beantwoord

OV-kaart op naam 65+

• 29 september 2019
  • 17 reacties
  • 519 Bekeken

onder gerelateerde topics heb ik de vraag gelezen van 65+ en ov kaart.
Het antwoord van NS is ontwijkend van de vraag. Ik heb persoonlijk een OV-kaart 65+.
Reis met openbaar vervoer, bus, tramsets. tegen gereduceerd tarief. Waarom niet ook bij de NS;
Als ik met de Trein wil reizen, moet ik GEWOON m'n Pers.OV kaart direct kunnen gebruiken en niet eerst extra abonnementen afsluiten o.d. of sites bekijken met speciale ACTIE treinkaartjes, waarbij je de OV-kaart in het geheel niet gebruikt.
Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan met bus-trams etc.
met vr. groet, JanC
icon

Beste antwoord door Robert B 29 september 2019, 15:05

Welkom bij de NS Community!

Bij 65+ (of jonger dan 12) krijg je automatisch 34% korting op reizen met bus/tram/metro als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. In sommige steden/regio's zijn er zelfs gratis reizen (daluren) abonnementen voor senioren.

Bij treinen niet, maar je kunt een ov-chipkaart (met voldoende saldo er op) gewoon direct gebruiken voor de trein.

Waar gaat dit mis dan? Met andere woorden, wie of wat verplicht u om eerst een abonnement af te sluiten of een actiekaartje te kopen?

Bus/tram/metro maatschappijen (en regionale treinvervoerders zoals Arriva/Keolis/Connexxion) krijgen de nodige subsidie vanuit de provincies, maar de NS niet.

Dat u dat graag anders zou zien snap ik, maar het is zoals het is.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Bij 65+ (of jonger dan 12) krijg je automatisch 34% korting op reizen met bus/tram/metro als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. In sommige steden/regio's zijn er zelfs gratis reizen (daluren) abonnementen voor senioren.

Bij treinen niet, maar je kunt een ov-chipkaart (met voldoende saldo er op) gewoon direct gebruiken voor de trein.

Waar gaat dit mis dan? Met andere woorden, wie of wat verplicht u om eerst een abonnement af te sluiten of een actiekaartje te kopen?

Bus/tram/metro maatschappijen (en regionale treinvervoerders zoals Arriva/Keolis/Connexxion) krijgen de nodige subsidie vanuit de provincies, maar de NS niet.

Dat u dat graag anders zou zien snap ik, maar het is zoals het is.
Het gaat mij hierom dat 65+ houders van een OV-kaart, 34% korting ontvangen op reizen met bus/tram/metro.
WAAROM wordt deze korting bij NS NIET toegepast. Gepensioneerden zijn er al 10 jaar op achteruit gegaan in koopkracht. Dus als zij met de trein willen reizen tegen een gereduceerd tarief moet ze wel allerlei sites bekijken om een voordeliger treinkaartje te kopen.
Is het niet eenvoudiger de eerst genoemde kortingspercentage ook voor de NS toe te passen.
Badge +3
Een antwoord daarop zou NS zelf moeten geven.

Dit is een reizigersforum maar misschien kan een moderator (of andere NS medewerker of ingewijde) ook hier iets over vertellen? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Zoals gezegd is dat omdat bus/tram/metro maatschappijen subsidie krijgen en de NS krijgt die niet.
Door die subsidie betaalt u zelf deels mee aan de korting die u krijgt, want die subsidie moet ook weer ergens vandaan komen (belasting).
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat mij hierom dat 65+ houders van een OV-kaart, 34% korting ontvangen op reizen met bus/tram/metro.
WAAROM wordt deze korting bij NS NIET toegepast. Gepensioneerden zijn er al 10 jaar op achteruit gegaan in koopkracht. Dus als zij met de trein willen reizen tegen een gereduceerd tarief moet ze wel allerlei sites bekijken om een voordeliger treinkaartje te kopen.
Is het niet eenvoudiger de eerst genoemde kortingspercentage ook voor de NS toe te passen.

Dat is simpel. Bus/tram/metro krijgen van de staat subsidie om o.a. senioren en scholieren tegen gereduceerde prijs te vervoeren. De spoorwegen worden echter al sinds ruim 20 jaar niet meer gesubsidieerd en zouden eventuele kortingen dus uit eigen zak moeten betalen. En daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

Anders gezegd: u moet met uw klacht bij de Tweede Kamer zijn die dit ooit heeft beslist.
Hallo Jan C, welkom op de NS Community.

Er is geen recht om korting te krijgen in de trein op basis van je leeftijd. Dit is er ook niet bij andere Nederlandse treinvervoerders (voor zover ik weet). Korting op Weekend Vrij, Dal Vrij en bijvoorbeeld Keuzedagen zijn vanaf 65 jaar mogelijk (Keuzedagen al vanaf 60 jaar). Je kan gewoon je persoonlijke OV-chipkaart gebruiken zonder er eerst een abonnement op te zetten. Je krijgt dan alleen geen korting.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het achteruitgaan van de koopkracht is de politiek uw aanspreekpunt. Daar kunt u ook uw vraag om 65+korting bij NS neerleggen.
Reputatie 4

Ach ach ach, die arme oudere mensen toch...

Vanaf 12 jaar betalen kinderen en jongeren gewoon het volle pond, terwijl er voor 60+'ers allerlei kortingen zijn op abonnementen en er voor een paar euro extra zelfs zeven dagen per jaar vrij gereisd kan worden. En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden. Bovendien moeten deze mensen nog maar afwachten of er later überhaupt nog iets in de pensioenpotten zit.
Reputatie 7
Badge +3
@dennistd die 65+er van nu heeft gewerkt (voor zover deze werk had tijdens de grote werkloosheid in de jaren 80) voor de huidige welvaart waar jij de vruchten van plukt. Geen kidsvrij en gen SPR voor hen. En niet iedere 65+er heeft (een gekort) pensioen maar gewoon alleen AOW. Een beetje respect mag best. (Opstaan voor een oudere in OV mag ook)

Vanaf 65+ zijn er goedkopere abonnementen (niet vanaf 60+, daarvoor alleen keuzedagen bij daluren/voordeelurenabonnement).
Ik zie toch dat er een discussie ontstaat, vandaar dat ik toch nog even reageer. Op heel veel plekken worden er zaken geregeld voor 65+ers, zo ook bij het Openbaar Vervoer. Dat het voor discussie zorgt is duidelijk als je de reacties van MoDe en dennistd leest. Het staat bedrijven echter vrij om zelf te kiezen voor een methode om die groeiende groep tegemoet te komen. NS heeft, in plaats van een algehele korting voor de hele groep, gekozen voor 2 zaken. Allereerst krijgen reizigers van 65 jaar en ouder korting op de door senioren meest gebruikte NS abonnementen. Daarnaast bieden we een specifiek product voor reizigers van 60 jaar en ouder, de Keuzedagen. Daarmee is NS van mening te voldoen aan de behoefte die er is bij reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf 12 jaar betalen kinderen en jongeren gewoon het volle pond, terwijl er voor 60+'ers allerlei kortingen zijn op abonnementen en er voor een paar euro extra zelfs zeven dagen per jaar vrij gereisd kan worden. En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden. Bovendien moeten deze mensen nog maar afwachten of er later überhaupt nog iets in de pensioenpotten zit.
Die oudere mensen werkten toen zij 25 waren tegen een salaris waar jij nog niet eens je bed voor uit wil komen. Een auto was de eerste zoveel jaar onbetaalbaar en over een eigen huis begon je eens na te denken als je 35 was en een goede baan had.

Dat was in de tijd dat de OV-studentenkaart en studieleningen nog niet bestonden en je alleen kon studeren als je ouders daarvoor het geld konden en wilden ophoesten. Enige alternatief was om naast fulltime werken te studeren van je eigen salaris in de avond en het weekend.

Dat neemt niet weg dat ook ik generieke kortingen (tenzij commercieel gebasseerd zoals bij NS) niet meer van deze tijd vindt.
Reputatie 7
Badge +4
En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden.

Dat is niet juist. Het geld zit zeker bij de bejaarden, en dat is altijd zo geweest. Dat is echter maar 15 procent. De bejaarden van nu behoren tot de lost generation die er vaak naast greep en de prijs voor de crisis heeft betaald. De huidige welvaart is niet zo vanzelfsprekend en is er mede door mogelijk gemaakt. Grote groepen bejaarden leven op basis van een AOW- uitkering met lang niet altijd nog een pensioentje. De stille armoede die niet gezien wordt, maar voor de drommel wel is.

Met een beetje sociaal gevoel in je donder, zijn de faciliteiten in de vorm van twee goedkope abonnementen die de meeste bejaarden niet eens kunnen betalen, echt niet overdreven. Bruikbaar is er vooral het systeem van de keuzedagen. Bejaarden zouden veelal ook niet geholpen zijn met een derde korting in de trein, omdat dan de tarieven nog niet zijn op te brengen. Er is veel welvaart gelukkig, en de werkende middengroepen hebben het goed, maar verkijk je niet op de stille armoede onder de ouderen.

Het is inderdaad een zaak van de volksvertegenwoordiging en niet van NS. Het beleid van de afgelopen vijftien jaar was niet gericht op het verbeteren van de positie van de ouderen in de samenleving, dat is voor een ieder helder.

NS mag best een bedrijf zijn, en toch faciliteiten bieden op grond van. sociale argumenten. Wat respect voor de oudere mensen kan zeker geen kwaad en zeker niet als de de huidige welvaart mede mogelijk hebben gemaakt door fors in te leveren.

De kwaliteit van de samenleving herken je aan hoe die omgaat met kinderen, ouderen en echt zwakkeren.

Verder sluit ik me aan bij Mode, Jouke en Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Grote groepen bejaarden leven op basis van een AOW- uitkering met lang niet altijd nog een pensioentje.
Het gaat volgens de laatste gegevens om 15% van de AOW'ers die leven op het niveau van alleen AOW.

Het gaat daarbij voornamelijk om migranten (die hebben vaak wel pensioen maar slechts een gedeeltelijke AOW) en daarnaast om vrouwen die nooit gewerkt hebben en zelfstandigen die nooit gespaard hebben.
Reputatie 7
Badge +4
onder gerelateerde topics heb ik de vraag gelezen van 65+ en ov kaart. Het antwoord van NS is ontwijkend van de vraag. Ik heb persoonlijk een OV-kaart 65+. Reis met openbaar vervoer, bus, tramsets. tegen gereduceerd tarief. Waarom niet ook bij de NS; Als ik met de Trein wil reizen, moet ik GEWOON m'n Pers.OV kaart direct kunnen gebruiken en niet eerst extra abonnementen afsluiten o.d. of sites bekijken met speciale ACTIE treinkaartjes, waarbij je de OV-kaart in het geheel niet gebruikt. Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan met bus-trams etc. met vr. groet, JanC

Met de combinatie Dalvoordeelabonnement en Keuzedagen reist u goedkoop en zeker bij lange afstanden is de korting al snel meer dan een derde. Deze combinatie is niet voor niets zo populair. In een aansluitende bus heeft u dan gewoon een derde korting.

Een keuzedag kost € 3,65 en u kunt er een hele dag mee reizen zo ver en zo veel als u wilt. In de praktijk wel veelal na negen uur en er is geen middagspits.

Het gaat om mensen die hun leven lang een relatief laag inkomen hadden en kinderen grootbrachten, met als gevolg AOW en een klein pensioentje. Dan is het nog steeds geen weelde. En om op de discussie terug te komen: dan zijn keuzedagen een mooie optie. Met weinig geld is iets al snel veel.

Keuzedagen werken mogelijk wat moeilijker, maar zijn toch heel goedkoop.
Reputatie 4
Hoe je er ook over denkt er zijn landen waar je als 65 plusser bij veel winkels, restaurants, bij de apotheek en bij al het openbaar vervoer korting krijgt. Ze krijgen er geen compensatie voor en bijna al het OV zijn zelfstandige opererende particulieren die flink voor hun licentie moeten betalen.
Kennelijk zijn de bedrijven en de mensen daar wat socialer dan hier.
Reputatie 7
Badge +3
In welke land moeten OV-bedrijven betalen voor hun licentie???
Reputatie 4
In welke land moeten OV-bedrijven betalen voor hun licentie???
Op de Filipijnen
Op de PNR, de nationale spoorwegen en een paar light rail trajecten na moeten alle personen vervoerders, busmaatschappijen, jeepney en tricycles betalen voor hun licentie aan de LTFRB, The Land Transportation Franchising and Regulatory Board, een afdeling van DOTr, Department of Transportation.
Ook individuele chauffeurs van GRAB en UBER moeten daar een licentie aanvragen. De busbedrijven zijn allemaal in particuliere handen. De meeste jeepneys en tricycles zijn prive bezit. Elk busbedrijf en elke jeepney of tricycle krijgt een licentie voor een vaste route.
De prijzen voor een rit met een jeepney: de eerste 4 km ongeveer 17 eurocent, elke volgende kilometer 2,5 eurocent. STUDENT/ELDERLY/DISABLED 20% Discount Er passen/mogen max 24 mensen mee. Meestal passen er maar 18 in. De overheid stelt de tarieven vast! Omgerekend zou de het vervoer hier dan iets van € 1,10 voor de eerste 4 kilometer kosten en iets van 18 cent voor elke volgende kilometer zijn
Met de bussen betaal je afhankelijk van het comfort, iets wat enigszins lijkt op een touringcar heeft al TV aan boord, tot superdeluxe met vliegtuigstoelen toilet en drankjes voor de langste routes. Op al die bussen zitten 2 man, chauffeur en conducteur. Daar betaal je dan ook voor.

Reageer