Overgang ov chipkaart naar ov pau | NS Community
beantwoord

Overgang ov chipkaart naar ov pau


Wat is op dit moment bekend over de datum van het invoeren van ov pay?

Aangekondigd werd, dat dit in de zomer van 2022 zou zijn, met andere woorden m.i.v. VANDAAG!

De geldigheid van mijn persoonlijke ov chipkaart - waarop een NS abonnement staat - eindigt in oktober 2022. Moet ik in oktober een nieuwe ov chipkaart aanvragen en dan Euro 7,50 betalen voor een ov chipkaart die - na de invoering van ov pay - ergens in 2023 niet meer geldig is. Wel erg duur!

 

De informatie van de vervoerders - ook van de NS - is tot nu toe erg summier.

Ook de info van TLS schiet behoorlijk tekort!

 

Suggestie: de geldigheid van de ov chipkaart stilzwijgend en zonder (extra) kosten te verlengen tot de ingangsdatum van ov - pay

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 June 2022, 11:59

Bekijk origineel

16 reacties

Inchecken met bankpas is slechts een klein deel van het systeem. Feitelijk wordt praktisch heel de backoffice vervangen door een meer gecentraliseerd systeem, in plaats van de huidige stand-alone apparatuur die soms informatie doorbliept. Gezien de brakke staat van de huidige software is gedeeltelijke vernieuwing sowieso nodig omdat huidige oplossingen end-of-life raken, maar men zou de minder belangrijke delen (zoals het bankpas-verhaal) prima op de lange baan kunnen schuiven. Maarja, dan is het “interessante” er af…

Het grootste probleem is dat dit peperdure systeem alleen geschikt is voor de kleine groep incidentele reizigers die losse reisjes tegen vol tarief maakt. Hoe het verder moet met abonnementen en met reductietarieven weet OVpay nog steeds niet te vertellen. Laat voorlopig dus maar lekker vertragen.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het nieuws dat er vertraging is bij het project.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5324818/ovpay-ov-chipkaart-bankpas-pinpas-creditcard-smartphone-vertraging

Reputatie 7

Prachtig dat er weer een nieuw betaalsysteem moet komen maar met een verrot tariefsysteem en massaal weglopende reizigers heeft dit niet zo'n haast.

Laat men eens op een rij zetten waar in het ov de belangrijkste knelpunten/problemen/irritaties volgens de (ex-)reizigers liggen, luister naar hen en los dat eerst eens op, dan komen er misschien weer meer reizigers terug. (Terugkerende) voorbeelden hiervan te over op dit forum. 

Het hoeft ook geen bemoeien te zijn, maar men zou vanuit die positie wel enig idee kunnen hebben van hoe de organisatie draait en wat er gaande is. Volgens mij is het inmiddels een constructie via een cooperatie overigens, maar zo precies zit ik er niet meer in. En inderdaad is men tegelijkertijd ook nog klant bij dezelfde partij. 

NS is aandeelhouder van TransLink, maar dat vergeet men nog wel eens.

Aandeelhouders mogen zich in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Anderzijds NS is natuurlijk ook klant van Translink en in die hoedanigheid heeft NS natuurlijk wel iets te vinden. Te meer daar wat er tot nu toe door OVpay wordt gepresenteerd veel geld kost maar onbruikbaar is voor abonnementen.

NS is aandeelhouder van TransLink, maar dat vergeet men nog wel eens.

Reputatie 7
Badge +3

NS weet niets van het nieuwe betaalsysteem? Maar dan wel commentaar geven wanneer ernaar gevraagd wordt?

https://nos.nl/artikel/2291781-ov-chipkaart-verdwijnt-mogelijk-in-2023

Eigenlijk is de vraag: wordt de huidige OV-chipkaart (kosteloos) vervangen voor het nieuwe model? Een andere optie is natuurlijk dat de nieuwe apparatuur de huidige generatie kaarten blijft herkennen en dat de geldigheid van de kaart gewoon 5 jaar blijft.
Technisch lijkt me dat niet zo'n probleem. De bussen van Transdev in de Gooi- en Vechtstreek zijn al uitgerust met nieuwe apparatuur die ook bankpassen en creditcards herkent. De huidige OV-chipkaart doet het gewoon. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat registreren van abonnementen op een andere manier moet gaan plaatsvinden en dat er dan nieuwe OV-chipkaarten moeten komen.

Het lijkt me dat het OV op dit moment wel andere prioriteiten heeft. Prachtig dat er weer een nieuw betaalsysteem moet komen maar met een verrot tariefsysteem en massaal weglopende reizigers heeft dit niet zo'n haast.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/binnenland/invoering-nieuwe-ov-chipkaart-en-betalen-met-bankpas-in-ov-vertraagd~a3cb3db4/

,,We kiezen ervoor om kwaliteit boven snelheid te laten gaan.”

Ben benieuwd 🙂

 

Bedankt voor de 2 snelle reacties.

Blijft mijn vraag of het gerechtvaardigd is het volle bedrag voor de verlenging van een persoonlijke ov chipkaart - Euro 7,50 - te vragen voor een periode die per definitie bij lange na geen 5 jaar zal zijn.

Ik blijf erbij, dat de informatie over ov pay tekortschiet.

En ik wens u een fijne zomer!

Dat is een vraag waar wij je geen antwoord op kunnen geven. Nogmaals, de kaart zal niet zomaar ongeldig worden als OVpay live gaat, maar ik weet ook niet hoe lang de huidige OV-chipkaart nog bruikbaar zal blijven en of dat de volle 5 jaar gaat zijn, of dat je kosteloos een OV-chipkaart 2.0 krijgt wanneer die geïntroduceerd wordt. Dat zijn vragen waar je je mee tot de OV-chipkaart zult moeten richten.

Hoe dan ook, als je momenteel een abonnement hebt is je kaartvernieuwing kosteloos, wat al meerdere keren is aangegeven, dus dan is het hele vraagstuk sowieso irrelevant.

Blijft mijn vraag of het gerechtvaardigd is het volle bedrag voor de verlenging van een persoonlijke ov chipkaart - Euro 7,50 - te vragen voor een periode die per definitie bij lange na geen 5 jaar zal zijn.

Ha ha, ons bin zuunig.

Reputatie 7
Badge +3

Als u ook op het moment waarop de kaartvernieuwing in gang moet worden gezet een NS abonnement (geen NS Flex Basis of Flex Weekend Voordeel) heeft hoeft u die €7,50 niet te betalen. 

Daarnaast vraag ik me af of de data die eerder genoemd werden voor OVpay wel gehaald worden, bij dit soort dingen is vaak standaard dat die data niet gehaald worden.

De klacht komt op mij over als wat mijn vader altijd omschreef als "al huilen voor je geslagen wordt". Wacht eerst maar eens af hoe het daadwerkelijk gaat lopen, klagen kan daarna altijd nog.

Bedankt voor de 2 snelle reacties.

Blijft mijn vraag of het gerechtvaardigd is het volle bedrag voor de verlenging van een persoonlijke ov chipkaart - Euro 7,50 - te vragen voor een periode die per definitie bij lange na geen 5 jaar zal zijn.

Ik blijf erbij, dat de informatie over ov pay tekortschiet.

En ik wens u een fijne zomer!

Goedemorgen VANlieshout52 en welkom bij de NS Community!

OVpay is een nieuw systeem van de OV-Chipkaart, niet van de NS, dus wat de precieze ontwikkelingen zijn van dit systeem is bij ons helaas niet bekend.

Voor zover ik heb kunnen terugvinden zit het nog steeds in een testfase waarbij er op verschillende locaties in Nederland proeven lopen. Hun doel is om ervoor te zorgen dat iedereen in 2023 gebruik kan maken van OVpay.

Overigens is het niet zo dat je OV-chipkaart ineens niet meer geldig zal zijn wanneer OVpay volledig is ingevoerd. De OV-chipkaart blijft gewoon bruikbaar, ook na invoering van OVpay. Wel zal de huidige OV-chipkaart op termijn plaats maken voor een nieuwe OV-chipkaart, aldus de FAQ van OVpay.

Reputatie 7
Badge +4

De zomer is wel 10 minuten geleden begonnen maar duurt nog drie maanden. Als u een persoonlijke chipkaart met een abonnement heeft, kost het geen € 7,50 en als u dat niet heeft zou het kunnen dat u moet verlengen dit bedrag kwijt bent. Dit soort dingen worden nooit duidelijk aangekondigd, dus er is niets van te zeggen wanneer het komt. De structuur past zich niet aan het gegeven aan dat u in oktober moet vernieuwen, vrees ik.

Het zou me verbazen als het er dan al was.

Reageer