beantwoord

OV-Chipkaart werkt niet bij conducteurs

• 16 januari 2016
  • 26 reacties
  • 799 Bekeken

Met mijn OV-Chipkaart (incl. o.a. daluren met keuzedagen) kan ik probleemloos in- en uitchecken.
De conducteurs/controleurs kunnen echter met geen mogelijkheid mijn OV-Chipkaart lezen en dat levert toch wel lastige momenten op.
Er werd mij geadviseerd om een nieuwe kaart aan te vragen. Nu heb ik begrepen dat, wanneer je kaart defect is, de kosten voor levering van een nieuwe kaart met het overzetten van alle producten Euro 11,00 zijn.
Het lijkt mij dat mijn kaart niet defect is (ik kan immers gewoon in- en uitchecken), zodat mijn vraag luidt: "Hoe kan ik mijn NIET defecte kaart - ten behoeve van de controleurs - zonder kosten omwisselen voor een nieuwe kaart inclusief alle producten van mijn
bestaande kaart ?
Dank voor uw reactie, Peter van Waert
icon

Beste antwoord door Anonymous 16 januari 2016, 21:22

De kaartlezers van de conducteurs zijn minder krachtig dan die van de in/uitcheckapparatuur, mogelijk is uw kaart dus nog niet geheel defect, maar ook niet meer in goede doen.

Als uw ov-chipkaart minder dan 2 jaar oud is (de fabrikant heeft blijkbaar weinig vertrouwen in de levensduur van de ov-chipkaart) is er een kans dat u de 11 euro niet hoeft te betalen, anders kunt u hooguit op de redelijkheid van NS hopen.
Bekijk origineel

26 reacties

De kaartlezers van de conducteurs zijn minder krachtig dan die van de in/uitcheckapparatuur, mogelijk is uw kaart dus nog niet geheel defect, maar ook niet meer in goede doen.
Als uw ov-chipkaart minder dan 2 jaar oud is (de fabrikant heeft blijkbaar weinig vertrouwen in de levensduur van de ov-chipkaart) is er een kans dat u de 11 euro niet hoeft te betalen, anders kunt u hooguit op de redelijkheid van NS hopen.

Wat theofiel hier schrijft klopt. Het klinkt alsof jouw OV-chipkaart niet een zeer lang leven zal hebben dus ik raad je aan om hier een duplicaat te bestellen voordat de OV-chipkaart het helemaal niet meer doet. Een OV-chipkaart moet minimaal 5 jaar te gebruiken zijn, dus ik kan de kosten niet vergoeden. Eventueel kun je nog contact opnemen met de klantenservice van OV-chipkaart. Zij gaan over de productie van de OV-chipkaarten en wellicht kunnen ze nog iets voor je betekenen qua kosten.
Een OV-chipkaart moet minimaal 5 jaar te gebruiken zijn, dus ik kan de kosten niet vergoeden.
...
Eventueel kun je nog contact opnemen met de klantenservice van OV-chipkaart. Zij gaan over de productie van de OV-chipkaarten en wellicht kunnen ze nog iets voor je betekenen qua kosten.

De "dus" in je zin begrijp ik niet zo goed. Juist omdat een kaart volgens jullie wordt geacht 5 jaar mee te gaan zou ik gratis vervanging verwachten wanneer de praktijk anders blijkt.
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf lijkt TLS overigens te vinden dat een OV-chipkaart maar 2 jaar hoeft mee te gaan, want na die tijd verstrekken ze geen gratis vervangende kaarten meer bij een technisch defect.
De 5 jaar die ik noemde slaat op de minimale tijd waarop de OV-chipkaart te gebruiken is. De einddatum ligt dus minimaal 5 jaar in de toekomst. NS is één van de vervoerders die reizigers gebruik laat maken van de OV-chipkaart en hoeft daarmee kosten van een defecte kaart niet te vergoeden. De klantenservice van OV-chipkaart produceert de OV-chipkaarten en NS niet.
Reputatie 5

De "dus" in je zin begrijp ik niet zo goed. .

Precies.
Ik zie die 5 jaar als een soort garantie (de maker heeft er blijkbaar vertrouwen in?). Als ik een wasmachine koop met 5 jaar garantie, dan kan ik 'm na 2 jaar echt inruilen/laten repareren.
NS is één van de vervoerders die reizigers gebruik laat maken van de OV-chipkaart en hoeft daarmee kosten van een defecte kaart niet te vergoeden.
Als NS de OV-chipkaart verkoopt (bij een abonnement) is NS in de hoedanigheid van verkoper degene die garantie op dat product moet verlenen aan consumenten die die OV-chipkaart kopen.
Via deze link kunnen jullie de voorwaarden over de OV-chipkaart vinden. Hierin staat dat de klantenservice van OV-chipkaart eigenaar is van het product. Wij geven de aanvraag van het abonnement met OV-chipkaart door aan dit andere bedrijf zodat zij het samen produceren. Dit is een service vanuit NS om het aanschaffen van een product makkelijker te maken, maar het betekent niet dat wij de OV-chipkaart moeten vergoeden als deze defect is. Hopelijk hebben jullie voldoende aan de voorwaarden. Als jullie andere voorwaarden tegenkomen die tegenstrijdig zijn met mijn bericht, lees ik het graag.
Het is onmogelijk om via algemene voorwaarden onder het wettelijke consumentenrecht uit te komen. Bovendien, als de OV-chipkaart eigendom blijft van TLS, dan is het geen product maar een dienst die door NS wordt verkocht en daarvoor geldt hetzelfde: NS is de verkoper, dus NS moet garantie leveren.
Raar dar NS hier dan wel de kosten van een defecte kaart vergoed, terwijl de kaart toch echt van een ander bedrijf.

Het is dus blijkbaar afhankelijk van welke medewerker je treft of je kosten worden vergoed

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/defecte-ns-ov-kaart-18827
Het is afhankelijk van de situatie of er wel of geen sprake is van coulance. Binnen het coulancebeleid mag er door de medewerker beoordeeld worden of er sprake is van coulance. In deze situatie is het door Minke NS niet beoordeeld als coulance.
Knap van Minke dat ze dat zonder enige context kan beoordelen, dat noemen we geen coulance maar willekeur.
Aangezien Minke niet heeft doorgevraagd naar de situatie, heeft deze dus ook geen rol gespeeld in haar beslissing. Het is dus wel degelijk afhankelijk van welke medewerker toevallig jouw vraag oppakt, maar dat is op dit forum al vaker gebleken.
De situaties zijn hetzelfde , wat is er dan verschillend aan volgens jullie ? En hoe kunnen jullie dat in deze beoordelen ? Minke NS verwijst gelijk naar TLS, de kaart is van TLS en blijft van TLS, dus klant moet naar klantenservice TLS.
Iedere situatie wordt objectief door ons bekeken en afzonderlijk van andere cases.
Reputatie 7
Badge
Het zo natuurlijk apart zijn als TS moet opdraaien voor de kosten. De poortjes lezen de kaart immers wel, de handscanner niet. Zou voor de grap een boete laten uitschrijven als je zeker weet dat je kunt in- en uitchecken met de kaart en je vervolgens nog eens wenden dat de klantenservice voor 'coulance'.

De eerder genoemde 5 jaar door Minke NS is overigens niet de minimale, maar de maximale termijn dat de kaart te gebruiken is. De geldigheidsduur is dan verstreken...
Iedere situatie wordt objectief door ons bekeken en afzonderlijk van andere cases.

Dat leidt per definitie toch juist tot verschillende uitkomsten bij dezelfde situatie, dus is er sprake van willekeur.
Reputatie 2
Mooi he, TS moet naar TLS dat weer voor 68% eigendom is van de NS, dus eigenlijk moet TS gewoon naar de NS kunnen, toch?
De mijne is 2,5 jaar oud en doet het heel slecht en ik weet niet waarom. Toch moet ik 11 euro betalen.
Reputatie 7
De mijne is 2,5 jaar oud en doet het heel slecht en ik weet niet waarom. Toch moet ik 11 euro betalen.Binnen 2 jaar zonder zichtbare schade kun je gratis een nieuwe krijgen, na 2 jaar niet meer, dus je zult inderdaad die 11 euro moeten betalen.

Hoogstwaarschijnlijk is de chip beschadigd. Dit kan door veel buigen van de kaart, maar ook de chipkaart naast iets magnetisch houden.
Reputatie 5
@ Slidestops Het is vrijwel onmogelijk om met een magneet een chipkaart stuk te maken. De chip communiceert via een hoog frequent signaal wat tevens de stroom levert om chip te laten werken. Gezien de vele problemen met de levensduur kan ik alleen maar zeggen dat er genoeg methodes zijn om de kaart na 1 jaar en11 maanden stuk te laten gaan zonder zichtbare schade. Dan is vervanging gratis.
Reputatie 7
@Philned Heb je de periode toen de Blackberry's populair waren niet meegemaakt? Een ov-chipkaart bij een blackberry en hij was zo defect. Heb het toen echt tientallen keren gezien en gehoord.
Reputatie 5
@Slidestops Dat kwam niet door magnetisme maar door een slecht gefiltert hf signaal. Als ik een ov chipkaart bij mijn oudste (15 jaar) mobiel houd is het ook einde oefening. Als ik 'm op de magneet van een luidspreker leg is er niets aan de hand. Het blijft vreemd dat creditcard en bankpas er geen last van hebben
Ik heb net met ov Chipkaart gebeld mijn kaart is meer dan 2 jaar oud en dan moet je betalen. Ik ben bij het loket in het station Dordrecht geweest en zij zeiden ook dat de kaart er goed uit ziet maar toch betalen. Balen hoor.
Een tijd geleden werd mij gemeld dat de conducteurs/trices nieuwe scanners zouden krijgen omdat die oude zo beroerd werken, zijn ze al vervangen of moet dat nog steeds gebeuren?
Onze railpockets zijn nog niet vervangen en de planning is dat een eerste groep hoofdconducteurs half juli deze uitgereikt krijgen en dat de rest gaat volgen in september.
Er lopen al collega's rond met zowel onze nieuwe scanner en railpocket, dus u zou deze al tegen kunnen komen.
Badge +3
Als ik een ov chipkaart bij mijn oudste (15 jaar) mobiel houd is het ook einde oefening. Als ik 'm op de magneet van een luidspreker leg is er niets aan de hand. Het blijft vreemd dat creditcard en bankpas er geen last van hebben
Klopt, een seconde in de magnetron en het is ook over. Maar de meeste creditcards en bankpassen waarmee je niet contactloos mee kunt betalen hebben geen NFC of RFID chip (met antennelussen in de kaart) en zijn dus zijn een stuk ongevoeliger voor straling.

Reageer