beantwoord

ov kaart voor 65+

• 8 June 2022
  • 3 reacties
  • 6013 Bekeken

Ik wil een ov-kaart aanvragen, ik ben 70 jaar.

Moet ik hiervoor het gratis basisabonnement kiezen en wordt de 65+ korting dan automatisch verrekend?

icon

Beste antwoord door Momo 8 June 2022, 16:36

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Iemand van 65 of ouder krijgt bij treinreizen geen korting op de reiskosten. Wel kan een 65+-er korting krijgen op een tweetal abonnementen, dat zijn Flex Weekend Vrij en Flex Dal Vrij. Hiermee reist u in het Weekend of de daluren vrij. Bij een reis die buiten het abonnement valt wordt geen 65+ korting gegeven. 

Wel krijgt u als 65+-er korting op reizen met bus, tram of metro als u een persoonlijke kaart heeft. Dan kan een kaart met Reizen op saldo zijn of een kaart met NS Flex.

Reputatie 7
Badge +1

Wat die senioren meestal bedoelen is wat velen hardnekkig nog steeds ´gratis reizen´noemen en wat al vele jaren geheel niet gratis meer is. Maar dat kan al vanaf 60. Staat niet meer duidelijk op de site, vermits NS ervan af wil en al jaren heeft aangekondigd het te gaan wijzigen zonder dat daar iets van kwam.

Dan moet je DalVOOrdeel Jaar aanvragen, de kaart is dan gratis, kost 62€/jaar, vooraf te voldoen en heb je die moet je (meen ik nu) bellen en vragen om die 7 KEUZEdagen, kost 26€ extra.

Dus voor 88€ kan je 7 dagen ´gratis´ reizen, enkel BUITen de spits. Ofwel bijna 13€/dag, heel wat goedkoper als een retour verweg of zelfs nog als dat Kruidvatkaartje toen dat er nog volop was.

Reputatie 7
Badge +3

Voor aanschaf van een kaart met flex Basis betaalt u eenmalig €10 aan administratiekosten. Goedkoper is om een ov-chipkaart met Flex dal korting aan te vragen. U krijgt daarmee korting als u incheckt tussen 9-16 uur of 18.30-6.30 uur. Dat abonnement kost €5,10 per maand en kunt u na een maand opzeggen als u niet zo veel met de trein reist. NS kent geen 65+ korting op treinreizen. Als 65+er krijgt met een persoonlijke ov chipkaart wel leeftijdskorting in bus/metro/tram.

Reageer