klopt de einddatum dus niet op de kaarten... Je moet dit ergens kunnen melden... Daarbij toont niemand hulp... Men geeft geen juiste informatie... Dit gaat enkel om vervaagd geen beschadigd als defect! Plus ik heb nu geen antwoord nog op hoe zet je info over... M'n zoon kon op de einddatum een nieuw abonnement op zijn nieuwe ov zetten maar saldo van de oude heb ik nog niet om kunnen zetten... Hoe gaat dat...?
Het maakt niet geen verschil: defect of vervaagd, in beide gevallen is de OV-chipkaart niet meer bruikbaar en zal er een vervangende OV-chipkaart aangeschaft moeten worden. U kunt dus dezelfde instructies volgen als voor een defecte OV-chipkaart. Zoals u daar kunt lezen komen abonnementen automatisch op de nieuwe OV-chipkaart en wordt het saldo uitgekeerd op een bankrekening.
Hallo vraag aan ns, welkom op het NS Serviceforum!

Pe_pe heeft gelijk. Wanneer de conducteurs de kaart niet meer kunnen lezen dien je een vervangende kaart aan te vragen. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je vervoerbewijs te lezen is door de conducteurs. Via de link die Pe_pe heeft gestuurd kun je een vervangende kaart aanvragen ook al staat er defecte kaart in plaats van vervaagd.
Reputatie 7
Badge +3
Mocht je een OV-fiets abonnement hebben, dan moet je dat zelf overzetten van de oude naar de nieuwe kaart. Dat abonnement wordt niet automatisch overgezet.
http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html
Het is niet waar annewil wegens dat ik geen kaart kan vervangen. Het saldo blijft staan op de oude kaart. Pas 6 weken voor de kaart afloopt kan t saldo overgezet. Er moet dus iets anders gebeuren! En ns kan de kaart lezen van m'n dochter ( kidsfree is gratis, dus ook een vreemd gedoe om zo n gratis kaart dat ik volgens ov-chipkaart niet kan stoppen... Het is nog niet te vervangen! Defect is namelijk iets anders dan wat vervaagd! Hij werkt! Aldus ov chipkaart! Zo n gratis kaart wordt nu een dure grap, omdat volgend jaar de kaart pas verloopt! )
Het is niet waar annewil wegens dat ik geen kaart kan vervangen. Het saldo blijft staan op de oude kaart. Pas 6 weken voor de kaart afloopt kan t saldo overgezet.
Begint u eens met klikken op de link in mijn eerste reactie. Deze dus. Dan leest u daar vanaf de dikke roze letters "Saldo terug":

Saldo terug

Had u meer dan € 0 saldo op uw defecte kaart? Dan ontvangt u het bedrag binnen 15 dagen op uw bankrekening. U betaalt hiervoor geen administratiekosten.
Ik sluit me aan bij mijn collega. De kaart moet gewoon leesbaar zijn en ik raad je dus aan om zo snel mogelijk een vervangende kaart aan te vragen op de manier die al eerder is aangegeven. Als je op deze manier de kaart vervangt ontvang je het saldo op de defecte/vervaagde kaart binnen 15 dagen terug.

Een beetje oud topic maar ik ben hier recent ook tegenaan gelopen en ben niet helemaal eens met jullie opmerkingen. Ik heb momenteel een boete gehad omdat ik blijkbaar geen geldig OV-chipkaart had. De foto is vervaagd maar mijn naam, geboortedatum en zelfs de kaartnummer staan er nog volledig op. Daarbij werkte de kaart nog volledig en heb ik gewoon ingechekt en dus betaald.

De betrokken conducteur vroeg mijn pas voor controle, deze gaf ik vrijwillig. Vervolgens vroeg hij mijn ID-kaart, wat ik apart vond omdat mij dat nog nooit gevraagd is maar ik kon het begrijpen aangezien de foto vervaagd was. De volgende stap van de conducteur was om de kaart in te nemen en een boete te schrijven met de reden dat als ik geen legitimatie had hij niet kon zeggen of het ‘mijn’ ov chipkaart was.

Nu snap ik de boete zoals hij hem uitlegde, maar ik kon mij legitimeren en hoeveel meer kon ik duidelijk maken dat dit mijn ov-chipkaart betrof?

Tevens kan ik nergens op de site vinden dat het innemen dan de ov-chipkaart mag in dit geval, slechts als niet is aan te tonen wanneer de ov-kaart niet van mij is. Maar misschien zit ik hier fout dan wordt ik daar graag op gewezen.

Nogmaals, rare situatie en ik zou graag met iemand in gesprek gaan over deze boete.. maar dit lukt niet zo makkelijk telefonisch.

Groet

Hoi CHE-B5, want een vervelende situatie. Welkom op onze NS Community, trouwens!

De situatie is me duidelijk, maar heb je inderdaad wel een legitimatiebewijs laten zien? Dat maak ik even niet zo snel op uit je verhaal. Er staat alleen dat hij het vroeg en dat je dat wel kon, maar niet dat je het hebt gedaan. Als de gegevens dan overeen komen, dan lijkt het me namelijk niet zo’n probleem, met de tip om de kaart z.s.m. te laten vervangen, maar als legitimatie inderdaad niet is verstrekt, dan kan ik me de uitslag voorstellen. Kun je me uitleggen waarom het telefonisch niet lukt?

Hoi!

Ik heb mij met mijn rijbewijs gelegitimeerd. Ik heb net gebeld en de eerste vrouw waarmee ik al 3x heb gesproken bleek blijkbaar geen eens gemachtigd om te kijken in het boetesysteem (beetje verspilde tijd dus) en nu de andere gaf aan dat ze niet kunnen kwijtschelden omdat.. let op “dat niet kan”.. Dus ik vraag me af hoe nu verder te gaan, ik wil hier graag bezwaar tegen maken.

Ja, bijzonder dat doorverbinden naar een collega die dit wel kan geen optie was! Ik ga even voor je kijken. Stuur je mij een privébericht met je NAW-gegevens en geboortedatum? En ook graag je Uitstel van Betaling kenmerk (begint meestal met de L gevolgd door 6 cijfers).

Het euvel is inmiddels opgelost! Er is netjes bezwaar gemaakt en ik heb dit opgepakt.

Reageer