beantwoord

ov kaart als Belg

  • 29 August 2022
  • 5 reacties
  • 842 Bekeken

Vanaf donderdag ga ik een paar keer per maand van Weert naar Amsterdam. In heb geprobeerd een OV chipkaart aan te vragen, een dal abonnement af te sluiten, maar wat ik.ook doe, mijn aanvraag houdt op bij de adresgegevens, omdat de postcode niet wordt herkend, zelfs niet als ik België ingeeft. Ondertussen heb ik een los retourticket aangeschaft voor donderdag, met de nodige betalingsmoeimijkheden omwille van Ideal, maar oké, dat is gelukt. Ik moet naar de moermanskkade, een flink eind van het station. Als ik een busticket wil bestellen, krijg ik de.melding 'enkel met OV chipkaart'. Kan ik een ticket bestellen op de bus? Of kan ik gebruik maken van de fietsjes? Ook.hiervoor heb ik een account nodig, wat niet lukt omwille van het adres in België... 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 August 2022, 21:19

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Kimberley Poets en welkom bij de NS Community,

 

Je kan via de website van de OV-chipkaart een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen. Als je deze hebt ontvangen kan je bij een servicebalie of via onze klantenservice een NS Flex abonnement aanschaffen. De levering bedraagt vaak 5 werkdagen voor de kaart dus voor aanstaande donderdag is dat niet mogelijk. Je kan nog wel altijd in Nederland een anonieme OV-chipkaart aanvragen als deze vereist is voor de bus.

Reputatie 7
Badge +3

In bussen kun je over het algemeen een los kaartje kopen en betalen met PIN.

Reputatie 7
Badge +1

In de bussen van GVB wordt alleen de 24 uur dagkaart verkocht en kan er enkel met PIN worden betaald. Het overige aanbod (bijv. 1 uur tickets) zijn verkrijgbaar in de automaten op metrostations en tramhaltes en via de GVB app (betaling via Creditcard ook mogelijk).

Gratis Hollandse tip voor als de OV-Chipkaart binnen is: Het GVB biedt t/m eind oktober gratis haar Flex kortingsabonnementen aan voor 3 maanden. De abonnementen zijn ook verkrijgbaar bij de Service en Ticket balies, maar of er dan gebruik gemaakt kan worden van deze actie weet ik niet zeker.

@Kimberley Poets,

Het is een gekend probleem dat je met een buitenlands adres geen nieuwe kaart met abonnement kunt bestellen bij NS. Ik had hetzelfde probleem eind 2015. ☹️

Eind 2015 kreeg ik met een abonnement op saldo nog een tijdelijk reisrecht. Dan kon je direct met korting beginnen reizen.

Ik vrees dat je na ontvangst van de kaart en contact met de klanteNService nog 10 dagen moet wachten voordat een abonnement kan ingaan. Zolang rekent de NS voor de controle van de rekening. 

Voor het gebruik van een OV-fiets moet je een apart abonnement hebben als je geen Flex-abonnement hebt. Voor dit abonnement moet je Belgische rekening ook gecontroleerd worden (met wachttijd van 10 dagen).

Vreemd genoeg hebben NS en TLS niet hetzelfde probleem bij een kaartvernieuwing. Dan sturen ze een nieuwe kaart met actief abonnement wel naar het buitenland (enkel België, Duitsland en Luxemburg). 

In afwachting van je abonnement, zou je een Holland Travel Ticket Off-Peak kunnen kopen voor 44,00 euro. Dan kan je onbeperkt in- en uitchecken in de daluren. Dit geldt in de daluren ook in de bus in Amsterdam. 

Vergeet ook niet om de kosten van de persoonlijke kaart terug te vragen bij NS. Als je een abonnement van minstens 5,10 euro koopt, krijg je normaal gezien een gratis kaart. Bij een abonnement vanaf 5,10 euro moet je bij NS ook geen dossierkosten betalen als nieuwe klant.

@loklok8,

Ik heb eerder vandaag geprobeerd om een GVB Easy Flex-abonnement te kopen.

Bij GVB geraak ik maar tot de helft van de aanvraag. Ik kan in Mijn GVB nergens “België” invullen. Zonder de volgende stap (betaling), kan ik dus alleen met veel moeite een GVB-Flexabonnement kopen. 

De NS is dus niet het enigste “buitenlandervriendelijke” bedrijf. 😉

Badge +3

Bij Arriva kom ik een heel eind https://www.arriva.nl/consumenten/kaartjes-abonnementen/arriva-flow.htm (opties voor Duitsland en België), maar ja betalingen gaan per iDeal.

Reageer