ov kaart verlopen en geen nieuwe gekregen | NS Community
beantwoord

ov kaart verlopen en geen nieuwe gekregen

  • 3 September 2022
  • 33 reacties
  • 1572 Bekeken

Goedemorgen, ik werd zojuist onaangenaam verrast op het station. Mijn kaart blijkt verlopen en ik heb geen melding of nieuwe kaart gehad van Ns. (Ns flex abonnement). Nu een duur papieren kaartje gekocht... En hoe krijg ik nu alsnog een nieuwe ov kaart? 

Groet, Dina 

icon

Beste antwoord door Momo 3 September 2022, 13:07

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U kunt kaartvernieuwing aanvragen op de site van OV-chipkaart.nl. Als u een Flexabonnement hebt van €5,10 per maand of meer kunt u de kosten voor deze nieuwe kaart terug vragen bij NS.

En in het geval dat je reist met een abonnement kun je via de klantenservice van NS beroep doen op tijdelijk reisrecht en een compensatie voor het ticket op vol tarief. 

Reputatie 7
Badge +3

Leuk en aardig, die workaround. Maar wanneer gaat dit proces nou 's goed ingericht worden?

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk en aardig, die workaround. Maar wanneer gaat dit proces nou 's goed ingericht worden?

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

 

Ik heb zonder dat ik er iets voor moest doen een nieuwe kaart ontvangen. Misschien ligt het aan Flex dat het zo vaak mis gaat? Ik heb Dal voordeel op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 3 jaar geleden ook zonder dat ik er iets heb hoeven doen een nieuwe kaart ontvangen. Nou ja, misschien niet helemaal niets, ik had een aantal jaar daarvoor wel toestemming gegeven om mijn foto te hergebruiken. Dat was nav deze actie in 2015. Was toen ook nog een saldo abonnement (Traject Vrij). 

Wat wel zo is, is dat je met Flex Basis en Flex Weekend Voordeel geen gratis kaart krijgt van NS. Met Flex kun je makkelijk wijzigen van abonnement en als je net op het moment dat NS het één en ander in gang moet zetten dan Basis of Weekend Voordeel hebt, wordt dat niet gedaan.

 

Wat ik zeker aanraad is naast een MijnNS account ook een account te hebben bij OV-chipkaart.nl en daar de kaart toe te voegen, ook al kun je daar met Flex geen prijzen zien. OV-chipkaart.nl stuurt dan wel 6 weken voor je kaart verloopt een mail, dan weet je in ieder geval dat die verloopt en sta je niet opeens met een verlopen kaart op een station. Of houd zelf de verloopdatum in de gaten, die staat op je kaart.

Ik heb een dalurenabonnement en ik heb in juli een nieuwe chipkaart aangevraagd met foto en al. Deze is niet geleverd maar de oude loopt over 3 dagen af. De NS zegt dat ze niks kunnen doen want ik moet bij de OV-chip zijn. De 7,50 die ik eerst zelf moet betalen zal ik terugkrijgen. BTW: de klantenservice vertelde mij dat dit echt mijn probleem was: ik heb weliswaar de chipkaart aangevraagd en de bevestiging ontvangen maar daar kan de NS nu verder niets aan doen.

De OV-chip zegt dat ik eerst een account moet maken en dat het 2 dagen duurt voor ik per post de koppelcode ontvang. Pas dan kan ik een nieuwe kaart aanvragen. BTW: 'zegt de NS nu alweer dat OV-chip niks doet?' Ik kan blijkbaar mij e-mailadres nu niet invoeren.

Ik word hier radeloos van. Het antwoord: had nu opgelet want de nieuwe kaart had 6 weken geleden al moeten komen, sluit ook even niet echt aan bij mijn huidige beleving.

Reputatie 7
Badge +3

Welcome to the club, je bent niet de enige.

 

Dank Momo, ik ben nog steeds beduusd over de gang van zaken en over de klantenservice van de NS en van de OV-chip. En nu ik een aantal reacties lees, stijgt mijn verbijstering alleen nog maar. Ik hoopte dat het uitzonderlijk en bizar was.

Reputatie 7
Badge +3

Niet uitzonderlijk, wel bizar.

Mijn advies voor iedereen, zorg dat je een account hebt bij OV-chipkaart.nl en koppel je kaart daar. Als NS, zoals nu, de boel verzaakt krijg je van OV-chipkaart 6 weken voor de verloopdatum een mail dat je kaart verloopt. Dan heb je nog genoeg tijd om zelf kaartvernieuwing aan te vragen. 

Ik heb onlangs van NS bericht gehad dat ik een nieuwe pas aan moest maken. Dit gedaan maar nog niets ontvangen en zag nu in mijn account dat er nog een oud woonadres stond, kan de pas opnieuw opgestuurd worden? Mijn woonadres is ondertussen aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb onlangs van NS bericht gehad dat ik een nieuwe pas aan moest maken. Dit gedaan maar nog niets ontvangen en zag nu in mijn account dat er nog een oud woonadres stond, kan de pas opnieuw opgestuurd worden? Mijn woonadres is ondertussen aangepast.

Daarvoor moet je bij OV-chipkaart zijn. En al zou het bij NS moeten zijn, hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity kunnen we niet bij klantgegevens. Wij kunnen dus niets opsturen.

Kans is groot dat je nu zelf een nieuwe pas moet aanvragen. Of even bij jouw oude woonadres informeren of hij daar ligt. Met een account bij ov-chipkaart kun je de status zien.

Reputatie 2

Zorg dat je kaart gekoppeld / geregistreerd is bij OV-chip. Je krijgt bericht dat je kaart verloopt. Ik heb nieuwe kaart aangevraagd en had deze binnen een week binnen. Op de site staat goed aangegeven wat je moet doen. Bij NS flex-basis moet je de kaart zelf regelen. Blijf zelf alert op de verloopdatum, zodat je niet te laat verrast wordt.

Na 5 jaar is mijn ov-kaart weer verlopen. En net als 5 jaar geleden: ns belooft een nieuwe kaart te regelen bij abonnement, maar ze doen niets. Geen verzoek uploaden foto, geen mail (ook niet in de spam). Bij melden probleem word ik direct naar ov-kaart verwezen. Ik moet daar een nieuwe kaart aanvragen. Mijn kaart is nog tot 27 april geldig, maar ns doet niets. De kosten 7,50 mag ik terugvragen, maar waar. Vooral niet te duidelijk communiceren. Ik vind dit beschamend ns!

Reputatie 7
Badge +3

Na 5 jaar is mijn ov-kaart weer verlopen. En net als 5 jaar geleden: ns belooft een nieuwe kaart te regelen bij abonnement, maar ze doen niets. Geen verzoek uploaden foto, geen mail (ook niet in de spam). Bij melden probleem word ik direct naar ov-kaart verwezen. Ik moet daar een nieuwe kaart aanvragen. Mijn kaart is nog tot 27 april geldig, maar ns doet niets. De kosten 7,50 mag ik terugvragen, maar waar. Vooral niet te duidelijk communiceren. Ik vind dit beschamend ns!

Heb je een account bij OV-chipkaart? Je kunt dan zien wat de status van jouw kaart is en of er kaartvernieuwing is ingezet. Is er geen kaartvernieuwing ingezet dan kun je dat zelf doen en de kosten bij NS terugvragen.

Leuk en aardig, die workaround. Maar wanneer gaat dit proces nou 's goed ingericht worden?

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

 

Ik heb zonder dat ik er iets voor moest doen een nieuwe kaart ontvangen. Misschien ligt het aan Flex dat het zo vaak mis gaat? Ik heb Dal voordeel op saldo.

Ik heb ook Dal voordeel, desondanks gaat het nu voor de tweede keer mis na 5 jaar.

Weet iemand hoe je die 7,50 terugkrijgt van de ns?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi a.magendans,

Neem daarvoor rechtstreeks contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Reputatie 7
Badge +1

En NS het ploegt maar voort. Gaat nu al ruim een jaar mis. Maar iets structureels gaan doorvoeren om het beter te maken. Ho maar .

 

 

Badge +3

Tja, de volgende https://twitter.com/rutger91s/status/1638629094098075658 

 

Ook hier NS kaart verlopen zonder dat ik een nieuwe heb gekregen. Je wordt niet gewaarschuwd. Niks.

 

ook ik kreeg terwijl ik al jaren een dalurenkaart heb geen enkel bericht.

 

ik probeer een nieuwe aan te vragen maar dat lukt domweg niet.

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic daar staan een aantal bruikbare tips in.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tip: neem een account bij OV-chipkaart. Je krijgt dan bericht wanneer deze verloopt.

@ChannaCS je kunt bij OV-chipkaart een nieuwe kaart via kaartvernieuwing aanvragen en de kosten bij NS terugvragen.

Tip: neem een account bij OV-chipkaart. Je krijgt dan bericht wanneer deze verloopt.

@ChannaCSje kunt bij OV-chipkaart een nieuwe kaart via kaartvernieuwing aanvragen en de kosten bij NS terugvragen.

Ik heb een account bij ov chip. T lukt me met geen mogelijkheid om een nieuwe kaart aan te vragen. Foto uploaden blijft iedere keer hangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook hier NS kaart verlopen zonder dat ik een nieuwe heb gekregen. Je wordt niet gewaarschuwd. Niks.

 

ook ik kreeg terwijl ik al jaren een dalurenkaart heb geen enkel bericht.

Als u een abonnement heeft hoort NS de kaartvernieuwing te regelen. Tenzij er toestemming is de oude foto te hergebruiken zal NS daarvoor een verzoek sturen om een nieuwe foto te uploaden. Lange tijd was er bij NS een storing in dit proces. Dit is ergens begin juni verholpen, maar aangezien het moment van versturen van dat verzoek 10 weken voor de verloopdatum is, zijn er nu nog abonnementhouders die geen verzoek voor nieuwe foto hebben gehad waardoor het proces van kaartvernieuwing niet in gang is gezet. Dat zal bij u ook het geval zijn. 

Badge +3

Ik heb een account bij ov chip. T lukt me met geen mogelijkheid om een nieuwe kaart aan te vragen. Foto uploaden blijft iedere keer hangen.

Vaak lukt het met een uitsnede uit een vakantiefoto, of blijft het echt hangen en krijg je ook geen foutmelding (geen gezicht herkend e.d.)?

Reageer