beantwoord

OV kaart koppelen lukt niet

• 21 May 2021
  • 34 reacties
  • 651 Bekeken

Ik heb onlangs een nieuwe OV chipkaart ontvangen en wil deze via de website aan mijn NS account koppelen. Helaas blijkt dat niet mogelijk en krijg ik de volgende melding: Kaarten die verlopen na 6 jaren in de toekomst kunt u niet koppelen.

Via de app lukt het ook niet. Dan is de melding cryptischer: Onbekende fout met communicatie met Mijn NS.

Hoe kan het zijn dat NS nieuwe OV chipkaarten niet accepteert?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 25 May 2021, 19:40

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan hem aan de site liggen, die is de laatste dagen zeer in de war. Een nieuwe kaart is normaal altijd te koppelen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is weer een nieuwe die ik nog nooit eerder langs heb zien komen. Wat is de verloopdatum op de kaart? Is die echt 6 jaar in de toekomst (of meer)?  OV-chipkaarten zijn normaal 5 geldig en de persoonlijke kaarten die ik heb en had in het verleden hadden inderdaad allemaal een verloopdatum van 5 jaar vanaf aanmaak. Anonieme kaarten willen nog wel een na aanschaf korter geldig zijn omdat ze bv al wat langer in een automaat zitten of ergens bij een verkooppunt langer liggen. Ik heb online ook wel eens melding gezien van anonieme kaarten met een geldigheid van 5 jaar en 6 maanden.  Maar 6 jaar heb ik nog niet gezien. Als de verloopdatum echt 6 jaar is zou het misschien wel moeten lukken als je het over een week of maand nog eens probeert wanneer de verloopdatum minder dan 6 jaar is geworden.

Verder lijkt me dit iets waarvoor je beter contact op kan nemen met de klantenservice. Of misschien kan een moderator hier in duiken.

Badge +3

Mijn app was in ieder geval van slag… maar dat kan komen omdat ik mijn telefoon iets te enthousiast opgeschoond heb :rolling_eyes:

Na kaart toevoegen (zonder in te loggen) krijg ik ook de melding over fout in communicatie met NS.

Inloggen in de app werkt wél. Ik zie dan voor mijn 3 gekoppelde kaarten alle info.

Edit: Nog een keer uit- en inloggen in de app geeft me een melding dat mijn account nog niet geactiveerd is en ik naar ns.nl/reisassistentie moet gaan. Wat is dat dan weer? :rolling_eyes:

Hi ElectricMud en welkom bij de NS Community. De app en Mijn NS zijn beide inderdaad wat in de war. 

Dit is weer een nieuwe die ik nog nooit eerder langs heb zien komen. Wat is de verloopdatum op de kaart? Is die echt 6 jaar in de toekomst (of meer)?  OV-chipkaarten zijn normaal 5 geldig en de persoonlijke kaarten die ik heb en had in het verleden hadden inderdaad allemaal een verloopdatum van 5 jaar vanaf aanmaak. Anonieme kaarten willen nog wel een na aanschaf korter geldig zijn omdat ze bv al wat langer in een automaat zitten of ergens bij een verkooppunt langer liggen. Ik heb online ook wel eens melding gezien van anonieme kaarten met een geldigheid van 5 jaar en 6 maanden.  Maar 6 jaar heb ik nog niet gezien. Als de verloopdatum echt 6 jaar is zou het misschien wel moeten lukken als je het over een week of maand nog eens probeert wanneer de verloopdatum minder dan 6 jaar is geworden.

Verder lijkt me dit iets waarvoor je beter contact op kan nemen met de klantenservice. Of misschien kan een moderator hier in duiken.

Ik sluit me bij Momo aan om het later nog eens te proberen, wanneer de verloopdatum minder dan 6 jaar is. Het is overigens ook iets dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.

Wat betreft jouw foutmelding Robert B, er is een storing op Mijn NS, soms is de pagina niet bereikbaar of geeft foutmeldingen tijdens en na het inloggen. Ik verwacht dat het daar mee te maken heeft. 

Badge +3

Update: Ik had blijkbaar te maken met twee dingen.

Mijn telefoon wat te actief opgeschoond, waarbij opgeslagen inloggegevens (vergelijk cookies in een browser ‘herinner mij’) gewist zijn, en je dus opnieuw in moet loggen.

Ik me ooit (als test) aangemeld had voor Reisassistentie. Daar moest ik dus even opnieuw aangeven (helemaal onderaan de pagina) om die NIET in de app te tonen.

Eerder vanmiddag (rond 15:00) inderdaad een storing, maar bij mij werkt het daarna weer prima.

De geldigheidsdatum is 01-07-2027. Volgens het NS dashboard moet ik dus wachten tot 1 juli as voordat ik de kaart kan koppelen. Tot die tijd moet ik blijkbaar wachten totdat NS de bugs heeft opgelost (?).

De klantenservice weet hier totaal geen raad mee.

In het verleden heb ik ook wel eens een anonieme OV-chipkaart gekocht met een geldigheid van langer dan 6 jaar. Deze worden verstrekt en als de winkel die deze verkoopt door de oude voorraad heen is zullen deze worden verkocht. Ik kan de koppeling helaas niet bespoedigen, maar ik heb tevens het vermoeden dat je na 1 juli deze gewoon kan koppelen.

Badge +3

Sowieso vreemd dat er (blijkbaar) kaarten worden verstuurd met een geldigheid langer dan 6 jaar. Je zou daarover eventueel nog contact kunnen opnemen met TLS/OV-chipkaart.

Edit: Erryt was me voor. Maar dan zou het om een anonieme kaart moeten gaan?

Dat denk ik wel. Een persoonlijke kaart heeft altijd een geldigheid van 5 jaar (soms een weekje langer vanwege bezorgtijd). Een anonieme kaart wordt vaak niet binnen enkele weken verkocht, denk voornamelijk aan rustige verkooppunten. Vandaar dat deze een langere geldigheid hebben.

Badge +3

Juist, met als opmerking dat een persoonlijke kaart (als vernieuwing) geldig is tot de einddatum van een huidige (nog geldige) kaart, plus één dag meestal.

Dat kan dan om maximaal een week of 10 extra gaan (bij verlenging via NS, verzoek nieuwe pasfoto), en maximaal 6 weken bij verlenging via OV-chipkaart.

Kan het morgen wel navragen op Twitter, als ze weer aanwezig zijn.

Dat klopt helemaal. Ik sta er nog wel van te kijken dat je een kaart die een langere geldigheid heeft dan 6 jaar niet gekoppeld kan worden. Dat zal wel systeemtechnisch niet mogelijk zijn.

Badge +3

Dat klopt helemaal. Ik sta er nog wel van te kijken dat je een kaart die een langere geldigheid heeft dan 6 jaar niet gekoppeld kan worden. Dat zal wel systeemtechnisch niet mogelijk zijn.

Systeemtechnisch zal het wel om een standaard controle van de opgegeven datum zijn om tikfouten te voorkomen. Dat is natuurlijk heel simpel op te lossen door die check wat te versoepelen (2027 toestaan als jaartal).

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht inderdaad wel dat anonieme kaarten een langere geldigheid dan 5 jaar konden hadden maar dacht dat het dan maar maximaal 5 jaar en 6 maanden was of anders maximaal precies 6 jaar, in ieder geval niet langer dan 6 jaar, dan kan een winkel de kaarten een jaar lang in voorraad hebben voor de geldigheid van verkochte kaarten onder de 5 jaar komt.

De onmogelijkheid in MijnNS om kaarten met een geldigheid van meer dan 6 jaar te koppelen zou dan logisch zijn, als er geen kaarten met een geldigheid van meer dan 6 jaar zijn,hoef dat ook niet te kunnen.

Gelukkig blijven de gegevens gewoon opgeslagen van de afgelopen 18 maanden en zal er niks verloren gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het blijft natuurlijk vreemd dat iemand een kaart krijgt die niet te koppelen valt. Is zo'n kaart dan wel te koppelen bij OV-chipkaart.nl?

Kun je dan met zo'n kaart wel GTBV vragen zonder MijnNS? Of hikt die dan ook op de verlooptijd?

En als iemand iedere maand reiskosten moet declaren bij een werkgever loop je ook tegen een probleem aan, dat zou dan in dit geval als het goed is pas na 1 juli kunnen. 

Alle gegevens blijven opgeslagen. Na de koppeling kan je deze gewoon inzien, uitprinten en desnoods een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar kun je dan wel voor de koppeling een GTBV claim indienen zonder MijnNS?

Ik weet niet wanneer TS de kaart heeft ontvangen maar als dat langer dan 6 jaar plus 3 maanden voor de verloopdatum wasen je maximaal tot maanden terug een GTBV claim kan indienen, dan kan het zo zijn dat je te laat bent met je claim als het pas kan nadat je kan koppelen.

Badge +3

Voor GTbV via het formulier 'Zonder Mijn NS’ hoef je een kaart niet te koppelen, en wordt ook niet naar de einddatum gevraagd. Dat scheelt weer :sweat_smile:

Apart dat het formulier voor een tijdsnotatie (nog steeds!) vraagt om uu:mm dus 8:25 of 08.25 of 0825 wordt niet geaccepteerd!

Telefoonnummer 0100000000 is wel prima (ook bij je Mijn NS gegevens), zolang het maar 10 cijfers zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was dus mijn vraag. Dat er niet gevraagd wordt naar een einddatum wil niet automatisch betekenen dat er achter de schermen niet naar gekeken wordt. 

En het blijft superonhandig dat je dan geen reishistorie kan downloaden en declaren bij bv een werkgever. Sommigen zijn gezien bepaalde topics hier heel strict qua datum van indienen.

Over 6 dagen kan de topic de topic starter deze koppelen en gewoon zijn reisgeschiedenis inzien. Onhandig is het zeker. Ik zet intern een signaal door dat dit is gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

6 dagen? Het is nu pas mei, volgende week is het 1 juni en de verloopdatum is 1 juli 2027. Dus TS moet meer dan een maand wachten.

Je hebt gelijk. Dat is inderdaad wel erg lang. Als Electricmud mij een privébericht wilt sturen dan zal ik dit voor hem/haar uitzoeken. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken. Ik dien dan wel persoonlijke gegevens te ontvangen. Ik hoop niet dat dat een probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

Jij wil denk gewoon dat het snel juli is. Heb je dan vakantie of zo? :grin:

Je hebt me door. Dat klopt en is tevens juist. Maar liefst 3 weken!

Ik ben nog in gesprek met ElectricMud om dit op te lossen.

Reageer