beantwoord

Overgang 2-1

Ik heb een Voordeelurenabonnement en wil morgen 1e klas reizen Assen den Haag.
EVA meldt dat Overgang 2-1 niet meer bestaat. Maar de NS site zegt dat dat wel zo is maar geeft te summiere informatie.
Kan ik via internet de upgrade bestellen of moet ik naar het loket ?
Wat gaat het kosten?
Ik ben al vaker ontevreden geweest over EVA omdat informatie onvindbaar of regelrecht onjuist is.
icon

Beste antwoord door IskOV 25 mei 2014, 20:42

Waarom zou je een Overgang 2-1 willen? Je kan gewoon een 1e klas kaartje met korting kopen.

Misschien omdat hij/zij al een kaartje/abonnement voor een deel van het traject heeft (bijvoorbeeld Assen-Zwolle of zo)? Daarvoor is een overgang 2-1 zinvol. Voor de rest van het traject inderdaad gewoon een 1e klas met korting kopen.

Opmerkelijk trouwens: ik zie dat Assen-Den Haag rechtstreeks via Lelystad/Almere 4 minuten langer duurt dan met overstap via Utrecht of zelfs nog een extra overstap in Zwolle.
Ik dacht dat die hele lijn door de polder de bedoeling had de reistijd tussen de Randstad en het noorden van het land te verkorten. Dat zal dan wel voor Amsterdam gelden, maar voor Den Haag in ieder geval niet....
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Klopt. Naar Schiphol en Leiden scheelt het een slok op een borrel, zie ik.
En eerlijk gezegd zou ik het zelf voor lief nemen dat de rechtstreekse trein naar Den Haag er vier minuten langer over doet. Zo veel is dat ook weer niet, en je loopt tenminste niet het risico aansluitingen te missen en daardoor (meer) vertraging op te lopen.

Om nog maar te zwijgen van de stampende drukte in de trein van Utrecht naar Den Haag, zelfs in de eerste klas (hoewel dat in daluren misschien nog wel meevalt).

Het is natuurlijk idioot een Hanzelijn aan te leggen waar je 200 km/h kunt rijden en dan daar geen geschikt materieel voor hebt. Maar goed er is al meer dan tien minuten extra reiswinst te halen door Leeuwarden-Den Haag niet het eerste uur als stoptrein te gebruiken. Dan zou Leeuwarden/Groningen naar Leiden een half uur winst opleveren en met een trein die 200 kan, nog meer. Dat is wel degelijk substantieel. Naar Amsterdam CS vergt een overstap en de winst is dan geringer. Vroeger had je het Noorden-AmsterdamCS rechtstreeks en het Noorden mist dat toch wel soms., al is de Hanzelijn wel degelijk en verbetering,
Dag Drverbeek, welkom op ons forum. Indien je een Voordeelurenabonnement hebt is het raadzaam een 1e klasse vervoerbewijs online of bij de Kaartautomaat te kopen indien je normaal gesproken 2e klasse reist. Heb je een trajectabonnement dan is het raadzaam een 2-1 overgangsbewijs aan te schaffen. Via deze link lees je meer over de voorwaarden van een 2-1 overgang en hoe je deze kan aanschaffen. Groet Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Waarom zou je een Overgang 2-1 willen? Je kan gewoon een 1e klas kaartje met korting kopen.

Misschien omdat hij/zij al een kaartje/abonnement voor een deel van het traject heeft (bijvoorbeeld Assen-Zwolle of zo)? Daarvoor is een overgang 2-1 zinvol. Voor de rest van het traject inderdaad gewoon een 1e klas met korting kopen.

Zeker voor iemand die klaagt over slechte informatie vind ik de vraag onduidelijk.
Reputatie 3
Badge
Ja, ook voor Leiden en Schiphol is het sneller.

Isk: de besparing zie je vooral vanuit het Noorden naar Schiphol en zeker als je naar Leiden gaat, dat is een winst van 20 minuten. Het is vaak stoptrein tot Zwolle, dat is wat vervelend. Vanuit Leeuwarden is de rechstreekste trein naar Schiphol op het eerste deel altijd stoptrein tot Zwolle.

En eerlijk gezegd zou ik het zelf voor lief nemen dat de rechtstreekse trein naar Den Haag er vier minuten langer over doet. Zo veel is dat ook weer niet, en je loopt tenminste niet het risico aansluitingen te missen en daardoor (meer) vertraging op te lopen.

Om nog maar te zwijgen van de stampende drukte in de trein van Utrecht naar Den Haag, zelfs in de eerste klas (hoewel dat in daluren misschien nog wel meevalt).
Reputatie 3
Badge

Isk: de besparing zie je vooral vanuit het Noorden naar Schiphol en zeker als je naar Leiden gaat, dat is een winst van 20 minuten. Het is vaak stoptrein tot Zwolle, dat is wat vervelend. Vanuit Leeuwarden is de rechstreekste trein naar Schiphol op het eerste deel altijd stoptrein tot Zwolle.

Reputatie 7
Badge +4
Isk: de besparing zie je vooral vanuit het Noorden naar Schiphol en zeker als je naar Leiden gaat, dat is een winst van 20 minuten. Het is vaak stoptrein tot Zwolle, dat is wat vervelend. Vanuit Leeuwarden is de rechtstreekste trein naar Schiphol op het eerste deel altijd stoptrein tot Zwolle.
Reputatie 6
Badge +2
Reputatie 3
Badge

Opmerkelijk trouwens: ik zie dat Assen-Den Haag rechtstreeks via Lelystad/Almere 4 minuten langer duurt dan met overstap via Utrecht of zelfs nog een extra overstap in Zwolle.
Ik dacht dat die hele lijn door de polder de bedoeling had de reistijd tussen de Randstad en het noorden van het land te verkorten. Dat zal dan wel voor Amsterdam gelden, maar voor Den Haag in ieder geval niet....
Reputatie 6
Badge +2
Reputatie 3
Badge
Volgens mij bestaat overgang 2-1 nog steeds.
Gaat er pas uit als de papieren kaartjes worden afgeschaft (op 9 juli).
Ik denk dat EVA wat voorbarig is. . .

Reageer