beantwoord

OV wissel is fraude?

• 19 januari 2017
  • 28 reacties
  • 3579 Bekeken

Vanochtend heb ik in haast het huis van mijn vriend verlaten. In zijn portemonnee zat mijn en zijn OV kaart en zonder goed op te letten heb ik de verkeerde meegenomen, beiden zijn wij in het bezit van een studenten OV. Nu krijg ik net een belletje of ik zsm een foto van mijn identiteitsbewijs naar hem wil sturen. Een conducteur beschuldigde hem in de trein van Amersfoort schothorst naar Hilversum van Fraude, omdat hij mijn OV kaart bij zich had. Hij heeft verschillende foto's van ons samen laten zien maar werd nier geloofd door de conducteur. Nu heeft mijn vriend een boete gehad van 55 euro?! Terwijl hij heeft bewezen dat de OV kaart van zijn vriendin was en het gewoon een stomme fout is geweest. De conducteur heeft hem beschuldigd van fraude en de boete opgelegd. Ik wil nu graag aanspraak maken op deze boete. Wij zijn in het bezit van het personeelsnummer van de conducteur. Is er iemand die mij kan helpen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 januari 2017, 13:24

Officieel:
Artikel 70 + 71 WPV 2000.

Artikel 70: uitstel van betaling ivm geen geldig vervoersbewijs = 50 euro + ritprijs (jouw 55 dus)

Artikel 71: innemen persoonlijke ov-chipkaart + proces verbaal van 90 euro plus 9 administratie kosten.

Je bent er dus nog goed vanaf gekomen 😉
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een conducteur beschuldigde hem in de trein van Amersfoort schothorst naar Hilversum van Fraude
Het reizen op andermans OV-kaart is toch inderdaad fraude.
Een conducteur beschuldigde hem in de trein van Amersfoort schothorst naar Hilversum van Fraude
Het reizen op andermans OV-kaart is toch inderdaad fraude.

Het lijkt mij dat het geen fraude is als het niet opzettelijk gedaan is. We kunnen op verschillende manieren bewijzen dat het een ongeluk was en niet opzettelijk gedaan was. Is het mogelijk om hier iets aan te doen?

En zover ik wist betekende fraude OPZETTELIJK bedrog plegen. Je met verkeerde intenties voor doen als een ander. Niet omdat je een verkeerde OV kaart hebt meegenomen een boete krijgen terwijl er bewijs is dat het een foutje was.
Reputatie 7
Badge +3
De regels maken geen onderscheid tussen opzettelijk en onopzettelijk omdat dan uiteraard iedereen die betrapt wordt roept dat het niet opzettelijk is en zal zeggen dat hij per ongeluk andermans kaart heeft meegenomen.
Reputatie 7
Officieel:

Artikel 70: uitstel van betaling ivm geen geldig vervoersbewijs = 50 euro + ritprijs (jouw 55 dus)

Artikel 71: innemen persoonlijke ov-chipkaart + proces verbaal van 90 euro plus 9 administratie kosten.

Je bent er dus nog goed vanaf gekomen 😉
Reputatie 3
Badge
Volgens mij is de gebruikelijke procedure nu dat je wacht tot je de acceptgiro voor de boete in huis krijgt. Vervolgens kun je daar bezwaar tegen aantekenen en de situatie uitleggen. En dan hopen op coulance, want in principe pleeg je inderdaad (ongewild) fraude.

Hopelijk kan een van de moderatoren je precies uitleggen hoe het zit.
De regels maken geen onderscheid tussen opzettelijk en onopzettelijk omdat dan uiteraard iedereen die betrapt wordt roept dat het niet opzettelijk is en zal zeggen dat hij per ongeluk andermans kaart heeft meegenomen.

Dus als je bewijs hebt, de identiteitskaart van de eigenaar bijvoorbeeld, hoe kan je dan alsnog schuldig bevonden worden? En de manier van handelen van de conducteur was nou ook niet echt op een nette manier. Wij willen dit graag normaal oplossen, want dit is niet hoe wij de NS kennen.
Officieel:

Je bent er dus nog goed vanaf gekomen ;)

Dankje, dit is al veel behulpzamer!
Officieel:

Je bent er dus nog goed vanaf gekomen ;)

Dankje, dit is al veel behulpzamer en geeft wat overzicht!
Als wij een reiziger treffen met een andermans kaart met daarop een abonnement, dan hebben wij de instructie om de kaart in te nemen en een nieuw vervoersbewijs te schrijven. Wij hebben nl geen tijd om na te gaan of het een foutje is, bewust is, vaker voorkomt etc. De klantenservice kan dat wel nagaan en heeft daar ook de tijd voor.
De conducteur heeft zijn werk gedaan en het is nu om dit via de klantenservice verder te regelen. Ik heb verder weinig meer aan IskOV toe te voegen.
Reputatie 7
Badge +3
Als de boete via justitie loopt, gewoon in bezwaar gegaan. Met bovenstaand verhaal heb je een redelijke kans. Een officier/rechter kijkt namelijk wél naar alle omstandigheden.
Reputatie 7
Even een volledigere uitleg, was net op telefoon.

Bij constatering dat iemand op een andere kaart reist, overtreed die persoon artikel 70 en 71 van Wet Personenvervoer 2000. Het maakt niet uit of dat bewust of onbewust gaat. Zie het als door rood rijden of te hard rijden (per ongeluk dus), als je geflitst wordt ben je de pineut.

Omdat hij gebruik maakte van een kaart van een ander, heeft hij op dat moment zelf geen geldig vervoersbewijs. Daarom krijgt hij de "bekeuring" van €50 + €5 euro ritprijs = die €55,-.

Officieel gezien hoor je zo'n kaart in te nemen en die wordt vernietigd (dus +€7,50 voor een nieuwe kaart), ook wordt diegene geregistreerd voor misbruik voor vervoersbewijs. Doe je dat meerdere keren, dan zet DUO je studentenproduct stil.
Je hoor er ook een proces verbaal voor te schrijven, op basis van artikel 71 WPV 2000, die kost €90 + €9,- administratiekosten.

De conducteur is behulpzaam geweest, door nog te controleren of hij echt van jou was door een foto van jouw id te laten sturen. Hierdoor heb je de kaart waarschijnlijk niet in hoeven leveren, ook de bekeuring is bespaard gebleven. Al met al kom je er nog goed vanaf.

Je kunt vaak de 1e keer coulance krijgen, maar dit is alleen als de conducteur niets negatiefs opschrijft. Op het moment dat hij je al matst en je gaat dan moeilijk doen en zijn personeelsnummer vragen, is die kans natuurlijk wel degelijk aanwezig.

Wacht de accept-giro even af, dan kun je in bezwaar gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Wordt "om personeelsnummer vragen" gezien als "moeilijk doen"? Dat zou ik zeer slecht vinden.
Reputatie 7
Nee, maar daar blijft t meestal niet bij. Zou ook niet weten wat je er mee zou moeten maargoed..
Reputatie 6
Badge
Dan weet je zeker dat je met een bevoegd iemand spreekt, en niet een zwerver in gorillapak.
Reputatie 7
Daar heb je mijn personeels nummer niet voor nodig. Daarvoor dien ik mezelf desgevraagds te legitimeren alszijnde BOA of alszijnde toezichthouder. Mijn personeelsnummer heeft daar weinig mee te maken 😉
Reputatie 7
Badge +3

Dus als je bewijs hebt, de identiteitskaart van de eigenaar bijvoorbeeld, hoe kan je dan alsnog schuldig bevonden worden?

Wat bewijst dat? Als ik geen OV-studentenkaart heb en die van een kennis leen met zijn ID erbij kan ik nog steeds frauderen.
Reputatie 7
Badge +3
Als de boete via justitie loopt, gewoon in bezwaar gegaan. Met bovenstaand verhaal heb je een redelijke kans. Een officier/rechter kijkt namelijk wél naar alle omstandigheden.
En als je verliest draai je ook nog voor de gerechtskosten op.
Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, 't is geen civiele zaak.
Reputatie 6
Badge +2

Nee hoor, 't is geen civiele zaak.

Als strafbeschikking is de boete voor zonder geldig vervoerbewijs gebruikmaken van het openbaar vervoer € 90, dus wel hoger dan de wettelijke verhoging van € 50. Het verschil komt inderdaad niet door gerechtskosten, maar het is wel een ander tarief.bijdragevandennis
Hallo NenaRachelle en welkom op ons Serviceforum,

Wat een vervelende situatie met je OV-chipkaart en je vriend.

De antwoorden hierboven van de andere forumleden kloppen. Wat je nu het beste kunt doen, is afwachten tot de brief over de boete is bezorgd.

* Is het een Uitstel van Betaling van ons? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoon (030-7515155), Live Chat, Twitter of Facebook. Dan gaan we samen naar je boete kijken.
* Is het een proces-verbaal? Neem dan contact op met het CJIB of de contactgegevens in je brief.
Sommige bedrijven bieden levenslange garantie. Blijkt achteraf niets anders te zijn dan levenslange registratie. En zo wordt een retourtje Meppel een enkeltje Dachau of Guantanamo Bay. https://www.volkskrant.nl/binnenland/fraudejagers-ministerie-neuzen-honderden-keren-in-ov-chipkaarten-studenten~a4512350/
Reputatie 7
Badge
Sommige bedrijven bieden levenslange garantie. Blijkt achteraf niets anders te zijn dan levenslange registratie. https://www.volkskrant.nl/binnenland/fraudejagers-ministerie-neuzen-honderden-keren-in-ov-chipkaarten-studenten~a4512350/En maar roepen "ik heb niks te verbergen" als er een aktie of stemming is tegen dit soort wildgroei aan aftappen van je persoonsgegevens. Je kop in het zand steken is net zo effectief.
Reputatie 4
Ik blijf het een stomme actie vinden om de verkeerde OV Chipkaart mee te nemen. Mensen moeten daar maar is de gevolgen van inzien. Een persoonlijke OV Chipkaart is nou eenmaal persoonsgebonden en reis je met die van iemand anders dan pleeg je fraude ongeacht abonnement. Vergissen is menselijk.

Ooit zat een man bij mij in de trein wiens persoonlijke OV Chipkaart niet werkte en deze van zijn vriendin had meegenomen. Deze kwam er zonder enige vorm van boete vanaf.

Als ik dan hoor dat een vriend van mij een boete kreeg, die uiteindelijk is kwijtgescholden, omdat hij zijn anonieme OV Chipkaart niet geactiveerd heeft, terwijl hij daar bij het inchecken geen melding van kreeg of mensen met een afgekocht reisrecht die een boete krijgen omdat ze zijn vergeten in te checken dan vind ik het meer dan terecht dat NenaRachelle een boete krijgt.
Regels zijn regels. https://www.youtube.com/watch?v=JgxLAd2zIYo
Als wij een reiziger treffen met een andermans kaart met daarop een abonnement, dan hebben wij de instructie om de kaart in te nemen en een nieuw vervoersbewijs te schrijven. Wij hebben nl geen tijd om na te gaan of het een foutje is, bewust is, vaker voorkomt etc. De klantenservice kan dat wel nagaan en heeft daar ook de tijd voor.
De conducteur heeft zijn werk gedaan en het is nu om dit via de klantenservice verder te regelen. Ik heb verder weinig meer aan IskOV toe te voegen.

DIe handelswijze is dus strijdig met het subsidiariteitsbeginsel!
U dient de controle op devoor de reiziger minst belastende manier uit te voeren.
Hiermee is uw controle AN SICH ook onrechtmatig en hoeft de reiziger daar niet aan mee te werken.

Reageer