beantwoord

OV kaart beschadigd (naam is eraf door hoesje) maar werkt wel goed

• 7 februari 2019
  • 6 reacties
  • 161 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoi Mijn OV met studentenovproduct erop is beschadigd. Het stukje folie met mijn naam erop is eraf. de foto is nog wel goed zichtbaar. De kaart werkt nog goed en is geldig tot 11-2022.
Hoe krijg ik een andere (als dat nodig is) zonder deze drie weken kwijt te zijn. Ik heb hem nl elke dag nodig. Met gr. Antony
icon

Beste antwoord door Loes 7 februari 2019, 19:29

Kijk eens op de site https://www.studentenreisproduct.nl

Daar staat alles op en kan u tijdelijk reisrecht aanvragen indien dit nodig blijkt te zijn.
Bekijk origineel

6 reacties

Kijk eens op de site https://www.studentenreisproduct.nl

Daar staat alles op en kan u tijdelijk reisrecht aanvragen indien dit nodig blijkt te zijn.
Ik heb de site bekeken, Dank voor de verwijzing. Wat ik uit de site haal is dat ik het best eerst een nieuwe persoonlijke OV kaart kan aanvragen. Voor zover ik de info begrijp kan ik dan na ontvangst van de nieuwe OV mijn studentenproduct weer koppelen. Tijdelijk reisrecht is maar 7 dagen geldig overigens, dus niet lang genoeg om de aanvraag van een nieuwe OV te overbruggen.

Kan iemand bevestigen of dit correct is?
Badge +3
Dit snap ik niet goed, want een hoesje is juist prima om je kaart (die folie-opdruk is inderdaad nogal 'rukkie') te beschermen.

Steek je kaart er in en haal hem er nooit meer uit zou ik zeggen, dus liefst een doorzichtig hoesje, voor het geval ze bij controle toch echt je foto en naam willen zien.

Of bedoel je dat je hem in bijv. een telefoonhoesje gestoken had en hem er elke keer uit haalt? Dat is ook vaak niet nodig, gewoon laten zitten.

Bij een Android telefoon de NFC van de telefoon uit zetten. Bij Apple (iPhone) is dat lastiger.

Als je kaart nog geen 2 jaar oud is, dan is vervanging gratis. Tussentijds gemaakte kosten bij het wachten op een nieuwe kan je later declareren of overbruggen met Tijdelijk Studentenreisproduct op een andere (anonieme) kaart.
Een nieuwe OV is er meestal al binnen 3 werkdagen en voor zover ik weet totaal 3x aan te vragen om het te overbruggen. 3 weken is wel erg lang te noemen.

Declareren van kosten doet DUO in principe niet meer, ivm de komst van het tijdelijk reisrecht.
Badge +3
Ah, okee. Declareren bij DUO is dus niet meer mogelijk, wist ik niet.

Die 3 werkdagen is nogal rekbaar want TLS zal die kaart binnen 3 dagen voor je (proberen) te produceren, maar die moet dan ook nog op de post en zo (krijg je tegenwoordig geen bevestiging meer van begreep ik).

Omdat er op maandag sowieso al geen post bezorgd wordt, en verzending een dag of twee kan duren, ligt een op woensdag bestelde kaart (als TLS zich aan die 3 dagen houdt!) dus pas de dinsdag erna op de mat of in je brievenbus.

NS houdt (bij Flex op een nieuwe kaart) 7 dagen aan. Dat is al een stuk realistischer, maar zorgt nog steeds voor veel (social media) vragen zoals "waar blijft mijn kaart, het abonnement is al (lang) ingegaan namelijk". Langer dan een week is dus echt geen uitzondering.

Onlangs zelf kaartvervanging (oude verloopt toevallig vandaag 07-02-2019) in gang gezet op 20-12-2018 en die kreeg ik op 29-12-2018 in de post. Maar goed, daar zaten de kerstdagen tussen natuurlijk.

Vandaar dat je een weekje Tijdelijk SRP ook gewoon opnieuw kunt aanvragen, als je de nieuwe/vervangende kaart nog niet hebt.

Overigens vind ik dat TLS/OV-chipkaart die dingen wel gewoon als pakketje mag versturen i.p.v. briefpost.

Voor 24:00 besteld? Dan maken we hem morgen (of eerste werkdag) en krijg je hem de dag erna thuisbezorgd.

Je betaalt immers gewoon €11 voor een stukje plastic met chip dat (blanco) een paar cent kost, plus nog wat programmeerkosten en de (rotte) folie-opdruk en verzendkosten...
Ik ben nog geen student tegengekomen, die geen tijdelijk reisrecht meer had en waar de nieuwe kaart nog niet van binnen was gekomen, ik vermoed dat ik dat anders wel gehoord zou hebben tijdens controlerondes. Je kan het nog wel declareren onder het mom van Geld Terug Bij Vergeten Abonnement, maar ik weet niet hoe vaak je dit per jaar mag doen met een studenten OV. 1x per jaar is hoe dan ook toegestaan.

Reageer