beantwoord

OV krt van mn man gebruiken

Toon eerste bericht

36 reacties

Badge +3
Kun je niet een keer met een team op vrijdagavond ingrijpen tussen Gouda en Rotterdam? ;-)
Denk niet dat Slidestops op zoek is naar schrijfkramp. ?

Op vrijdagavond tussen Woerden en Utrecht trapte een tijdje terug een conducteur er zomaar 4 uit en nam weer plaats tegenover me 1e klas "ziet u wel meneer, ik pik ze er wel uit" ;)

Schrijfkramp niet nodig (die tijd was er niet eens) maar wel een olifantenhuid want wat liepen die gasten toch te schelden in de kou op Terwijde :P

"Welja, ze roepen maar. Ik ben helemaal geen homo en heb ook geen enge ziekte" zei de conducteur nog tegen me. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Daarom vroeg ik ook collega's mee te nemen, dat was niet voor niks. 😉
Controle in de trein door v&s zou wel wat vaker mogen wat mij betreft.
Bovendien maakt de rechter dat dan makkelijk ongedaan.

Juist niet. In het Burgerlijk Wetboek staat dat een uitspraak van een geschillencommissie terughoudend wordt getoetst door de rechter. Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.

Een uitspraak van een geschillencommissie heeft ook geen rechtskracht, in tegenstelling tot wat u mogelijk denkt.

Onzin.

Verder ben ik het wel met je eens dat de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders gebruiken juridisch (tegenwoordig) vrij kansloos is, maar dan omdat de Geschillencommissie vorig jaar van mening is veranderd hierover.
Reputatie 7
@Thom en nooduitgang buiten mijn gebied en we hebben het druk genoeg nu met de Brussel trein
Badge +3
Nu ben ik wel beniuewd..

Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.

Waarom niet, of heeft volwaardig daar nog iets mee van doen?

Een vriendin van me is juriste (rechter zelfs) en geeft je geen enkele kans in dezen.

Een ov-chipkaart is weliswaar geen identiteistbewijs (zoals een rijbewijs of paspoort of ID kaart) maar het is wél persoonsgebonden (die voorwaarde mag NS stellen op zich, maar TLS/OV-chipkaart dan weer niet en daarom ook de vage uitspraak van de geschillencommissie). TLS levert de kaart en het saldo en wie hem gebuikt is aan de vervoerder verder, of bij twijfel aan de controlerende instantie. Geloof me! Of ik mijn koffieautomaat tegoed er ook op zet, of een unieke code zodat ik mijn voordeur kan openen zal ze volkomen worst zijn (dat kan en mag!)

Dus alleen al doordat de gegevens die zichtbaar zijn op de kaart (foto, geboortedatum e.d.) niet de jouwe zijn ben je NIET gerechtigd om met dat ding op reis te gaan... ook niet met een briefje en een telefoonnummer dat een conducteur dus maar dus moet gaan bellen of zo, om te vragen aan je moeder (als ze opneemt, kost alleen maar tijd als ze dat doet) of die wel toestemming heeft gegeven voor het gebruik van HAAR kaart die JIJ toevallig wil gebruiken omdat het toevallig zo uitkomt..

En een conducteur moet dat ter plekke allemaal gaan uitzoeken? Denk dat het zo wel duidelijk is.
Nu ben ik wel beniuewd..

Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.

Waarom niet, of heeft volwaardig daar nog iets mee van doen?

Een vriendin van me is juriste (rechter zelfs) en geeft je geen enkele kans in dezen.

Citaten uit een uitspraak van een rechtbank hierover:
- "De rechtbank heeft bij de toetsing van het bindend advies niet de rol van appelinstantie."
- "Het bindend advies mag en zal daarom slechts marginaal worden getoetst."

[Ter toelichting: een uitspraak van een geschillencommissie noemen we juridisch een "bindend advies".]

Zo zijn er heel veel te vinden. Zoals ik al eerder schreef: dit is gewoon gebaseerd op art. 7:900 en verder uit het Burgerlijk Wetboek. Partijen (bijv. NS) hebben er zelf voor gekozen zich te onderwerpen aan het oordeel van een geschillencommissie, dan moet je "niet achteraf gaan zeuren", vindt de wetgever. Een geschillencommissie is bedoeld als een snelle en laagdrempelige voorziening. Met de mogelijkheid van hoger beroep doe je dat doel teniet.

Tot slot: er bestaat in Nederland GEEN wettelijke verplichting tot het opleggen van een boete voor een strafbaar feit. Als ik door rood rijd en een agent ziet dat, is een agent NIET verplicht mij te bekeuren. Bij zwart rijden (in welke vorm dan ook) geldt hetzelfde. Het is dus ook niet zo dat de geschillencommissie wettelijk verplicht zou zijn een boete in stand te laten.
Overigens bestond de geschillencommissie van die beruchte uitspraak uit 2014 uit 3 mensen die rechter in het dagelijks leven zijn 😉

Een ov-chipkaart is weliswaar geen identiteistbewijs (zoals een rijbewijs of paspoort of ID kaart) maar het is wél persoonsgebonden (die voorwaarde mag NS stellen op zich, maar TLS/OV-chipkaart dan weer niet en daarom ook de vage uitspraak van de geschillencommissie). TLS levert de kaart en het saldo en wie hem gebuikt is aan de vervoerder verder, of bij twijfel aan de controlerende instantie.

Dat is wel interessant. Betekent dat je een persoonlijke non-branded OV-kaart wel als strippenkaart kunt gebruiken en hem kan uitlenen, maar als de NS er 2 letters er bij op zet, het ineens niet meer kan?

Ik vind het trouwens wel typerend dat in de 2e uitspraak de NS blijkbaar inzag dat ze de zaak zouden verliezen en daarom een 'schikking' hebben aangeboden, wat neerkwam op het bekennen van schuld aangezien ze het hele boetebedrag plus bijkomende kosten hebben vergoed. Dat ze dat dan net voor het weekend doen en daar net na het weekend weer op terugkomen is gewoon sukkelig, en daarvoor zijn ze dan alsnog terecht gewezen door de geschillencommissie.

Tot slot: er bestaat in Nederland GEEN wettelijke verplichting tot het opleggen van een boete voor een strafbaar feit. Als ik door rood rijd en een agent ziet dat, is een agent NIET verplicht mij te bekeuren. Bij zwart rijden (in welke vorm dan ook) geldt hetzelfde. Het is dus ook niet zo dat de geschillencommissie wettelijk verplicht zou zijn een boete in stand te laten.

Ik vind het vervelend te lezen dat de controleurs zoveel gezeik en scheldpartijen te verduren krijgen. Ik ben altijd vriendelijk en heb altijd een geldig plaatsbewijs.

Maar het lijkt me voor de goodwill niet verstandig om (lachend?) een OV-kaart in te nemen, waarmee de rit betaald wordt, puur omdat er 'NS' op staat, terwijl er verderop zwartrijders lachend de trein uitspringen. Iemand die de verschuldigde ritprijs betaalt -middels welke kaart of betaalmiddel dan ook- is gewoon geen zwartrijder en de controleurs zouden zich hiervan bewust moeten zijn.
Dan kunnen zij zich op het door AxelG genoemde recht tot niet bekeuren beroepen, nog los staand van de vraag of een bekeuring (en het innemen van een geldige kaart!) überhaupt gerechtvaardigd is.
@KHK18: De Geschillencommissie vindt het tegenwoordig dus gerechtvaardigd, dus is het zo ;)

Dat er geen volwaardig hoger beroep mogelijk is, geldt natuurlijk niet alleen voor bijv. de NS, maar ook voor de reiziger.

Reageer