ov kaart voor 65+ | NS Community
beantwoord

ov kaart voor 65+


Ik wil een ov-kaart aanvragen, ik ben 70 jaar.

Moet ik hiervoor het gratis basisabonnement kiezen en wordt de 65+ korting dan automatisch verrekend?

icon

Beste antwoord door Momo 8 June 2022, 16:36

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Nog wel een dingetje…

Bij een Flex wissel (vrij reizen abonnement) betaal je in eerste instantie teveel want de korting wordt pas later verrekend. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is helemaal waar, je kent mijn eerdere ergernis hierover. Verder heb ik de 88 euro voor Dalvriij er graag voor over. Voor ouderen die nog veel willen en kunnen reizen ideaal. Het moet nu eenmaal op eigen kosten, er is geen bedrijf die het vergoedt en forenzen of anderszins reizen op kosten van de zaak kan nu eenmaal niet. De ouderen zijn ook met het bejaardentarief netto natuurlijk meer kwijt, maar mij hoor je niet mopperen. NS haalt dan nog mooi geld binnen wat ze tegen het duurdere tarief niet zouden krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik me kan herinneren stond er voorheen op de informatie pagina wel dat 65 plussers korting kregen, misschien was dat nog voor Flex en Weekend Vrij en Dal Vrij nog als saldo abonnement verkrijgbaar waren. 

Zie bv 

https://web.archive.org/web/20180925053046/https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

en

https://web.archive.org/web/20161211223843/https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/weekend-vrij

 

Ik wilde meer aangeven dat het voor ouderen toch automatisch gaat en die hoeven daar verder geen moeite voor te doen. Een persoonlijke chipkaart volstaat.

Het gaat inderdaad automatisch. Maar als iemand niet weet dat die korting gegeven wordt omdat het niet aangegeven is, kan het wel eens zijn dat iemand het abonnement niet bestelt omdat het voor de reguliere prijs te duur is voor die persoon. Dan komt je het ook niet te weten tijdens het bestelproces. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Juist  niet, het werd niet vermeld, pas bij het afrekenen. Daar heb ik indertijd nog wel eens opmerkingen over gemaakt. Ik wilde meer aangeven dat het voor ouderen toch automatisch gaat en die hoeven daar verder geen moeite voor te doen. Een persoonlijke chipkaart volstaat.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad Thom, dat laat ik ook zien in mijn screenshot. Maar het zou natuurlijk wel veel handiger zijn wanneer er bij de informatie/bestelpagina al wordt aangegeven dat mensen van 65 jaar of ouder korting krijgen en hoeveel. Dus nog voor je het bestelproces ingaat. Dat stond ik volgens mij vroeger wel bij en nu niet. Het is behalve in het bestelproces verder alleen nog te zien bij de tarievenlijst. 

Reputatie 7
Badge +4

Als uit de informatie uit de persoonlijke ov-chipkaart blijkt dat je 65 jaar of ouder bent, wordt het wel/ook automatisch aangegeven. Dat is ook verstandig.

 

Eerder bleek dat pas als je moest afrekenen, en dat was wel degelijk verwarrend, zeker voor de generatie die wat onzeker is met digitale zaken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een raar antwoord op een topic dat bijna 4 maanden niet actief is.

65+’ers kunnen gewoon NS Flex Weekend/Dal Vrij nemen en krijgen dan automatisch leeftijdskorting.

Inderdaad. Vul gewoon een geboortedatum in waaruit blijkt dat je ouder bent dan 65 en de 65+ korting wordt getoond bij het aanvragen van een nieuw Flex abonnement.

 

Ik mis wel de melding over de 65+ korting wel bij de info en bestelpagina van de abonnementen waarbij de korting geldt. Als de korting niet aangegeven wordt daar, kan ik me best voorstellen dat mensen dan denken dat die korting niet meer gegeven wordt. 

Badge +3

Er komen te veel ouderen.
Voordelige 65+ abonnementen worden door de NS al sinds enige tijd niet meer verkocht.
Heeft u al zo'n abonnement (alleen Weekend vrij 65+ of Dal vrij 65+) dan bent u spekkoper en mag u het houden totdat u het zelf opzegt.

Wat een vreemd antwoord @Gart op een topic dat al bijna 4 maanden niet actief is.

65+’ers kunnen gewoon NS Flex Weekend/Dal Vrij nemen en krijgen dan automatisch leeftijdskorting.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf pagina 4.

De (jaar)abonnementen op saldo (zie pagina 3) worden inderdaad niet meer verkocht, maar de prijs van de Flex abonnementen is gelijk.

NS Flex Weekend Vrij 65+ zonder doordeweekse dalurenkorting is zelfs € 3,40 goedkoper dan de oude saldo-variant.

Reputatie 7
Badge +4

Waar is deze informatie op gebaseerd?

Er komen te veel ouderen.
Voordelige 65+ abonnementen worden door de NS al sinds enige tijd niet meer verkocht.
Heeft u al zo'n abonnement (alleen Weekend vrij 65+ of Dal vrij 65+) dan bent u spekkoper en mag u het houden totdat u het zelf opzegt.
 

Reputatie 7
Badge +3

Dan mag @trenuri laten zien waar dat staat, want ik kan dat niet vinden. 

Dat zal @trenuri niet lukken, want het staat nergens.  

Inderdaad, dat staat nergens.  Dus op de vraag van @trenuri “Aan wie moet ik me adresseren om geen 67 meer te betalen maar 40 euro?!!” is het antwoord “Aan niemand, want ook voor 65+ers is de prijs voor Dal Voordeel gewoon €67,20.”

 

Badge +3

Met een persoonlijke ov-chipkaart krijg je automatisch 34% leeftijdskorting in bus, tram en metro, ongeacht of je een NS abonnement hebt.

Keuzedagen bij Dal Voordeel kan je al krijgen als je 60 bent (7 stuks voor € 27,50).

Denk dat die 40 euro verward wordt met 40%? Die korting krijgt iedereen met Dal Voordeel, en kost € 67,20 per jaar ongeacht leeftijd.

Reputatie 7
Badge +4

Dan mag @trenuri laten zien waar dat staat, want ik kan dat niet vinden. 

Dat zal @trenuri niet lukken, want het staat nergens.  De korting op Weekendvrij en Dalvrij is ook niet hetzelfde en er is daarnaast nog een verschil in korting tussen de eerste en de tweede klas. Op een Dalvoordeelabonnement waar de keuzedagen alleen maar opgezet kunnen worden, wordt geen enkele korting gegeven. Het reizen met een keuzedag is al met al niet gratis, het zijn echt geen vrije reisdagen meer, maar nog steeds gunstig en met nette voorwaarden. Zeker ook als onderdeel van een reis naar het buitenland

Reputatie 7
Badge +3

Bij het abonnement van €67,20 kun je Keuzedagen bestellen. Dat is veel voordeliger dan die 65+-korting.

Volgens mij denkt @trenuri 65+ korting te moeten krijgen op Dal Voordeel en dan maar €40 per jaar te moeten betalen. Dat zou bij de NS tarieven staat. Dan mag @trenuri laten zien waar dat staat, want ik kan dat niet vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij het abonnement van €67,20 kun je Keuzedagen bestellen. Dat is veel voordeliger dan die 65+-korting.

Reputatie 7
Badge +3

€67,20 is het bedrag voor een Dal Voordeel jaarabonnement. Op dat abonnement wordt geen korting voor 65+ gegeven. Alleen op de prijs van Dal Vrij en Weekend Vrij wordt 65+ korting gegeven. 

Badge +3

Aan het bedrag te zien, hebt u een Dal Voordeel-abonnement. NS geeft geen korting op dit abonnement aan 65-plussers, dus het juiste tarief is daadwerkelijk 67,20 euro. Zie dit document.

Dag allemaal,

Per jaar betaal ik Euro 67,20 ( bedrag wordt automatisch afgeschreven).

Wel bij NS tarieven gelezen dat voor 65ers en 65 + de juiste tarief is 40 Euro!

Aan wie moet ik me adresseren om geen 67 meer te betalen maar 40 euro?!!

Fijne dag...

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor aanschaf van een kaart met flex Basis betaalt u eenmalig €10 aan administratiekosten. Goedkoper is om een ov-chipkaart met Flex dal korting aan te vragen. U krijgt daarmee korting als u incheckt tussen 9-16 uur of 18.30-6.30 uur. Dat abonnement kost €5,10 per maand en kunt u na een maand opzeggen als u niet zo veel met de trein reist. NS kent geen 65+ korting op treinreizen. Als 65+er krijgt met een persoonlijke ov chipkaart wel leeftijdskorting in bus/metro/tram.

Reputatie 7
Badge +1

Wat die senioren meestal bedoelen is wat velen hardnekkig nog steeds ´gratis reizen´noemen en wat al vele jaren geheel niet gratis meer is. Maar dat kan al vanaf 60. Staat niet meer duidelijk op de site, vermits NS ervan af wil en al jaren heeft aangekondigd het te gaan wijzigen zonder dat daar iets van kwam.

Dan moet je DalVOOrdeel Jaar aanvragen, de kaart is dan gratis, kost 62€/jaar, vooraf te voldoen en heb je die moet je (meen ik nu) bellen en vragen om die 7 KEUZEdagen, kost 26€ extra.

Dus voor 88€ kan je 7 dagen ´gratis´ reizen, enkel BUITen de spits. Ofwel bijna 13€/dag, heel wat goedkoper als een retour verweg of zelfs nog als dat Kruidvatkaartje toen dat er nog volop was.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand van 65 of ouder krijgt bij treinreizen geen korting op de reiskosten. Wel kan een 65+-er korting krijgen op een tweetal abonnementen, dat zijn Flex Weekend Vrij en Flex Dal Vrij. Hiermee reist u in het Weekend of de daluren vrij. Bij een reis die buiten het abonnement valt wordt geen 65+ korting gegeven. 

Wel krijgt u als 65+-er korting op reizen met bus, tram of metro als u een persoonlijke kaart heeft. Dan kan een kaart met Reizen op saldo zijn of een kaart met NS Flex.

 

 

Reageer