beantwoord

OV-kaart op naam 65+

  • 29 september 2019
  • 26 reacties
  • 1346 Bekeken

onder gerelateerde topics heb ik de vraag gelezen van 65+ en ov kaart.
Het antwoord van NS is ontwijkend van de vraag. Ik heb persoonlijk een OV-kaart 65+.
Reis met openbaar vervoer, bus, tramsets. tegen gereduceerd tarief. Waarom niet ook bij de NS;
Als ik met de Trein wil reizen, moet ik GEWOON m'n Pers.OV kaart direct kunnen gebruiken en niet eerst extra abonnementen afsluiten o.d. of sites bekijken met speciale ACTIE treinkaartjes, waarbij je de OV-kaart in het geheel niet gebruikt.
Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan met bus-trams etc.
met vr. groet, JanC
icon

Beste antwoord door Robert B 29 september 2019, 15:05

Welkom bij de NS Community!

Bij 65+ (of jonger dan 12) krijg je automatisch 34% korting op reizen met bus/tram/metro als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. In sommige steden/regio's zijn er zelfs gratis reizen (daluren) abonnementen voor senioren.
 

Bekijk origineel

26 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij 65+ (of jonger dan 12) krijg je automatisch 34% korting op reizen met bus/tram/metro als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. In sommige steden/regio's zijn er zelfs gratis reizen (daluren) abonnementen voor senioren.
 

Het gaat mij hierom dat 65+ houders van een OV-kaart, 34% korting ontvangen op reizen met bus/tram/metro.
WAAROM wordt deze korting bij NS NIET toegepast. Gepensioneerden zijn er al 10 jaar op achteruit gegaan in koopkracht. Dus als zij met de trein willen reizen tegen een gereduceerd tarief moet ze wel allerlei sites bekijken om een voordeliger treinkaartje te kopen.
Is het niet eenvoudiger de eerst genoemde kortingspercentage ook voor de NS toe te passen.
Badge +3

Een antwoord daarop zou NS zelf moeten geven.

Dit is een reizigersforum maar misschien kan een moderator (of andere NS medewerker of ingewijde) ook hier iets over vertellen? 🤔

Subsidie bus/tram/metro heeft NS niets aan.. 

Reputatie 7
Badge +3
Zoals gezegd is dat omdat bus/tram/metro maatschappijen subsidie krijgen en de NS krijgt die niet.
Door die subsidie betaalt u zelf deels mee aan de korting die u krijgt, want die subsidie moet ook weer ergens vandaan komen (belasting).
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat mij hierom dat 65+ houders van een OV-kaart, 34% korting ontvangen op reizen met bus/tram/metro.
WAAROM wordt deze korting bij NS NIET toegepast. Gepensioneerden zijn er al 10 jaar op achteruit gegaan in koopkracht. Dus als zij met de trein willen reizen tegen een gereduceerd tarief moet ze wel allerlei sites bekijken om een voordeliger treinkaartje te kopen.
Is het niet eenvoudiger de eerst genoemde kortingspercentage ook voor de NS toe te passen.

Dat is simpel. Bus/tram/metro krijgen van de staat subsidie om o.a. senioren en scholieren tegen gereduceerde prijs te vervoeren. De spoorwegen worden echter al sinds ruim 20 jaar niet meer gesubsidieerd en zouden eventuele kortingen dus uit eigen zak moeten betalen. En daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

Anders gezegd: u moet met uw klacht bij de Tweede Kamer zijn die dit ooit heeft beslist.
Hallo Jan C, welkom op de NS Community.

Er is geen recht om korting te krijgen in de trein op basis van je leeftijd. Dit is er ook niet bij andere Nederlandse treinvervoerders (voor zover ik weet). Korting op Weekend Vrij, Dal Vrij en bijvoorbeeld Keuzedagen zijn vanaf 65 jaar mogelijk (Keuzedagen al vanaf 60 jaar). Je kan gewoon je persoonlijke OV-chipkaart gebruiken zonder er eerst een abonnement op te zetten. Je krijgt dan alleen geen korting.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het achteruitgaan van de koopkracht is de politiek uw aanspreekpunt. Daar kunt u ook uw vraag om 65+korting bij NS neerleggen.
Reputatie 5
Het gaat mij hierom dat 65+ houders van een OV-kaart, 34% korting ontvangen op reizen met bus/tram/metro.
WAAROM wordt deze korting bij NS NIET toegepast. Gepensioneerden zijn er al 10 jaar op achteruit gegaan in koopkracht. Dus als zij met de trein willen reizen tegen een gereduceerd tarief moet ze wel allerlei sites bekijken om een voordeliger treinkaartje te kopen.
Is het niet eenvoudiger de eerst genoemde kortingspercentage ook voor de NS toe te passen.


Ach ach ach, die arme oudere mensen toch...

Vanaf 12 jaar betalen kinderen en jongeren gewoon het volle pond, terwijl er voor 60+'ers allerlei kortingen zijn op abonnementen en er voor een paar euro extra zelfs zeven dagen per jaar vrij gereisd kan worden. En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden. Bovendien moeten deze mensen nog maar afwachten of er later überhaupt nog iets in de pensioenpotten zit.
Reputatie 7
Badge +3
@dennistd die 65+er van nu heeft gewerkt (voor zover deze werk had tijdens de grote werkloosheid in de jaren 80) voor de huidige welvaart waar jij de vruchten van plukt. Geen kidsvrij en gen SPR voor hen. En niet iedere 65+er heeft (een gekort) pensioen maar gewoon alleen AOW. Een beetje respect mag best. (Opstaan voor een oudere in OV mag ook)

Vanaf 65+ zijn er goedkopere abonnementen (niet vanaf 60+, daarvoor alleen keuzedagen bij daluren/voordeelurenabonnement).
Ik zie toch dat er een discussie ontstaat, vandaar dat ik toch nog even reageer. Op heel veel plekken worden er zaken geregeld voor 65+ers, zo ook bij het Openbaar Vervoer. Dat het voor discussie zorgt is duidelijk als je de reacties van MoDe en dennistd leest. Het staat bedrijven echter vrij om zelf te kiezen voor een methode om die groeiende groep tegemoet te komen. NS heeft, in plaats van een algehele korting voor de hele groep, gekozen voor 2 zaken. Allereerst krijgen reizigers van 65 jaar en ouder korting op de door senioren meest gebruikte NS abonnementen. Daarnaast bieden we een specifiek product voor reizigers van 60 jaar en ouder, de Keuzedagen. Daarmee is NS van mening te voldoen aan de behoefte die er is bij reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf 12 jaar betalen kinderen en jongeren gewoon het volle pond, terwijl er voor 60+'ers allerlei kortingen zijn op abonnementen en er voor een paar euro extra zelfs zeven dagen per jaar vrij gereisd kan worden. En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden. Bovendien moeten deze mensen nog maar afwachten of er later überhaupt nog iets in de pensioenpotten zit.
Die oudere mensen werkten toen zij 25 waren tegen een salaris waar jij nog niet eens je bed voor uit wil komen. Een auto was de eerste zoveel jaar onbetaalbaar en over een eigen huis begon je eens na te denken als je 35 was en een goede baan had.

Dat was in de tijd dat de OV-studentenkaart en studieleningen nog niet bestonden en je alleen kon studeren als je ouders daarvoor het geld konden en wilden ophoesten. Enige alternatief was om naast fulltime werken te studeren van je eigen salaris in de avond en het weekend.

Dat neemt niet weg dat ook ik generieke kortingen (tenzij commercieel gebasseerd zoals bij NS) niet meer van deze tijd vindt.
Reputatie 7
Badge +4
En dit terwijl het inkomen en vermogen van de groep onder de 25 jaar vele malen ligger liggen dan voor de groep gepensioneerden.

Dat is niet juist. Het geld zit zeker bij de bejaarden, en dat is altijd zo geweest. Dat is echter maar 15 procent. De bejaarden van nu behoren tot de lost generation die er vaak naast greep en de prijs voor de crisis heeft betaald. De huidige welvaart is niet zo vanzelfsprekend en is er mede door mogelijk gemaakt. Grote groepen bejaarden leven op basis van een AOW- uitkering met lang niet altijd nog een pensioentje. De stille armoede die niet gezien wordt, maar voor de drommel wel is.

Met een beetje sociaal gevoel in je donder, zijn de faciliteiten in de vorm van twee goedkope abonnementen die de meeste bejaarden niet eens kunnen betalen, echt niet overdreven. Bruikbaar is er vooral het systeem van de keuzedagen. Bejaarden zouden veelal ook niet geholpen zijn met een derde korting in de trein, omdat dan de tarieven nog niet zijn op te brengen. Er is veel welvaart gelukkig, en de werkende middengroepen hebben het goed, maar verkijk je niet op de stille armoede onder de ouderen.

Het is inderdaad een zaak van de volksvertegenwoordiging en niet van NS. Het beleid van de afgelopen vijftien jaar was niet gericht op het verbeteren van de positie van de ouderen in de samenleving, dat is voor een ieder helder.

NS mag best een bedrijf zijn, en toch faciliteiten bieden op grond van. sociale argumenten. Wat respect voor de oudere mensen kan zeker geen kwaad en zeker niet als de de huidige welvaart mede mogelijk hebben gemaakt door fors in te leveren.

De kwaliteit van de samenleving herken je aan hoe die omgaat met kinderen, ouderen en echt zwakkeren.

Verder sluit ik me aan bij Mode, Jouke en Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Grote groepen bejaarden leven op basis van een AOW- uitkering met lang niet altijd nog een pensioentje.
Het gaat volgens de laatste gegevens om 15% van de AOW'ers die leven op het niveau van alleen AOW.

Het gaat daarbij voornamelijk om migranten (die hebben vaak wel pensioen maar slechts een gedeeltelijke AOW) en daarnaast om vrouwen die nooit gewerkt hebben en zelfstandigen die nooit gespaard hebben.
Reputatie 7
Badge +4
onder gerelateerde topics heb ik de vraag gelezen van 65+ en ov kaart. Het antwoord van NS is ontwijkend van de vraag. Ik heb persoonlijk een OV-kaart 65+. Reis met openbaar vervoer, bus, tramsets. tegen gereduceerd tarief. Waarom niet ook bij de NS; Als ik met de Trein wil reizen, moet ik GEWOON m'n Pers.OV kaart direct kunnen gebruiken en niet eerst extra abonnementen afsluiten o.d. of sites bekijken met speciale ACTIE treinkaartjes, waarbij je de OV-kaart in het geheel niet gebruikt. Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan met bus-trams etc. met vr. groet, JanC

Met de combinatie Dalvoordeelabonnement en Keuzedagen reist u goedkoop en zeker bij lange afstanden is de korting al snel meer dan een derde. Deze combinatie is niet voor niets zo populair. In een aansluitende bus heeft u dan gewoon een derde korting.

Een keuzedag kost € 3,65 en u kunt er een hele dag mee reizen zo ver en zo veel als u wilt. In de praktijk wel veelal na negen uur en er is geen middagspits.

Het gaat om mensen die hun leven lang een relatief laag inkomen hadden en kinderen grootbrachten, met als gevolg AOW en een klein pensioentje. Dan is het nog steeds geen weelde. En om op de discussie terug te komen: dan zijn keuzedagen een mooie optie. Met weinig geld is iets al snel veel.


Keuzedagen werken mogelijk wat moeilijker, maar zijn toch heel goedkoop.
Reputatie 5
Hoe je er ook over denkt er zijn landen waar je als 65 plusser bij veel winkels, restaurants, bij de apotheek en bij al het openbaar vervoer korting krijgt. Ze krijgen er geen compensatie voor en bijna al het OV zijn zelfstandige opererende particulieren die flink voor hun licentie moeten betalen.
Kennelijk zijn de bedrijven en de mensen daar wat socialer dan hier.
Reputatie 7
Badge +3
In welke land moeten OV-bedrijven betalen voor hun licentie???
Reputatie 5
In welke land moeten OV-bedrijven betalen voor hun licentie???
Op de Filipijnen
Op de PNR, de nationale spoorwegen en een paar light rail trajecten na moeten alle personen vervoerders, busmaatschappijen, jeepney en tricycles betalen voor hun licentie aan de LTFRB, The Land Transportation Franchising and Regulatory Board, een afdeling van DOTr, Department of Transportation.
Ook individuele chauffeurs van GRAB en UBER moeten daar een licentie aanvragen. De busbedrijven zijn allemaal in particuliere handen. De meeste jeepneys en tricycles zijn prive bezit. Elk busbedrijf en elke jeepney of tricycle krijgt een licentie voor een vaste route.
De prijzen voor een rit met een jeepney: de eerste 4 km ongeveer 17 eurocent, elke volgende kilometer 2,5 eurocent. STUDENT/ELDERLY/DISABLED 20% Discount Er passen/mogen max 24 mensen mee. Meestal passen er maar 18 in. De overheid stelt de tarieven vast! Omgerekend zou de het vervoer hier dan iets van € 1,10 voor de eerste 4 kilometer kosten en iets van 18 cent voor elke volgende kilometer zijn
Met de bussen betaal je afhankelijk van het comfort, iets wat enigszins lijkt op een touringcar heeft al TV aan boord, tot superdeluxe met vliegtuigstoelen toilet en drankjes voor de langste routes. Op al die bussen zitten 2 man, chauffeur en conducteur. Daar betaal je dan ook voor.

Zoals gezegd is dat omdat bus/tram/metro maatschappijen subsidie krijgen en de NS krijgt die niet.
Door die subsidie betaalt u zelf deels mee aan de korting die u krijgt, want die subsidie moet ook weer ergens vandaan komen (belasting).

De NS krijgt dit nu WEL, anders gaan ze over de kop.
Als ze meer reizigers willen, dan zouden ze eens wat kunnen doen om de 65+ aan boord te halen tijdens de rustige uren.

Sluit de piek maar gerust uit. Maar er zijn vele, vele uren dat de trein praktisch leeg is. Met de zelfde 34% korting die we op de BTM krijgen, zal er veel meer gereisd worden.
 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals gezegd is dat omdat bus/tram/metro maatschappijen subsidie krijgen en de NS krijgt die niet.
Door die subsidie betaalt u zelf deels mee aan de korting die u krijgt, want die subsidie moet ook weer ergens vandaan komen (belasting).

De NS krijgt dit nu WEL, anders gaan ze over de kop.
Als ze meer reizigers willen, dan zouden ze eens wat kunnen doen om de 65+ aan boord te halen tijdens de rustige uren.

Sluit de piek maar gerust uit. Maar er zijn vele, vele uren dat de trein praktisch leeg is. Met de zelfde 34% korting die we op de BTM krijgen, zal er veel meer gereisd worden.
 


Het lijkt dat NS alles doet om reizigers binnen te halen die niet zullen investeren in abonnementen door weer samenreiskorting en groepskaarten aan te bieden. En voor de 'fun'reiziger fietskaartje. Was beter geweest om pas per 1 augustus dit soort kaartjes aan te bieden, om degenen die nog abonnementen, uitgestelde Keuzedagen/actiekaartjes als eersten terug te laten keren in de trein.

Ik heb mijn abonnementen (nog) niet opgezegd…..

 

Wat zou beter zijn: tienduizenden lege stoelen, of tienduizenden bezette stoelen tegen een 66% tarief?

Natuurlijk richten ze zich dan liever op de VOLLE MEP betalers.
Maar zorg dan voor minimaal internet op lange ritten tussen b.v. Amsterdam en Berlijn.

Er zullen steeds meer mensen voor de trein kiezen wanneer er goed voor ze gezorgd wordt.
Dwz. RUST (of WERK) cabines, en controle.
Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan de perfecte ICE van de DB. Gewoon ‘n keertje meerijden tussen Berlijn en München.

Zolang maskers wel verplicht zijn, zullen ze gedragen moeten worden. Maar zo lang de dwarsliggers niet bestraft worden, zijn veel reizigers angstig.
Het is uiteindelijk een dodelijk virus.
 

Badge +3

Zolang maskers wel verplicht zijn, zullen ze gedragen moeten worden. Maar zo lang de dwarsliggers niet bestraft worden, zijn veel reizigers angstig.
Het is uiteindelijk een dodelijk virus.

Oh gaan we die kant weer op? Ik vind het prima ‘dan maar niet met het ov eventjes’ Totdat ik weet dat het ‘veilig’ is en iedereen een mondneus dingetje draagt.

Wie die keuze niet heeft (noodzakelijk ov) loopt inderdaad een risico om dood te gaan! Die mensen zul je dus ook niet in een supermarkt zien en zo.. Het uurtje voor senioren waar 2 personen op af komen uitgezonderd, maar dat is ook alweer afgeschaft door de supers, schande!

Ter illustratie.. in een taxi moet sowieso de chauf een maskertje op! En kids tot 12 geen probleem. Daarna tot 18 jaar wél (ongeacht de afstand tot anderen), maar bij 18+ mag iemand gewoon mee zolang je 1,5 meter afstand kan houden. Snapt u het nog?

Het is inderdaad vergelijkbaar met het kleuterklasje van @Loes soms.

Robert, Robert, Robert,

Dat klinkt wel weer vreselijk zuur.
Je hebt duidelijk weinig anders te doen dan hier je medemens af te bekken om je gelijk te halen.
 

Zelfs ‘s werelds meest ervaren epidemiologen geven openlijk toe dat ze nog bar weinig weten van dit bijzondere virus.
Wat WEL bekend is dat afstand houden, een masker dragen wanneer je je in groepen begeeft, regelmatig handen wassen, mond, neus en ogen zo min mogelijk aanraken, etc. de kans van besmetting sterk verkleind.
Iedereen die regelmatig de internationale pers leest weet dit (en nee, ik bedoel niet Fakebook or Twitter!).

Hiervan is ook meer dan voldoende bewijs.
Bv. cafébezoekers waarvan er tientallen ziek zijn geworden na een avondje uit in een bar - voorbeelden genoeg.

Voor hen die er nog nooit een gedragen hebben is een masker wellicht wat lastig. Maar om er nu zo’n drama over te maken.

Zij die weigeren het te dragen gaan dan maar op de fiets, met de auto of helemaal niet.
En bij overtreding dan maar een bon. Bepaalde regels worden pas begrepen wanneer je flink in de portemonnaie grijpt! 
 

Reputatie 7
Badge +3

Zolang maskers wel verplicht zijn, zullen ze gedragen moeten worden. Maar zo lang de dwarsliggers niet bestraft worden, zijn veel reizigers angstig.
Het is uiteindelijk een dodelijk virus.

Mondkapjes hebben natuurlijk niets te maken met het feit dat er niet standaard voor 65+-ers 34% korting wordt gegeven zoals in de bus of metro. Klachten over niet dragen of handhaving er op kunt u kwijt in diverse andere topcs.

Voor een 65+ers die te angstig is om te reizen maakt het niet uit of hij/zij voor de volle mep reist of met korting. Of wilt u soms voor korting wel meer risico lopen? De 34% 65+ korting is er niet bij NS en zal er ook niet komen. Iedereen kan een kortingsabonnement kopen waarmee met 40% korting in de daluren kan worden gereisd en mensen boven de 60 kunnen daar dit jaar nog Keuzedagen bij kopen waarmee per dag voor nog geen 4 euro kan worden gereisd. Ook kunt u als 65+er korting krijgen op een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement. Verder zijn er normaal gesproken (maar vanwege Corona nu tijdelijk niet) allerlei actiekaartjes waarmee goedkoop kan worden gereisd. Kortom genoeg mogelijkheiden om voor een lagere prijs te reizen.

De mondkapjes hebben in dit geval te maken met de bezetting. Huisregels stellen en ze niet hanteren is nutteloos. Veel mensen zullen NIET reizen wanneer veiligheid en comfort ontbreken!

Ik reis vooral veel lange afstand, en gebruik de trein indien beschikbaar, ongeacht de prijs.
Maar bij gebrek aan comfort meestal niet.

Het is lang niet alleen de 65+ groep die zich ongemakkelijk voelt wanneer de omgeving zich niet aan de regels houdt. 
Ze hebben wel veel tijd. Dus wanneer de NS de kar graag vol wil hebben, zouden ze zich daarop eens kunnen richten. 

“Voor een 65+er die te angstig is om te reizen maakt het niet uit of hij/zij voor de volle mep reist of met korting.”
Dit geldt voor ALLE mensen die geen zin hebben om het virus van een medereiziger op te lopen. Zolang de NS er niet voor zorgt dat de passagiers VEILIG kunnen reizen, zal het niets worden!

Reputatie 7
Badge +3

De hele mondkapjes discussie heeft niets te maken met de 65+ korting, waar dit topic voor geopend is.

Reageer