beantwoord

OV krt van mn man gebruiken


Ik kan mijn eigen OV niet vinden en wil die van mn man gebruiken. Staat wel op zijn naam.
Dus kan ik hoe dan ook gebruik van maken??
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 juli 2015, 13:15

Nee dat mag niet.
Bekijk origineel

36 reacties

@KHK18: De Geschillencommissie vindt het tegenwoordig dus gerechtvaardigd, dus is het zo ;)

Dat er geen volwaardig hoger beroep mogelijk is, geldt natuurlijk niet alleen voor bijv. de NS, maar ook voor de reiziger.

Tot slot: er bestaat in Nederland GEEN wettelijke verplichting tot het opleggen van een boete voor een strafbaar feit. Als ik door rood rijd en een agent ziet dat, is een agent NIET verplicht mij te bekeuren. Bij zwart rijden (in welke vorm dan ook) geldt hetzelfde. Het is dus ook niet zo dat de geschillencommissie wettelijk verplicht zou zijn een boete in stand te laten.


Ik vind het vervelend te lezen dat de controleurs zoveel gezeik en scheldpartijen te verduren krijgen. Ik ben altijd vriendelijk en heb altijd een geldig plaatsbewijs.

Maar het lijkt me voor de goodwill niet verstandig om (lachend?) een OV-kaart in te nemen, waarmee de rit betaald wordt, puur omdat er 'NS' op staat, terwijl er verderop zwartrijders lachend de trein uitspringen. Iemand die de verschuldigde ritprijs betaalt -middels welke kaart of betaalmiddel dan ook- is gewoon geen zwartrijder en de controleurs zouden zich hiervan bewust moeten zijn.
Dan kunnen zij zich op het door AxelG genoemde recht tot niet bekeuren beroepen, nog los staand van de vraag of een bekeuring (en het innemen van een geldige kaart!) überhaupt gerechtvaardigd is.

Een ov-chipkaart is weliswaar geen identiteistbewijs (zoals een rijbewijs of paspoort of ID kaart) maar het is wél persoonsgebonden (die voorwaarde mag NS stellen op zich, maar TLS/OV-chipkaart dan weer niet en daarom ook de vage uitspraak van de geschillencommissie). TLS levert de kaart en het saldo en wie hem gebuikt is aan de vervoerder verder, of bij twijfel aan de controlerende instantie.


Dat is wel interessant. Betekent dat je een persoonlijke non-branded OV-kaart wel als strippenkaart kunt gebruiken en hem kan uitlenen, maar als de NS er 2 letters er bij op zet, het ineens niet meer kan?

Ik vind het trouwens wel typerend dat in de 2e uitspraak de NS blijkbaar inzag dat ze de zaak zouden verliezen en daarom een 'schikking' hebben aangeboden, wat neerkwam op het bekennen van schuld aangezien ze het hele boetebedrag plus bijkomende kosten hebben vergoed. Dat ze dat dan net voor het weekend doen en daar net na het weekend weer op terugkomen is gewoon sukkelig, en daarvoor zijn ze dan alsnog terecht gewezen door de geschillencommissie.
Overigens bestond de geschillencommissie van die beruchte uitspraak uit 2014 uit 3 mensen die rechter in het dagelijks leven zijn 😉
Nu ben ik wel beniuewd..

Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.


Waarom niet, of heeft volwaardig daar nog iets mee van doen?

Een vriendin van me is juriste (rechter zelfs) en geeft je geen enkele kans in dezen.


Citaten uit een uitspraak van een rechtbank hierover:
- "De rechtbank heeft bij de toetsing van het bindend advies niet de rol van appelinstantie."
- "Het bindend advies mag en zal daarom slechts marginaal worden getoetst."

[Ter toelichting: een uitspraak van een geschillencommissie noemen we juridisch een "bindend advies".]

Zo zijn er heel veel te vinden. Zoals ik al eerder schreef: dit is gewoon gebaseerd op art. 7:900 en verder uit het Burgerlijk Wetboek. Partijen (bijv. NS) hebben er zelf voor gekozen zich te onderwerpen aan het oordeel van een geschillencommissie, dan moet je "niet achteraf gaan zeuren", vindt de wetgever. Een geschillencommissie is bedoeld als een snelle en laagdrempelige voorziening. Met de mogelijkheid van hoger beroep doe je dat doel teniet.

Tot slot: er bestaat in Nederland GEEN wettelijke verplichting tot het opleggen van een boete voor een strafbaar feit. Als ik door rood rijd en een agent ziet dat, is een agent NIET verplicht mij te bekeuren. Bij zwart rijden (in welke vorm dan ook) geldt hetzelfde. Het is dus ook niet zo dat de geschillencommissie wettelijk verplicht zou zijn een boete in stand te laten.
Badge +3
Nu ben ik wel beniuewd..

Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.


Waarom niet, of heeft volwaardig daar nog iets mee van doen?

Een vriendin van me is juriste (rechter zelfs) en geeft je geen enkele kans in dezen.

Een ov-chipkaart is weliswaar geen identiteistbewijs (zoals een rijbewijs of paspoort of ID kaart) maar het is wél persoonsgebonden (die voorwaarde mag NS stellen op zich, maar TLS/OV-chipkaart dan weer niet en daarom ook de vage uitspraak van de geschillencommissie). TLS levert de kaart en het saldo en wie hem gebuikt is aan de vervoerder verder, of bij twijfel aan de controlerende instantie. Geloof me! Of ik mijn koffieautomaat tegoed er ook op zet, of een unieke code zodat ik mijn voordeur kan openen zal ze volkomen worst zijn (dat kan en mag!)

Dus alleen al doordat de gegevens die zichtbaar zijn op de kaart (foto, geboortedatum e.d.) niet de jouwe zijn ben je NIET gerechtigd om met dat ding op reis te gaan... ook niet met een briefje en een telefoonnummer dat een conducteur dus maar dus moet gaan bellen of zo, om te vragen aan je moeder (als ze opneemt, kost alleen maar tijd als ze dat doet) of die wel toestemming heeft gegeven voor het gebruik van HAAR kaart die JIJ toevallig wil gebruiken omdat het toevallig zo uitkomt..

En een conducteur moet dat ter plekke allemaal gaan uitzoeken? Denk dat het zo wel duidelijk is.
Reputatie 7
@Thom en nooduitgang buiten mijn gebied en we hebben het druk genoeg nu met de Brussel trein
Bovendien maakt de rechter dat dan makkelijk ongedaan.

Juist niet. In het Burgerlijk Wetboek staat dat een uitspraak van een geschillencommissie terughoudend wordt getoetst door de rechter. Een volwaardig hoger beroep tegen een uitspraak van een geschillencommissie is niet mogelijk.

Een uitspraak van een geschillencommissie heeft ook geen rechtskracht, in tegenstelling tot wat u mogelijk denkt.

Onzin.

Verder ben ik het wel met je eens dat de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders gebruiken juridisch (tegenwoordig) vrij kansloos is, maar dan omdat de Geschillencommissie vorig jaar van mening is veranderd hierover.
Controle in de trein door v&s zou wel wat vaker mogen wat mij betreft.
Reputatie 7
Badge +4
Daarom vroeg ik ook collega's mee te nemen, dat was niet voor niks. 😉
Badge +3
Kun je niet een keer met een team op vrijdagavond ingrijpen tussen Gouda en Rotterdam? ;-)
Denk niet dat Slidestops op zoek is naar schrijfkramp. ?

Op vrijdagavond tussen Woerden en Utrecht trapte een tijdje terug een conducteur er zomaar 4 uit en nam weer plaats tegenover me 1e klas "ziet u wel meneer, ik pik ze er wel uit" ;)

Schrijfkramp niet nodig (die tijd was er niet eens) maar wel een olifantenhuid want wat liepen die gasten toch te schelden in de kou op Terwijde :P

"Welja, ze roepen maar. Ik ben helemaal geen homo en heb ook geen enge ziekte" zei de conducteur nog tegen me. 😃
Kun je niet een keer met een team op vrijdagavond ingrijpen tussen Gouda en Rotterdam? ;-)
Denk niet dat Slidestops op zoek is naar schrijfkramp. ?
Reputatie 7
Badge +4
154 euro plus de volle ritprijs - en zo hoort het ook. En de eigenaar moet maar niet zo dom zijn de kaart voor frauduleus gebruik beschikbaar te stellen. Dit is de taal die mensen wel begrijpen, vooral die met veel bombarie refereren aan een totaal niet relevante uitspraak. ;-)

Kun je niet een keer met een team op vrijdagavond ingrijpen tussen Gouda en Rotterdam? 😉
Reputatie 7
Vandaag nog een kaart ingenomen zelfs.

UvB + vol tarief ritprijs (50 + ?)
Combibon artikel 71 wpv2000 (95+9)
Badge +3
En dit gaat dus niet over NS maar over een BTM rit, want er staat "had in de kaartverkoopautomaat in het voertuig een kaartje kunnen kopen" van hooguit een paar euro dus.

Een dagkaartje bus kost € 6,50 meen ik (in Brabant) en voor inchecken is € 4,- uiteraard voldoende. Om daarvoor de kaart van je moeder te moeten lenen.... :?

Bij NS ben je overigens in zo'n geval veel meer kwijt. Meer dan € 160,- meen ik want een (CJIB) boete van € 95,- plus een UvB van € 50,- plus administratiekosten à € 15,- voor het UvB en € 9,- voor de CJIB boete. Oh, en plus je kaartje op voltarief.
Lees dit en je snapt het ;):

Ik ga hier toch even op reageren als jurist: een uitspraak van de Geschillencommissie is wel degelijk bindend voor de betrokken partijen op grond van art. 7:900 en verder van het Burgerlijk Wetboek.

Ter aanvulling: de Geschillencommissie doet mede uitspraak op grond van wat in haar ogen "redelijk en billijk" is en heeft dus een bepaalde mate van vrijheid. Onder andere de NS heeft zich hiermee op voorhand akkoord verklaard (dat staat ook gewoon op papier). En dat een geschillencommissie in toekomstige gelijke zaken tot een zelfde uitspraak zal komen, is vrij waarschijnlijk.

Echter, de Geschillencommissie heeft zelf op 13 juli 2017 voor een nieuwe lijn gekozen: www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/110187/reizen-op-persoonlijke-ov-chipkaart-van-iemand-anders-is-niet-toegestaan

Zoals je ziet houdt de Geschillencommissie wel de deur op een kier ("bijzondere omstandigheden") en de commissie mag dat ook. Maar dat zal in de praktijk dus nauwelijks voorkomen.
Het wisselt een beetje, afhankelijk van waar en wanneer je ergens bent. Is dat politiek correct verwoord? 😃
Reputatie 7
Uitlokken tot innemen? Neem er per week genoeg in hoor haha
Het uitlokken daarvan kan nog best een uitdaging zijn soms 😃
Ja, individuele gevallen waar zo'n commissie voor is bedoeld. Maar niet in situaties waar de commissie de algemene regelgeving wil gaan aanpassen. Daarvoor zul je toch bij de rechter moeten zijn.

Inderdaad. Vandaar mijn uitspraak dat dit via de rechter getest moet worden, zodat een eventuele uitspraak -zeer waarschijnlijk, maar niet zeker- ook voor de NS bindend zal zijn. Deze materie zal sowieso opnieuw bekeken moeten worden door de nieuwe OV-betaalmethoden die er aan komen.


Bij deze nodigen wij u dan uit om uw geld hieraan te besteden en te kijken of u deze zaak ook bij de rechter overeind blijft.
Reputatie 7
Badge +4
Khk, u legt me woorden in de mond en we weten hier echt wel hoe het zit.
Reputatie 7
Badge +3
Arriva vond het niet de moeite waard daar voor een individueel geval geld aan uit te geven. Ook reizigers hebben dat nooit gedaan aangezien het een hoop geldt kost en juridisch kansloos is.
Ja, individuele gevallen waar zo'n commissie voor is bedoeld. Maar niet in situaties waar de commissie de algemene regelgeving wil gaan aanpassen. Daarvoor zul je toch bij de rechter moeten zijn.

Inderdaad. Vandaar mijn uitspraak dat dit via de rechter getest moet worden, zodat een eventuele uitspraak -zeer waarschijnlijk, maar niet zeker- ook voor de NS bindend zal zijn. Deze materie zal sowieso opnieuw bekeken moeten worden door de nieuwe OV-betaalmethoden die er aan komen.
Uw inschatting dat een geschillencommissie dezelfde uitspraak zal doen, is helaas volledig onjuist. Het tegendeel is het geval. Die uitdaging zal niet helpen en NS hoeft daar ook niet aan mee te werken.

Natuurlijk werkt de NS daar niet aan mee, het zou de positie van de NS ondermijnen en er zou veel onduidelijkheid gecreëerd worden.

Zo dom zal een geschillencommissie niet een tweede keer zijn. Bovendien maakt de rechter dat dan makkelijk ongedaan. Er zijn daarna ook uitspraken geweest over vergelijkbare zaken en die zijn allemaal verloren door mensen die er mee willen frauderen. En zo hoort het ook. Wetten en regels worden ook niet gemaakt op de fora van politieke hooligans.

Ah, de geschillencomissie is 'dom' geweest? En de rechter heeft het 'gemakkelijk ongedaan gemaakt'? Kunt u me aantonen waar de rechter de 'domheid' omgedaan heeft gemaakt?

Het is ook eenvoudig te begrijpen dat een persoonlijke chipkaart persoonsgebonden moet zijn en de wet is duidelijk. Een uitspraak van een geschillencommissie heeft ook geen rechtskracht, in tegenstelling tot wat u mogelijk denkt.

Hoe het echt zit, is hier op het forum uitgebreid besproken.


1) De NS heeft aangegeven de uitspraken van de geschillencomissie te respecteren.
2) De rechter heeft de uitspraak bekrachtigt en zal dit zeer waarschijnlijk bij een volgende casus opnieuw doen, jurisprudentie is sterk.
3) De regels van de NS zijn gelukkig geen Wet.
4) De wet overstijgt de regels van de NS
5) De wet bepaalt dat je moet betalen voor je reis. Daarin staat niet aangegeven dat dat middels een eigen, persoonlijke OV kaart moet.

Kortom: de NS mag dan wel graag willen dat hun regels als wet geïnterpreteerd worden, maar de rechter zal daar anders over denken.

Dat heeft niet met politieke hooligans of ijsverkopers te maken (dergelijke uitspraken/argumenten zorgen niet echt voor een stevige fundering van uw stelling), maar met de wetten van ons land en de rechten als consument.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, individuele gevallen waar zo'n commissie voor is bedoeld. Maar niet in situaties waar de commissie de algemene regelgeving wil gaan aanpassen. Daarvoor zul je toch bij de rechter moeten zijn.

Reageer