beantwoord

OV kostenberekening

• 2 februari 2020
  • 5 reacties
  • 135 Bekeken

Hoe werkt het precies met je ov-chipkaart? Gaat er geld van af qua afstand die je aflegt of de tijd die je in een trein/bus zit?

icon

Beste antwoord door Slidestops 2 februari 2020, 23:38

Simpel gezegd wel ja.

Iets specifieker; Het is bij de NS geregeld dat er een opstaptarief is (2.30€ voor de kortste rit). Daarnaast betaal je per tariefeenheid die je reist meer. Dit is een degressief model. Hoe verder je reist hoe minder een tariefeenheid kost. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn een heleboel regels en voorwaarden van toepassing bij de ov-chipkaart, maar in het algemeen geldt dat de afstand die je aflegt bepalend is voor de prijs van je reis.

Reputatie 7

Simpel gezegd wel ja.

Iets specifieker; Het is bij de NS geregeld dat er een opstaptarief is (2.30€ voor de kortste rit). Daarnaast betaal je per tariefeenheid die je reist meer. Dit is een degressief model. Hoe verder je reist hoe minder een tariefeenheid kost. 

Aah oke, want als ik in mijn reishistorie kijk dan verschillen de prijzen soms. Dan is de ene net iets duurder dan de ander.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het dan om treinreizen of busreizen? Bij treinreizen zou het bedrag bij reizen van en naar hetzelfde station altijd gelijk moeten, met mogelijke uitzondering wanneer je met verschillende treinvervoerder reist omdat de opstaptarieven van die andere vervoerder anders kunnen zijn dan bij NS. Zo kun je voor een heenreis een net iets ander bedrag betalen dan voor de terugreis.

Bij busreizen kan het zijn dat er meerdere bussen bij een aantal dezelfde haltes stoppen maar verder een andere route rijden. Als de ene route langer is dan de andere dan betaal je daar iets meer voor. Vanaf mijn lokale station rijden meerdere bussen naar het centraal station en allemaal een andere route waardoor de ritprijzen iet gelijk zijn. Verschil is niet erg groot, maar er is wel verschil.

Aah oke! Nu snap ik het! Heel erg bedankt :) 

Reageer